The Naked Gun 2½: The Smell of Fear (1991)

Alternatieve titel: The Naked Gun 2½

Komedie / Actie

geregisseerd door David Zucker
met Leslie Nielsen, Priscilla Presley en George Kennedy

Lt. Frank Drebbin is dit keer van plan om de grote jongens van de energie-bedrijven aan te pakken. Een wetenschapper staat op het punt om zijn plan voor toekomstige energie-voorziening te presenteren. Het plan belooft weinig goeds voor de traditionele energie-bedrijven, die de wetenschapper dan ook kidnappen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Erg vermakelijk vervolg, qua niveau verschilt het maar weinig met het origineel. De humor is nog steeds heerlijk flauw en de visuele woordgrappen en idiote scènes vliegen je om de oren. En tja, opnieuw die geweldige droogkloot van een Nielsen in de hoofdrol. Erg genoten van deze vermakelijke flauwekul.

3,5 sterren.

avatar van italian
ik was een tijdje geleden een andere Leslie Nielsen film aan het kijken en die was ongelofelijk flauw...
maar hier hebben ze het over de tweede Naked Gun en die behoort zeker tot Nielsens beste. ilarisch hoe de film zich serieus neemt.de grappige scenes volgen gelukkig elkaar snel op ik ga zeker het eerste deel nog zien.
een banaal plot, over the top acteerwerk en je hebt Naked Gun 2!!!

Heel wat minder dan deel 1.

Vooral de grappen vond ik minder leuk. Ofwel een doorslagje van deel 1, vaak ook totaal niet grappig of erg gemakkelijk (beetje afgeven op politici ). Er zitten nog wel een paar geslaagde jokes in (de stukjes in het lab zijn wel grappig) maar over het algemeen is de film redelijk saai, toch wel nefast voor een komedie.

Verder niks tegen Nielsen, vind het de geschikte acteur voor films als deze. Maar het houdt een beetje op als de grappen niet altijd meewerken.

Gelukkig niet te lang, en af en toe grappig. Redelijk milde 2* voor dit deel.

avatar van Knisper
Enorm hilarische film. Jeugdsentiment ten top. Vorige week deel 1 gekeken en die viel me dan weer tegen. Deze film stapelt echter de ene goede grap op de andere. Waar deel een nogal eens mislukte grappen, is het hier raak. 4*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dit twee deel van de op de TV-serie gebaseerde trilogie is vrijwel net zo vermakelijk als het eerste. Net als bij dat deel zijn niet alle grappen van hetzelfde niveau, maar lachen zal je. Goed.

avatar van tommykonijn
Ik zelf heb deel 1 (en 3) van Naked Gun niet gezien dus die 3 kan ik (nog) niet met elkaar vergelijken, maar ik zou graag het 1e en 3e deel ook zien want deze was erg vermakelijk, tot nu toe niet veel soeps gezien van Leslie Nielsen maar in deze film heeft hij me toch eindelijk wat leuks geleverd, van de special-effects moet de film het absoluut niet hebben maar zeker van de humor en het geweldig nuchtere sfeertje, erg vermakelijke film.

avatar van maxcomthrilla
Ik had het al wel eens gezien, maar gisteren weer eens opgezet.

Blijft een leuke film dankzij de plank-voor-de-kop humor waar ik mij altijd wel mee kan amuseren. Zo `n politiek figuur die heel belangrijk loopt te doen, waarna Leslie Nielsen vrij plots op het podium verschijnt en de deur in haar gezicht knalt en er geen enkele notie van lijkt te nemen is gewoon lekker droog.

Leslie Nielsen is gewoon ook zo `n man die hier prima te pruimen valt en van wie je het pikt dat hij knullig, lomp en onsubtiel is. Een paar andere hilarische momenten waren toen hij zich aan de verkeerde kant van de boot naar achter liet vallen en toen hij een vriendschappelijke tik op de rug van een scherpschutter gaf, die prompt het vuur opende. Verder blijft het leuk hoe sommige personages heel wat leed te verstouwen hebben als Leslie Nielsen zich in hun buurt begeeft, de woordgrappen blijven ook minstens zo leuk. Wel had de grappendichtheid wat hoger gekund.

Alhoewel wat flauw en simpel, nog steeds leuk vermaak. 3*

Leuk vervolg waarbij alleen de titel al als grap telt. Net zoals bij deel 1 ligt het lachsalvo weer hoog en spelen vele grappen zich op de achtergrond af. Leslie Nielsen speelt zijn rol als Frank Drebin weer droogkomisch en doet alsof er niets aan de hand is terwijl er om hem heen van alles gebeurd. Toch is de film niet meer dan een herhalingsoefening van deel 1 en heeft dus weinig nieuws te bieden.

avatar van martijn011
You want me to have in your cabinet?

Deel 2 valt wat in herhaling maar blijft toch wel verrekt vermakelijk!
Sommige grappen beginnen wat flauw te worden, vooral omdat ze zo lang doorgaan. Maar de meeste zijn toch wel weer erg sterk hoor.
Hoe zulke simpele dingen zo grappig blijven..
Wederom heeft het verhaal niks om het lijf en gaat het alleen maar om de humor.
Ach, zolang het daar maar niet misgaat heb ik niets te klagen!
3,5*. Ietsjes minder dan z'n voorganger..

avatar van K. V.
Nr 2 bekeken en hij was toch ook nog grappig, al was hij wel iets minder dan de eerste (zoals gewoonlijk ). Dit keer zaten wel er meer verwijzingen in naar andere film: zo passeerden ET, Ghost, Casablanca en zelfs The Wizzard of Oz de revue.
Het verhaal is niet echt om naar huis te schrijven, maar dit moet je er maar bijnemen. Wel een pluspunt dat de cast opnieuw meedoet.
Wie de eerste goed vind zal deze ook wel bekoren.

avatar van Sergio Leone
Tegenvaller.

Hoewel het aantal moppen vrij hoog ligt, is het vooral de kwaliteit van de moppen die het laat afweten, enkele uitzonderingen daargelaten (ik denk aan de scène waarin Nielsen terug naar het werk gaat door achteruit te rijden.).
Van een film met Leslie Nielsen verwacht je toch 't een en 't ander, maar helaas bleef de slappe lach uit, de domme kop van Leslie Nielsen ten spijt.

avatar van Jawaddedadde
Haha, blijft een toffe franchise die ik met veel plezier herbekijk.

Leslie Nielsen is een baas als Frank Drebin. De humor is veelal van het enorm flauwe soort maar mijn god het is vaak zo flauw dat het hilarisch wordt. In ieder geval werkt dit voor mij prima, meerdere malen moeten lachen.

Meer hoef je van dit soort filmpjes niet te verwachten, het is weinig verheffend maar het zorgt wel voor een leuk avondje. En meer moet dat niet zijn.

avatar van Spetie
Ook dit vervolg mag er best zijn en is al diverse keren bekeken door me.

Leslie Nielsen steelt hier wederom de show als knullige onhandige en vooral erg lompe Frank Drebbin. Natuurlijk is het op een bepaalde manier een soort herhaling van zetten, maar er zitten toch ook wel weer nieuwe, leuke originele vondsten in. Wederom een hoop woordgrapjes en veel val en botsgrappen.

Over het geheel is het niveau net wat lager dan zijn voorganger, maar nog altijd meer dan voldoende om me anderhalf uur mee te amuseren.

avatar van RuudC
Opvallend korte recensies allemaal over The Naked Gun 2 1/2. Ik heb vanavond best genoten van de film, maar het is inderdaad lastig om dat in veel woorden toe te lichten. Het oude team is intact gebleven en dat geldt ook grotendeels voor de humor. Qua opbouw en humor natuurlijk geen verrassingen, maar de inspiratie lijkt soms een beetje weg te zijn. Deze film heb ik wel eens gezien, maar sommige grappen zie je anders ook wel van ver aankomen. Het verhaaltje over milieubeleid is best aardig en heeft als voordeel dat het nog altijd actueel is. De Naked Gun-formule is nog niet uitgewerkt, maar dit deel is inderdaad minder goed dan de eerste.

Grappig tot absurd dol, het bekende recept van de Leslie Nielsen filmpjes.
Satirisch ook, zowel op filmgenres, toestanden of instanties en personen en dat maakt de film toch wel inhoudelijker dan op het eerste zicht vermoed.
Een spetterende vrijscène en onze betreurde Leslie op zijn best.

avatar van Vinokourov
Ja euh, totaal niet grappig he. Leslie Nielsen is al niet heel hoogstaand, maar het is vooral de onophoudelijke stroom van flauwe schijtlolligheid die dit Naked Gun-deel niet al te best maken. Nul keer gelachen dus. Lichtpuntje is de betoverende Priscilla Presley die toen al 46 jaar was. Zou je niet zeggen als je haar ziet in deze film!

avatar van john mcclane 2
Wat een rare score weer hier.
Als je bang bent voor bloed en demonen kijk dan iets anders.
Hetzelfde geldt hier voor,dit ligt je of niet.
Er zitten zoveel gort droge grappen in,slapstick,absurde grappen. En ja ,daar moet je van houden .
Ik vind het tijdloos ,,,en hylarisch .en bij alle delen krom gelegen van het lachen .

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Aardig leuk vervolg die helaas niet zo sterk was als zijn voorganger maar nog steeds de moeite meer dan waard.

avatar van Ajax&Litmanen1
- That's the red-light district. I wonder why Savage is hanging around down there.
- Sex, Frank?
- Uh, no, not right now, Ed.

Het blijft toch best opvallend en jammer dat de vervolgdelen van The Naked Gun hier zo slecht scoren. Gemiddeld nog geen zesje, terwijl dit op IMDb een vol punt hoger ligt. Ik begrijp het ook niet helemaal, want ik heb er echt genoeg plezier weer mee beleefd. Ja, de voorganger is wat beter geschreven en heeft wat meer geslaagde grappen, maar dat neemt niet weg dat deze wel prima te doen is. Het zijn ook vaak de simpele momenten die ik het beste vond. Frank Drebin die een deur open gooit, recht tegen de neus van de First Lady. Of de wat meer chaotische grappen als de op hol geslagen elektrische rolstoel. Ik vermaak me er gewoon mee. Leslie Nielsen lijkt zijn rol gewoon echt leuk te vinden en maakt dan ook nog wat leuks van een middelmatige verhaallijn. Voor mij blijven dit tijdloze films die ik elke paar jaar weer eens op zou kunnen zetten.

3,5* blijven staan