The Blues Brothers (1980)

Muziek / Komedie
133 minuten / 148 minuten (extended version)

geregisseerd door John Landis
met John Belushi, Dan Aykroyd en James Brown

Wanneer Jake Blues uit de gevangenis wordt ontslagen, bezoekt hij samen met zijn broer Elwood het weeshuis waar ze werden grootgebracht. Zuster Maria Stigmata vertelt hen dat de instelling in geldnood zit. De twee broers willen haar helpen maar ze moet hun gestolen geld niet hebben. De oudere conciërge Curtis, die hen heeft opgevoed en hun de liefde voor de muziek heeft bijgebracht, raadt hen aan wat vaker naar de kerk te gaan. Zo ontmoeten ze dominee Jones, die een vurige preek ten beste geeft, gevolgd door een geestdriftige gospel met het indrukwekkende kerkkoor. Terwijl de kerkgangers enthousiast meedansen, krijgt Jake een goddelijke ingeving: hij zal zijn vroegere Bluesband weer nieuw leven inblazen.

Montorsi schreef:
Cool is nou niet iets waar ik de Blues Brothers mee associeer.

Dat idee kreeg ik wel. Niet alleen van de film trouwens, ook mensen die mij er in de afgelopen 30 jaar over verteld hebben.

avatar van dutchtuga
Onderhond schreef:
Hebben verder ook nooit wat gepresteerd

Huh, Aykroyd zal voor eeuwig bekend staan als een Ghostbuster. Hoezo nooit wat gepresteerd?

Voor mij is het de eeuwige Conehead. Ghostbusters is eerder Bill Murray en die 2 andere.

avatar van dutchtuga
Die 2 andere die je niet eens bij naam weet?

avatar van mikey
John Lee Hooker was extreem cool!!

dutchtuga schreef:
Die 2 andere die je niet eens bij naam weet?

Ken ze wel, maar indruk maakten ze niet. Murray wel (al was het dan vooral negatief).

avatar van Rosicky
Fijne muziek, fijne cameo's, maar als film welbeschouwd helemaal niks. Rommelig plot, kinderachtige humor en heel repetitief. Snap de legendarische status ergens best wel, maar ben er allerminst kapot van.

avatar van Confusie
Best wel een leuke film.

avatar van Herculaas
Ik kan hier helemaal niks mee. Nu moet ik zeggen dat ik geen groot fan van r&b, soul en blues ben, maar dan nog... al vond ik de muziek wel fantastisch, dan hoefde ik die niet te horen in een kinderachtige en flauwe komedie. Nee, dit is aan mij niet besteed.

Gouwe ouwe en wat mij betreft een topfilm. Volledig over de top uiteraard, maar dat past wel bij deze film.

Jeugdsentiment, maar blijft leuk, in tegenstelling tot sommige andere films uit vroeger tijden.

avatar van Rickyman
Inderdaad, gewoon een legendarische muziekfilm uit 1980, dus niet zo verwonderlijk dat het ietsje gedateerd aanvoelt.
Blijft tijdloos, voor de liefhebber van R&B muziek, met de beroemde artiesten van die tijd, uitstekend gecast en is de humor ook nog steeds erg vermakelijk.
Maar ben er dan ook mee opgegroeid en werdt deze film bij ons vroeger nog zelfs op school vertoond.

MaartenTuinstra
Fijne film met goede muziek, echter wat flauw en behoorlijk lang.

De goede muziek, fijne sfeer en het enthousiasme van de cast werkt aanstekelijk. Qua komedie soms leuk soms flauw. Het echte minpunt is het plot, dat te karig is voor 133 minuten. Een klassieker blijft het wel, al vind ik het gemiddelde (3.62) aan de hoge kant.

avatar van Timothyvdmeer
Heerlijke muziek !!!

avatar van DVD-T
Dit is echt zo'n film waarvan ik de status die het heeft echt niet snap.

Wat heeft de film te bieden buiten de leuke performances, de leuke lange achtervolging en de fantastische muziek. Vrij weinig. Wel goed om eens Sam and Dave en Otis Redding op een soundtrack te horen. Het verhaal, of het verloop er van is ontzettend rommelig, het duurt veel te lang voor een komedie en een aantal grappen is niet heel erg geslaagd. Daarnaast is het net even too much in het aantal en type mensen wat hen achtervolgd. Al kent het toch ook zijn leuke momenten en is de film ergens toch wel genietbaar, Everybody Loves Somebody is natuurlijk legendarisch en Aykroyd en Belushi doen het meer dan aardig. Maar meer dan vermakelijk is het niet.

avatar van knusse stoel
Ondanks sommige commentaren die iets negatief aandoen, voor de oudere jongeren onder ons (ook voor mij) nog steeds een fijne film om nu en dan weer te bekijken. Ja, toch?

avatar van Basto
DVD-T schreef:
Dit is echt zo'n film waarvan ik de status die het heeft echt niet snap.

Lijkt me toch al meer dan menig andere komedie je biedt. De muziek beslaat immers de halve film en de (droge) humor is bij vlagen briljant. 'How much for your daugther?'

avatar van DVD-T
Dat is waar, Basto. Het is ook meer een gevoel wat ik er bij had, en die droge humor werkte bij mij vaker niet dan wel. Het moet je natuurlijk wel liggen. Al zitten er wel degelijk leuke momenten in, zoal de scene die je noemt. Overall is het voor mij niet meer dan vermakelijk.

avatar van slowhand
Geweldige Film met grote Bluesgiganten.

avatar van milan90
Voor de zesde maal gezien en het blijft genieten.

avatar van Ste*
Door de muziek is het wel leuk genoeg om uit te kijken, maar voor de rest vond ik het toch best tegenvallen. Alle 'actie' is over de top en niet grappig, en de Blues Brothers zelf, tja ze moeten dan heel cool voorstellen omdat ze zo overdreven stoïcijns zijn onder alles wat ze overkomt, maar echt veel comic value vond ik daar niet inzitten (heb exact één keer gelachen; toen die auto uit elkaar viel precies toen ze eruit stapten).

Op het einde gaat het echt te lang door met die over de top carchase (en zucht, Nazi's, nooit grappig wat mij betreft). Na het concert met het bekende nummer (waarvan ik altijd dacht dat het het einde moest zijn) had het wel zo'n beetje klaar mogen zijn.

Verder zeker een groots opgezette film met een hele hoop ster-rollen en erg leuke muziek die de film wel echt weet te 'redden'.

kleine 3,5*

avatar van Grindhouse62
Men heeft het vaak over oudere films dat die gedateerd zijn. Er zitten veel juweeltjes en klassiekers tussen die oudjes. En laten we wel wezen, films die nu gemaakt worden, zijn over 30 jaar gedateerd. Voor mij is The Blues Brothers een dijk van een film met cultstatus. Veel goeie muziek, veel droge humor en veel actie. Ik kijk deze film regelmatig. Topfilm.