The Blues Brothers (1980)

Muziek / Komedie
133 minuten / 148 minuten (extended version)

geregisseerd door John Landis
met John Belushi, Dan Aykroyd en Carrie Fisher

Wanneer Jake Blues uit de gevangenis wordt ontslagen, bezoekt hij samen met zijn broer Elwood het weeshuis waar ze werden grootgebracht. Zuster Maria Stigmata vertelt hen dat de instelling in geldnood zit. De twee broers willen haar helpen maar ze moet hun gestolen geld niet hebben. De oudere conciërge Curtis, die hen heeft opgevoed en hun de liefde voor de muziek heeft bijgebracht, raadt hen aan wat vaker naar de kerk te gaan. Zo ontmoeten ze dominee Jones, die een vurige preek ten beste geeft, gevolgd door een geestdriftige gospel met het indrukwekkende kerkkoor. Terwijl de kerkgangers enthousiast meedansen, krijgt Jake een goddelijke ingeving: hij zal zijn vroegere Bluesband weer nieuw leven inblazen.

avatar van Basto
Gister herzien op 4k. Ziet er echt fantastisch uit. Totaal geen dnr gebruikt. Film blijft ook geweldig en klonk beter dan ooit.

avatar van Boneka
Ook herzien op 4K mooie transfer en ja die muziek maakt het helemaal af natuurlijk. Heb 'm dit keer bekeken in het Engels met de lange versie, want die was weer in Nederland zoals wel vaker niet verkrijgbaar. Het mooie is dat je dan ook de songs lekker Engels ondertiteld krijgt. Ook vaak een probleem in Nederland. Ik had The Blues Brothers een tijdje niet meer gezien, maar gezien mijn hoge punt toch maar weer eens bekeken in deze gekke tijden. Het eerste uur is ie nog niet zo heel sterk . Hij komt pas goed los in het tweede bedrijf om vervolgens helemaal los te gaan in het derde bedrijf. Ver over the top, maar wat geeft het in zo'n film. Het verhaal an sich is niet echt een topper, maar wat de film zo leuk maakt zijn alle tripjes aankomsten en de vele muziek die ik zeker wel leuk vind en nog steeds na al die jaren. Zo blijft Everybody Needs Somebody een heerlijke kraker. Maar ook Aretha Franklin doet lekker mee. Ze kan trouwens aardig acteren. Ook grappig is James Brown. Soms waan je je wel in Sister Act. Maar goed vele muziekstijlen zijn hier wel lekker aanwezig. Dat hier sommigen onder ons deze film onderwaarderen komt misschien omdat het verhaal niet strak in elkaar zit en onze hoofdrolspelers wat kleurloos overkomen. Dat klopt wel een beetje, maar het is soort van muzikale road trip geworden. En dan zitten er wat rare gasten in zoals die meid waar we lang om moeten wachten waarom ze het op hen heeft gemunt. Maar voor zo'n film als dit moet je gewoon lay back gaan kijken en vooral luisteren naar de fijne muziek. Heb me zeker bijna 2.5 uur vermaakt.

Film 4.5
Beeld 4K 4.5
Geluid 4.5
Extra's 3.5

avatar van cinemanukerke
Mag ik de filmhuizen in Vlaanderen en Nederland een tip geven ? Waarom geen retrospectieve van John Landis ? Zijn stijl is toch uniek. Een mix van stijlen, entertainment zonder banale sentimentaliteit en zijn films bruisen van inventiviteit en non conformisme. Misschien dat zijn latere werk wat van een minder niveau was maar films als An American werewolf in London, Trading places, Into the night en zelfs nog Spies like us en Three amigos zijn eigenzinnige comedys zonder de gebruikelijke formule boys meet girl. Ook the Blues brothers horen daar in thuis. Vooral deze film moet het hebben van een kijk beleving. Een simpel verhaaltje en veel nonsens waarin musical en actie gecombineerd worden. Het wordt niet door iedereen geapprecieerd maar als er je erin mee gaat een dolle rit. De Grote Drie (Landis, Belushi en Ackroyd ) waren aanwezig op de set van Spielberg’s 1941 en doordat ze het daar te bont maakten op de set met hun inbreng moet Spielberg gezegd hebben : als je het beter weet, ga dan maar een eigen film maken. Zo gezegd, zo gedaan. Maar niemand nam elkaar iets kwalijk want Spielberg is in The blues brothers nog te zien op het einde in een kleine cameo. John Landis is nu wat een vergeten filmmaker. Zelfs het standaardwerk 'The new new biographical dictionary of film' van David Thomson maakt in zijn bijna 1000 bladzijden tellend boek GEEN vermelding van John Landis. Ook in sommige reviews hierboven wordt aan zijn oog voor sprekende beelden voorbijgegaan. Nochtans weet Landis toch wel het één en andere af van cinematografie. Het eerste half uur is volgens mij wel een schitterende brok cinema alleen al door de beelden. Opent met een hemels helikopter shot van Detroit als een soort docu intro (ook Basto had het volgens mij al over dit shot, niet ?), dan naar de gevangenis waarin zonder één woord en zonder close up van onze held Jake Elwood de vrijlating word getoond (shot onderaan de rooster gang van het marcheren synchroon zegt al genoeg over het gevangenisleven), Dan over naar Jake die uit de gevangenis komt gewandeld met een overbelichting achter hem, als een magisch moment. Als laatste vb de ontmoeting met de zuster in het weeshuis, hoe ze bovenaan de trap terug in haar kamer zweeft ! I rest my case. Voorlopig want dan moeten nog die magnifieke, dolenthousiaste musical nummers komen (die trampoline sprongen bij James Brown - hilarisch). Weinige films die chaos en absurdisme kunnen treffen in een visueel spektakel waarin de genietbaarheidsfactor door het dak gaat. Ride d'em in, Rawhide. Yeeha !

avatar van Boneka
Zo moet je de film ook zien. Kijk luister ervaring met alle mooie beelden van toen. Dacht the twin towers ook weer te zien. Verhaaltje doet er verder niet toe en dat die twee wat onuitgesproken kijken is gewoon een bepaalde look. Kijk maar eens als ze elkaar begroeten bij de gevangenis. Dat zet gelijk de toon. Voor mij blijft deze film een heerlijke klassieker.

avatar van BlueJudaskiss
De aanwezigheid van mensen als Aretha Franklin en Ray Charles maken dat ik nog enigszins begrijp wat deze film een zekere status verleent, maar voor de rest... Flauwe taaie hap.

Personages onsympathiek - John Belushi, nog zo iemand wiens aantrekkingskracht ik nooit zal vatten - in een film die heel erg lang duurt en die ik ook nergens grappig vond. Allemaal van dat oude jongens krentenbrood, 'kijk ons het eens leuk hebben met elkaar', bah. Zelfs de rol van de normaal toch wel fijne Carrie Fisher vond ik totaal niet leuk.

Wonderbaarlijk trouwens dat dit een van de favoriete familiefilms is in de Verenigde Staten. Het moment dat John Belushi (die ten tijde van de film onder de coke zat) vraagt aan een deftig heerschap hoe duur zijn - minderjarige - dochters zijn, ik vond het tamelijk onsmakelijk.

avatar van Basto
BlueJudaskiss schreef:

Een van de beste grappen uit de film(geschiedenis) wat mij betreft. Als je daar niet om kunt lachen (ze willen immers het restaurant te schande maken en menen het voor geen meter), snap ik dat de humor in deze film aan je voorbij gaat.

Hij vraag trouwens wat ‘the women”
kosten, dus inclusief zijn oudere vrouw.

avatar van BlueJudaskiss
Ik kon er inderdaad echt niet de lol van inzien. Dan nog liever die bazooka van Carrie Fisher.