Life of Brian (1979)

Alternatieve titel: Monty Python's Life of Brian

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Terry Jones
met Graham Chapman, Michael Palin en John Cleese

Op de avond dat Jezus Christus geboren wordt, wordt in het stalletje ernaast ook Brian geboren. Op volwassen leeftijd sluit Brian zich aan bij het Volksfront van Judea: een organisatie die zich tegen de Romeinen verzet. Door een speling van het lot wordt Brian echter aangezien voor de messias, en wordt alles wat hij zegt en doet heilig verklaard. Dit tot grote ergernis van Brian, die helemaal geen behoefte heeft om een volk te leiden. Ook de Romeinen zijn niet zo blij met de komst van deze messias.

Zwolle84
Wat mij betreft hoeft dit niet een heel ding te worden hoor. Ik geef het een 1, een ander een 10, meer niet. Ik vind het gewoon nergens ook maar een heel klein beetje grappig, dan houdt het bij mij nu eenmaal op als het een komedie betreft.

avatar van mjk87
Zwolle84 had waarschijnlijk zijn Latijnse uitgangen ook niet goed.

Zwolle84
Klopt, Zwolle84 besteedde meer aandacht aan een goede clou.

avatar van Woland
You can lead a horse to water, but you can't make him drink.

avatar van JeroenFR08
De vergelijking is al gauw gemaakt tussen deze, en Monty Python and the Holy Grail. Wat maakt deze nou zo’n stuk beter.

De keizer, de karakters, de verhaallijn, de end-song. Eigenlijk gewoon teveel mooie dingen om op te noemen. De humor spreekt bij Life of Brian meer aan, waardoor er automatisch een hogere waardering uit volgt dan bij de Grail. Want dat is uiteraard wat de mannne van Monty Python willen, een lach op je gezicht brengen. Bij deze is dat gelukt.

Heerlijk hoe de keizer spreekt, en wanner Biggus arriveert. Wat een fantastische scenes. Zo heeft deze er meer.

Met recht een klassieker, naar mijn mening beter dan de Grail.

Ik hoor nu geruchten over berichten dat er een gelijkaardige film in de maak is. Het zou dan wel over Mohamed gaan. Ik las ergens iets van "The life of SlimMo". Een soort van verhedendaagsing, zeg maar.
Moest iemand daar meer van weten dan leest ik het graag.

Klassieker!

avatar van Drulko Vlaschjan
Een film die, net als dat hele Mont Python-gebeuren, op mijn sympathie mag rekenen, maar echt grappig vind ik het eigenlijk niet. Ik weet niet precies waar het aan ligt. Misschien gaat het gewoon net niet ver genoeg. Of staan er tegenover elke leuke grap tien minder geslaagden, waardoor het geheel toch wat te flauw wordt. Die grap met dat legioen dat met zijn veel te velen die kleine schuilkerk binnentrekt waar Brian zich verstopt, die werkt volgens mij pas als je er in plaats van vijftien (of wat was het?) honderd soldaten naar binnen laat gaan. Nou ja.

Ik hoorde toevallig laatst op de radio een of andere theoloog zeggen dat Life Of Bryan volgens hem de meest geloofwaardige biopic over Jezus was. Dat er in die tijd inderdaad tientallen idioten rondliepen die beweerden de Messias te zijn en dat je inderdaad allemaal van die bevrijdingsfrontjes had die vooral elkaar bestreden. Dat vond ik grappig.

avatar van IH88
“He's not the Messiah. He's a very naughty boy!”

Leuk. Life of Brian is een prima satire over Jezus, de Romeinen en allerlei andere historische figuren, en het scherpe script en het sterke acteerwerk zorgen voor een aantal zeer grappige scènes. Niet alles werkt (Terry Jones is soms pijnlijk ongrappig), maar vooral de scènes rond Chapman en Idle zijn geweldig. Life of Brian is een film waar je er bij iedere herziening wel iets nieuws uit kan halen, en dat is de grootste kracht van deze Monty Python film.

Wat de film nog een klein beetje redde was voor mij de eind-scene met dat heerlijke nummertje, Helaas lang niet voldoende voor een redelijke eindbeoordeling. Want helaas wat er allemaal voor kwam. De ene scene was nog meer overdreven en raar als de andere. De personages waren erg irritant en en een hele enkele keer kon er een glimlachje af bij mij.

avatar van Graaf Machine
Draait vanavond in de Pathé. Denk er nu pas aan dat dat niet toevallig net voor pasen is. Ik zal er meer van genieten dan van The Passion, die vanavond op tv is.

avatar van Graaf Machine
Ja, hier komen zelfs in gat Hengelo nog wel mensen voor naar de bioscoop. Schat wel een mannetje of dertig in de zaal vanavond. Zelden meegemaakt hier.
Is natuurlijk ook een bijzonder grappige film, met een hoge status. Ik had hem zelf slechts enkele malen op slechte VHS gezien in de jaren '80, maar op het grote doek blijft er alles van over. Na 40 jaar geen niets minder geworden. Erg leuke film.

Zwolle84
Als er een film niet bioswaardig is, is dit het toch wel? Los van de goed/niet goed-discussie kan ik me niet voorstellen dat dit toegevoegde waarde heeft ten opzichte van thuis voor de buis.

avatar van Graaf Machine
Je zal maar zo te koop lopen met je gebrek aan voorstellingsvermogen. Arme Zwolle84.

In de bioscoop wordt ALLES mooier. En als je je dat niet kan voorstellen, accepteer het dan maar als een voldongen feit.

Zwolle84
Beetje overdreven reactie. Er zijn ook zat films die ik goed vind, maar die ik uit audiovisueel oogpunt niet in de bios zou hoeven/willen zien.

avatar van Graaf Machine
Ieder zijn mening. Ik zie nu zojuist dat je de film een halve ster hebt gegeven. Moet jij weten, maar ga dan niet kermen over thuis voor de buis, want daar vind jij er ook geen drol aan.

avatar van Walter S.
In Groningen was ie zelfs uitverkocht. Was echt al heel lang geleden dat ik hem gezien had, wist me nog maar een paar dingen te herinneren. Extra leuk, want het blijft een geweldige film.

avatar van jono
Het leven van Brian van Nazareth volgens Monty Python.

Brian wordt aangezien voor de Messias, tot groot ongenoegen van hemzelf, maar ook van de Romeinen die hem hiervoor laten kruisigen. In de film komt een groot aantal komische momenten voor, ik heb me in ieder geval flink zitten vermaken. Onbegrijpelijk dat deze film indertijd controversieel was, ik begrijp in ieder geval niet hoe men deze enorm geestige film als godslasterlijk kan beschouwen. 4*

Mijn complimenten gaan uit aan Mevrouw Incontinentia kontje en Dikkus Lullus! Wat een geweldige film! Ik kan me bijna niet voorstellen hoe goed de andere film moet zijn als deze al zo goed zijn.