Life of Brian (1979)

Alternatieve titel: Monty Python's Life of Brian

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Terry Jones
met Graham Chapman, Michael Palin en John Cleese

Op de avond dat Jezus Christus geboren wordt, wordt in het stalletje ernaast ook Brian geboren. Op volwassen leeftijd sluit Brian zich aan bij het Volksfront van Judea: een organisatie die zich tegen de Romeinen verzet. Door een speling van het lot wordt Brian echter aangezien voor de messias, en wordt alles wat hij zegt en doet heilig verklaard. Dit tot grote ergernis van Brian, die helemaal geen behoefte heeft om een volk te leiden. Ook de Romeinen zijn niet zo blij met de komst van deze messias.

Zwolle84
Wat mij betreft hoeft dit niet een heel ding te worden hoor. Ik geef het een 1, een ander een 10, meer niet. Ik vind het gewoon nergens ook maar een heel klein beetje grappig, dan houdt het bij mij nu eenmaal op als het een komedie betreft.

avatar van mjk87
Zwolle84 had waarschijnlijk zijn Latijnse uitgangen ook niet goed.

Zwolle84
Klopt, Zwolle84 besteedde meer aandacht aan een goede clou.

avatar van Woland
You can lead a horse to water, but you can't make him drink.

avatar van JeroenFR08
De vergelijking is al gauw gemaakt tussen deze, en Monty Python and the Holy Grail. Wat maakt deze nou zo’n stuk beter.

De keizer, de karakters, de verhaallijn, de end-song. Eigenlijk gewoon teveel mooie dingen om op te noemen. De humor spreekt bij Life of Brian meer aan, waardoor er automatisch een hogere waardering uit volgt dan bij de Grail. Want dat is uiteraard wat de mannne van Monty Python willen, een lach op je gezicht brengen. Bij deze is dat gelukt.

Heerlijk hoe de keizer spreekt, en wanner Biggus arriveert. Wat een fantastische scenes. Zo heeft deze er meer.

Met recht een klassieker, naar mijn mening beter dan de Grail.

Ik hoor nu geruchten over berichten dat er een gelijkaardige film in de maak is. Het zou dan wel over Mohamed gaan. Ik las ergens iets van "The life of SlimMo". Een soort van verhedendaagsing, zeg maar.
Moest iemand daar meer van weten dan leest ik het graag.

Klassieker!

avatar van Drulko Vlaschjan
Een film die, net als dat hele Mont Python-gebeuren, op mijn sympathie mag rekenen, maar echt grappig vind ik het eigenlijk niet. Ik weet niet precies waar het aan ligt. Misschien gaat het gewoon net niet ver genoeg. Of staan er tegenover elke leuke grap tien minder geslaagden, waardoor het geheel toch wat te flauw wordt. Die grap met dat legioen dat met zijn veel te velen die kleine schuilkerk binnentrekt waar Brian zich verstopt, die werkt volgens mij pas als je er in plaats van vijftien (of wat was het?) honderd soldaten naar binnen laat gaan. Nou ja.

Ik hoorde toevallig laatst op de radio een of andere theoloog zeggen dat Life Of Bryan volgens hem de meest geloofwaardige biopic over Jezus was. Dat er in die tijd inderdaad tientallen idioten rondliepen die beweerden de Messias te zijn en dat je inderdaad allemaal van die bevrijdingsfrontjes had die vooral elkaar bestreden. Dat vond ik grappig.

avatar van IH88
“He's not the Messiah. He's a very naughty boy!”

Leuk. Life of Brian is een prima satire over Jezus, de Romeinen en allerlei andere historische figuren, en het scherpe script en het sterke acteerwerk zorgen voor een aantal zeer grappige scènes. Niet alles werkt (Terry Jones is soms pijnlijk ongrappig), maar vooral de scènes rond Chapman en Idle zijn geweldig. Life of Brian is een film waar je er bij iedere herziening wel iets nieuws uit kan halen, en dat is de grootste kracht van deze Monty Python film.

avatar van MarkAjx1
Wat de film nog een klein beetje redde was voor mij de eind-scene met dat heerlijke nummertje, Helaas lang niet voldoende voor een redelijke eindbeoordeling. Want helaas wat er allemaal voor kwam. De ene scene was nog meer overdreven en raar als de andere. De personages waren erg irritant en en een hele enkele keer kon er een glimlachje af bij mij.

avatar van Graaf Machine
Draait vanavond in de Pathé. Denk er nu pas aan dat dat niet toevallig net voor pasen is. Ik zal er meer van genieten dan van The Passion, die vanavond op tv is.

avatar van Graaf Machine
Ja, hier komen zelfs in gat Hengelo nog wel mensen voor naar de bioscoop. Schat wel een mannetje of dertig in de zaal vanavond. Zelden meegemaakt hier.
Is natuurlijk ook een bijzonder grappige film, met een hoge status. Ik had hem zelf slechts enkele malen op slechte VHS gezien in de jaren '80, maar op het grote doek blijft er alles van over. Na 40 jaar geen niets minder geworden. Erg leuke film.

Zwolle84
Als er een film niet bioswaardig is, is dit het toch wel? Los van de goed/niet goed-discussie kan ik me niet voorstellen dat dit toegevoegde waarde heeft ten opzichte van thuis voor de buis.

avatar van Graaf Machine
Je zal maar zo te koop lopen met je gebrek aan voorstellingsvermogen. Arme Zwolle84.

In de bioscoop wordt ALLES mooier. En als je je dat niet kan voorstellen, accepteer het dan maar als een voldongen feit.

Zwolle84
Beetje overdreven reactie. Er zijn ook zat films die ik goed vind, maar die ik uit audiovisueel oogpunt niet in de bios zou hoeven/willen zien.

avatar van Graaf Machine
Ieder zijn mening. Ik zie nu zojuist dat je de film een halve ster hebt gegeven. Moet jij weten, maar ga dan niet kermen over thuis voor de buis, want daar vind jij er ook geen drol aan.

avatar van Walter S.
In Groningen was ie zelfs uitverkocht. Was echt al heel lang geleden dat ik hem gezien had, wist me nog maar een paar dingen te herinneren. Extra leuk, want het blijft een geweldige film.

avatar van jono
Het leven van Brian van Nazareth volgens Monty Python.

Brian wordt aangezien voor de Messias, tot groot ongenoegen van hemzelf, maar ook van de Romeinen die hem hiervoor laten kruisigen. In de film komt een groot aantal komische momenten voor, ik heb me in ieder geval flink zitten vermaken. Onbegrijpelijk dat deze film indertijd controversieel was, ik begrijp in ieder geval niet hoe men deze enorm geestige film als godslasterlijk kan beschouwen. 4*

Mijn complimenten gaan uit aan Mevrouw Incontinentia kontje en Dikkus Lullus! Wat een geweldige film! Ik kan me bijna niet voorstellen hoe goed de andere film moet zijn als deze al zo goed zijn.

avatar van AniSter
It's a bloody masterpiece! Thank you very much and RIP, Terry Jones!

Opgegroeid met Monty Phython. Vandaag voor de vijfde keer dat ik deze heb gezien, de eerste keer was bij de première toen hij uitkwam in NL. Blijft een zeldzaam leuke film. Nooit geëvenaard!

avatar van Boenga
AniSter schreef:
It's a bloody masterpiece...
...
Blijft een zeldzaam leuke film. Nooit geëvenaard!

Bij zo'n enthousiasme is 3* echt wel heel weinig.

avatar van Boenga
Oké, is ondertussen al omhoog gegaan...

avatar van Fisico
Best wel een aangename kolderieke film. Nooit echt mee geweest met het gegeven van Monty Python, maar deze Life of Brian was erg amusant. Er wordt serieus de draak gestoken met Jesus, Joden en het christendom en dat mag ook wel eens.

Een aantal scènes zijn geweldig, te veel om op te noemen, maar Dikkus Lullus, de drie wijzen, de scène waarin wordt afgeboden, de hele kruisigingsscène, de scène met de zwijgzame ... en ga zo maar door. Hier en daar ook wat flauwtjes of minder goed zoals die aliens.

Het deuntje op het einde maakt het helemaal af. Fijn om gezien te hebben.

avatar van Shadowed
Derde Python.

Ik had gehoopt op een anderhalfuur durende aanslag op de lachspieren. Dat is helaas niet gelukt, en wat mij betreft is dit zelfs de zwakste Monty Python als ik hem naast The Meaning of Life en/of The Holy Grail leg. Dat deze een beter verhaal of betere boodschap kent maakt voor mij weinig verschil.

Ik heb eigenlijk gewoon niet zo veel kunnen lachen als dat ik vooraf had gehoopt. Waarschijnlijk had ik de verwachtingen gewoon te hoog opgeschroefd, maar tijdens het kijken naar The Meaning of Life lag ik echt dubbel. Hier kwam er af en toe een glimlachje naarvoren, maar dat was hem dan ook weer.

Wel heel herkenbaar als Python-film, maar een stuk minder absurd dan eerdergenoemde voorbeelden. Dat is ook waarschijnlijk de reden dat ik deze wat minder vind. Het absurde uit eerdergenoemde films maken voor mij echt verschil, dit was wat mij betreft nog iets te "normaal".

Visueel is het bij vlagen fantasierijk en groots, maar er zijn elementen aan de film die wat minder geslaagd zijn. Vooral de aankleding is nogal simpel, alsof een stel volwassenen nog even met elkaar de jeugd over wilde doen. Maar de sets hier en daar en zeker enkele sequenties tussendoor (Aliens) vallen nog op.

De boodschap komt soms wel goed door, vooral omdat de makers niet al te veel moeite hebben gedaan om deze subtiel door de film te verwerken. Daardoor voel je je soms toch wel een beetje schuldig op een gekke manier, maar uiteindelijk is het vooral luchtig vermaak waar ik me niet bepaald aan kan storen.

Het blijft enkele memorabele stukjes kennen, maar in het algemeen heb ik gewoon niet zo'n plezier met deze film gehad als bij andere Python-films. Ik mis toch een beetje iets absurds. Alhoewel deze film natuurlijk rare fratsen blijft kennen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De films van Monthy Python blijven vooral in het geheugen hangen door enkele grappen die op feestjes of op café nog eens worden bovengehaald om grappig te zijn. En sommige van die grappen werken nog wel. Maar dat wil niet zeggen dat de hele film nu nog zo goed is.

Life of Brian kent wel wat goeie grappen, maar evengoed een hoop humor die ondertussen belegen is. Je kijkt vooral op een hoop goeie ideeën in een verouderd geheel. Vooruitstrevend, daar niet van. Een aparte humor waar veel komische films door beïnvloed werden. Maar als film is het soms wat minder na zoveel jaren.

Uitgangspunt is het leven van Brian dat parallel loopt met dat van Jezus. De insteek van Ben Hur eigenlijk, maar anders uitgewerkt. Dat zorgt voor een mooie kapstok om het geheel aan te hangen. Net als bij The Holy Grail trouwens, wat er voor zorgt dat de film geen clipshow wordt en het vergelijk met de betere tv-show van Monthy Python al meteen van toepassing is.

Maar hier en daar toch even gelachen, slecht is het niet. Er zit ook wat nostalgie mee tussen. De film wordt vooral gedragen door de 6 kernacteurs, aangevuld met enkele cameo's en figuranten. Ik wist dat George Harrison als belangrijke sponsor van deze film, ook een klein rolletje kreeg als waardering. Dus even zoeken en volgens mij ook gevonden. En bij het kijken naar de aftiteling zag ik helemaal op het einde de tip om de film 'La Notte' te zien. Nu was ik toch benieuwd waarom deze film werd getipt. Blijkbaar een verloren grap omdat La Notte in elk opzicht verschilt van Life of Brian. Tot daar de grap...