• 8.351.792 stemmen

Geregisseerd door: Jim Abrahams

Met onder meer: Charlie Sheen, Valeria Golino en Lloyd Bridges

Releasedatum: 13 december 1991

Plot Hot Shots!

"The mother of all movies."

Deze spoof van Top Gun gaat over Topper Harley (Sheen) die na een vliegtuigongeluk aan zijn capaciteiten gaan twijfelen en bij een groep indianen gaat wonen. Hij wordt toch weer overgehaald om te gaan vliegen, omdat hij een fabriek van Saddam Hussein moet gaan bombarderen. Ondertussen moet hij met een andere top piloot vechten om de liefde van Ramada Thompson (Golino).

imageimageimageimageimageimageimageimage

Pete 'Dead Meat' Thompson

Buzz Harley

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Laatst weer eens gezien. Eens in de zoveel tijd kan ik best van deze flauwe kolder genieten. Vermakelijk genoeg voor een voldoende.

Tarkus

De grappen in deze film zijn zo over de top dat ze wel goed moeten zijn.

Kortom een goede film, zonder meer.

Leuk om eens (opnieuw) te zien.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Pijnlijk ongrappig deze film die alle films die tot 1991 zijn gemaakt parodieert. Het heeft erg veel slapstick, een onnozele Charlie Sheen en voor de rest is het kommer en kwel. Ik vroeg me alleen af hoe het mogelijk is dat het Amerikaanse leger zoveel materiaal uitleent voor dit soort grappenmakerij .

Onderhond

Blijft leuk.

Ondertussen toch al een paar keer gezien en deze film boet maar weinig van z'n kwaliteit in. Nochthans zijn de grapjes niet zó enorm origineel of spitsvondig, maar toch werkt het.

Vooral omdat de grappendichtheid best hoog ligt en er in de achtergrond steeds vanalles gebeurt. Dat zorgt ervoor dat het aloude cliché "bij elke nieuwe kijkbeurt zie je weer iets nieuws" nog eens van stal gehaald mag worden.

Sheen is een klier maar wel uitermate geschikt voor deze rol. Hetzelfde kan gezegd van Lloyd Bridges, in één van z'n beste (of toch meest memorabele) rollen. Het duurt gelukkig ook allemaal niet te lang, de film zit bomvol onzin en een aardig aantal grappen zijn sinds mijn jeugd blijven hangen.

Iets beter dan deel 2, geniaal is het niet, wel uitermate vermakelijk.

avatar van K. V.

K. V.

Deze eens herbekeken en het is wel een vermakelijke film. De film bevat redelijk wat flauwe moppen, maar toch kon 'k er toch vaak mee lachen. De cast was goed op dreef en verder zag de film er toch nog altijd goed uit.

De film duurt niet zo lang en vliegt ook voorbij.

Een leuke film die na al die jaren nog altijd het bekijken waard is.

avatar van IH88

IH88

“American planes will always be superior as long as there are wonderful men like you in the cockpit. And German parts.”

Blijft leuk. Hot Shots heeft veel geslaagde grappen en de parodie op Top Gun blijft goed. Sheen, Elwes en Golino doen het voortreffelijk, maar Bridges steelt de show als Admiraal Thomas ‘Tug’ Benson. Maar alle typetjes zijn geweldig en als je even wegkijkt heb je alweer een grap gemist. Topper, Ramada, Kent, ‘Wash out’ en uiteraard ‘Dead Meat’, allemaal hebben ze hun momenten.

avatar van Robi

Robi

• 1954 berichten

Ik had niet gedacht dat ik deze persiflage op Top Gun na al die jaren nog steeds zo leuk zou vinden. Het was een genot om de film weer eens te zien.

avatar van Bélon

Bélon

Minder dan Airplane, Top Secret en het vervolg maar dat komt ook omdat ik niet zoveel met Top Gun heb. Blijft leuk onnozel vermaak zo af en toe. Valeria Golino is ook wel een pluspunt.

Dikke 3.0*

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Deze slapstick parodie op Top gun is altijd wel eens fijn om terug te zien. Hier is het echt wel het verstand eventjes op nul zetten en puur genieten. Na 20 jaar ongeveer is de beleving wel ietsje anders, maar dat kan de pret niet bederven. Mijn dochter genoot er ook van trouwens.

Hier en daar wat flauwe grappen, maar over het algemeen best spitsvondig en leuk vertier. Het tweede deel met Rambo vond ik nog net iets leuker. Sheen is fijn, maar ook de andere personages kunnen ermee door. Je komt steeds ogen tekort om alles te zien. He verveelt geen moment omdat er altijd wel iets gebeurt, ofwel een woordspeling ofwel een actief moment. The naked gun reeks met Leslie Nielsen is ook zo’n fijne uit die tijd, moet ik ook nog eens bezien!

avatar van Collins

Collins

Jim Abrahams maakt met Hot Shots! een heerlijke parodie op de film Top Gun. Je weet wel die film die draait om overdreven militaristische verheerlijking en is gedoopt in een patriottisch sausje. Een film vol all American heroes. Prima materiaal voor een parodie natuurlijk.

Hot Shots! zit ook vol met all American heroes, maar dan net even anders. De vermeende helden hebben hier een vadercomplex, zijn volkomen ongeschikt om piloot te zijn of zijn trouw aan hun Amerikaanse kapitalistische idealen en verraden hun geliefde vaderland voor geld.

De film put voornamelijk uit Top Gun maar heeft het parodiërend ook op andere films voorzien. Er passeren scènes uit films als Rocky, Dances with Wolves, Superman en Gone with the Wind. Overbekende filmscènes uit die films worden door Jim Abrahams volledig uit het lood getrokken. De geparodieerde scènes krijgen er een heerlijk absurd tintje van. Soms wat flauw, maar meestal toch gewoon grappig.

Naast de parodiërende humor zijn het vooral overdrijving, absurdisme en de onderkoelde reacties van de personages die voor de lach zorgen. Op uitzinnige gebeurtenissen bizarre dialogen wordt door de personages in de meeste gevallen met een koele vanzelfsprekendheid gereageerd die bijzonder onnatuurlijk is. Die reactionaire droogheid werkt bijzonder hilarisch.

Leuke rollen van hoofdpersonage Charlie Sheen als de dappere toppiloot Topper Harley die wat probleempjes heeft met zijn zelfbeheersing en van Lloyd Bridges als idote admiraal en wandelend rampgebied. Sheen speelt zijn rol met een dodelijke ernst die zelfs op de meest bizarre momenten in stand wordt gehouden. Erg grappig. Ook Bridges die volkomen ontoerekeningsvatbaar is en de meest vreemde handelingen verricht, is hilarisch.

Sheen en Bridges zijn de karakters die de meeste lach genereren. De rest van de cast dient voornamelijk als aangever. En dat functioneert prima.

Hot Shots! is leuke comedy!

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ik ben bezig met de klassieke spoof-films van Abrahams en de broers Zucker opnieuw te bekijken. Kort geleden Airplane 1 & 2 en Top Secret weer gezien en nu werd het tijd om Hot Shots weer uit mijn kast te halen. Ik wist er eigenlijk niks meer van, behalve dat Charlie Sheen en Saddam Hussein erin voor kwamen.

De film is me nu wel een beetje tegengevallen en haalt het qua humor zeker niet bij de titels die ik net noemde. Hot Shots kent een hoop grappen en oneliners, maar ik hoefde er niet al te vaak om te lachen. Ze zijn vaker flauw dan leuk, maar gelukkig eindigt de film wel sterk. Charlie Sheen doet het goed in de hoofdrol, hij heeft natuurlijk het charisma om een hoofdrol aan te kunnen. Dat bewees hij ruim 10 jaar later ook met de sitcom Two and a half men. Daarover gesproken, erg leuk dat zijn tegenspeler in die serie, Jon Cryer, hier ook in Hot Shots zit. De chemie tussen beiden zit hier al goed. En zelfs ''Herb'' uit de serie heeft hier een cameo. De film mikt natuurlijk op het persifleren van films als Top Gun en slaagt daar wel in, maar ik denk dat je die films wel heel goed moet kennen om de grappen echt op te merken. Ik heb Top Gun al wel 10 tot 20 jaar niet meer gezien dus bij mij zijn vast wat grappen niet binnen gekomen. Maar alsnog heb ik genoeg vermaak aan Hot Shots gehad om er een voldoende aan te geven.

3* (was 3,5*)

avatar van Timothyvdmeer

Timothyvdmeer

• 2044 stemmen

Blijft een heerlijke spoof van Top Gun, op naar deel II.