• 8.353.975 stemmen

Met onder meer: Eddie Murphy, Judge Reinhold en John Ashton

Releasedatum: 4 april 1985

Plot Beverly Hills Cop

"The Heat Is On!"

Axel Foley is een agent uit Detroit die na de moord op zijn vriend naar Californië reist om een onderzoek te starten naar de moordenaar. Hij verdenkt een kunsthandelaar, die zijn zaak waarschijnlijk als dekmantel gebruikt. Als Foley herrie gaat schoppen in de stad, moeten Billy Rosewood en sergeant Taggert hem schaduwen. Uiteindelijk besluiten ze zich aan te sluiten bij Foley om de moordenaar te vinden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Insp. Douglas Todd

Mikey Tandino

avatar van Dick2008

Dick2008

Nou ik vind dat het deze keer toch wel weer erg is meevallen, hoewel hij vorige keer (januari 2013) toch al tot een dieptepunt was gezakt. Misschien omdat ik dat ik laatste tijd weer wat vaker actie(komedie)films heb gezien. De kijklijst moest maar even wachten, want ik had gewoon zin om deze weer in de dvd-speler te doen.

Heb deze eerst in de bios gezien. En sommige scènes waren/blijven best heftig en spannend, zoals met zijn vriend en in het pakhuis. Want ja ik hou ook niet van die harde misdaadfilms. Waarna de humor dit weer wat afzwakt. Het nadeel is wel dat ik hem al vaak heb gezien en dan werkt niet alle humor meer even goed. En de meeste actie is aan het begin en aan het eind en waarin er ook van alles kapotgaat. Verder is er maar weinig actie. Het laatste gedeelte duurt wat te lang en als geheel heeft de film te maken, en het zal ook wel omdat hij alweer uit 1984 is, traagheid. Zo is er tussen de gevechtscènes duidelijk aarzeling waarneembaar. De beginscène blijft toch zeer goed gemaakt.

Ik vind de muziek wel goed bij de film passen. Los ervan vind/vond ik er niet veel aan. Murphy brengt het best leuk en de hele cast doet het wel goed. Ik heb niet echt gemerkt dat er iemand uit de toon viel. En de contrasten tussen Detroit en Beverly Hills worden ook leuk weergegeven, ook al ligt de stijfheid er wat te dik bovenop. Ik heb me er toch weer prima mee vermaakt, ook al heeft de film last van langdradig- en gedateerdheid, waardoor wat mindere momenten. 5.0

avatar van DVD-T

DVD-T

Kijkt lekker weg.

Maar ook niet meer dan dat. Vond de supporting cast ook een stuk leuker dan Murphy, die vooral erg veel irritatie bij me opriep. De chase in het begin is trouwens fijn in beeld gebracht. Wel jammer dat dit meteen ook de beste actie scene in de film is. Begrijpelijk gezien het budget natuurlijk. Maar van Simpson/Bruckheimer verwacht ik net dat beetje meer. Humor was het vooral veel net niet. Gelukkig blijft alles verder lekker luchtig en is de setting fantastisch. En de muziek, hoewel soms erg leuk, zet de film wel in een bepaald tijdsbeeld vast zeg.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Mijn tweede film van dit nieuwe jaar is een echte klassieker en de film die Eddie Murphy wereldberoemd maakte. De politiekomedie kwam vaak grappig uit de hoek en de grap met de banaan in de uitlaatbuis blijft zelfs nu nog één die regelmatig eens boven duikt. Of Beverly Hills Cop er veel mee te maken heeft weet ik niet. Persoonlijk vond ik de film nooit echt een topper; dit moet mijn vierde herziening zijn en zelfs nu is dit een film die goed onderhoudt, maar nergens echte hoogtepunten kent noch op het vlak van actie noch op het vlak van humor. Ik weet niet waar de populariteit vandaan komt, en veel zal aan het sympathieke Axel Foley typetje liggen, maar Murphy is eigenlijk al niet mijn favoriet acteur. De Jan Hammer muziek is tijdloos en reken ik tot de bekendste filmdeuntjes uit die periode. Klassieker maar toch een ietsie overrated.

avatar van MaartenTuinstra

MaartenTuinstra

Erg leuke film met een fijne sfeer, die blijft vermaken.

Murphy speelt uitstekend en heeft me regelmatig aan het lachen gemaakt. De rest van de cast mag er overigens ook wezen. Het verhaal is voorspelbaar en the bad guy is een beetje gewoontjes. Dit mag de pret echter niet drukken. Met zijn legendarische soundtrack, leuke humor en prima actie behoort deze film tot de betere politiefilms. Twijfel nog tussen 3.5* en 4*, voorlopig 3.5*.

scorsese

Uitstekende film waarin een agent uit Detroit naar Beverly Hills afreist om eigenhandig een moordzaak op te lossen. Een schoolvoorbeeld van een jaren '80 actie-comedie zoals ze niet meer gemaakt worden, met een bijpassende soundtrack. Grappig over de volle lengte en een paar prima actie-scenes (vooral de opening). Eddie Murphy zet hier toch wel zijn leukste rol neer. Na ruim 30 jaar nog zeker vlot genoeg.

avatar van tbouwh

tbouwh

Een classic binnen het actie/komedie-genre. Mede door de iconische, aangename eighties soundtrack zal deze film voor velen een nostalgische trip zijn. Zelf had ik dat wat minder. Op zich viel er genoeg te genieten, maar daar staat weer tegenover dat Beverly Hills Cop op narratief vlak echt een niemendalletje is. Daarnaast vond ik Eddie Murphy maar wisselend grappig, waardoor echt geslaagde scenes (denk bijv. aan het opdienen van het eten voor de twee rechercheurs) redelijk spaarzaam waren. Aan het begin van de film lukt dat nog aardig, maar in de laatste fase wordt er teveel gepoogd een enigszins serieuze actiefilm neer te zetten. Maargoed, vermakelijk is het allemaal wel, en ik vind het leuk om deze eens gezien te hebben. 2,5*

avatar van IH88

IH88

“This is bozo, man!”

Een echt Eddie Murphy-vehicle. De man heeft ongelooflijk veel charisma en kan lullen als brugman. In Beverly Hills Cop moet hij zich dan ook uit veel hachelijke situaties praten als politieagent Axel Foley.

Maar de echt grappige momenten komen van Reinhold en Ashton als geweldig politie duo Rosewood en Taggart, die te maken krijgen met Foley. Een trio die het hart van deze franchise vormt. Het verhaal is degelijk en de actiescènes zien er goed uit. En de muziek is natuurlijk legendarisch. Een sterk eerste deel met een heerlijk jaren 80’ sfeer.

avatar van Night's Watch

Night's Watch

Na het kijken van dit eerste deel kom ik er pas achter dat ik deel twee en drie al gezien heb, veel indruk hebben deze dus niet gemaakt. Maar ik heb ze wel respectievelijk drie en drieënhalve ster gegeven dus het waren zeker vermakelijke films.

Vermakelijk was dit deel zeker ook en ik denk dat ik deze film niet ga vergeten. De tegenstelling van een 'cop' uit Detroit tegen de burgerlijkheid uit beverly hills wordt heerlijk uitvergroot. En dat ik Eddie Murphy bij voorbaat al grappig vind maakt het dan al compleet. En wat een fantastische soundtrack!

avatar van Supernatural

Supernatural

geweldige film met eddie murphy.ik heb hem al heel vaak gezien en hij blijft gewoon te gek.ja superfilm.

avatar van TMP

TMP

Vermakelijke politiefilm. Eddie Murphy zet als Axel Foley een leuk personage neer en er zijn ook enkele aardige bijrollen. Verder een vlot verhaaltje met de nodige humor en een zeer behoorlijke soundtrack. Het terugkerende deuntje is best aanstekelijk. De film ademt bovendien echt de sfeer van de jaren '80 uit.

avatar van Feiraco

Feiraco

Baanbrekend in de jaren'80 met de aanstekelijke hit Alex F. van Harold Faltermeyer... Anno nu een prima verhaal in de zeitgeist van 30 jaar geleden. Veel humor en actie.

avatar van joeygamer2

joeygamer2

Hele leuke film! Erg grappig en goede actie. Was heel leuk om te zien.

avatar van jono

jono

In Beverly Hills Cop speelt Eddie Murphy de roekeloze politieagent Axel Foley. Op een dag krijgt hij onverwacht bezoek van zijn jeugdvriend Mikey. Na een avondje stappen wordt Mikey doodgeschoten, en Axel gaat vervolgens op onderzoek uit. Het spoor leidt naar een kunsthandelaar in Beverly Hills, en ondanks het uitdrukkelijke verbod van zijn baas reist Axel naar Beverly Hills om de moord te onderzoeken. Uiteraard leidt dit tot hilarische taferelen, waarbij hij terloops het hele politiecorps van Beverly Hills te kakken zet.

Hoewel Eddie Murphy voor geen meter kan acteren, komt hij er in deze film toch aardig mee weg. Hij komt weliswaar geen seconde over als een talentvolle politieagent, maar zijn improvisatietalent maakt een hoop goed. Je kunt duidelijk zien dat hij een verleden heeft als stand-up comedian. Hij improviseert een eind weg, vaak tot hilariteit van zijn medeacteurs die af en toe hun lachen amper in kunnen houden. Wel zit hij regelmatig tegen mijn irritatiegrens aan, maar vreemd genoeg gaat hij daar zelden echt overheen. Het blijft allemaal redelijk komisch. Slechts één keer heb ik me echt zitten ergeren: wanneer hij schaamteloos zijn huidskleur gebruikt om een suite te versieren in een volgeboekt hotel, en waarbij hij impliciet de welwillende hotelreceptioniste voor raciste uitmaakt. Auw. Sorry, maar dat is dus echt niet mijn humor.

Een aardige film dus om een keer gezien te hebben, maar ik heb een aan zekerheid grenzend vermoeden dat ik hem niet nog een keer ga kijken. 3*

avatar van Shadowed

Shadowed

Wel leuk.

Murphy is eigenlijk gewoon perfect gekozen als Axel Foley. Er zijn vast wel acteurs die de rol ook op zichzelf kunnen nemen maar Murphy maakt er toch wel iets leuks van in zijn rol als sluwe, kinderachtige maar ook best grappige undercoveragent.

Het verhaal hebben we eigenlijk al iets te vaak gezien nu, undercover verhalen die natuurlijk onder druk gezet worden omdat het persoonlijk is en de agent eigenlijk niet verder mag gaan met zijn werk, maar dit natuurlijk toch maar doet.

En daarin is Beverly Hills Cop zelfs pijnlijk onorigineel in zijn voorspelbare verhaal. Maar niet allemaal minder vermakelijk daarom natuurlijk. Het is allemaal best grappig, vermakelijk en vlot voor de gemiddelde copflick.

Prima grappen en grollen en een niet al te zwaar of saai verhaal. Meer bied de film eigenlijk niet, maar is toch wel leuk om eens gezien te hebben. Daarnaast is het pakkende deuntje 'Axel F' natuurlijk telkens weer leuk als het klinkt.

Basto

Vanavond in Kino 1, kijk er erg naar uit deze film 34 jaar later weer in de bios te zien.

Beware the Locals: Beverly Hills Cop (1984) - Kino Rotterdam - kinorotterdam.nl

Shadowed schreef:

Toen de film uitkwam, was dat natuurlijk nog niet het geval. Het is eerder juist door het succes van deze film, dat er ettelijke soortgelijke films uitkwamen. Maar dit blijft de beste wat mij betreft.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Misschien omdat de film niet de jeugdsentimentele waarde heeft voor mij maar ik heb me stierlijk verveeld hierbij. Murphy vond ik zelfs in Pluto Nash sympathieker, de vrouwenrollen waren zo plat als een dubbeltje, sommige grappen erg homo-onvriendelijk en de rest van de humor maakte me eenvoudigweg niet aan het lachen. Doe mij nog maar een keer Coming to America.

avatar van The_Shadowless_Man

The_Shadowless_Man

“Can you put this in a good spot? All this shit happened last time I parked here.”

De suptiele humor valt erg op. De scène in de stripclub was hilarisch en ontwikkeld de personages terwijl ze het niet te erg proberen.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Als je zoals in mijn geval op vrij jeugdige leeftijd eerst deel 2 gezien hebt en die geweldig vond, en je met deel 1 meer van hetzelfde verwacht, dan kom je bedrogen uit. De titels matchen, de acteurs en de setting Beverly Hills, maar behalve dat zijn het twee totaal verschillende films qua toon en wat er gebeurt. Deel 1 lijkt bijna een kennismaking om met deel 2 op volle toeren te raken. Minder geweld, minder samenwerking tussen het drietal en veel minder humor, of betere gezegd, subtieler.

Beverly Hills Cop, een film die met de kennisgeving wat voor spektakel deel 2 is en hoe deel 3 op alle mogelijke manieren finaal ontspoort, bijna sober te noemen is. Een prima verhaal, eerste hoofdrol voor Murphy denk ik, sobere setting, in eerste instantie ligt de nadruk op het verhaal en misdaad die hij op wil lossen en niet bij de humor hoewel goed en subtiel aanwezig. Veel spektakel komt er in die zin ook niet bij kijken, er is slechts één grote schietscene op het einde. Murphy is grappig maar niet té. De nadruk ligt op een goed verhaal, een prima film met goede acteerprestaties. Toch zal deel 2 altijd de voorkeur hebben vanwege het sentiment.

Verder ook iemand Damon Wayans opgevallen?

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Nu ik deel I ook nog eens achter de kiezen sloeg toch inderdaad moeten concluderen dat het eerste deel beter is dan wat volgt. Ik twijfelde nog even omdat ik deel III nu recentelijk in herziening eerder zag. BHC is een iets andere aanpak in het buddy cop genre. Geen duo, maar een trio. Een trio dat overigens geweldig bij elkaar past, al was het maar voor de komische noot. Murphy blijft Murphy met zijn onverbeterlijke glimlach en enorme flair waarmee hij zich letterlijk overal uitlult. De racismescène aan de receptie was het enige waarmee echt uit de bocht gegaan werd.

Maar extra geslaagd is toch wel het duo Taggart-Rosewood. De één een wat norse half gepensioneerde met een stevige linkse. De andere een wat sullig onervaren type met sterke schutterskwaliteiten zo blijkt. Het deuntje maakte de film(reeks) beroemd en wordt ook hier welig getoond.

Het plot is wat eenvoudig en het lijkt of Foley het altijd en steeds bij het rechte eind heeft. De andere flikken - Detroit incluis - lijken maar een stelletje amateurs. Al moeten de bad guys niet veel onderdoen wanneer ze in de villa er steeds naast schieten. Maar uiteindelijk een erg vermakelijke eighties/nineties politiefilm.

avatar van Bob Gray

Bob Gray

Leuke 80's klassieker die echt gedragen wordt door Eddie Murphy. Zijn interacties met de andere personages zoals in het hotel, met Serge of in de stripclub is echt Murphy op z'n best. Met iedere andere acteur had deze film echt heel mager geweest want voor de rest stelt het niet heel veel voor.

avatar van Thampon

Thampon

Zijn Shirt was zijn tijd wel vooruit dacht ik... "Mumford".

Anyway heb deze van het weekend nog eens bekeken (alleen al voor de soundtrack).

Nu in de jaren 80 was dit wel de max! Achteraf gezien in deze tijd gaat die maar traag vooruit en is het maar een flut verhaal te noemen. Doch amuseer ik mij er toch mee...

avatar van Hanszel de P.

Hanszel de P.

Vanavond weer een keer op tv. Ga 'm kijken, is alweer een tijdje geleden. Heb 'm zelf niet op dvd ofzo. Had nog niet gestemd maar geef 'm bij voorbaat al 4* vanwege de goeie herinneringen die ik eraan heb. Is vast ook veel jeugdsentiment (muziek van Harold Faltermeijer) en de scene in het pakhuis "we're gonna start with this crate right here!"

Zinin!

avatar van Don Homer

Don Homer

"I remember you used to drive that crappy blue Chevy Nova" (Ze lachen] "What are you driving now?"

"Same crappy blue Chevy Nova".

Volgens de registers is Beverly Hills Cop (1984) pas mijn eerste Eddy Murphy. Het is een erg geinige film met grappige quotes en een heerlijke catchy soundtrack die iedereen nog steeds kent!

Eddie Murphy speelt het authentieke personage Axel Foley, een impulsieve en zeer assertieve politieagent. De film komt innovatief over en ik heb de indruk dat Eddy Murphy's spontane rol tot veel inspiratie heeft geleid. Als kers op de , werd er een donut gebruikt als afleidingsmanoeuvre!

+/- 3,75*

avatar van Boneka

Boneka

• 1932 berichten

Eddie Murphy was in the eighties misschien wel de meest gevraagde comedy star. Trading Places and Coming America waren dan ook leuke films van hem in die tijd en nog steeds zeer vermakelijk om te zien. The Beverly Hills drieluik zat er ook tussen en in die tijd ook erg leuk. Nu de trilogie geremastered is in 2020 maar eens tijd om deze drieluik te gaan bekijken.

Beginnen we gelijk met het beeld. Ik ben niet rete enthousiast. Weliswaar zijn alle vuiltjes en oneffenheden verdwenen enige ruis is nog wel steeds te zien. Vooral binnen. Ook zijn de kleuren niet overal fel en soms wat flets. Het geluid is ook gemiddeld.

Dan de film! Hij heeft niet meer dezelfde frisheid als in de jaren 80 maar is bij tijd en wijle nog wel leuk. Het scheen dat Sylvester Stallone de hoofdrol zou moeten krijgen but at the end werd Eddie Murphy deze rol toebedeeld. Je krijgt dan gelijk een ander soort film. Misschien zie je dat ook een beetje terug in de eerste Beverly Hills waar de grappen niet overal aanwezig zijn. Ze zijn soms leuk soms niet en soms niet aanwezig. De aanwezigheid van de agenten vond ik zeker wel een leuke toevoeging. Geïnspireerd door Laurel en Hardy hoorde ik in de extra's en dat gevoel had ik ook tijdens de film. Vooral bij die muur. De muziek is vooral van die tijd waar ik Glenn Frey's The Heat is on nog steeds erg leuk vind.

Uiteraard is het filmpje simpel en moet de film vooral gedragen worden door Eddie Murphy. Daarin zijn ze zeker voor die tijd in geslaagd. Nu vind ik hem misschien iets minder leuk, maar zeker nog een ruime voldoende. Op naar het tweede deel

Film 3.5

Beeld 3.5

Geluid 3.5

Extra's 3.5

avatar van kikondo

kikondo

"I know I ain't dealing with Johnny Bananas!"

Dat is toch gewoon schitterend!

avatar van martijn011

martijn011

Herzien na een heel aantal jaren. Deze film stond me bij als een vermakelijke actiekomedie met een leuke Eddy Murphy. Dat klopt allebei wel redelijk al heb ik me ook behoorlijk gestoord aan een heel aantal zaken.

Zo richt de film zich te veel op de actie en te weinig op de humor. Nu is dat te begrijpen wanneer eerst Stallone voor deze rol is gevraagd, maar als je daarna Murphy in de schoot geworpen krijgt moet je het over een andere boeg gooien. Niet alleen is Murphy een erg beperkt acteur, als je daaromheen nog een paar klunzen zet dan komt het wel heel amateuristisch en kinderachtig over.

Gelukkig houdt Murphy de schade beperkt door af en toe wel leuk uit de hoek te komen en de onvolkomenheden van het script wat te verdoezelen.

Zeker geen straf om deze film te zien, maar er bestaan veel leukere films in dit genre. De soundtrack en de sfeer maken een heleboel goed, kan hier geen onvoldoende voor geven.

3* (was 3.5*)

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Leuk, maar voornamelijk voor de komedie en niet zozeer voor de actie. Eddie Murphy is charismatisch, grappig en energiek. Wat een geweldige prestaties zette die man toch neer in de jaren '80. Die lach alleen al, fantastisch. De andere personages zijn echter ook leuk. Het tempo zit goed, en dat constante muziekdeuntje is heel tof en werkt aanstekelijk. Voor de rest heb ik er niet superveel over te zeggen; de actie is nergens speciaal, en het verhaal blijft ook braaf binnen de lijntjes, en is nergens echt erg interessant. Maar in z'n geheel is dit een fijne en vermakelijke jaren '80 actie-komedie, met een geweldige Eddie Murphy. Ik ga de volgende delen er ook maar eens achteraan gooien. 3*.

Basto

Alweer ruim 2 jaar geleden dat ik m in Kino zag. Nu uit op 4k en dus weer tijd voor herziening. Het blijft een vermakelijke film met net dat rauwe randje waardoor het een authentieke uitstraling heeft en daardoor zowel aansluit op de serieuze politiefilms van de jaren 70 en de onzinnige hyper gestylde films uit de jaren 90. Murphy was toen in topvorm en ook nog verre van uitgemolken. Verder leuke cast en veel geestige scenes.

4k zag er goed uit, maar ook niet uitzonderlijk. Dat komt vooral omdat de film er niet echt uitspringt op cinematografisch vlak.

avatar van mark080959

mark080959

Even een avondje gouwe ouwe aan het kijken, jezus, wat is deze film toch leuk! Iedere shot heeft spanning, actie en humor, wat een kunstwerk, je raakt ook na 10 keer kijken niet verveeld!