Beverly Hills Cop (1984)

1941 stemmen

Actie / Komedie

geregisseerd door Martin Brest
met Eddie Murphy, Judge Reinhold en John Ashton

Axel Foley is een agent uit Detroit die na de moord van zijn vriend naar Californië reist om een onderzoek te starten naar de moordenaar. Hij verdenkt een kunsthandelaar, die zijn zaak waarschijnlijk als dekmantel gebruikt. Als Foley herrie gaat schoppen in de stad, moeten Billy Rosewood en sergeant Taggert hem schaduwen. Uiteindelijk besluiten ze zich aan te sluiten bij Foley om de moordenaar te vinden.

Dick2008
Nou ik vind dat het deze keer toch wel weer erg is meevallen, hoewel hij vorige keer (januari 2013) toch al tot een dieptepunt was gezakt. Misschien omdat ik dat ik laatste tijd weer wat vaker actie(komedie)films heb gezien. De kijklijst moest maar even wachten, want ik had gewoon zin om deze weer in de dvd-speler te doen.

Heb deze eerst in de bios gezien. En sommige scènes waren/blijven best heftig en spannend, zoals met zijn vriend en in het pakhuis. Want ja ik hou ook niet van die harde misdaadfilms. Waarna de humor dit weer wat afzwakt. Het nadeel is wel dat ik hem al vaak heb gezien en dan werkt niet alle humor meer even goed. En de meeste actie is aan het begin en aan het eind en waarin er ook van alles kapotgaat. Verder is er maar weinig actie. Het laatste gedeelte duurt wat te lang en als geheel heeft de film te maken, en het zal ook wel omdat hij alweer uit 1984 is, traagheid. Zo is er tussen de gevechtscènes duidelijk aarzeling waarneembaar. De beginscène blijft toch zeer goed gemaakt.
Ik vind de muziek wel goed bij de film passen. Los ervan vind/vond ik er niet veel aan. Murphy brengt het best leuk en de hele cast doet het wel goed. Ik heb niet echt gemerkt dat er iemand uit de toon viel. En de contrasten tussen Detroit en Beverly Hills worden ook leuk weergegeven, ook al ligt de stijfheid er wat te dik bovenop. Ik heb me er toch weer prima mee vermaakt, ook al heeft de film last van langdradig- en gedateerdheid, waardoor wat mindere momenten. 5.0

avatar van DVD-T
Kijkt lekker weg.

Maar ook niet meer dan dat. Vond de supporting cast ook een stuk leuker dan Murphy, die vooral erg veel irritatie bij me opriep. De chase in het begin is trouwens fijn in beeld gebracht. Wel jammer dat dit meteen ook de beste actie scene in de film is. Begrijpelijk gezien het budget natuurlijk. Maar van Simpson/Bruckheimer verwacht ik net dat beetje meer. Humor was het vooral veel net niet. Gelukkig blijft alles verder lekker luchtig en is de setting fantastisch. En de muziek, hoewel soms erg leuk, zet de film wel in een bepaald tijdsbeeld vast zeg.

avatar van Filmkriebel
Mijn tweede film van dit nieuwe jaar is een echte klassieker en de film die Eddie Murphy wereldberoemd maakte. De politiekomedie kwam vaak grappig uit de hoek en de grap met de banaan in de uitlaatbuis blijft zelfs nu nog één die regelmatig eens boven duikt. Of Beverly Hills Cop er veel mee te maken heeft weet ik niet. Persoonlijk vond ik de film nooit echt een topper; dit moet mijn vierde herziening zijn en zelfs nu is dit een film die goed onderhoudt, maar nergens echte hoogtepunten kent noch op het vlak van actie noch op het vlak van humor. Ik weet niet waar de populariteit vandaan komt, en veel zal aan het sympathieke Axel Foley typetje liggen, maar Murphy is eigenlijk al niet mijn favoriet acteur. De Jan Hammer muziek is tijdloos en reken ik tot de bekendste filmdeuntjes uit die periode. Klassieker maar toch een ietsie overrated.

MaartenTuinstra
Erg leuke film met een fijne sfeer, die blijft vermaken.

Murphy speelt uitstekend en heeft me regelmatig aan het lachen gemaakt. De rest van de cast mag er overigens ook wezen. Het verhaal is voorspelbaar en the bad guy is een beetje gewoontjes. Dit mag de pret echter niet drukken. Met zijn legendarische soundtrack, leuke humor en prima actie behoort deze film tot de betere politiefilms. Twijfel nog tussen 3.5* en 4*, voorlopig 3.5*.

Uitstekende film waarin een agent uit Detroit naar Beverly Hills afreist om eigenhandig een moordzaak op te lossen. Een schoolvoorbeeld van een jaren '80 actie-comedie zoals ze niet meer gemaakt worden, met een bijpassende soundtrack. Grappig over de volle lengte en een paar prima actie-scenes (vooral de opening). Eddie Murphy zet hier toch wel zijn leukste rol neer. Na ruim 30 jaar nog zeker vlot genoeg.

avatar van tbouwh
Een classic binnen het actie/komedie-genre. Mede door de iconische, aangename eighties soundtrack zal deze film voor velen een nostalgische trip zijn. Zelf had ik dat wat minder. Op zich viel er genoeg te genieten, maar daar staat weer tegenover dat Beverly Hills Cop op narratief vlak echt een niemendalletje is. Daarnaast vond ik Eddie Murphy maar wisselend grappig, waardoor echt geslaagde scenes (denk bijv. aan het opdienen van het eten voor de twee rechercheurs) redelijk spaarzaam waren. Aan het begin van de film lukt dat nog aardig, maar in de laatste fase wordt er teveel gepoogd een enigszins serieuze actiefilm neer te zetten. Maargoed, vermakelijk is het allemaal wel, en ik vind het leuk om deze eens gezien te hebben. 2,5*

avatar van IH88
“This is bozo, man!”

Een echt Eddie Murphy-vehicle. De man heeft ongelooflijk veel charisma en kan lullen als brugman. In Beverly Hills Cop moet hij zich dan ook uit veel hachelijke situaties praten als politieagent Axel Foley.

Maar de echt grappige momenten komen van Reinhold en Ashton als geweldig politie duo Rosewood en Taggart, die te maken krijgen met Foley. Een trio die het hart van deze franchise vormt. Het verhaal is degelijk en de actiescènes zien er goed uit. En de muziek is natuurlijk legendarisch. Een sterk eerste deel met een heerlijk jaren 80’ sfeer.

avatar van Night's Watch
Na het kijken van dit eerste deel kom ik er pas achter dat ik deel twee en drie al gezien heb, veel indruk hebben deze dus niet gemaakt. Maar ik heb ze wel respectievelijk drie en drieënhalve ster gegeven dus het waren zeker vermakelijke films.

Vermakelijk was dit deel zeker ook en ik denk dat ik deze film niet ga vergeten. De tegenstelling van een 'cop' uit Detroit tegen de burgerlijkheid uit beverly hills wordt heerlijk uitvergroot. En dat ik Eddie Murphy bij voorbaat al grappig vind maakt het dan al compleet. En wat een fantastische soundtrack!

geweldige film met eddie murphy.ik heb hem al heel vaak gezien en hij blijft gewoon te gek.ja superfilm.

TMP
Vermakelijke politiefilm. Eddie Murphy zet als Axel Foley een leuk personage neer en er zijn ook enkele aardige bijrollen. Verder een vlot verhaaltje met de nodige humor en een zeer behoorlijke soundtrack. Het terugkerende deuntje is best aanstekelijk. De film ademt bovendien echt de sfeer van de jaren '80 uit.

Baanbrekend in de jaren'80 met de aanstekelijke hit Alex F. van Harold Faltermeyer... Anno nu een prima verhaal in de zeitgeist van 30 jaar geleden. Veel humor en actie.

avatar van joeygamer2
Hele leuke film! Erg grappig en goede actie. Was heel leuk om te zien.

avatar van jono
In Beverly Hills Cop speelt Eddie Murphy de roekeloze politieagent Axel Foley. Op een dag krijgt hij onverwacht bezoek van zijn jeugdvriend Mikey. Na een avondje stappen wordt Mikey doodgeschoten, en Axel gaat vervolgens op onderzoek uit. Het spoor leidt naar een kunsthandelaar in Beverly Hills, en ondanks het uitdrukkelijke verbod van zijn baas reist Axel naar Beverly Hills om de moord te onderzoeken. Uiteraard leidt dit tot hilarische taferelen, waarbij hij terloops het hele politiecorps van Beverly Hills te kakken zet.

Hoewel Eddie Murphy voor geen meter kan acteren, komt hij er in deze film toch aardig mee weg. Hij komt weliswaar geen seconde over als een talentvolle politieagent, maar zijn improvisatietalent maakt een hoop goed. Je kunt duidelijk zien dat hij een verleden heeft als stand-up comedian. Hij improviseert een eind weg, vaak tot hilariteit van zijn medeacteurs die af en toe hun lachen amper in kunnen houden. Wel zit hij regelmatig tegen mijn irritatiegrens aan, maar vreemd genoeg gaat hij daar zelden echt overheen. Het blijft allemaal redelijk komisch. Slechts één keer heb ik me echt zitten ergeren: wanneer hij schaamteloos zijn huidskleur gebruikt om een suite te versieren in een volgeboekt hotel, en waarbij hij impliciet de welwillende hotelreceptioniste voor raciste uitmaakt. Auw. Sorry, maar dat is dus echt niet mijn humor.

Een aardige film dus om een keer gezien te hebben, maar ik heb een aan zekerheid grenzend vermoeden dat ik hem niet nog een keer ga kijken. 3*