Beverly Hills Cop II (1987)

Actie / Komedie

geregisseerd door Tony Scott
met Eddie Murphy, Judge Reinhold en John Ashton

De agent Axel Foley uit Detroit ziet op het nieuws dat zijn vriend, de agent Andrew Bogomil uit Beverly Hills, is neergeschoten door een lange vrouw. Hij reist af naar Beverly Hills, waar hij de agenten probeert te helpen bij het oplossen van de zaak.

avatar van FillumGek
Wat minder dan het eerste deel maar nog steeds wel te pruimen. Het is dat Murphy best aanstekelijk is waardoor de film nog wordt gered, maar de film is duidelijk een wat saaie herhalingsoefening.

Leuk hoe Murphy zich weer door verschillende scenes heen lult met zijn vlotte babbel, en ook zijn twee sidekicks doen het aardig. De badguys, en vooral Nielsen met d'r blonde pottenkapsel, zijn verschrikkelijk en overtuigen absoluut niet.

Niks nieuws verder met wat standaard politie-ruzietjes. Matige climax ook. Gelukkig is het derde deel weer wat beter.

avatar van Sergio Leone
Matig.

Alles is zo'n beetje hetzelfde als in deel 1, maar vooral nogal mak. Elk succesvol element uit het origineel wordt hier herhaald. Zo wordt het duo Rosewood en Taggart flauwer met de minuut.

Eddie Murphy is en blijft een geweldige komiek. Hij kan zonder moeite een film dragen. Zelfs als hij minder momenten krijgt - daarvoor lopen Judge Reinhold (al vind ik die wel droog) en John Ashton (toch wel erg matig) teveel in de weg.

Actiegewijs is Beverly Hills Cop ll 25+ jaar na datum nog steeds de moeite. Ook de eightiessfeer zit er goed in - dat deuntje blijft ook geweldig - en de speelduur is ook al om voordat je het goed en wel doorhebt.

avatar van StevenMighty
Erg leuk vervolg op deel 1, ik vond hem zelfs nog iets beter eigenlijk.

In die tijd was een nieuwe met Eddy Murphy altijd iets naar waar we uitkeken en deze tweede Beverly Hills Cop lostte alle verwachtingen in:

Meer Axl Foley waar we konden om lachen, meer van het olijke duo Taggart en Rosewood, meer actie en meer goeie muziek tussendoor.
Dat gevoel heb ik er nog steeds bij nu ik ze jaren later allemaal nog eens terug kijk.

Een film die voor mij onlosmakelijk verbonden staat met de blockbusters uit de jaren '80 en die een halve ster meer krijgt dan deel 1.

4 sterren

avatar van SuperDutchman
Wat een heerlijke film! Ik vind deze persoonlijk beter dan deel 1. Neer actie en ik vind Eddie Murphy op een of andere manier in deze film veel leuker en grappiger spelen. `T verhaal vind ik minder sterk, maar alles bij elkaar genomen vind ik dit deel gewoon beter.

SuperDutchman schreef:

Ja, mee eens. Dit deel voelt ook professioneler aan, zit meer actie in en is minder voorspelbaar. Echt helemaal geweldig!

Bij deel 1 was ik verbaasd dat ik hem nog steeds leuk vond na al die jaren. Bij deel 2 ben ik inmiddels minder verbaasd dat die ook nog steeds leuk is. Al is deel 1 wel beter.

rayman
matig, stuk minder goed dan BHC1.
Deel 1 was nog leuk vanwege de orginaliteit, bij deel 2 valt alles een beetje in herhaling.

avatar van Phantasm
Net zo leuk als zijn voorganger.

avatar van FunkStarr
Is niemand de "Cobra" poster opgevallen? Zo zitten er wel meer leuke vondsten in deze film. Heeft nog die heerlijke 80's feel.

avatar van de grunt
Tony Scott was een grote meneer in het actiegenre.

de grunt schreef:
Tony Scott was een grote meneer in het actiegenre.

Zeker weten!

Meer van't zelfde.

Bijna een herwerking van de eerste film zelfs. De opzet van bepaalde scenes, de personages, de muziekjes, het komt zo uit deel 1. Ondanks dat dit tweede deel van de hand van Scott komt, blijkt toch maar weer dat dit een wat mindere periode in z'n carriere was.

Allemaal erg braaf vooral. Murphy is sowieso bekend op z'n wat makkelijke humor (in z'n films dan toch), maar ook de actiescenes zijn wat gewoontjes. Het plotje is een herhaling van zetten, echt geweldig boeien dat het niet.

Murphy's vervelende lachje is gelukkig wel een beetje bijgewerkt, het is allemaal misschien nét iets vlotter, maar dat wordt wat verpest door het gevoel alsof je naar een remix van deel 1 zit te kijken. Mnee, doe mij maar de post-2000 Scott. Dit wat oudere genre werk van hem springt er niet genoeg uit.

avatar van Daniël44
Leuke actie-komedie, maar iets minder dan de eerste Beverly Hills Cop, want het had een iets minder goed verhaal en het was iets minder goed geacteerd. Maar nog steeds een geslaagde film.

avatar van goongumpa
typische oppervlakkige 80's film van ex reclame & videoclip-maker scott. veel gestoryboarde shots van auto's, geld, bitches, zonsondergangen en paardenraces. nog best redelijk.

avatar van Kondoro0614
FunkStarr schreef:

Waar heb jij deze gevonden?

avatar van Kondoro0614
Beverly Hills Cop II

Mehh, deze vond ik minder dan deel 1. Het vermaak is er wel. Alleen de snelheid is er niet, vond de film op sommige punten nogal traag. Actie is leuk maar, niet dat je moet verwachten dat iedereen dood geschoten word. Het is meer 'ik schiet in de grond voor special effects'. Leuk, en ik moet toegeven dat het natuurlijk ook niet het slechte van de film was. Want het vermaakt je wel. Nee, het slechte vond ik de overgang. Kijk naar een paar scene's: Auto vliegt van de heuvel af, en opeens uit het niets staat die scheef op de grond en in de fik,...?, hij wil een raket afschieten, drukt op een knopje schuift ie open, word der een andere camera hoek toegevoegd en opeens schuift ie nog eens open. Ik wist niet of dat moest???

Eddie Murphy speelde zijn rol leuk, ik vind hem er wel geschikt voor. Op een 1 of andere manier komt Judge Reinhold mij bekend voor, maar ik weet geen enkele andere film van hem die ik nu nog heb gezien, tenminste die ik zo op het oog kan zien, misschien sla ik hem wel over. Jürgen Prochnow deed het ook goed, en ik vond hem er al zo niet Amerikaans uit zien. Duitser ! Niks mis mee hé...

Het verhaal was oké, soms wel een beetje traag om te volgen. Het concept was saai en een beetje herhaald. Tja, bij vele films weten we dat het tweede deel nooit zo goed is als de eerste, laat staan beter. Dus ik maak me alvast klaar voor Beverly Hills Cop III (1994).

Kondoro0614 schreef:

Waar heb jij deze gevonden?

Op een gegeven moment wanneer Murphy op het bureau is, zie je op de achtergrond een grote poster van de film Cobra hangen.

avatar van FunkStarr
Of sorry ik zeg het verkeerd, het is in de kamer van Billy Rosewood. Stallone was ook degene die als eerst was gecast voor de rol van Axel Foley maar deze is toch naar Murphy gegaan.

avatar van Vinokourov
Mwah, dit is echt niet zo'n geniale politiekomedie, terwijl het eerste Beverly Hills Cop-deel nog opvallend leuk was. Het irritante is dat zowat alle dialogen met een uitroepteken beëindigd moeten worden. Op een gegeven moment trek je dat geschreeuw van Eddie Murphy niet meer. Ook zijn twee cop-sidekicks waren verre van briljant of grappig.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Dit deel is toch een stuk minder dan het eerste deel. Eddie Murphy raast hier op sommige gedeelten veel te veel door met zijn dialogen. Hoewel vaak komisch toch niet altijd. Het verhaal wordt naarmate de film vordert ook wat moeilijker te volgen.
Judge Reinhold in de rol van Billy Rosewood zet verder een goede levendige rol neer. Hoewel het een amusante film blijft met goede actiescenes is het verhaal minder dan de eerste film en hetzelfde geldt voor de criminelen.

De film wordt in de filmencyclopedie bestempeld als vrouw-onvriendelijk en misschien was het dat in die tijd ook wel. Een aantal flauwe seks-grappen. Ook het taalgebruik is wel wat aan de grove kant. Tegenwoordig is het niet meer zo bijzonder.

Ik heb dit tweede deel altijd de minste gevonden. En dat is nu niet anders. Het derde deel is dan toch wel een heel stuk beter. Verder wordt hier bijna dezelfde lijn gevolgd als deel 1, alleen alles in mindere mate, alleen de muziek blijft dan nog wel vrij goed. Een paar kleine stunts, van o.a. Murphy zelf. Maar een goeie openingsscène ontbreekt in deze film toch eigenlijk wel, want zo bijzonder is die overval niet.
Een paar goeie grappen, o.a. van Paul Reiser als die zich voordoet als baas van Foley. Reinhold komt ook nog wel goed uit de hoek als wapenliefhebber maar Ashton schemert door alsof hij er al geen zin meer in had.
Grotendeels wordt het verhaal in het begin al weggegeven. Alleen de grote boef wordt later ontmaskerd. Maar als who-dunnit-verhaal is het flinterdun.
Later wordt het allemaal wat beter door meer actie. Deze film was destijds ook een succes. Maar komt bij mij grotendeels nogal zoutloos over met hier en daar wat leuke scènes zoals met die betonwagen. Murphy zelf is wisselvallig, het ene moment leuk, dan weer niet. Geen slechte film, maar zit op het niveau van een matige b-actiefilm, waarin spanning ontbreekt. 3.0

avatar van Filmkriebel
Meer van hetzelfde : Murphy tirades en blufpokers, wat actie, striptease tenten, maar net als in de eerste film, zeer slechte baddies. De verdienste van deze sequel was de terugkeer van de volledige cast uit de eerste film maar de reünie ruikt eerder commercieel. De sidekicks Rosewood en Taggart lopen er maar lusteloos bij en ze kregen geen interessante rolinvulling ditmaal.

Er wil nog wel eens een leuke grap uit de lucht vallen maar veel nieuws heeft BHC II verder niet te bieden. Visueel vond ik het wel iets beter; Ik heb de film in widescreen gezien, één van mijn favoriete beeldformaten; Tony Scott zorgt voor een nettere regie met zijn kleurenfilter (de hemel kleurt mooi oranje) en alles lijkt mooi te blinken. Ik heb de eerste film 3* gegeven dus moet ik toch verplicht onder bieden.

Na echt jaren deze film weer eens gezien
voor die tijd vond je dit misschien leuke films ,maar anno 2016is dit niet meer te pruimen
Sommige oude films kan je nu nog steeds goed bekijken,maar deze zeker niet.
Comedy actie? ik vraag me af waar de comedy in deze film zou moeten zitten ,heb niet 1 keer moeten lachen,tis allemaal echt heel flauw en saai.
Na deel 1 die ik paar maanden terug zag ,zal ik deel 3 over een tijd nog eens bekijken,en daarna gaat deze trilogie denk ik voor heel lang de kast in..

Aardige film over Axel Foley die opnieuw naar Beverly Hills gaat om een misdaad op te lossen. Een typische vervolgfilm; meer van hetzelfde. Een dun verhaaltje dat er eigenlijk niet toe doet. Ondanks dat de actiescenes wat minder zijn vergeleken met het eerste deel, is de film over het geheel nog wel vermakelijk. Iets wat met name toch wel te danken is aan de cast (Eddie Murphy, Judge Reinhold en John Ashton). Een kleine 3.0 sterren.

avatar van IH88
“Are you driving with your eyes open? Or are you, like, using "the force"?”

Dit tweede deel heeft weer Murphy, Reinhold en Ashton als legendarisch trio Foley, Rosewood en Taggart. Jammer genoeg is het verhaal echt een rommeltje en gewoonweg saai. De film springt van de hak op de tak en de motieven van de bad guys zijn erg mager uitgewerkt.

Zelfs Murhpy weet deze film niet te redden, alhoewel de man wel vermakelijk blijft om naar te kijken. De actiescènes zijn goed verzorgt en de muziek blijft een groot pluspunt. Je komt iedere keer weer in een heerlijk jaren 80 sfeertje terecht. Jammer dat de film voor de rest niet kan boeien.

super vervolg.vind dit deel net iets leuker en beter dan deel 1.al zo vaak gezien maar hij blijft geweldig.