Beverly Hills Cop II (1987)

Actie / Komedie

geregisseerd door Tony Scott
met Eddie Murphy, Judge Reinhold en John Ashton

De agent Axel Foley uit Detroit ziet op het nieuws dat zijn vriend, de agent Andrew Bogomil uit Beverly Hills, is neergeschoten door een lange vrouw. Hij reist af naar Beverly Hills, waar hij de agenten probeert te helpen bij het oplossen van de zaak.

melchior7
ik heb hem gezien woensdag leuk joh!

avatar van maerk
Gewoon een leuk vervolg op Beverly Hills cop. Goede actie, leuke humor al is het meestal wel wat te flauw en ook erg leuk: die paar seconden van een jonge Chris Rock!

Gisteren wéér eens gezien. vond hem beter als deel 1 méér actie en verhaallijn

avatar van mnrk
film88888 schreef:

Knappe Tony Scott film, en ik vind dat je wel ziet dat het een Scott film is. De film heeft zoals al de man zijn andere zo een typische actie sfeer waar ik het wel beetje aan zie vind ik, vooral op het einde zie je het.

Persoonlijk vind ik dit deel beter dan deel 1....

De chemie tussen Eddie Murphy, Judge Reinhold en John Ashton is beter dan in het 1e deel.

De humor en de actie is ook weer geweldig ( huis lenen!! ) de scene in de Beverly Hills Shooting Club ( big bitch).

avatar van gi30171
't Is zoals de Die Hard serie, je bent ervoor of niet. Leuk amusement

een heel erg leuke vervolg. nou mnrk ik ben het met je eens ik vind dit deel ook beter dan de eerste.

avatar van Movie Jim
Axel Foley: [to Rosewood and Taggart] "If you get your head out of your ass long enough"? "Kiss my ass"? You're gettin' more and more like me every day. Next thing you know you're gonna have Afros... big dicks and all!

Axel Foley: [about the cement truck Billy got for a pursuit] Well, this is pretty sporty!
Billy Rosewood: Don't complain! It's all I could find!

Sergeant Taggart: Do I really look like Gerald Ford?
Axel Foley: Y'all both look like Gerald Ford!

Axel Foley: My truck. Here's $50. Put it next to a limo.

Axel: The jay gee jojo see? What is that?

dit stukje komt wel uit het eerste deel maar dat maakt niks uit.

Zeker geen slecht vervolg: 2.50 (2.60)
Eigenlijk wordt in deeltje 2 min of meer de lijn van het origineel doorgetrokken en daar mankeert helemaal niets aan. Enkel het frisse en 'nieuwe' ontbreekt hier, vandaar waarschijnlijk ook de lagere score, maar dat buiten beschouwing gelaten doen beide films nauwelijks voor elkaar onder. Verhaaltechnisch is de film opnieuw niet erg interessant, helaas, maar daar tegenover staat de aanwezigheid van Tony Scott, die deze film technisch gezien toch wel aantrekkelijker weet te maken dan het ietwat fletse origineel. De degelijkheid van Brest is eruit, die zich kenmerkte met langere scenes en een lager tempo, niets van dat al met Scott. Wanneer de mogelijkheid maar even daar is wordt de camera naar een andere positie gemanoeuvreerd. Om dat te doen slagen is echter wel een goede montage een vereiste en dat is zoals in veel films van Scott dik in orde. Overigens wel aardig om ook eens wat films van Scott uit zijn beginjaren te zien. In beginsel is Scott vandaag de dag nog altijd dezelfde regisseur zoals hij dat begin jaren 80 was.

Zoals gezegd moet de film het opnieuw niet van het verhaal hebben, dat er eigenlijk maar een beetje bij hangt en vooral een aardige kapstok is om een zootje humor en de nodige actiemomenten aan op te hangen. Toegegeven, de uitwerking daarvan is zeker niet slecht. In tal van andere films zakt men veel verder door de mand wanneer men het verhaal wil laten stroken met een goed portie humor. De eindscene is ietwat ingetogener dan in het origineel, wat de film naar mijn mening ten goede komt. Enkel de snelle babbel van Foley die iedereen om zijn vingers wind vond ik op sommige momenten ietwat overmoedig, maar vooruit.

Murphy acteert wederom naar behoren, misschien zelfs nog wel iets beter dan in het origineel. De meeste bijrollen uit het origineel worden ook in dit deel door dezelfde personen vertolkt. Begrijpelijk uiteraard, het geeft een vervolg meer smoel en maakt de prent toegankelijker, maar het niveau laat bij vlagen behoorlijk te wensen over. Met name Reinhold wil zich wel erg graag onderscheiden, wat zo nu en dan gepaard gaat met een flink potje overacting. De regie van Scott is aardig, maar valt in het niet bij meer recent werk van zijn hand (daarin is hij aanmerkelijk gegroeid) en zojuist noemde ik al even de cinematografie, waarmee Scott het niveau van het origineel grotendeels overstijgt. Opvallend is tevens die wereldberoemde score van de film. Daar is een flinke poetsdoek overheen gegaan, met zelfs een oscarnominatie tot gevolg! Beverly Hills Cop 2 kent een iets zwakker script dan het origineel, maar daar staat de hogere filmische kwaliteit tegenover. En aangezien ik een film nog nooit heb beoordeeld op het feit dat die tegen zijn voorganger moet opboksen en daardoor automatisch minder zou moeten zijn, kan het zomaar gebeuren dat Beverly Hills Cop 2 op gelijke hoogte komt te staan met zijn voorganger. Een van de weinige keren ook dat een vervolg gelijkwaardig of zelfs beter is dan zijn voorganger. Dat is vooral de verdienste van Tony Scott zelf, die het origineel goed in zijn achterhoofd had zitten en geen rigoureuze wijzigingen heeft doorgevoerd.

Script / Verhaal:................ 2,00
Acteerwerk:....................... 2,50
Regie / Speelduur:.......... 3,00
Realisme:......................... 2,50
Cinematografie:............... 3,00

Positie: 252/374
Beverly Hills Cop 2 staat daarmee voor 'Life' en achter 'The Peacemaker'

Dick2008
Dit deel is toch een stuk minder dan het eerste deel. Eddie Murphy raast hier op sommige gedeelten veel te veel door met zijn dialogen. Hoewel vaak komisch toch niet altijd. Het verhaal wordt naarmate de film vordert ook wat moeilijker te volgen.
Judge Reinhold in de rol van Billy Rosewood zet verder een goede levendige rol neer. Hoewel het een amusante film blijft met goede actiescenes is het verhaal minder dan de eerste film en hetzelfde geldt voor de criminelen.

avatar van Moviestar1979
Nog steeds voor de echte liefhebbers een geslaagde sequel.
De humor vond ik wel aardig, maar was wel wat minder vergeleken bij het 1e deel.

avatar van JustMike
leuk, deze heb ik net als deel 1 op video

avatar van movie acteurs
Goed vervolg van het perfecte 1e deel. Heerlijk sfeertje, grappige en ook best spannende scene's. Ook Murphy doet het weer goed/leuk. 4,0.

avatar van Flipman
Ik vond dit voor een vervolgfilm helemaal niet slecht. Meestal zie je de kwaliteit meteen dalen als er een nieuwe regisseur in beeld komt maar nee, deze vond ik destijds echt leuk. Nu is het niet meer zo mijn film maar het is ook al een hele tijd terug.

Aardig filmpje, maar wel minder dan deel 1. Heb me wel vermaakt!

petersen91
een leuk vervolg op het eerste deel. Ik vond deze ook leuk om te kijken. iets meer actie, maar ik vond het verhaal van het vorige deel wel wat beter. De film kent een beetje hetzelfde sfeertje als het vorige deel. Daarnaast wordt er prima geacteerd door Eddie Murphy. Ik vond dat er beste leuke humor in de film zat, en dat maakt het best een vermakelijke film.

avatar van DonOswaldo
Ook weer fijn luchtig actie-vermaak.

Vind deze niet onderdoen voor het eerste deel, sterker nog, dit was het deel dat me na al die jaren het best was bijgebleven. Ook hier weer leuk vermaak mede door de cast en de muziek.

avatar van brabusRUS
brabusRUS schreef:
Toch maar even verhoogd naar 4.5*. Ik heb deze film altijd heel erg leuk gevonden en vindt 'm nog steeds super. Lekker 80s sfeertje. Super!

Fuck Rambo!

Telkens als ik deze film zie, geniet ik optimaal! Ik heb deze film misschien wel 20 keer gezien, maar hij blijft altijd super! Vooral Eddie, die een grappige politieman speelt, is hilarisch! Maar ook het duo met Judge Reinhold en John Ashton is super. Jammer dat we weinig terug zien van Judge Reinhold.

Ik hoop ooit dat ze nog een deel gaan maken met deze trio.

Het enig minpunt van deze film is de oorzaakvan het schietincident met Bogomil. Een 1986 Mercedes-Benz 560 SL die kapot gaat. Yeah Right!

Helemaal geweldig en geef deze film 5.0*!

avatar van Film Fan
Minder geslaagd vervolg op BHC I en dat is jammer. Het was allemaal een beetje van het zelfde en zelfs de muziek leek erg op die van deel 1. Het kunstje was al eens in deel één opgevoerd dus er zat weinig nieuws in dit deel. Jammer want deel één was erg leuk.

avatar van JustMike
Minste uit de reeks,
maar zeer vermakelijk!

Veel minder dan de goede delen 1 en 2. Jammer, maar erg vermakelijk voor de rest. Spannend ook wel, maar er zit niet veel nieuws in deze film. Axel Foley. komt dat gekke Axel F. daar niet van? haha. Dacht er net even aan.

Wel gewoon kijken deze film.
3.5

Reinbo
Uhhhh... Dit is deel 2

avatar van dave
Schoolvoorbeeld van een herhaling van zetten. Elk belangrijk gewricht wordt in deze sequel met weinig fantasie opnieuw voorgebracht. Het niveau van het geweldige eerste deel wordt evenwel niet gehaald. Verder een leuke actiekomedie met een lachwekkende Murphy en zijn immer hilarische baas. Een gebrek aan interactie tussen boef en agent laat zich jammer genoeg opmerken, en ook het hele verhaal op zich is niet bijster interessant gehouden. De theme song verveelt echter nooit.

2,50 (2,75)

avatar van filmliefhebber92
2,86 is toch wel een erg laag gemiddelde voor zo'n goede film.

Een hele verbetering ten opzichte van deel 1, die vreemd genoeg hier een veel hogere score heeft.

3,5*.

avatar van hannes64
Zoals Dave al in zijn recensie zette.........Schoolvoorbeeld van een herhaling van zetten.
Zeker weten.
Deze is ietsjes minder maar toch zeer genietbaar.....ik vond trouwens de openingscene met Niellsen 1 van de beste scenes van de film, met vooral de score van Faltermeyer.
Ja, dit is 1 van de betere vervolgfilms, net zoals de Lethal Weapon franchise.
Leuke, snelle actie/comedy met alweer een perfecte Murphy.
En de score is onovertrefbaar.

avatar van nadrin
het is en regel dat sequels vaak afkooksel zijn van het originele.
Dit is hier ook het geval. Weinig originaliteit blijft erover.

avatar van Spetie
Een weinig geïnspireerd vervolg.

De cast is hetzelfde als in het eerste deel, maar het verhaal lijkt ook niet heel veel anders. Eigenlijk is het gewoon een herhaling van zetten, maar helaas wel een stuk minder leuk.

Eddie Murphy speelt wederom Axel Foley, maar komt minder overtuigend en fletser over dan in de vorige film. Het zijn vooral Judge Reinhold en John Ashton die het net als in de eerste film redelijk goed doen. Vooral Reinhold is een enorme droogkloot, die zich in deze film lekker uitleeft. Toch is de film qua humor en dialogen wel een stuk minder scherp en leuk. Qua actie zit het verder wel goed, dat is volop aanwezig en goed in beeld gebracht.

Aardige actie, tegenvallende humor en een weinig origineel verhaal zorgen al met al toch voor een tegenvallende score.

Laten we zeggen, ze hadden eigenlijk gewoon bij de eerste film het moeten laten. Niet dat dit een slechte film is, maar het is wel een stuk minder leuk geworden. Veel dezelfde humor nu. Gelukkig nog een redelijke vorm van actie.

erik1677
Sjonge, de film nu denk ik al tig maal gezien, en nog steeds vind ik hem top.
Zelfs beter dan deel 1 en die vind ik al heel goed.
Dus toch maar de volle 5 sterren.

avatar van Insignificance
Afgezien van de zwembadscène kon ik me op voorhand niets meer van dit deel herinneren. En zo zit je ineens naar Brigitte Nielsen te koekeloeren. Goddamn, that's a big bitch. Een tante die de tachtiger jaren op een bepaalde manier belichaamt, zou je kunnen zeggen. Wie haar en iets anders toevallig door heeft, zal de poster van Cobra in Rosewood's woning wel kunnen waarderen. Toch swingt dit allemaal beduidend minder dan het eerste deel.

Het neigt af en toe van flauw tot kluchtig, de muziek doet me hier niks, Murphy mag wat te vaak z'n acts opvoeren en het buddy-gehalte is minder interessant. Een aantal grappen zijn nog raak, Tony Scott weet er hier en daar een leuke scène uit te persen en enkele cameo's zijn ook nog wel leuk. Winnaars hier zijn Judge Reinhold's Rosewood en, alhoewel weinig screentime, Gil Hill als de driftige Inspector Todd. Een man gewapend met fenomenale fucks.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit is Murphy ten top, net als in deel 1 speelt hij de geweldige Axel Foley. Nu zit hij nog beter in het karakter en is het fijn om hem samen te zien met z'n goeie ouwe vrienden uit Beverly Hills. Sterke vijand met een prachtige Brigitte Nielsen en zelfs de cliché scènes met de commissaris uit Beverly Hills werken wel. Deze sequel mag gerust naast z'n voorganger staan en is een entertainende mix van no nonsense 80's actie en one liner humor. Toen Murphy nog grappig was en tegelijkertijd een agent is met de nodige actie. Jammer dat hij dit niet meer doet.