The Crow (1994)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Alex Proyas
met Brandon Lee, Rochelle Davis en Ernie Hudson

Op Halloween zullen Eric en Shelly gaan trouwen. Op de avond ervoor, Devil's Night, worden ze in hun huis door een bende aangevallen. Eric wordt neergeschoten en uit het raam gegooid; Shelly wordt verkracht en overlijdt later in het ziekenhuis. Een jaar later reïncarneert Eric met spirituele begeleiding van een kraai. Hij bezit nu speciale krachten. Het is de bedoeling dat hij fouten uit het verleden rechtzet: hij moet op zoek naar de leden van de bende, om ze een voor een te vermoorden, waarna hij eindelijk de eeuwige rust zal kunnen vinden...

avatar van Graaf Machine
Zeldzaam slechte acteerprestatie voor een hoofdrolspeler. Brandon Lee is echt compleet waardeloos. Verder leuk verhaaltje en leuke setting, sfeervol. Niet echt groots en ook wel wat kinderlijk hier en daar maar wel een aardig gothicsprookje. Die Brandon Lee echter....

avatar van centurion81
Soort Gothic superhero-wraakfilm die de tand des tijds niet zo goed heeft doorstaan. De spanning, choreografie maar bv ook de belichting is niet van deze tijd. Wat ik de film vond redden is dat je de grunge-sfeer zoals die in de eerste helft van de jaren '90 hip was goed terugziet. Toch best vermaakt, ondanks een wat simpel, mager en chiché verhaal. 3*

Goeie film waarin een man terugkeert van de dood om de moord op zijn vriendin te wreken. Een simpel wraak-verhaal, maar de film ziet er wel prachtig uit. Mooi, donker en vooral sfeervol in beeld gebracht met een goed bijpassende soundtrack. Deze film had de doorbraak voor Brandon Lee moeten betekenen, maar het zou helaas zijn laatste rol zijn.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Met een verouderde trailer en meer besprekingen over de dood van Brandon Lee, zat ik niet te springen om deze film. Het leek me een cultfilm die om de verkeerde redenen bekend geworden is. Toch maar eens een kans gegeven. Het resultaat is een mix tussen Tim Burton (zonder het kitscherige), The Punisher en The Joker. Het is een sterke gothic wraakfilm geworden met voldoende humor en veel actie. Geen te lange introductie zoals je dat ziet bij veel Marvel of DC verfilmingen, maar meteen to the point. Zet er nog een passende soundtrack bij en je hebt een topfilm. Brandon Lee acteert alvast beter dan z'n vader. Ik had hem graag gezien als The Joker en sowieso in meerdere films. Maar helaas... Qua uitzicht is het een serieuzere Burton-versie, al wordt dat niet heel de film door op het zelfde niveau toegepast.

The Crow is een goeie film geworden die ook zonder de jammerlijke gebeurtenis met Lee ook een klassieker had kunnen (moeten) worden.

avatar van Roger Thornhill
Herzien. Blijft toch een mooie hallucinante wish-fulfilment-droom met kleine zwart-komische momenten (de vuilbekkende pandjesbaas, de politieman in ondergoed met zijn pet nog op, en "I feel like a little worm on a big fuckin' hook!"). Een simpele verhaalstructuur die uitstekend werkt, prachtig visueel werk en een fraaie centrale rol.

avatar van de grunt
Mooi gesproken Thornhill.

avatar van Filmkriebel
Deze comic verfilming met de veel te vroeg overleden Brandon Lee probeert teveel kunstzinnig te zijn en lijkt speciaal voor metalheads gemaakt. Donkere gothic, videoclip stijl, The Crow zelf die recht uit de shockrock groep KISS lijkt te komen (oh my goth). Je zou haast vergeten dat je naar een revenge flick zit te kijken. Voldoet volledig aan de definitie van "Style over substance". Van het simpele verhaal verwachtte ik niet veel en gelukkig maar want het stelt ook niet meer voor dan een klassieke wraak / tragedie... Wincott met zijn vlezige lippen en scheve neus is altijd goed gecast als bad guy. Het zal best wel een aparte plaats hebben als "super hero" movie, maar ik vond er helaas niet veel aan.

Good_Fella
Tros liefhebbers gaan hier niets aan hebben .Enigste film van en met brandon die toch iets lekker wegkijkt

Een wirwar van beelden. Zeer zwakke film.

avatar van Iron Maiden
Jason Mamoa is inmiddels benaderd voor de reboot.

avatar van panax
vaker gezien
blijft goed,de duistere sfeer ,de regen ,de aktie!

Als je een drol mooi in beeld brengt, en je prakt hem in makkelijk behapbare porties uiteen, heb je dan een goeie film, een mooie film, een film die boeit? Tjiezzz, wat een bagger. Zelfs voor een puurnofilm, was ie niet opwindend. Was het geen puurno, dan toch helemaal naadje. Opwindingsgehalte zwaar onder het vriespunt.

Een verloren ziel staat als een semi erecte zombie op uit het graf, krijgt een wit verfje op z'n gezicht en meet zich Alice Cooper ogen aan, om vervolgens wraak te nemen. Wat een armoede in de wereld die we fantasie plegen te noemen.

Kortom, niet om door te komen, doorspoelen naar het o zo voorspelbare einde, en ... zand erover.

hele leuke film.heb me prima vermaakt.al vaker gezien en blijft goed.helaas brandon lee zijn laatste rol ,als ie nog had geleefd had ie nog wel in heel veel goeie films gespeeld denk ik.

avatar van alexspyforever
Superheroes zijn niet mijn ding, actiefilms, wraakfilms je maakt mij er niet blij mee. Hoewel ik zelf nooit de behoefte heb gehad om gothic te zijn heb ik er wel interesse in wellicht omwille van mijn interesse in horror. De harde muziek is typisch jaren 90, uit mijn tienerjaren dus dat is een leuke trip to memory lane. Ik was op de hoogte van het lot van protagonist Brandon Lee voor ik aan de film begon. Dat de film door zijn overlijden op de set zelf heeft bijgedragen kan ik best geloven, het maakt het einde ook tragischer. Toch denk ik dat deze film zeker haar eigen verdienste heeft. Het verhaal is vrij simpel maar wel met een concept dat mij aanspreekt met name opstaan uit de dood en kracht halen uit de kraai een vogel die sowieso vaak met gothic en horror wordt geassocieerd. Wat de film ook knap maakt, is dat we hier niet te maken hebben met een niets ontziende killer, getuige daarvan zijn de kleine momenten met Sarah (het meisje zou pas in 2009 nog eens meespelen in een film) die ontroeren. Uiteindelijk niet enkel een les voor zichzelf maar ook eentje om de mensen om wie hij geeft en vice versa. Het aantal vuurgevechten had minder gemogen en ik vaak moest ik aan The Joker uit Batman denken bij de make-up van Eric Draven. Tegen mijn verwachtingen in een mooie film. Ik blijf toch een zwak hebben voor dark fantasy.

avatar van Elchapo
Alles aan deze film klopt,geweldig gewoon.heb zelfs jaren geleden de soundtrack gekocht...4.5 stars.

avatar van FlorisV
Wie een actiefilm of heel mooi gefilmde comic book verfilming wil zien zal teleurgesteld zijn: The Crow is toch meer een duister fantasy verhaal en de actiescenes zijn toch wat te rommelig en te donker gefilmd om indruk te maken. Bovendien gebruiken ze de martial arts skills van Lee amper. Acteerwerk is wat je ervan mag verwachten (goed genoeg). Opvallend is ook hoe groot de bijrol van Hudson is, de "beat cop" die The Crow een handje helpt en die van het meisje, die bevriend was met Eric Draven, die al snel uit het graf opstaat als The Crow. Het hele Gothic/rock gebeuren geeft kleur aan de film maar kan gedateerd overkomen. De stukjes poezie zijn ook niet om voor thuis te blijven. Al met al niet heel opzienbarend en niet om nog een keer te bekijken. Maar voor een wraakfilm onderscheidt The Crow zich wel door veel meer ruimte te geven aan emoties. De moeite om eens een keer te bekijken. Ik kende de titel al 22 jaar, de film werd destijds veel aandacht geschonken door het overlijden van Brandon Lee tijdens de opnames (een losse flodder bleek een echte kogel) en nu heb ik hem eindelijk eens gezien.

Je gaat je wel afvragen welke scene het nu was: die ene waarbij zowat de hele gang op The Crow schiet, of de latere scene waarin de baas een kogel afvuurt. Waarschijnlijk is het niet in de film gekomen maar overnieuw gedaan: ik begrijp in ieder geval dat na de dood van Lee bepaalde scenes met The Crow nog zijn opgenomen met een stand-in.

avatar van the crook
centurion81 schreef:
De spanning, choreografie maar bv ook de belichting is niet van deze tijd.

Klopt, deze film is uit 1994

avatar van Brave-Neo
Iron Maiden schreef:
Jason Mamoa is inmiddels benaderd voor de reboot.

Ik neem aan dat je Jason Momoa van Road to Paloma (2014) bedoeld... dan ben ik wel benieuwd eigenlijk

avatar van Flipman
Is alweer van de baan.

Tarkus schreef:
Goede, weliswaar wat duistere, actiefilm. Met een zeer sterke Brandon Lee.
Wellicht een van de eerste filmen die is gebaseerd op een comic strip zoals er later nog velen zouden volgen.
De film heeft een cultstatus verworven, alleen al om het feit dat hoofdrolspeler Brandon Lee, de zoon van de legendarische Bruce Lee, tijdens de opnamen van een stunt het leven liet in onopgehelderde omstandigheden, volgens velen is hij omgekomen in een kogelregen doordat echte munitie werd aanzien als blanke.
Toch zou er nog een vervolg op deze prent komen.
Maar dit is al zeker een aanrader, al was het maar om de prachtige soundtrack.

Opnieuw bekeken en opnieuw goed bevonden.
Prima actiefilm die echter een tragische geschiedenis kent...

avatar van TronMan
Voor mij, de beste 'comic' verfilming ooit. Dat gemengd met een fraaie soundtrack en score, is dit een heerlijk duister wraak sprookje. Brandon had hiermee echt door moeten breken.., helaas liep het heel anders af.

De 'vervolgen ' zijn niet veel soeps. Mag ook hopen dat er geen remake van deze film komt.