The Crow (1994)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Alex Proyas
met Brandon Lee, Rochelle Davis en Ernie Hudson

Op Halloween zullen Eric en Shelly gaan trouwen. Op de avond ervoor, Devil's Night, worden ze in hun huis door een bende aangevallen. Eric wordt neergeschoten en uit het raam gegooid; Shelly wordt verkracht en overlijdt later in het ziekenhuis. Een jaar later reïncarneert Eric met spirituele begeleiding van een kraai. Hij bezit nu speciale krachten. Het is de bedoeling dat hij fouten uit het verleden rechtzet: hij moet op zoek naar de leden van de bende, om ze een voor een te vermoorden, waarna hij eindelijk de eeuwige rust zal kunnen vinden...

neo (crew)
deze film is echt supervet.het is van dezelfde regisseur als dark city ,dus dan weet je eigenlijk al dat ie goed is.de film heeft een creepy sfeer en een goeie laatste rol van brandon lee

BS
goede film met erg duistere sfeer.sterke film met veel mooie dingen,lekker donker en spannend.3.5 ster

toffe film

avatar van jex
jex
een van m'n favoriete films, jammer voor d slappe sequels. Crow 2 was nog wel te pruimen.

avatar van Ralfke
Duister filmpje, aardig schouwspel, maar niet bepaald mijn smaak. **1/2

avatar van petey
zo jammer dat Brandon lee tijdens het maken van deze film is overleden, wie weet wat er van hem geworden was.

avatar van Macmanus
Ja, dat was een raar verhaal toch.
Uh er zatten echte kogels in een pistool die ze gebruikte in de film.
en toen hebben ze hem afgemaakt met behulp van de computer geloof ik.
Raar verhaal.

De film was wel spannend met een duistere sfeer.

relex VIJF STERREN NATUURLIJK

Viel me erg tegen. Zag er bepaald niet het cult-meesterwerk in dat sommige mensen zo graag voor ogen houden. De film was eigenlijk een aaneenknoping van vechtscenes..wat opzich geen reden voor een laag cijfer hoeft te zijn (zie bijv blade/blade2). Probleem was dat de vechtscenes heel geforceerd overkwamen, en me totaal niet boeiden. Wat me ook irriteerde is dat ze halverwege probeerden er alsnog een soort van verhaal in te bouwen..wat uiteraard mislukte . Gemiste kans..2 sterren.

Herald
petey schreef:

Vaste acteur in direct2video's

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Schitterende, sfeervolle duistere film met voortreffelijk acteerwerk, heerlijke actiescènes en prachtige muziek.

avatar van Banjo
een van de coolste figuren van de jaren 90
dark and strong!.
3 1/2 ster

avatar van herman78
Mooie film, inderdaad. Fantastische soundtrack ook!

aardige actiefilm. actiescenes zijn ok. het eigenlijk belachelijke uitgangspunt neem ik dan ook voor lief. er wordt niet geweldig geacteerd en het wraak verhaaltje is meer dan bekend. desalniettemin vermakelijk; 3 sterren.

Muldertje
geweldige film

avatar van V
V
Prachtig duister sfeertje, goede soudtrack en coole dialogen. Kan hem blijven kijken

avatar van GFM
GFM
Tsja wat moet ik van deze film zeggen….het verhaal stelt weinig voor en super is het allemaal niet…Toch is dit een van mn favoriete films.. waarom kan ik eigenlijk niet verklaren…het sfeertje, de kleur waarin het is opgenomen (bijna geen), de muziek….ik heb deze als jonge jongen wel 10.000 keer gezien, en blijf hem toch geweldig vinden. De remakes hierna haalden nimmer de feeling en niveau van deze film..4,5*

avatar van GFM
GFM
Nog ff een feitje..... de wapenhandelaar (die vent die de ring van Eric's verloofde heeft) uit the Crow speelt ook een gast in cafe/stripclub van de Flodders (Flodder 2) "They are damn good those bitterballs."
Na weer een keer gezien er toch maar 5* voor een van mijn utlieme cultfilms.

Mooie film, had ik niet verwacht. De film boeit ook steeds... Ja, 4*!

MWX
Staat niet voor niets in mijn top tien.

avatar van bioscoopzaal
Sfeervolle film, met een goede acteerprestatie van Brandon Lee, maar hij was niet meer zo indrukwekkend als ik hem in gedachte had. Vooral de muziekkeuze en die Goth-setting vond ik een beetje achterhaald, en ook het verhaaltje was op sommige momenten wel erg mager. Maar blijft natuurlijk nog steeds het bekijken waard, al was het maar om er nog eens aan herinnerd te worden hoeveel uitstraling Brandon Lee ook alweer had.

3 sterren.

avatar van Naomi Watts
Weer herzien en ik verhoog mijn stem van 3,5 naar 4. Geweldige sfeer en een vermakelijk wegkijk filmpje die het herzien keer op keer waard is.

avatar van The Eye
Mooie sfeer en de film heeft net iets meer te bieden dan de doorsnee actiefilm. Hier en daar ook mooie plaatjes trouwens.

Standaard wraak verhaaltje in een mooi en duister jasje. Vertmakelijk, maar de film kende teveel standaard momenten om echt goed te worden. 3*

avatar van nirvana
zeer goed filmpje, leuke sfeer hangt er in de film, jammer van brandon lee die op de set omkwam...4 sterren.

Welke scene's zijn eigenlijk zonder Lee? Want ik heb niets opgemerkt.

avatar van Flipman
Ik zou er meer over willen zeggen, maar de mensen die achter me staan dwingen me om alleen maar te zeggen: Goeie Film!

avatar van Flipman
Maar zonder dollen, een goeie film. Gezien de originele strip moest er wel het een en ander veranderd worden, omdat de originele strip niet spannend is: zo is ie ook helemaal niet bedoeld want het is een heel droevig en emotioneel verhaal en zo is het ook verteld. De film ook wel, maar een film in het actie/horrorgenre die niet spannend is, dat kan gewoon niet. Ik neem niet aan dat ik in details hoef te treden over wat er met Brandon Lee gebeurd is, dat zullen de meesten onder jullie wel weten!

Vooral de muziekkeuze en die Goth-setting vond ik een beetje achterhaald

Mee eens, maar ook de wat domme komische insteekjes, en het meisje/de politieagent doen deze film weinig goed.

Op zich mooi vormgegevens, maar bovengenoemde elementen maken het geheel te cheesy om echt leuk te zijn. Wat betere pacing/editing zou de film ook geen kwaad gedaan hebben.

Los daarvan wel vermakelijk, en een film waar Proyas wel laat zien talent te hebben. Alleen lijkt het erop dat het zo'n regisseur is die piekt met z'n eerste film, en dan is het toch allemaal wat magertjes eigenlijk. 3*.

dan heb je het nog niet eens over het belabberde acteerwerk.