ad

Geregisseerd door: Bruce A. Evans

Met onder meer: Kevin Costner, Demi Moore en William Hurt

Releasedatum: 1 juni 2007

Over Mr. Brooks

"The man who has everything has everything to hide."

Het is Earl Brooks (Kevin Costner) altijd gelukt een gespleten leven te leiden: aan de ene kant is hij de onkreukbare zakenman en perfecte huisvader, maar daarnaast heeft hij het bloeddorstige alter ego Marshall (William Hurt) die hem tot gruwelijke moorden aanzet. Hij komt echter in de problemen wanneer er foto's worden genomen van zijn laatste moordpartij. Naast de opportunistische fotograaf, wordt hij ook op de hielen gezeten door de doortastende rechercheur Tracy Atwood (Demi Moore). Is Mr. Brooks slimmer dan zijn tegenstanders en kan hij voorkomen dat zijn vrouw en dochter achter zijn schokkende dubbelleven komen? Of wordt hij voor eens en voor altijd ontmaskerd?

imageimageimageimageimageimage

avatar van Toontje G

Toontje G

Niet te veel woorden aan vuil maken, Saai en vond er weinig spannends aan.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

2 woorden: GEWELDIGE THRILLER!

avatar van IH88

IH88

“I don't enjoy killing, Mr. Smith. I do it because I'm addicted to it.”

Uitstekende film. Kevin Costner en William Hurt, die als een gespleten persoonlijkheid de hele tijd met elkaar discussiëren over de moordlust van Mr. Brooks, meer heb je niet nodig. Jammer genoeg heeft Mr. Brooks ook nog veel andere onnodige subplots.

Demi Moore is goed als politieagente, maar dat hele gedoe met haar echtscheiding had niet gehoeven. Het subplot rond Brooks’s dochter (Panabaker) is wel interessant en had juist wat beter uitgewerkt mogen worden. Maar voor de rest heeft Mr. Brooks een ijzingwekkende sfeer, sterke actiescènes, het samenspel tussen Hurt en Costner en een schitterend einde. Een perfect einde zelfs, en het maakt deze film helemaal af.

avatar van frans123

frans123

• 2061 berichten

Ik ben nooit een fan van Costner geweest. Een aantal draken van films gemaakt (Waterworld, Dances with wolves,...de film met Houston. Allemaal films waarin hij niet paste....Maar deze film wel en hoe. Dit is zijn rol, cool, calm en collected , met geen enkele emotie speelt hij een serie-killer.En ik denk dat serie-killers ook zo in elkaar zitten...Gestoord,maar emotieloos..Ik genoot nog het meest van de scenes met zijn alter ego William Hurt.Die is ingehuurd om ellenlange monologen van Kev te voorkomen, met verve vervult Hurt die rol De rol van Demi Moore ( die ik altijd al een onprettige actrice heb gevonden..) is volledig overbodig, ook nog dat gedoe over haar scheiding..wat moet het verhaal ermee????Dat had de film helemaal niet nodig. Wel een diepere uitwerking van de moordlustige dochter. Het einde voel je aankomen,maar dat geeft niet. Twee uur geboeid kijken naar deze film en hulde voor Kevin ( en Hurt).Een verrassend goed Hollywood produkt.O...een definitie van een erg goede film is dat je niet wilt dat de film eindigt....Deze film had voor mij nog wel een uur door mogen gaan.....Eindelijk iets goeds

avatar van Karst

Karst

Prima thriller die vrouwlief en mij een prima tv avondje hebben bezorgd. Op de veel besproken, idiote schietscene na heel vermakelijk.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Vrij degelijke thriller met Kevin Costner. Een acteur die bij velen niet in het favoriete schuifje ligt. Hier in deze Mr. Brooks goed gecast én bovendien met een goede performance van een seriemoordenaar die kampt met een gespleten persoonlijkheid. Costner brengt zijn personage met de nodige flair, koelheid en meedogenloosheid. Knap verhaal die intrigeert tot het einde. Ook de dubbele rol met William Hurt was geslaagd. Er werd toch eventjes nagedacht hoe je zoiets best in beeld brengt. Het resultaat mag er zijn.

De film kent ook enkele mindere momenten. Zoals ik hier al las zijn de andere subplots weinig interessant. De echtscheidingsperikelen van Demi Moore bvb of dat ongeleid projectiel dat op vrije voeten liep met als dieptepunt die onnodige shoot-out had men beter geskipt en gestopt in de verdere uitdieping van Earl Brooks zelf of diens dochter.

avatar van stratmans

stratmans

spannende thriller

avatar van =EL!ZE=

=EL!ZE=

Goede thriller...prima werk van Kevin Costner

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Vermakelijke thriller die qua toon ook gemakkelijk door kan voor een donkere comedy mede omdat ik de film niet heel intens of spannend vind. Een film die ik al eens eerder gezien had, en gisteren me weer opnieuw prima me vermaakt heb.

Wat van meet af aan opvalt zijn de gesprekken en discussies met het alter ego. Gesprekken doorspekt met sarcasme die vooral de film veel humor en vaart geven. Zonder deze kostelijke gesprekken, waar Marshall en Earl de meeste mensen spot on doorgronden, en bijvoorbeeld humor hebben zoals wanneer Smith bijna onder een auto komt, geeft de film echt iets extra's mee. Zonder dit was de film waarschijnlijk een erg droeve en zware vertoning geworden. De gesprekken doen overigens ook wel denken over redenaties tussen Freuds ID en Ego. Ook mooi het momentje van extase van Earl in het begin.

De subplotjes met dochter, de agente en Mr. Smith zijn in de ogen van sommigen overbodig of teveel. Ik stoor me erg echter niet. Ik vind juist dat er heel subtiel een soort empathie en gevoel van recht gebracht wordt in het handelen van Mr. Brooks. Hij houdt zijn dochter uit de cel, helpt de rechercheur de ontsnapte crimineel vinden, schakelt haar bloedzuiger van een ex uit en geeft een chanteur een lesje wat voor Brooks ook nog om zelfbehoud draait. In die zin zou je kunnen zeggen dat hij weliswaar moord maar wel over het slachtoffer na denkt.

Punten van kritiek zijn toch wel dat er wellicht iets meer te halen geweest was uit de ontknoping. Mr. Brooks regelt wel heel mooi alles waardoor er geen vuiltje meer aan de lucht is. Ik had wellicht toch iets meer verwacht van de situatie met de dochter,dat hij die onder zijn hoede neemt ofzo. Daarnaast moet ik zeggen dat ik de film ook niet heel spannend vind, iets dat overigens niet heel erg is.

Mr. Brooks is een meer dan vermakelijke film met een prima duo in de vorm van Hurt en Costner die elkaar op een boeiende wijze tegenwicht bieden. Moore lijkt niet bijzonder geschikt voor haar rol, toch is het niet een onprettige aanwezigheid. Verder is de soundtrack een modern, naar mysterieus neigende keyboard werkje die prima past.

avatar van Shadowed

Shadowed

Erg aardig.

Opvallend goede film met een uitgekauwd concept. Regisseur Evans kende ik verder ook niet bepaald, en zijn carrière op MM die enkel uit 2 films bestaat doen ook niet bepaald hoge verwachtingen oplaaien. Gelukkig was Mr. Brooks een zeer aangename verrassing.

Ik weet niet wat het is met deze film, maar het doet gewoon een bepaald iets goed. Het werkt gewoon op een gekke manier. De sfeer zit goed, de strakheid vanuit de regie werkt en de scenes lijken allemaal iets toe te voegen. Er kan veel mis gaan binnen een film zoals deze, maar toch weet Evans de lat hoog te houden.

Costner en Cook in de hoofdrollen beloven geen positieve verwachtingen, maar het viel erg goed mee. Costner speelt echt goed en weet precies de juiste uitstraling aan zijn rol mee te geven. Ook Cook viel me mee, alhoewel hij iets te geforceerd en vooral te duidelijk een komische inslag moet geven.

Ook de overige crewleden doen het erg aardig, zeker Moore viel me uiteindelijk erg mee. Normaal irriteren dit soort rollen, de wijze agent, me mateloos. Toch irriteerde het me in Mr. Brooks niet. Dat ligt niet aan de diepere laag die de rol krijgt, maar gewoon aan de uitstraling denk ik zo. Het is gewoon niet vervelend.

Clichés genoeg, maar de film weet er vlot mee om te springen. Verder verliest de film na 70-80 minuten wat kracht en weet de vaart en strakheid die het eerste uur goed had er niet meer terug in te krijgen. Het eindigt wel erg gepast, maar uiteindelijk is de verrassing er gewoon een beetje af en kan de sfeer er niet voor 120 minuten in blijven.

Verder is het allemaal ook niet zo spannend, maar vooral leuk en strak uitgevoerd. Costner speelt een uitermate charmante killer en de personages hebben allemaal genoeg diepgang en vooral de juiste uitstraling om boeiend te blijven. Leuke film dit, viel me erg mee.

avatar van Duiv

Duiv

Geweldige film om weer eens terug te kijken. Dit is een vd betere films met Kevin Costner. Goed acteerwerk, spannend en vooral onderhoudend.

avatar van AniSter

AniSter

Haha: "you look like the boy from E.T., when he is going to fly away".

Ik heb deze film destijds schijnbaar gemist, maar wat is hij goed. Tja, die cast krijgt van mij sowieso een paar sterren. Het verhaal is ook prima, met enkele mooie verrassingen. Qua spanning viel het mee, maar het bleef boeien. Het slot was ook geniaal. Ik ga deze over een tijd nog wel een keer zien.