Tragedie achtervolgde de film al voordat er überhaupt een script was. De basis van het verhaal was een verschrikkelijk verlies, en dat is waar de productie ook in uitmondde. Men zette echter door en vandaag de dag is The Crow, de nalatenschap van de overleden hoofdrolspeler Brandon Lee gelukkig nog te bekijken.
Detroit, 30 oktober. De nacht vóór Halloween staat in deze regionen bekend als 'Devil's Night'; brandstichting en vandalisme verhitten letterlijk de gemoederen en zetten de stad in lichterlaaie. Op deze nacht wordt een jong stel, dat de volgende nacht zou trouwen, overvallen door een criminele bende. Shelly (Sofia Shinas) wordt bruut verkracht en zal later bezwijken aan haar verwondingen. Eric (Brandon Lee) wordt zwaargewond uit het raam van zijn appartement gegooid. De daders worden nooit gepakt.
Exact een jaar later landt er een kraai op Erics grafsteen. Hij staat op uit de dood en volgt de vogel, die dient als een spirituele gids. Hij herinnert zich wat Shelly en hem is overkomen en bereidt zich voor op niets ontziende wraak; pas zodra hun moordenaars naar de andere wereld zijn geholpen, kan Erics ziel rusten. En aangezien hij toch al dood is, kunnen messen en kogels hem niet deren...
Rauw randje
Brandon Lee, zoon van Bruce, speelde hiervoor slechts in actiefilms als Showdown in Little Tokyo en Rapid Fire. In zijn zoektocht naar een wat diepgaander project werd hij in de hoofdrol van The Crow gecast. Hij heeft zijn doorbraak zelf niet mee mogen maken, aangezien hij stierf door een noodlottig ongeval op de set; deze geschiedenis zou zich bijna dertig jaar later herhalen met Halyna Hutchins tijdens de voorbereidingen van een scène voor de nog onuitgebrachte western Rust.
Beide films zullen altijd door deze onnodige sterfgevallen overschaduwd worden. En de oorspronkelijke strip van James O'Barr was al gebaseerd op het verlies van zijn verloofde, die werd doodgereden door een dronken chauffeur. Verder geïnspireerd door de mistroostige muziek van Iggy Pop, The Cure, Bauhaus en Joy Division begon hij te schrijven en tekenen aan zijn beeldroman, als een vorm van therapie. Hij was niet eens van plan om die uit te geven, totdat iemand met connecties met uitgevers zijn tekentalent opmerkte.
It Can't Rain All the Time
The Crow groeide uit tot een cultklassieker en scoorde een meer dan degelijke 3,45/5 op MovieMeter. Onder onze forumleden is er nogal wat liefde voor deze van tragedie doordrenkte film te bespeuren. Daar is Chainsaw een mooi voorbeeld van. "Blijft één van mijn favoriete films," schrijft hij. "Veel meer jaren 90 dan The Crow krijg je het ook niet. Een gothic sfeertje in een groezelige stad vol rook en vuur, iedereen draagt zwart, het is cool om lange leren jassen te dragen, agenten roken aan één stuk door en overal rockbandjes. Ja, The Crow is niet de meest kleurrijke film. Sterker nog, regisseur Alex Proyas wilde de film zelfs in zwart-wit schieten, maar daar stak de studio een stokje voor."
Ook op muzikaal gebied is er voor hem veel te genieten: "Van alle elementen die The Crow sterk maken vind ik vooral de score van Graeme Revell on-voor-stel-baar goed, één van de beste filmscores aller tijden wat mij betreft. Zijn muziek ontroert en zet tegelijkertijd een enorm duister en grimmig sfeertje neer. Het feit dat Lee op de set van deze film per ongeluk echt werd doodgeschoten maakt het alles nog maar meer bijzonder. 5 sterren blijven staan."
"Nog nooit gezien, maar wat een topfilm," is de reactie van shugenja na een eerste kijkbeurt. "Het ziet er allemaal prachtig uit en het verhaal is aangrijpend, eenvoudig maar zeer doeltreffend. De actie is treffend (pun intended) in beeld gebracht. Dit is wat mij betreft de beste comic boek verfilming die ik ooit heb gezien. Wat natuurlijk helpt, is de rauw cinematografie. Jammer dat er zoveel rotzooi vervolgen gemaakt zijn en nu weer een remake. Je zou toch willen dat zo een perfecte film gewoon op zijn voetstuk blijft staan zonder ondergesneeuwd te worden door inferieure opvolgers..."
Voor Vidi well is de stijl ook belangrijker dan de inhoud. "Wie enkel een film voor het verhaal kijkt, zal met deze film wellicht weinig hebben. Maar qua sfeer, decors en unieke look is deze film fantastisch. De film staat vol gotische symboliek en de combinatie met de punkrock look is fantastisch. De muziek is dreigend en rockend en de film voelt als een heerlijke dystopische 90’s aan. De decors en de belichting zijn ook al zo treffend. Al die oude vieze gebouwen, de mist, de regen en die harde schaduwen doen denken aan oude noir films. Een unieke sfeervolle film met een flinke cultstatus. En terecht."
In de woorden van Top Dollar (Michael Wincott): Devil's Night is upon us again! Het perfecte moment dus om je honger naar stilistische wraakfilms met The Crow te stillen, die zich op precies deze datum afspeelt. Ben je niet in het bezit van de VHS, DVD, Blu-ray of de recent uitgebrachte 4K-versie? Gelukkig is de film te koop en te huur bij Pathé Thuis. Kruip lekker op de bank onder een dekentje en laat je niet afleiden door de elementen. Want, bedenk: het kan nog zo stormen, maar het blijft niet regenen. Bekijk de trailer van The Crow hieronder.
Zwaar onder de induk toen ik deze voor het eerst zag..Heb de film daarna eerst op koopvideo (VHS) gekocht .. toen de Special 2 disk dvd. Later op UMD voor de PSP. Toen nog op laserdisk puur voor de 'heb'.(meer vanwege de hoes) En de blu ray heeft helaas een teleurstellend geluid. Slechts 2.0 sound.
Reacties (2)