Showdown in Little Tokyo (1991)

Actie

geregisseerd door Mark L. Lester
met Dolph Lundgren, Brandon Lee en Tia Carrere

In een stadsdeel van Los Angeles, genaamd 'Little Tokyo', zwaait de keiharde yakuza-baas, Funekei Yoshida de scepter. Hij is meedogenloos voor mensen zijn die niet naar hem willen luisteren. Zijn wil is wet. De undercover politiemannen Chris Kenner en Johnny Murata willen een einde maken aan Funekei's schrikbewind. Beide zijn gespecialiseerd in de oosterse vechtkunst, de Japanse taal en gewoontes. Toch blijft het een levensgevaarlijke klus die ze moeten klaren.

avatar van RuudC
Meerdere gave acteurs binnen een actieprent is geen overbodige luxe. Dolph Lundgren en Brandon Lee zijn niet het meest voor de hand liggende duo en in de film verloopt het ook ietwat stroefjes. Echter, door de wat vreemde en overdreven opzet van de film, werkt het best goed. Daarnaast is Cary-Hiroyuki Tagawa een goede badguy en een gaaf acteur. Lee en Lundgren gaan openlijk de confrontatie aan met de Yakuza. Heel clownesque eigenlijk, maar beide heren kunnen een aardig potje trappen (en dat geldt ook voor hun tegenstanders) en komen er daarom goed mee weg. De foute dialogen zullen ook je goedkeuring moeten hebben om deze film te waarderen. Lekker fout, maar ik heb er smakelijk om kunnen lachen. De film verveelt geen seconde, de actie is erg goed en het g heel oogt lekker fris. Prima muziek ook. Veel meer kan ik eigenlijk niet wensen in een nobrainer actiefilm.

avatar van 606
Na velen keren zien, blijft dit gewoon een geweldige film.

avatar van tattoobob
eka81 schreef:
dit soort recht toe...films worden zelden nog gemaakt,

3.5 *

juist!!!

avatar van Sergio Leone
Erg leuk.

Showdown In Little Tokyo is perfect zoals het hoort: gemakkelijk plotje, een complementair duo, een beetje eye candy en actie, actie en nog eens actie.
Zeker ook met de speelduur (een uur en een klets - iets wat meer films zouden mogen doen) is nergens een inkakmomentje te bespeuren. Als tussendoorvermaak is dit perfect.

Dolph Lundgren en Brandon Lee zetten hun rollen perfect neer, al is hun chemie samen de factor die van deze film een succes maakt. De getormenteerde kop van Lundgren in combinatie met de jeugdigheid van Lee vormt de perfecte tandem.
Daarnaast staat de slechterik van dienst ook genoeg over-the-top te acteren en is Tia Carrere de perfecte eye candy.

Actiegewijs staat de film meer dan 20 jaar na datum nog steeds als een huis. Er wordt genoeg geschoten en geklopt, zonder daar een rem op te zetten. De dialogen zijn fantastisch geschreven (en de acteurs doen er ook hun ding mee) en zorgen samen met het kleurrijke Little Tokyo als locatie en de eightiesmuziek voor een heerlijk fout sausje.

De betere onzin.

"I saw you strip down for that hot tub. I'd be frightened, too..."

avatar van jeroentjuhhhhh
Smakelijke ongein met een Lundgren die me heilig heeft overtuigd. Fijn maar bovendien zeer herkenbare soundtrack. Tagawa is precies op z'n plaats als bad guy en Brandon Lee als partner. Alles klopt, maar het blijft daardoor ook wel een tikkeltje te veilig. Choreografie niet altijd even 'leuk' ('goed' is het sowieso niet) maar enkele spectaculaire opvliegingen zorgen voor een bovengemiddeld leuke rit.

avatar van FunkStarr
Ben nu een beetje door het oeuvre van Dolph aan het gaan. Veel van zijn films heb ik heel lang geleden weleens op tv gezien, maar kan me er niet veel meer van herinneren. Verrassend leuke film, duurt gelukkig precies lang (of kort) genoeg. Die nageaapte Rambo scene is hilarisch, en Dolph loopt voortdurend in alleen een onderbroek rond. Aardige actiescènes en gewoon grappige nonsens.

avatar van Richard_Voorhees
Grappig, tijdens Minako's reddingsscene moest ik aan Commando denken. Vooral door het gemak waarmee Lundgren zijn vijanden wist te verslaan deed me echt even denken aan Schwarzenegger in de eerder genoemde film. Blijkt dit dus ook een actiefilm te zijn van dezelfde regisseur.
Niet alle actiescenes zijn even mooi gechoreografeerd. Zo is er bij de vechtscene in het Aziatische restaurant een paar keer duidelijk te zien wanneer de regisseur "action" had gezegd. Ook de zwaardvechtscene met Tagawa's personage kent een aantal van deze momenten.
Gelukkig krijgen we in de tussenliggende tijd ook wel een aantal goede actiescenes voorbij, waarbij men in de laatste helft wel naar de over-the-top stijl van Commando nijgt te gaan.
Dolph Lundgren en Brandon Lee vormen een niet alledaags duo en dit is vooral in het begin van de film wel wat te merken. Maar vooral wanneer de grappige opmerkingen van Lee voor een wat luchtigere sfeer tussen de twee begint te zorgen, lijken ze beiden toch hun draai gevonden te hebben. Vooral Lee's droge opmerking over Lundgren's geslachtsdeel en opmerkingen als it's just like a video game: you just killed the first wave deden het bij mij wel goed.
Verder voelt deze film toch niet echt aan als een duo cop film. Dit komt eigenlijk vooral doordat men het meest inzoomt op Lundgren's personage en zijn (persoonlijke) vete met de Yakuza-baas. Deze laatste word overigens op een sterke wijze neergezet door Cary-Hiroyuki Tagawa. Zijn markante voorkomen zorgt voor een geweldige, iconische boeventronie die je als kijker niet snel vergeten zal.
Mede door de korte speelduur (als we de opening credits en aftiteling niet meerekenen komen we denk ik nog niet aan 1 uur en 15 minuten) blijft het een lekker vlotte actiefilm en verveelt de film geen seconde.
Het verhaal is dan wel weer wat standaard en zorgt er hierdoor voor dat dit geen actiefilm is die boven het gros van de vergelijkbare flicks uit weet te komen.
Vermakelijk voor een keer.

avatar van PEN15
Rapid Fire gaat op de lijst. Ik ben überhaupt geinteresseerd in de beelden waarin hij nog te bewonderen valt en zal er gauw naar gaan kijken.

Extra: volgens imdb is het blote lijf van Tia Carrere afkomstig van lingeriemodel Tera Tabrizi. Hah ja, dat was overduidelijk waarneembaar dat als ze zo in bad stapt haar kapsel ineens twee keer zo dik lijkt.. Heb er voor de zekerheid toch een leeswaarschuwing van gemaakt aangezien ik natuurlijk niemand uit de droom wil helpen!!!

avatar van Iron Maiden
PEN15 schreef:
Bruce Lee jr. zou dit jaar vijftig jaar geworden zijn, maar tot mijn grote verdriet zullen we het altijd moeten doen met één grote film van hem. Showdown komt te veel op conto van die Zweed van wie zijn lengte net zo hoog is als zijn iq, terwijl Brandon een beetje wordt gedegradeerd tot knaapje van Batman. Brandon Lee had het toch helemaal en wie weet hoeveel geweldige films hij ons had mogen schenken. Van zulk soort vuil stuk vretens als de aanslagpleger op de TGV zijn er duizenden en ze worden allemaal in de watten gelegd waardoor zij de 100j halen, maar zo'n getalenteerde Brandon Lee zal er niet gauw meer opstaan. Zucht.. Deze film is overigens nét niet, al zou ik nog zoveel water bij de wijn doen en aan Brandon ligt het zeker niet. Ik had over de korte speelduur het gevoel alsof we naar een kort afgekeurd script van Turtles III zaten te kijken, met wederom die gare Tatsu, maar goed dat is dan nog altijd een script die mijlen beter zou zijn dan van de echte Turtles 3. Tia Carrere ging virtueel naakt. Virtueel, want mijn babe-spotting senses waarschuwen me dat het mogelijk een stand-in was. Overigens heb ik het graf van Lee jr en sr bezocht in Seattle, schitterende stad waar het onmogelijk is om je te vervelen.

Heb je Rapid Fire gezien?
Brandon Lee's beste film naast The Crow en één van de betere actiefilms uit de jaren '90.

heel vaak gezien maar blijft een geweldige film.

Jeugdsentiment!! Blijft een gave actie film met de nodige actie, interessante setting en een jong Tia Carrere

Lachwekkend slechte en flauwe typische jaren 90 Actie film (toen werden er veel van dit soort goedkope films gemaakt met o.a. de actiehelden Dolph Lundgren, Steven Seagal en Jean-Claude Van Damme), die ik vroeger eens gezien heb en gisteren weer eens herzien heb. De film is o.a. lachwekkend slecht, omdat in deze film hoofdrolspeler Dolph Lundgren over een rijdende auto springt, een auto optilt en met een vrachtauto een gebouw inrijdt en er dan zonder schrammetje uitstapt.

Het flauwe en clichematige dertien in een dozijn verhaal (draait om wraak en de drug "Ice", die verspreidt wordt door de Yakuza) stelt werkelijk niets voor en werkt regelmatig ook op de lachspieren (zowel letterlijk als figuurlijk), maar desondanks is deze film vanwege de vele actie (veel vechten en pief paf poef geschiet) en het vele bloot (zo wordt er o.a. sushi gegeten vanaf blote vrouwen), nog enigszins vermakelijk om naar te kijken. En dat de film ook maar iets van 75 minuten duurt, is natuurlijk ook mooi meegenomen en daardoor is het tempo ook best hoog. Soms gaat het er ook wat grof aan toe, zoals de scene waarbij een vrouw (die dan ook topless is te bewonderen) onthoofd wordt, van een bendelid de arm wordt afgehakt, iemand zijn pink afsnijdt om boete te doen (dat vindt Yakuza baas Funekei Yoshida echter te weinig, waarna hij hem doodsteekt) en Chris Kenner en Johnny Murata gemarteld worden via elektrocutie. De leukste scene in het verhaal speelt zich overigens af in een Japans badhuis.

De best bekende cast in de vorm van Dolph Lundgren (in de rol van undercover politieman Chris Kenner), de veel te vroeg overleden Brandon Lee (in de rol van undercover politieman Johnny Murata, die partner wordt van Chris Kenner), Tia Carrere (in de rol van zangeres Minako Okeya, die werkt in een club gerund door de Yakuza) en Cary-Hiroyuki Tagawa (in de rol van harde Yakuza baas Funekei Yoshida), deden het overigens verdienstelijk tot leuk. En dat leuk is vooral van toepassing op het duo Dolph Lundgren en Brandon Lee. M.b.t. het eerder genoemde bloot, is dat zogenaamd ook van toepassing op Tia Carrere (o.a. als ze in de jacuzzi stapt waarin Dolph Lundgren zit en als ze gaat vrijen met Dolph Lundgren), maar helaas werd daarvoor body double Tera Tabrizi gebruikt en dat was ook duidelijk te zien (zodra namelijk het bloot in beeld komt, zie je het gezicht van Tia Carrere namelijk niet).

Al met al een lachwekkend slechte en flauwe jaren 90 Actie film, die zich vanwege de vele actie en bloot, toch nog enigszins lekker wegkijkt.

avatar van Mescaline
Blijft ook bij een herziening na 10 jaar nog steeds wel vermakelijk, de film heeft veel actie en best wel redelijke badguys,
De dialogen zijn soms wel om te huilen, maar ach het is een actiefilm niet waar?

Best geinig voor tussendoor.

avatar van Zandadder
De soundtrack is ook een meerwaarde.

Goeie film waarin twee agenten de strijd aangaan met de Yakuza die de buurt onveilig maken. Het verhaal van deze actiefilm stelt niet veel voor, maar dat maakt niet uit hier. Lekker ouderwets knok- en schietwerk dat goed in beeld is gebracht. Een paar leuke one-liners en genoeg blote dames. Dolph Lundgren en Brandon Lee vormen een prima team hier en doen het ook gewoon leuk. Mede door de korte speelduur nog net 3.5 sterren.

Minstens 25 jaar geleden dat ik deze film heb gezien.

Leuke film. Nu pas gezien.
Heerlijke actie en one liners..
Lekkere vrouwen.

Vooral Carrera met haar opmerking : this time I heard you coming lol.

Zo hoort een actiefilm te zijn.