Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles (1994)

Alternatieve titel: Interview with the Vampire

Drama / Horror

geregisseerd door Neil Jordan
met Brad Pitt, Tom Cruise en Kirsten Dunst

De film vertelt het levensverhaal van Louis de Pointe du Lac (Pitt). In 1791 heeft hij na het verliezen van zijn vrouw geen zin meer om te leven. Hij wordt door de vampier Lestat (Cruise) gebeten en deze geeft hem de keuze om als vampier verder te leven, of een langzame dood te sterven. Louis kiest ervoor om een vampier te worden en leert van Lestat hoe het is om als vampier te leven. De jaren gaan voorbij en Louis kiest ervoor om van het bloed van dieren te leven, omdat hij geen onschuldigen wil vermoorden. Ook het gezelschap van Lestat bevalt hem steeds minder. In Parijs ontmoet hij een groep vampieren die heel anders leven en Louis vindt een manier om alles anders te laten worden.

avatar van Capablanca
Een film die mijn verwachtingen niet waarmaakte. Tom Cruise maakt continu een overspannen indruk en zelfs Brad Pitt komt in deze film niet uit de verf. Samen hollen ze van incident naar incident, waarbij je je als kijker continu afvraagt waar ze zich nou eigenlijk zo druk over maken. Het enige pluspunt vond ik de zeer jonge Kirsten Dunst, die ik in het begin helemaal niet herkende. Mooie decors, prachtige kostuums, maar die kunnen een film natuurlijk niet redden.

avatar van rep_robert
Interview wit the Vampire is een stukje sentiment voor mij. Het is 1 van de videobanden waar mijn aardig grote filmcollectie ooit mee is begonnen. De film zelf heeft een erg vertellend karakter, dus je moet geen actie en spektakel verwachten. Wel is de film erg sfeervol en zijn de nachtelijke beelden erg fraai om te zien.

Interview with the Vampire vertelt het verhaal van Louis. Een vampier die door de eeuwen heen allerlei dingen heeft meegemaakt. Het eerste uur is interessant en de aankleding van de film helpt ook. Pitt, Cruise en de jonge Dunst zijn een lust voor het oog en spelen hun rol met verve.
Helaas gaat de film daarna in een stroomversnelling, waardoor helaas het hele gedeelte in Parijs uit de toon valt met de eerste helft van de film in New Orleans en omstreken.

avatar van VincentL
Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles

Vampiers!!! Dracula is natuurlijk het bekendste verhaal met een vampier. De grondlegging van Dracula is in dezelfde nacht geboren als het verhaal Frankenstein, maar educatie terzijde. Vampiers hebben mij nooit erg geboeid maar het leek mij toch leuk deze eens op te zetten. Met Pitt (goed) en Cruise (vervelend) in de hoofdrollen 2 zitten. Het kan erger, het kan beter.

Deze Vampire Chronicle is denk ik helaas een flop geworden. Ik kan namelijk over het verhaal kort zijn; het is saai. Het eerste uur gebeurt er helemaal niets in de film. Dan krijg je een plezante 20 minuten die daarna weer door niets wordt afgesloten. Ook het continue likken en zuigen aan de nekken kwam op een gegeven moment wel mn neus uit. "De jaren gaan voorbij en Louis kiest ervoor om van het bloed van dieren te leven, omdat hij geen onschuldigen wil vermoorden." zo voelt het ook. Het is alsof er jaren voorbij gaan zonder dat er ook maar iets gebeurd in de film. Som het op en het lijkt heel wat, maar zie het in deze productie naar voren komen en het lijkt niets. De uitwerking van het verhaal had veel beter gekund.

Brad Pitt vind ik over het algemeen wel een plezante acteur. Hij is niet heel hoogstaand ofzo, maar hij weet je tijd goed te vullen. Hier echter vond ik hem aan één stuk door jengelen over zijn emoties en gewetenswroeging en hij weet totaal niet te boeien. De emotie op het gezicht van Pitt is zwak en overtuigt geen enkel moment. Hij acteert slap. Zonde van deze rol.
Cruise vind ik nooit een interessante acteur om naar te kijken. Een arrogant vervelend mannetje die zijn plek in de maatschappij heeft gekocht met zijn vele centen. Zo vond ik hem ook in deze rol. Saai, irritant en weet ook niet te boeien. Hij moet er gewoon mee stoppen en full-time Scientologist worden.
Kirsten Dunst vond ik dan als kind er leuk bij. Ik heb het meestal niet zo op kinderen; zegt dat wat over Dunst of de rest van de crew? Ze speelt in ieder geval met een beetje overtuiging en is een welkome afwisseling op het gejengel van de rest.

Deze Chronicle is een zeer donkere film om naar te kijken. Niet geheel onlogisch. Er wordt daarmee genoeg sfeer gecreëerd waar vervolgens helemaal niets mee gedaan wordt. De oudere muziek ik een wat vervelende aanvulling op het zo dramatische verhaal. Al met al niet zo goed en nogal irritant.

Interview with the Vampire is gewoon geen film die al 1 uur boeit. Het is een prestatie om daar door te komen. Applaus voor iedereen hier dus. Het is gewoon saai. Ondanks dat het er mooi uitziet en Dunst haar best doet kan ik hier niet veel goeds voor geven.

avatar van Montorsi
Aardig filmpje, en nu we ons door de Twilight-reeks hebben gesleept wel grappig om te zien dat de makers daarvan ongetwijfeld hier een hoop mosterd vandaan hebben gehaald.

Begon sterker dan het laatste stuk, werd allemaal wat slepender en langdradiger. Het eerste stuk met Cruise is een stuk interessanter dan het hele gebeuren in Parijs, wat er een beetje achteraan bungelt. Sfeervol is het wel, met een paar mooi geschoten scenes. Verder een hoop expressionistische decors, leuke effecten en wat theatraal acteerwerk. Grootste pluspunt vond ik de cynische toon van de film en enkele grappige details zo hier en daar (vooral op het einde met Sunrise etc.).

Jammer genoeg boeit het na verloop van tijd steeds minder, had toch meer in gezeten dan nu het geval is. 3*

avatar van hdehoon
Een vampier met wroeging, dat is weer eens iets anders. De film werd pas echt leuk toen er ook wat humor bij kwam kijken. Mooi gemaakt, maar iets te lang (de term 'fillmpje' zoals die door sommigen gebruikt wordt, begrijp ik dan ook miet helemaal!) en te veel van hetzelfde.

avatar van RuudC
Mooi groepsportret. Het lief en leed van vampiers zie je niet op het grote scherm. Doorgaans zijn het monsters, mietjes of verheven wezens met hun eigen strijd, maar Neil Jordan graaft dieper. Het resultaat is een interessante film, maar wel een die ondanks de benadering me niet heel erg heeft kunnen boeien. Wel zijn er een aantal mooie momenten en de sfeer is (met name in de eerste helft) erg goed. Het hele interview zelf is slechts een excuus om het verhaal te kunnen vertellen. Persoonlijk vond ik het mooi om Louis te zien worstelen met zijn vampierschap, omdat hij niet wil doden. Kirsten Dunst is erg sterk als Claudia die een trauma oploopt, omdat ze altijd kind zal blijven en Tom Cruise is een vermakelijke aanvulling. Zodra de setting wel duidelijk is, zakt de film ook behoorlijk in. De scenes in Parijs deden me weinig en vervolgens hebben de makers er moeite mee om het tot een goed einde te brengen. Het begin heeft duidelijk potentie, maar het bloedt helaas dood. Wat dat betreft ook niet echt des vampiers.

avatar van John Barry
Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles is een leuke film om een keer gezien te hebben, maar deze film is wel een beetje langdradig.

Het acteer werk in deze film is erg goed. Brad Pitt is goed op dreef als Louis, de vampier die moeite heeft met zijn bestaan. Ook erg goed vond ik Kirsten Dunst als Claudia. Echter de show werd gestolen door Tom Cruise als vampier Lestat, wat een geweldig personage is die Lestat. Cruise weet op een goede manier een personage neer te zetten die zowel humoristisch overkomt als dreigend.

Het verhaal van de film is interessant. Het zoomt in op het leven van een vampier. We zien dat Louis het er moeilijk mee heeft dat hij een vampier is en zijn worsteling en het leer proces van hem dat we in deze film te zien kregen vond ik erg interessant. De interactie tussen Cruise en Pitt is erg goed. De meester leerling rol komt geloofwaardig in de film over. Cruise en Pitt vormen in de film een redelijk komisch duo. Waneer dan Claudia in het verhaal komt word de film nog leuker. De scene dat Claudia, Lestat dood bloed laat drinken en dat zij de keel door snijd van Lestat vond ik erg goed. Wel is het zo dat na die scene de rol van Lestat een stuk kleiner word. Op een paar scènes na zien we Lestat niet meer. Met het zo goed als verdwijnen van Lestat verliest de film iets. Het verliest een soort sfeer.

Het tweede stuk van de film waar we het bijna helemaal zonder Lestat moesten doen vond ik niet zo interessant en eerder wat langdradig. De film lijdt in het tweede stuk een beetje aan bloedarmoede. Op zich wel leuk verzonnen dat we nog andere vampiers tegenkomen maar op de een of andere manier wil dit stuk niet boeien en vond ik dit stuk van de film wat langdradig. De scènes tussen Claudia en Louis zorgen ervoor dat de film nog wel interessant genoeg blijft om niet in verveling te raken, maar dit stuk van de film is niet het sterkte stuk van de film. We krijgen in dit stuk wel een hele goede scene te zien. Namelijk dat Claudia door het zonlicht het lootje moet leggen. Toch jammer dat Claudia uit het verhaal werd uitgeschreven. Ik was bang dat met haar vertrek de film pas echt zou inzinken. Gelukkig bleek de film toen al vrij snel afgelopen te zijn. Ik had niet meer willen zien hoe Louis in de moderne wereld heeft geleefd. Wat we daarvan te zien kregen in de film vond ik genoeg. De rek was er na bijna twee uur wel een beetje uit bij de film. Wat ik nog leuk bedacht vond tegen het einde van de film is dat Louis in de bioscoop de zon voor het eerst in jaren ziet opkomen.

Het einde dat Lestat weer de oude blijkt te zijn en dat hij die interviewer te grazen neemt vond ik erg leuk. Toch roept dit einde wel een vraag op: Hoe is Lestat weer de oude geworden ? Na dat hij in brand was gestoken is hij eigenlijk nooit meer de oude geworden. Vlak voor het einde van de film zie je nog een scene dat Louis Lestat bezoekt. We zitten nu in de moderne tijd en Lestat is duidelijk een schim van wat hij vroeger was. Maar aan het eind van de film is hij plots de oude. Hoe kan dat ? Ik heb het boek niet gelezen, maar word daarin wel uitgelegd hoe dit kan ? Deze onduidelijkheid maakt het einde ook wat vreemd. Toch vond ik de laatste scene van de film wel erg leuk.

De muziek van Elliot Goldenthal wil ik niet vergeten te benoemen. Zijn muziek voor deze film vond ik erg goed en zorgt voor een goede sfeer in de film.

Al met al vind ik Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles een goede film. Vooral de eerste helft is goed. Dat stuk is wat mij betreft rond de 4 – 4,5 * waard. Als Lestat naar de achtergrond verdwijnt word het allemaal wat minder en word de film wat langdradig, een gemiste kans. Desondanks vind ik dit toch wel een goede film.

3,5 ster voor deze film.

avatar van soom
I don't wanna die.

Dat vond ik ronduit onprettig om te zien, akelig zelfs. Zelfs al weet ik dat het niet echt is en dat vampieren maar verzinsels zijn, toch vond ik die bewuste zinsnede en de scene waarin dit gezegd werd, niet fijn.

Tom Cruise kan iets. Meer dan springen bij Oprah om toenmalige lief Katie te bejubelen, zo'n beetje hetzelfde niveau als wat ik zag bij Magnolia.
Brad Pitt mag dan 'broody' geweest zijn (wat in de naam van de vliegende bloempot is dat eigenlijk? Er word geen goed Nederlands woord gevonden en het Engelse woord snap ik niet heel goed eigenlijk) en niet gelukkig met de gang van zaken toen hij eraan meewerkte, maar het contrast tussen beide meneren Cruise en Pitt schrijft in mijn belevingswereld toch filmgeschiedenis. (vermoedelijk) Zelden zo'n fijn samenspel gezien tussen twee mannelijke acteurs.

Kirsten Dunst zit als altijd solide vastgesnoerd, er kan niets misgaan als ze instapt neem ik aan. Iets in haar is weemoedig en tegelijkertijd melancholisch genoeg, om de rol van Claudia tot leven te wekken en te blijven nadenken over haar bijdrage. Ik had weleens gelezen dat ze een bepaalde scene verschrikkelijk vond om te doen, voor ik dit alles bekeek. Omdat mevrouw Dunst me nu eenmaal interesseert en ik toch niets beters te doen heb met mijn tijd, dan doelloos op imdb kijken. Hihi.

Hij staat niet vermeld als belangrijkste acteur hier. Wel op de poster. Christian Slater is al onsterfelijk wat mij betreft. Naast de even schattige, jonge Marisa Tomei, is hij al jaren een zekerheid voor mijn nummer 1, in Untamed Heart. Hier vond ik hem ook weer helemaal leuk, en zag ik weer wat me destijds zo opviel in Untamed Heart. Een glans van het een of het ander, die maakt dat je hem alles zou vergeven wat hij ook maar doet. Het zat al een beetje in de oogopslag die hij gaf ten tijde van Untamed Heart, maar die oogopslag reikt een jaar later (toch?) nog verder dan in die film. Ik vind hem leuheuk.

avatar van Flavio
Redelijke film, 20 jaar oud al weer, met wat vlakke Brad Pitt en een goede Cruise en Dunst over vampier met gewetensnood. Leuke invalshoek maar waarom het in de vorm van een interview moest- behalve dat het makkelijk is voor de schrijver zie ik geen enkel voordeel.

Beetje goedkoop einde (knipoog naar de fearless vampire killers misschien?) en al vaker opgemerkt flauw deel in Parijs, met overbodige rol van Banderas. Nee niet bepaald een meesterwerk maar verveeld heb ik me ook niet.

avatar van ambrosini
Goeie film..
Goed werk van Tom en Brad..

zeker geen saaie film..

avatar van frodok
Vond dit wel een leuke film, hoor! Was hem al bijna vergeten, maar is toch wel jeugdsentiment.

avatar van Black Math
Deze film heb ik één keer gezien, en dat was zo'n 15 jaar geleden gok ik. Toch stond het verhaal met voor een groot gedeelte nog goed voor de geest. Het moet toch indruk op me hebben gemaakt.

Ik moet ook zeggen dat ik het uitgangspunt van de film nog steeds interessant vind: een vampier die worstelt met de consequenties van z'n lust naar bloed. Nog meer thema's die interessant zijn: hoe om te gaan met de verveling van een onsterfelijk bestaan, en hoe is het als je geest wel groeit, maar je lichaam niet? Ook al gaat de film niet dieper dan dit soort vragen stellen - een antwoord wordt niet gegeven - lijkt het me wel dat deze film hierdoor wat minder oppervlakkig is dan zo'n serie als Twilight.

Een hoop bekende acteurs zijn te "bewonderen". Brad Pitt ken ik oorspronkelijk van dit soort rollen, waar hij een niet al te vlot persoon moet neerzetten. Andere voorbeelden zijn Meet Joe Black en Legends of the Fall, en gezegd moet worden dat dit niet zijn sterkste rollen zijn. Totdat ik Fight Club zag heb ik echt gedacht dat hij in al z'n films alleen vanwege z'n looks gecast werd. Hier ook niet al te sterk. Een leukere rol voor Cruise, een acteur die ook het moet hebben van de vlotte rollen, en die hier een flamboyanter personage dan Pitt mag spelen. De beste rol is voor Banderas, die toch echt het meeste charisma uitstraalt. Ook leuk om een jonge Dunst te zien, met een karakter dat klaagt over dat haar lichaam nooit volgroeien zal. Wie Melancholia heeft gezien, deelt in haar treurnis.

Muziek af en toe wel iets te aanwezig, maar over het algemeen niet storend. Visueel niet al te boeiend. Het algemene sfeertje is wel prettig. Wat opvalt is de erotische lading die het allemaal uitstraalt, en met name waar het juist niet uitgesproken wordt: tussen de mannelijke personages. Ook wel eens aardig, en een zekere spanning draagt alleen maar bij aan de sfeer.

Al met al een film die aardig wegkijkt, niet totaal oppervlakkig is, maar die niet al te sterk is qua acteerwerk en cinematografie. 3*.

avatar van baspls
"Don't be afraid. I'm going to give you the choice I never had."

Ik herinner me dat toen ik in groep 8 zat iemand een spreekbeurt gaf over vampieren en toen als voorbeeld een fragment uit Dracula (1958) en de trailer van deze film liet zien. Van de leraar moest die trailer natuurlijk meteen uit, veel te eng, maar ik was behoorlijk nieuwsgierig. Pas nu heb ik hem dan eindelijk gezien toen ik hem op Netflix tegen kwam.

Ik ben niet echt een fan van Brad Pitt maar hier vond ik hem het toch wel aardig doen in de hoofdrol. Tom Cruise speelt een rol die erg anders is als zijn gewoonlijke rollen maar zijn acteerwerk vond ik erg sterk. Kirsten Dunst die het kleine meisje speelt dat nooit ouder word speelde erg goed voor haar leeftijd. Antonio Banderas was dan weer wat minder, hij was niet zo bijzonder als vampier en een ander acteur zou waarschijnlijk wat beter zijn geweest in de rol.

Interview with the Vampire is het simpelst te omschrijven als Highlander meets Near Dark maar dan speelt het zich grotendeels af in het verleden. Uniek is hoe we alles vanuit de vampier beleven en hoe sommige clichés worden ontweken. Het verhaal was op een paar kleine missertjes na erg sterk. Mooi om het via een soort interview te vertellen maar dat had beter gekund, de interviewer is namelijk veel te goedgelovig.

De make-up en gore zijn erg sterk. Om de blauwe aders op de huid van de vampieren te creëren hebben ze voor close-ups de acteurs een halfuurtje op de kop gehangen zodat het bloed naar hun hoofd liep, erg indrukwekkend.

De muziek van Elliot Goldenthal was goed. Werkte goed bij dramatische en emotionele scènes, leek af en toe een beetje op de muziek van Bram Stoker's Dracula.

Erg grappig dat Louis de vampier mythes beschrijft als 'waanideeën van seniele Ier' (Bram Stoker), extra grappig omdat het idee dat een slachtoffer een vampier word door het bloed te drinken van de vampier uit Dracula van Stoker komt.

Interview with the Vampire is geen perfecte film maar is een must watch voor fans van vampiers en gotische horror. Heb me prima vermaakt met deze film en ben blij dat ik hem nu heb gezien.

Een overdadig, gepassioneerd, sfeervol, gotisch horrordrama (al was het nooit echt griezelig). In de kern natuurlijk hartstikke homo-erotisch dit treurige, duistere en sterke verhaal, vol intriges, met leuke speciale effecten en een met overtuiging en doeltreffend spelende cast. In ieder geval was de vampierenwereld niet bijzonder romantisch, maar je moest er vechten voor je bestaan en soms leven in de goot.

avatar van ForrestHanks
Fantastische film.... nog steeds.
Toen hij uitkwam moest ik hem meteen bij mijn collectie videobanden hebben (omg ....videobanden... , hoe oud ben ik wel niet?!)
Toentertijd voornamelijk omdat ik Brad Pitt zo'n lekker ding vond (zelfs met blauwe aderen, een lijkbleek hoofd en extreem lichte pupillen)
Maar later ook vanwege het prachtige verhaal, de humor, de tragiek en de aankleding.
Toegegeven, je moet ervan houden, er zit niet veel vaart in.
Het is een speelfilm, zeker geen horror.
Je wordt als toeschouwer op een sfeervol levens/doodsverhaal getrakteerd.
Nauwelijks actie, geen overdaad aan prikkels.
Gewoon relaxt genieten en het verhaal op je in laten werken.

een heel leuke film met een heel goed verhaal.heb hem natuurlijk al vaker gezien en hij blijft goed.en een hele goeie cast .en idd brad pitt heb ik ook altijd een lekker ding gevonden.en hierin dus ook.

avatar van Elchapo
Nog maar eens op tv gekeken,Ben een liefhebber van vampire movies maar deze valt door het langdradige verhaal best tegen. De settings zijn mooi en duister en het acteerwerk van Pitt is goed,cruise lijkt wel ( met alle respect) op een nichterige vampier met trekjes van een caberetier.2 stars.

avatar van Zwolle84
Elchapo schreef:

Zolang het maar met respect is.

avatar van Elchapo
ABSOLUUT !!!! Zwolle84.......

avatar van Woland
Interview with the Vampire is een vampierenfilm op z'n anti-Nosferatu's. Hier geen misvormd, kaal, bleek spook dat al bloedzuigend de bevolking terroriseert; nee, hier zijn de vampieren welgeklede, ijdele dandy's die op sensuele wijze hun eveneens welgeklede, welbeboezemde slachtoffers leegzuigen. Het grootste deel van de film is een verhaal-in-het-verhaal, waarin de titelvampier Louis (Brad Pitt) zijn geschiedenis uit de doeken doet. En dat is best een leuk gebracht verhaal. Hoe hij zo'n tweehonderd jaar geleden zelf vampier werd door toedoen van Lestat (Tom Cruise), zijn avonturen in (met name) het Louisiana van zo rond 1800 en het Parijs van, tja, ergens later in de 19e eeuw - maar ook de morele problemen die Louis heeft met zijn vampirisme, in tegenstelling tot Lestat. Het vampiersmeisje Claudia was ook een leuke toevoeging. Het is vampieren op z'n Hollywoods, maar wel op een vermakelijke wijze, al duurt het wel een tikje lang - maar deze rewatch viel me zeker niet tegen.

avatar van John Milton
“ Evil is a point of view. God kills indiscriminately and so shall we. For no creatures under God are as we are, none so like him as ourselves.” – Lestat

Vampiers. Onze fascinatie met de bloeddorstige creaturen van de nacht, heeft tot heel wat films geleid. Soms goed, soms minder goed. Interview with the Vampire zit er wat mij betreft tussenin, al plaats ik hem zelf inmiddels na een aantal rewatches door de jaren heen, aan de bovenzijde van dat middenspectrum. Volgens mij wordt de film te vaak ondergewaardeerd. Zo is een metascore van 5,9 niet denderend, maar tegelijkertijd konden critici als Roger Ebert en Jonathan Rosenbaum de film wel waarderen.

Voor mij zijn het vooral de performances die het de moeite waard maken. De pas twaalfjarige Dunst is fantastisch als jonge vampier, en Cruise is passend theatraal in de rol van Lestat. Auteur Anne Rice maakte vooraf veel stampij over de casting van Cruise, om na het zien van de film publiekelijk en privé haar excuses aan Cruise aan te bieden, met o.a. full page advertenties in The NY Times en Vanity Fair, waarin ze alsnog haar goedkeuring over de film uitsprak. Verder is er Brad Pitt als de vampier met wroeging, en komen ook bekende gezichten als Banderas, Thandie Newton, Stephen Rea en Christian Slater even langs.

Het is een donkere film (niet geheel verrassend gezien de materie) en Neil Jordan doet daar een lekker Gothic sausje bij. Met een fijne score van Elliot Goldenthal komt het productieontwerp van drievoudig Oscarwinnaar Dante Ferretti prima tot zijn recht, al zagen sommige shots er ondanks zijn aanwezigheid, alsnog wat stagey uit. Klein smetje, wat mij betreft.