The Crow (1994)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Alex Proyas
met Brandon Lee, Rochelle Davis en Ernie Hudson

Op Halloween zullen Eric en Shelly gaan trouwen. Op de avond ervoor, Devil's Night, worden ze in hun huis door een bende aangevallen. Eric wordt neergeschoten en uit het raam gegooid; Shelly wordt verkracht en overlijdt later in het ziekenhuis. Een jaar later reïncarneert Eric met spirituele begeleiding van een kraai. Hij bezit nu speciale krachten. Het is de bedoeling dat hij fouten uit het verleden rechtzet: hij moet op zoek naar de leden van de bende, om ze een voor een te vermoorden, waarna hij eindelijk de eeuwige rust zal kunnen vinden...

avatar van K. V.
Een beruchte film en me er nu ook maar eens aan gewaagd. Het is wel een donkere film (niet alleen qua verhaal, maar ook visueel). De film komt soms wat warrig over, zeker in het begin van de film. De film voelt wel erg jaren '90 aan.
Het was wel geen slechte film, maar een waw gevoel had ik er nu ook niet bij. Hij voelt toch wel wat gedateerd aan.

avatar van HALVE TAMME.
Binnenkort maar weer eens opzetten (donkere dag in december). Na al die tijd nog steeds mijn nr. 1 film. Nice!

avatar van Lovelyboy
Één van de eerste actie/comic verfilmingen lijkt me, en met een prima stijl, sfeertje en neo neor achtergrond. De achtergrond betreffende Brandon Lee geeft de film ongewild toch iets extra's.

De alweer '94 stammende film doet het onverwacht met een mooie duistere sfeer in combinatie met muziek. Het geheel neigt naar Gothic in die zin. Voeg daarbij een aantal erg geslaagde opnames en shots, een Crow zelf die me erg aan The Sting van WWE doet denken met zijn make up, een aantal prima bad guys als Wincott met zijn lelijke bakkes, en je hebt best wel wat. Een aantal grappige dialogen en niet al te moeilijk verhaal maken het geheel af. De montage van de actie is soms niet altijd even goed maar dat zie ik door de vingers vanwege de mooie duistere en soms mythische sfeer.

Dat Lee niet overtuigd qua acteren is hem vergeven, het raadsel van de echte kogel blijft bestaan, zo ook het gerucht dat de opname waar hij geraakt wordt echt gebruikt is. Het geeft de film naast de prima sfeer en een beetje humor zo nu en dan wel iets extra's. Al met al een film die prima te doen is en vermaakt.

avatar van Don Homer
Begin van de film is erg rommelig maar als hij op gang is boeit hij en trakteert de kijker op mooie beelden (vooral aan het einde).