Le Pacte des Loups (2001)

Alternatieve titel: Brotherhood of the Wolf

Frankrijk
Horror / Mystery
142 minuten / 152 minuten (director's cut)

geregisseerd door Christophe Gans
met Samuel Le Bihan, Vincent Cassel en Monica Bellucci

In Le Pacte des Loups wordt de wetenschapper Grégoire de Fronsac door Lodewijk XV naar de Franse landstreek Gévaudan gestuurd. Het is 1766 en dappere jagers proberen al 2 jaar zonder succes een monster te vangen. De Fronsac wordt eigenlijk naar de Gévaudan gestuurd zodat hij het monster op kan zetten zodra het gevangen is, maar hij besluit ook zelf jacht te maken op dit mysterieuze beest. Tijdens zijn zoektocht wordt hij bijgestaan door zijn bloedbroeder Mani en de jonge aristocraat Thomas D'Apcher. De Fronsac komt er achter dat er in de Gévaudan meer aan de hand is dan hij het eerste gezicht had vermoed.

avatar van ExXxtreme
Wat ik mij nog afvraag is waarom Vincent Cassel's arm de hele tijd ingebonden was. Verder denk ik ook niet dat als je je arm al jaren niet gebruikt hebt je dan nog zo kan zwaardvechten of dat er uberhaupt nog veel spieren aan zitten.

Rabbitto
ExXxtreme schreef:

zucht Uiteraard is zijn arm al vele jaren volop in gebruik voor onder andere zijn ziekelijke spelletjes die hij uitvoert met de afgetrainde leeuw. Verder is zijn arm er zo slecht aan toe omdat hij in afrika gebeten is en daardoor een soort van infectie heeft opgelopen. (dit verklaard ook waarom zijn zuster hem al die tijd heeft verzorgd toen hij terugkwam uit Afrika en hij zo ziek was. Ik neem even aan dat hij de schijn wilde wekken dat zijn arm geamputeerd diende te worden. Dit komt goed van pas aangezien hij zo nooit in verband wordt gebracht als meester van het beest die uiteraard wel 2 armen heeft. Bij het laatste gedeelte speculeer ik wat met de weinig gegeven informatie.

avatar van Sergio Leone
Viel meer uit te halen.

De film opent sterk met een mooie scène in de regen. De toon is meteen gezet.
Helaas is de openingsscène ook meteen de beste scène uit de hele film. De eerste helft kan er nog mee door, maar het laatste half uur is toch wat te taai.

Qua acteerprestaties is het geen onverdeeld succes. Samuel Le Bihan wisselt goede momenten af met minder goede. Vincent Cassel is vooral heel nichterig en kan mij hier absoluut niet overtuigen. De andere bijrollen zijn dan ook een pak beter. Mark Damascos wil net iets te cool zijn, maar staat wel lekker te knokken. Maar het is toch de immer verleidelijke Monica Bellucci die ik hier het leukst vind. Haar rolletje is lekker fout, maar wel erg leuk.

Visueel is het allemaal redelijk in orde. Enkele natuurplaatjes zijn zeer de moeite. Vooral in het begin doet het qua sfeerbeleving wat denken aan een kruising tussen The Village en Van Helsing. Na verloop van tijd verdwijnt dat wel een beetje, maar goed.
Wat ook spijtig is, is het amateuristische computermonster. Dat ziet er geen enkel moment goed uit, en doet de opgebouwde spanning geen goed.

Een heerlijke, uitdagende, mooi uitziende mix van actie, avontuur, horror, mysterie, geschiedenis en martial arts, die doet denken aan een stripverhaal; het verhaal speelt in de 18e eeuw. Bepaalde gedeelten doen denken aan eerdere producties, zoals Matrix, Amadeus, Dances with Wolves en Crouching Tiger Hidden Dragon. De acties en de aankleding van de film zijn bijzonder sterk; jammer is dat de regisseur het monster te snel laat zien, wat ten koste gaat van de spanning. De cast speelt uitstekend.

avatar van Boeikens
Prachtige beelden en audio.
Na x keer kijken nog steeds een mysterieuze en sfeervolle film boordevol actie.

avatar van woeler82
Vind deze film sfeervol en heeft een redelijk tot goed verhaal
Muziek is prachtig en brengt ook spanning in de film

Het is een must voor verzamelaars

avatar van Onslaught
Erg mooie film.

Film zit vol met mooie sfeervolle beelden. Decors en kostuums zijn prachtig. Goede actie, mooie dialogen. Goed acteerwerk etc. Kortom best wel een hele goede film.

avatar van Sol1
Mijn uitgeschreven meningen lopen wat achter bij eerder gegeven sterren … … Ik ben helaas ook buiten MM actief. Qua sfeer (mystiek) en beelden ziet deze film er bijzonder goed uit. Ik kan me voorstellen dat meerdere mensen moeite hebben met de vermenging van filmstijlen, een Kung Fu indiaan met een talenknobbel, kleine continuïteitsfoutjes en de ietwat dubieuze CGI van het beest . Voor mij is dat deel uiteindelijk niet bepalend geweest. Door het speciale verhaal en de min of meer geslaagde poging een politieke en religieuze verklaring/lading mee te geven aan een middeleeuwse mythe, kom ik tot een ruime voldoende. Daarbij ben ik overstag gegaan door een Franse, fraaie “special edition” met meerdere DVD’s. De (oude) kritiek in dit topic op dubbing kan ik niet helemaal volgen, omdat Franse versies (tot voor enige tijd?) met ondertiteling makkelijk te krijgen waren. Naar mijn persoonlijke mening is deze film in ieder geval een aanrader.

avatar van Flipman
Ik heb een aantal commentaren gelezen van mensen die de mening toebedeeld zijn dat de film wel wat korter had gemogen. Welnu, die zouden dan de Nederlandse Blu-ray versie van Le Pacte des Loups eens moeten aanschaffen want... die IS ook korter!

Er is een heel subplot waarin Antoine de Beauterne die arriveert en het 'beest' doodt -een doodgewone wolf dus- en Fronsac het creatuur laat opzetten en er een karikatuur van te maken die er veel vervaarlijker uitziet, waarna de ridder wordt opgedragen te zwijgen over de zaak nu het Beest van Gévaudan officieel gedood is; hierna zou Fronsac vertrekken naar Senegal.

Vlak voor zijn vertrek per schip wordt hij tegengehouden door de jonge d'Apcher. Dit zit nog wel in de film maar het subplot dat ik hiervoor beschreef is eruit geknipt!

Kent/heeft iemand een Blu-ray versie met Nederlandse en/of Engelstalige ondertitels die wel 'intact' zijn?

avatar van royals
Dit is een top 30 film van mij, een ongelofelijke leuke verrassing. Een soort combinatie van The Dark Crystal, Willow en Xcalibur. Deze en Big Fish zijn mijn favoriete avonturenfilms.

avatar van blurp194
Sprookje vermengd met conspiracy theory.

En best mooi gedaan, hoewel de actiescenes met het monster wat tegenvielen eigenlijk - de vormgeving geeft me niet echt de rillingen, en de bewegingen van het beest komen ook wat houterig over. De mensen bewegen aan de andere kant wel behoorlijk goed, en er zijn een paar leuke rollen waarbij Dacascos als de indiaan me eigenlijk het beste lag.

In het verhaal vallen er wel een paar kleine steekjes, de openingsscene bijvoorbeeld - het beest komt daar niet bij in beeld, maar de bewegingen van zijn slachtoffer zijn wat aan de ongeloofwaardige kant. Daar staat dan weer tegenover dat er af en toe erg mooie plaatjes van de natuur te zien zijn, en de locatie van de ruine in het bos is ook erg mooi.

avatar van RuudC
Aaargh, volgende keer wat sneller een stukje tikken na het zien van de film. Ik probeer me een beetje voor de geest te halen wat er precies gebeurde in The Brotherhood of the Wolf, maar het is alweer enige weken geleden en ik had moeite om toen niet in slaap te vallen. Dat laatste lag absoluut niet aan de film in elk geval. ik heb er echt van genoten, want er wordt verhaaltechnisch lekker uitgepakt. Wat de pruikentijd zijn de modegrillen op z'n sterkst, maar daar merkte in ik deze prent gelukkig weinig van. Wel natuurlijk enige spanningen die leiden tot de Franse revolutie, maar hier gaat het over het bestrijden van een monster. De complotten voegen absoluut wat toe aan het verhaal en wat de acteurs betreft is vooral Marc Dacascos een heel fijne toevoeging. Visueel lekkere film, al durf ik dus niet meer te zeggen hoe het allemaal afloopt. Desalniettemin genoten. Vier sterren dik verdiend en hopelijk volgt de herziening snel.

avatar van Gerlof1378
Erg mooi gemaakte film, ik had deze film iets van 6 jaar terug voor het laatst gezien en dit weekend maar weer eens gezien en nog steeds is hij erg goed. Het verhaal word mooi verteld de cast speelt goed Marc Dacascos is qua martial arts hier op zn best ook Samuel Le Bihan die dus samen met Marc het beest komt vangen en de altijd mooie Monica Bellucci. Ook de effecten o.a. het Beest zien er goed uit en de setting het Frankrijk anno 1766 is erg goed. Regisseur Christophe Gans heeft naast deze films ook Crying Freeman (met Marc) en de 1ste Silent Hill en Beauty And The Beast (met Vincent als de Beast) gemaakt en die zijn ook erg de moeite waard.

avatar van Woland
Er is best wel wat goeds te zeggen over Le Pacte des Loups, en de hoge score verbaast me aan de ene kant dan ook niet. Misschien is het gewoon niet het juiste moment geweest, maar waarschijnlijker is dat dit type film simpelweg niet aan mij besteed is, want naast de onmiskenbare plussen had ik ook een reeks irritaties bij de film die toch mijn plezier in de film versjtierden. Le Pacte des Loups speelt zich af in het Frankrijk van, tja, de 17e eeuw of zo, waar ergens in de provincie een Beest huishoudt. Of dat Beest nou een uit de kluiten gewassen wolf is, een duivel, of een ander monster, daar zijn de ooggetuigen het niet over eens, maar de vele doden die in de loop van de tijd vallen spreken boekdelen. Gregoire de Fronsac en zijn Indiaanse hulpje Mani worden op onderzoek uitgestuurd om maar eens orde op zaken te stellen.

Het is duidelijk te zien, ook aan de bekende cast, dat dit een film is met een vrij fatsoenlijk budget. De film heeft vele fraaie beelden, en ook de kostuums zien er gelikt uit. Maar het is me allemaal veel te gelikt. Nu heeft Le Pacte des Loups wel wat horrorelementen en wat bloed en dood, maar uiteindelijk is het overduidelijk gemaakt voor het grote publiek en is het een historische thriller die erg gladjes en stripverhalig aanvoelt. De gevechten, met name die waarin Mani voorkomt, zijn irritant overdreven gechoreografeerd, het lijkt wel een kung-fu-pastiche. Er zijn een aantal prachtige actrices gecast, maar hun rol voelt wat geforceerd aan. En de samenzwering achter het Beest en zijn terreur vond ik ook maar weinig interessant, spannend werd het nauwelijks. Wat dan wel weer opvalt is het contrast tussen de fraaie beelden en kostuums in het algemeen enerzijds, en de lelijke, compleet onnatuurlijke bewegingen van het Beest anderszijds. Vrij amateuristisch. Uiteindelijk was het me toch teveel glad spektakel, het leek soms wel alsof ik naar een matige superheldenfilm aan het kijken was. Toch een behoorlijke teleurstelling na de sterke openingsscene en de fraaie beelden.

avatar van Alathir
Ik hou wel van een film met een iets of wat historisch kantje. Deze heeft ook een meer mysterieus kantje en met betrekking tot het Beest had het misschien beter geweest het niet in beeld te brengen, want het ziet er niet zo goed uit. Qua verhaal en setting ken ik niet meteen een vergelijkbare film wat dus een absolute plus is.

De personages kregen de nodige aandacht wat ik altijd wel kan appreciëren. Muziek, kostuums, regie is allemaal mooi in orde en de film kijkt vrij goed weg. Juist op het einde vond ik het even wat stroever lopen. Ook de vechtscènes vond ik hier en daar wat repetitief. De acting is behoorlijk goed, ook al ben ik geen fan van Cassel. Hij is wel weer in de meest geschikte rol gecast, het moet gezegd zijn. Dit lijkt me wel een film die in de loop der jaren nog eens aan een herziening onderworpen wordt.

avatar van baspls
Le Pacte des Loups is een Franse avonturen film met Horror en Mystery-elementen. De film verteld het verhaal van Grégoire de Fronsac die van Lodewijk XV samen met zijn indianen-vriend Mani onderzoek moet doen naar het beruchte Beest van Gévaudan. De lokale bevolking denkt dat het gaat om een soort weerwolf, maar Fronsac weet wel beter.

Hawaiiaan Mark Dacascos heeft in voorbereiding van zijn rol onderzoek gedaan naar de Mohawk-stam, in het bos geleefd en vloeiend Frans geleerd. Hoewel een Indiaan een vreemde indruk maakt in 18e eeuws Frankrijk is het niet ondenkbaar en vult hij de rol prima in. Samuel Le Bihan speelt een prima hoofdrol en verder waren Vincent Cassel en Émilie Dequenne ook goed in hun rol.

In de film is het beest een afgerichte gepantserde leeuw-achtige die door de lokale kerkelijkheid (zonder steun van Rome) wordt gebruikt om de verlichting te bedwingen. Het bizarre is dat het Beest van Gévaudan daadwerkelijk heeft bestaan. Althans er is bewijs dat er op zijn minst 60 mensen door zijn gedood en sommige bronnen beweren zelfs 123. In 1765 werd een wolf gevangen van 80 cm hoog en 1,70m lang en men nam aan dat dit het beest was. Enkele weken later begonnen de aanvallen echter weer opnieuw. Tijdens deze periode werden honderden wolven gedood door jagers en vervolgens werden ze opgezet en aangepast met delen van honden en paarden om op een monster te lijken, iedereen wilde de felbegeerde beloning hebben. De beschrijvingen van het monster lijkt namelijk helemaal niet op een wolf, maar op een dier dat de meeste Fransen enkel van heraldiek kennen: een Leeuw. Dus, wat een fictieve twist leek uit de film is in werkelijkheid een theorie van vooraanstaande biologen die de legende hebben bestudeerd. Overigens zijn er ook veel conspiracy theorieën, dat het beest een verzinsel is zodat een moordzuchtige adellijke zijn gang kon gaan (wat gedeeltelijk ook klopt met de film). Noem me maar een mietje, maar ik vond het 'monster' zoals zo vaak vooral heel erg zielig. Het echte monster is immers altijd de mens...

Jammer aan de film vond ik de onevenwichtigheid. Enerzijds hebben we een (serieus) kostuumdrama met elementen van Horror en Moordmysterie, maar dan zitten er ook nog veel elementen van de avonturenfilm in en ontpoppen Mani en de Fronsac zich tot Bruce Lee en Jean-Claude van Damme. Daarbij komt dan ook ineens een overkill aan slowmotion en gedateerde jaren '90 editing om de hoek. Verder zijn de opnames erg sterk en ook wel sfeervol. De effecten waren ook niet onaardig, op enkele totaalshots van het beest na.

Al met al geen onaardige film van Franse bodem. Het had beter gekund uiteraard, maar vermakelijk was het allemaal wel en visueel ook niet onaardig.

avatar van joolstein
Frankrijk, de achttiende eeuw, in de vroegere provincie van Gévaudan (nu Lozère en een deel van de Haute-Loire), in het Margeride -gebergte in zuid-centraal Frankrijk tussen 1764 en 1767 woedt er een plaag over dat deel van het Franse platteland. Geen enge ziekte maar wel zeker zeer dodelijk, het is de beruchte; La Bête du Gévaudan!

Dat mythische beest van Gévaudan heeft vele geïnspireerd. Zowel in de Literatuur als films en series. En staat dan ook centraal in deze film van regisseur Christophe Gans. Een film met veel mist, bevallige boezems en snelle gevechten. De personages in de film zijn alle echt bestaande personen het is dan ook jammer dat de niet bestaande figuur Indiaan Mani (martial-artiest Mark Dacascos) is toegevoegd. Hij heeft als indianenvriend van Grégoire de Fronsac niet verschrikkelijk veel toegevoegde waarde behalve dan dat die gevechten voert. Nogal ongeloofwaardig in een film die verder in veel aandoet als authentiek.

De film zit verder propvol met vele andere genres, waaronder thriller, horror en romantiek. Dat overduidelijke enthousiasme van de regisseur Christophe Gans resulteert jammer genoeg niet in een evenwichtige film. Hij is de tovenaarsleerling die zich vergaloppeert aan de overdaad van alle mooie trucjes die hij altijd begeerde. The Brotherhood of the Wolf roept een gevoel van bewondering op, maar weet door meer actie en minder mysterie nooit echt te overtuigen. Maar wanneer je in de juiste stemming bent, kom je met deze film de avond best door.

avatar van CorvisChristi
Flipman schreef:

Late reactie misschien, maar bij deze.
De originele Franse blu ray-release bevat de volledige versie van de film met in ieder geval ook engelse ondertiteling. De transfer is super!!!
Via de franse site van amazon te koop.

avatar van Flipman
Kek! Bedankt!

avatar van knusse stoel
Prachtige film waarin de toenmalige mensheid trillend van angst op de loop ging en de verdediging van "huis en haard" het liefst aan stoere ridders overliet. Hier was dat ook wel nodig omdat de wolf veel en veel groter was dan gewoonlijk . Ook bleek dit diertje kogelvrij te zijn, dwz, een kogel meer of minder leek hem niet te deren.
Nee, dit was een echt mormel waar zelfs ik voor op de loop was gegaan .
De moeite waard deze film! Een 8 voor dit geheel.

avatar van CorvisChristi
knusse stoel schreef:

Het is dan ook geen wolf....