The Meaning of Life (1983)

Alternatieve titel: Monty Python's The Meaning of Life

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Terry Jones en Terry Gilliam
met Graham Chapman, Michael Palin en John Cleese

Het Monty Python team tracht de zin van het leven te doorgronden via een aantal bizarre sketches, die het menselijk leven van geboorte tot dood en daarna doorlopen. Zo is er onder andere een hele dikke meneer die zich bijna dood vreet en een gelovig gezin dat elke spermacel als heilig bestempelt.

avatar van schnoetsz
Wat heb je hier toch een hoop krenterige, zure zeikerds. Bah!

Het is absurd, stout, satirisch, cynisch, wansmakelijk en grappig. Het is Monty Python.
Zoals al meer dan eens gaan het etablishment en gevestigde waarden onder de sloophamer en de typische Monty Python-effecten vinden meerdere inlasbeurten.
De beste scènes vind ik de RK-sperma-scène en de "fylosofische" uiteenzetting van de protestantse gebuur, de seks-educatie scène en het slot van de film en natuurlijk is er een bijzondere opbouw doorheen de zoektocht naar de betekenis van het leven.

avatar van lucdecoster
2 scènes vielen mij bijzonder op : een goede (klaslokaal) en een slechte (vetzak). De eerste scène heb ik echt moeten lachen maar die laatste vond ik walgelijk.

Erg matige film. Misschien omdat het de tand des tijds niet heeft overleefd, maar ik kon er niet om lachten.

Goeie film waarin de leden van Monty Python de zin van het leven trachten te doorgronden. De opzet is fragmentarisch en de rode draad van de zin van het leven is niet overal even duidelijk. Maar de grappen en sketches zijn wel origineel uitgewerkt en vaak ook best groots opgezet. De humor is een mix van lekker cynisch, grof en droog.

avatar van Shadowed
Haha.

Monty Python humor ligt me altijd wel een beetje. Blijft vermakelijk en luchtig, en het verhaal is natuurlijk grote onzin, maar oh zo leuk uitgevoerd. John Cleese en zijn crew zijn hier op z'n best in hun gehele carrière. Jammer dat het hierbij is gebleven.

Vooral dingen zoals De helft van de film of de laatste boodschap zijn geweldig leuk gedaan en bedacht. De film kent vele overdreven komische scenes die altijd blijven. De dikke man, die de meeste mensen verschrikkelijk vinden, had me toch wel aan het lachen gekregen.

Lekker simpel uitgevoerd, en blijft vermaken. Heerlijke films dit soort dingen, soms zit er iets te veel absurdisme in en iets minder verhaal dan bijvoorbeeld Monty Python and the Holy Grail maar dat vergeef je de film eigenlijk bijna direct. Geslaagde komedie, die de hoogtepunten kent van Cleese.

Wel leuk.

Maar ook wel wat wisselvallig. Beetje jammer dat één van de mooiste scenes al helemaal aan het begin van de film komt, waardoor de rest toch wat minder oogt. Maar dat is sowieso wel het gevaar met dit soort sketch-achtige films.

De rode draad is er wel, maar voegt eigenlijk niet zoveel toe. Het blijft toch vooral een collectie losstaande sketches die elk op hun eigen manier enige creativiteit proberen brengen. Er zijn er een aantal die daar erg goed in slagen, er zijn er ook een paar die gewoon wat flauw zijn en te lang doorgaan.

Maar over de gehele film gezien blijft het wel entertainen. Het is ook zo dat een slechte sketch meestal wel meteen gevolgd wordt door weer iets leuks. Het is daarmee wel één van de leukere Monty Python films die ik gezien heb, maar geheel mijn ding is het toch ook niet, daarvoor is de humor soms toch net wat te braaf en makkelijk.

avatar van Ted Kerkjes
Onderhond schreef:
Wat vond je (één van) de mooiste scènes? (Daar ben ik wel benieuwd naar!)

Ted Kerkjes schreef:
Wat vond je (één van) de mooiste scènes? (Daar ben ik wel benieuwd naar!)

De "kortfilm" vooraf, met de financiële grootmacht als piratenschip. Creatief in beeld gebracht, met ook enkele erg mooie sets op het einde.

avatar van Ted Kerkjes
Onderhond schreef:
Ah, dat vind ik ook één van de hoogtepunten van deze verder nogal wisselvallige film! Gilliam weet zijn vindingrijke fantasieën lang niet altijd even goed uit te werken, maar in dat stukje komt het heel goed uit de verf. (Misschien lenen Gilliams fantasieën zich sowieso wat beter voor kortfilms.)
Dat The Meaning of Life genomineerd werd voor de beste film in Canne, is volgens mij ook grotendeels aan dat filmpje te danken.

avatar van jono
Monty Python's The Meaning of Life is de derde en laatste Monty Python-film (twee als film uitgebrachte verzamelingen sketches even niet meegerekend). In deze film gaan de zes Monty Python-leden op een grappig bedoelde manier op zoek naar de zin van het leven.

Voordat de film begint worden we getrakteerd op een bizarre voorfilm van een kwartier, waarin een stel bejaarde boekhouders in opstand komen tegen hun werkgevers. Vervolgens gaan ze er als zeerovers vandoor met het als piratenschip omgetoverde gebouw. De connectie met de rest van de film is mij niet helemaal duidelijk, maar het schijnt een eenmansactie te zijn geweest van regisseur Terry Gilliam, die dit ondernam zonder medeweten van de andere Pythonleden.

De hoofdfilm bestaat uit zeven hoofdstukken en elk hoofdstuk staat voor een bepaalde periode uit het leven, vanaf de geboorte (hoofdstuk I) tot de dood (hoofdstuk VII). Elk hoofdstuk bevat één of meerdere komisch bedoelde scènes, die helaas niet allemaal even geslaagd zijn. De scènes met John Cleese zijn best aardig, met de letterlijke seksuele voorlichting aan een aantal totaal ongeïnteresseerde studenten als hoogtepuntje. Ook zitten er een aantal niet onaardige liedjes in de film, zoals The Sperm Song, The Galaxy Song en Christmas in Heaven.

In de film zitten echter ook een aantal ronduit ranzige sketches, met als dieptepunten de levende orgaantransplantatie en de restaurantscène, waarin de obese Mr. Creosote (Terry Jones in een dikmaakpak) alles en iedereen onderkotst. Wie van de Monty Python-leden bedacht heeft dat dit komisch zou moeten zijn is me een raadsel, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand deze smakeloze taferelen kan waarderen.

Al met al zitten er meer mislukte dan geslaagde grappen in de film, en ik heb eigenlijk nergens écht om moeten lachen. Monty Python onwaardig, want ik ben een enorme fan van de tv-shows uit de jaren '60 en '70, en zeker van de meesterwerken Monty Python and the Holy Grail (1975) en Life of Brian (1979). Ik moet dan ook concluderen dat The Meaning of Life een mislukt project is. Ik heb er helaas geen andere woorden voor. 2*