The Meaning of Life (1983)

Alternatieve titel: Monty Python's The Meaning of Life

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Terry Jones en Terry Gilliam
met Graham Chapman, Michael Palin en John Cleese

Het Monty Python team tracht de zin van het leven te doorgronden via een aantal bizarre sketches, die het menselijk leven van geboorte tot dood en daarna doorlopen. Zo is er onder andere een hele dikke meneer die zich bijna dood vreet en een gelovig gezin dat elke spermacel als heilig bestempelt.

avatar van schnoetsz
Wat heb je hier toch een hoop krenterige, zure zeikerds. Bah!

Het is absurd, stout, satirisch, cynisch, wansmakelijk en grappig. Het is Monty Python.
Zoals al meer dan eens gaan het etablishment en gevestigde waarden onder de sloophamer en de typische Monty Python-effecten vinden meerdere inlasbeurten.
De beste scènes vind ik de RK-sperma-scène en de "fylosofische" uiteenzetting van de protestantse gebuur, de seks-educatie scène en het slot van de film en natuurlijk is er een bijzondere opbouw doorheen de zoektocht naar de betekenis van het leven.

avatar van lucdecoster
2 scènes vielen mij bijzonder op : een goede (klaslokaal) en een slechte (vetzak). De eerste scène heb ik echt moeten lachen maar die laatste vond ik walgelijk.

Erg matige film. Misschien omdat het de tand des tijds niet heeft overleefd, maar ik kon er niet om lachten.

Goeie film waarin de leden van Monty Python de zin van het leven trachten te doorgronden. De opzet is fragmentarisch en de rode draad van de zin van het leven is niet overal even duidelijk. Maar de grappen en sketches zijn wel origineel uitgewerkt en vaak ook best groots opgezet. De humor is een mix van lekker cynisch, grof en droog.