Monty Python and the Holy Grail (1975)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Terry Gilliam en Terry Jones
met Graham Chapman, John Cleese en Eric Idle

Koning Arthur gaat met zijn trouwe kokosnotenklapper Patsy (als goedkoop substituut voor een edel ros) op zoek naar ridders die de Ronde Tafel waardig zijn. Sir Launcelot, Sir Bedevere en Sir Galahad sluiten zich bij de koning aan, maar ook de minder bekende, en zoals zijn minstreel graag benadrukt, iets minder dappere Sir Robin sluit zich aan. Op een bepaald moment verschijnt God aan Arthur en zijn gevolg, en hij geeft hen de opdracht de Heilige Graal te zoeken. De ridders gaan elk apart op zoek naar de graal, maar hun queeste is niet zonder moeilijkheden.

(verwijderd)
Zwolle84 Dat zwakte mijn interesse in Fear and Loathing zojuist ook even af, maar Twelve Monkeys is ook van hem/hen zie ik, dat vond ik wel een prima film.

avatar van Woland
Na hele lange tijd weer eens herzien, en toch een puntje afgewaardeerd. Vaak kan ik de meta-grappen, fourth wall doorbreking en discussies over zwaluwen prima waarderen, maar andere delen bleken toch wel ontzettend flauw bij herziening (the Knights who say 'Ni!' bijvoorbeeld). Ik heb me niet verveeld, maar toch ook niet zo geamuseerd als ik verwacht had.

Goeie film over koning Arthur die op zoek gaat naar de ridders voor zijn ronde tafel. Alhoewel het gewoon een verhaal betreft, is de film nogal fragmentarisch. Uiteraard doorspekt met de typische humor van de mannen van Monty Python. En dat betekend dat er genoeg te lachen valt.Tegen het einde zakt het wel een beetje in. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van JeroenFR08
Ondanks dat het misschien te makkelijk is, vergelijk ik hem toch met Life of Brian. Welke naar mijn mening gewoon beter is.

Simpelweg omdat Life of Brian mij meer plezier heeft bezorgd. Waar ik bij Brian regelmatig proestte van het lachen, bleef dat bij deze echt uit. Ondanks dat staat deze op IMDB toch flink wat hoger met een 8,3. Blijkbaar zijn er dan toch liefhebbers die meer heil zien in deze, toch ietwat flauwere comedy. Of spreekt dit verhaal over de ridder meer aan? Geen idee.

Humor blijft wat dat betreft altijd ontzettend iemands eigen gevoel, dus kan ik een heel relaad af gaan steken over van alles en nog wat. Dat is niet nodig.

Het sprak minder aan, maar was nog redelijk. Ben wel benieuwd wat Monty Python nog meer in petto heeft.

Wie weet er iets over de geruchten ivm de nieuwe film: "The life of SlimMo"?
Men zou zelfs draaiboekschrijvers, hoofd- en achtergrondspelers zoeken, enz.
Besneden zijn zou wel een noodzaak blijken.