Monty Python and the Holy Grail (1975)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Terry Gilliam en Terry Jones
met Graham Chapman, John Cleese en Eric Idle

Koning Arthur gaat met zijn trouwe kokosnotenklapper Patsy (als goedkoop substituut voor een edel ros) op zoek naar ridders die de Ronde Tafel waardig zijn. Sir Launcelot, Sir Bedevere en Sir Galahad sluiten zich bij de koning aan, maar ook de minder bekende, en zoals zijn minstreel graag benadrukt, iets minder dappere Sir Robin sluit zich aan. Op een bepaald moment verschijnt God aan Arthur en zijn gevolg, en hij geeft hen de opdracht de Heilige Graal te zoeken. De ridders gaan elk apart op zoek naar de graal, maar hun queeste is niet zonder moeilijkheden.

(verwijderd)
Zwolle84 Dat zwakte mijn interesse in Fear and Loathing zojuist ook even af, maar Twelve Monkeys is ook van hem/hen zie ik, dat vond ik wel een prima film.

avatar van Woland
Na hele lange tijd weer eens herzien, en toch een puntje afgewaardeerd. Vaak kan ik de meta-grappen, fourth wall doorbreking en discussies over zwaluwen prima waarderen, maar andere delen bleken toch wel ontzettend flauw bij herziening (the Knights who say 'Ni!' bijvoorbeeld). Ik heb me niet verveeld, maar toch ook niet zo geamuseerd als ik verwacht had.

Goeie film over koning Arthur die op zoek gaat naar de ridders voor zijn ronde tafel. Alhoewel het gewoon een verhaal betreft, is de film nogal fragmentarisch. Uiteraard doorspekt met de typische humor van de mannen van Monty Python. En dat betekend dat er genoeg te lachen valt.Tegen het einde zakt het wel een beetje in. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van JeroenFR08
Ondanks dat het misschien te makkelijk is, vergelijk ik hem toch met Life of Brian. Welke naar mijn mening gewoon beter is.

Simpelweg omdat Life of Brian mij meer plezier heeft bezorgd. Waar ik bij Brian regelmatig proestte van het lachen, bleef dat bij deze echt uit. Ondanks dat staat deze op IMDB toch flink wat hoger met een 8,3. Blijkbaar zijn er dan toch liefhebbers die meer heil zien in deze, toch ietwat flauwere comedy. Of spreekt dit verhaal over de ridder meer aan? Geen idee.

Humor blijft wat dat betreft altijd ontzettend iemands eigen gevoel, dus kan ik een heel relaad af gaan steken over van alles en nog wat. Dat is niet nodig.

Het sprak minder aan, maar was nog redelijk. Ben wel benieuwd wat Monty Python nog meer in petto heeft.

Wie weet er iets over de geruchten ivm de nieuwe film: "The life of SlimMo"?
Men zou zelfs draaiboekschrijvers, hoofd- en achtergrondspelers zoeken, enz.
Besneden zijn zou wel een noodzaak blijken.

avatar van Fisico
Ok, eindelijk ook eens Monty Python gezien. En neen, fel tegen de stroom in zo te zien de film onvoldoende bevonden. Hoezeer ik John Cleese kan appreciëren in bijvoorbeeld Falthy Towers of ik de grappen in Black Adder wél kan smaken, hier lukt het me niet.

Het zal wellicht van de humor afhangen, maar veel humor zag ik er niet in. Dat zwaardgevecht in het begin vond ik nog ok, maar voor de rest (dat zwaardgevecht overigens ook) was het maar vrij onnozel, ludiek tot zelfs clownesk. De film is ook fragmentarisch zodat ik er telkens werd uitgehaald. Ik deed nog wel een poging - ik zag de film tegen mijn zin namelijk uit, anderhalf uur is nu niet bepaald zo lang - maat het baatte niet. De nonnen, het konijn, de Almachtige, ... Neen, neen en nog eens neen. Laat ons zeggen dat de "flauwheid" het overnam van de humor, en dan kàn je het gewoon niet goed vinden.

avatar van Shadowed
Leuk!

Monty Python, de typische Engelse humor waar ik zo van hou. John Cleese, Eric Idle, Terry Gilliam, Terry Jones en Graham Chapman spelen allemaal een hoop rollen en voeren ze stuk voor stuk geinig uit. Toch wel knap, wat deze groep wel niet kan.

Het verhaal is ook niet eens zo slecht. De film bied genoeg originele gekkigheid en grappen en grollen. Het geweld is soms ook overdreven lomp in beeld gebracht en verveelt nergens. Hiermee kan de film zichzelf dus erg geslaagd noemen.

Top komedie, die misschien hier en daar duidelijk uit 1975 komt, maar ja, wat maakt dat uit. Dit zijn de typische films die ik eigenlijk vaker wil zien. Jammer dat de Monty Python groep het slechts bij 3 films heeft gehouden, (of zijn er toch nog meer).

Er waren momenten dat ik een klein glimlachje op mijn gezicht kreeg, maar het is te flauw voor woorden. Je moet er volgens mij echt van houden, wat dus niet het geval is. Mijn vrouw daarentegen vond dit een geweldige film en heeft alleen maar dubbel gelegen. 2,5*

avatar van Boenga
willymeuf schreef:

Interessante vaststelling. ik heb er niet direct cijfers van, maar ik las al dat MP-stijl humor (veel) vaker mannen kan bekoren dan vrouwen.