Monty Python and the Holy Grail (1975)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Terry Gilliam en Terry Jones
met Graham Chapman, John Cleese en Eric Idle

Koning Arthur gaat met zijn trouwe kokosnotenklapper Patsy (als goedkoop substituut voor een edel ros) op zoek naar ridders die de Ronde Tafel waardig zijn. Sir Launcelot, Sir Bedevere en Sir Galahad sluiten zich bij de koning aan, maar ook de minder bekende, en zoals zijn minstreel graag benadrukt, iets minder dappere Sir Robin sluit zich aan. Op een bepaald moment verschijnt God aan Arthur en zijn gevolg, en hij geeft hen de opdracht de Heilige Graal te zoeken. De ridders gaan elk apart op zoek naar de graal, maar hun queeste is niet zonder moeilijkheden.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Hilarische Python, toch een heel stuk beter en scherper dan The Meaning of Life. Had verwacht dat een serie sketches sterker zouden zijn dan één film, maar het tegendeel is hierbij bewezen. Verder worden alle Python- ingrediënten goed vertegenwoordigd. Van de dialogen tot de personages; het gaat allemaal helemaal nergens over en alles is zo bizar, flauw, melig en absurd als maar mogelijk is. Wat wil je nog meer? Overigens een eervolle vermelding voor het hilarische einde.

4,5 sterren.

Vond em heel wat minder leuk dat Life of Brian.

Ook zo'n film die je na 5 pagina's reacties lezen op MM tot in de grond gaat haten. Veel meer dan een hoop loze quotes met smileys is er niet te vinden.

Te weinig kunnen glimlachen, hardop lachen was niet van toepassing. De humor is vaak te makkelijk, te flauw en te voorspelbaar. Ofwel nog een paar niveaus flauwer, ofwel heel wat scherper, hier kon ik vaak niks mee.

Toch een paar leuke scenes. Die Fransen waren wel geinig, en ook "The Enchanter". Veel gegrijnsd, maar meestal niet echt van harte. 2* kunnen er net af, want op zich is het mijn soort humor wel. Waarschijnlijk al iets teveel gecopieerd over de jaren.

PS: en ook die liedjes weer

hmm deze film gaat kapot aan een overdaad flauwigheid.

Helaas ik had erg hoge verwachtingen van het sterren ensemble van the python clan en zeker ook de positieve berichten die ik heb gelezen.

Het begint al vervelend met de subtitle schrijvers die ontslagen worden . Daarna worden er alleen maar conversaties gehouden die net iets te lang doorgaan waardoor ik me ging irriteren. Conversaties over zwaluwen, die te lang door gaan. Conversaties met Fransen die te lang doorgaan en dan met vee gaan gooien Landarbeiders die veel te lang doorgaan over het politieke systeem en wat er allemaal beter kan Allemaal te lang en daardoor vervelend

Daarnaast zijn de grappen Zo flauw en vind ik uberhaupt liedjes in een film een dooddoener.

3 positieve dingen in deze film en dat red de film dan enigzins is John Cleese als lancelot en zijn verhaal plus de politie uit de jaren '70 en het einde vond ik leuk.

2,0* Hopelijk is The life of brian leuker, die ga ik binnenkort kijken

avatar van otherfool
De beste van de Pythons voor mij. Naast alle gekkigheid zit er tenminste nog enige lijn in, dat viel me bij The Meaning of Life erg tegen. 't Is wel enige tijd geleden dat ik hem voor het laatst zag, maar ik zet voorlopig in op 3,5*.

avatar van Denden 100 Piek
Een aaneenschakeling van klassiek geworden sketches die nog een verrassend goed geheel vormen ook, uitgevoerd door een groep van de meest talentvolle komieken ter wereld. Hier valt niet veel aan toe te voegen, behalve dan een hoge score. Geen perfecte score, want na de film vele malen gezien te hebben, moet ik toegeven dat het tempo in de film af en toe iets te laag ligt, waarbij er bepaalde grappen doodslaan. Een 4.5, toch wel.

avatar van Vinokourov
Deze film is het perfecte voorbeeld, waarom Engelsen zichzelf en hun land zo fantastisch vinden. In Europa is er geen ander land, waarvan de inwoners deze jammerlijke eigenschap zo perfect weten te beheersen.

Nu ligt Britse humor op de een of andere manier me niet. Ik probeer nog steeds te achterhalen waarom het me niet ligt, waarschijnlijk zal het wel te absurd, te flauw en vooral niet-grappig zijn, zoiets dus. Maar goed ik vreesde al een beetje voor hetgeen wat zou komen. Toch heb ik geprobeerd zo onbevooroordeeld mogelijk naar deze film te gaan kijken. Helaas het was eigenlijk nog erger dan ik vooraf had gedacht :{. Af en toe een glimlachje, vooral die brugscene was wel grappig, maar voor de rest maakt het allemaal geen sense.
Het is te absurd en te flauw gewoon, iets wat mij dus niet altijd ligt. Soms is dat wel het geval, wanneer absurde en flauwe humor in een situatie plaatsvindt, dat reëel zou kunnen zijn, maar dat is in MP+THG natuurlijk niet het geval.

De kwaliteit van de film zelf laat ook te wensen over. Zo is er veel slechte belichting, veelal veroorzaakt doordat alles geschoten is tijdens saai bewolkt weer. Sommige bosscenes en special effects kwamen heel studentschool-achtig over. Nu weet ik dat de film het daar niet moet van hebben en ook niet pretendeert daar goed in te zijn. Toch stoorde het me een beetje, maar ik zal de film daar niet teveel op afrekenen. Afijn 2* voor de moeite en de enkele glimlachen.

avatar van Sportingerke
Ik volg in mijn beoordeling van deze film Don_Mat, aangezien ik juist hetzelfde over de film denk:

"Echt een hele flauwe film. Dit is gewoon zo flauw dat het weer leuk wordt. 4,5 *"

Ondanks het feit dat het weer enkele jaren geleden is dat ik deze film nog zag, herinner ik me nog tal van grappige momenten; de film is dus zeker blijven hangen in mijn herinnering.

Deze film heb ik voor het eerst ergens in de begin jaren 80 op de TV gezien (ik meen op BRT1) en vond het destijds een geweldige film. Het verhaal stelt natuurlijk niet veel voor maar de sketches zijn geweldig en zeer grappig. Ook de muziek (liedjes die ze zingen) is geweldig. Ik vind dit persoonlijk de beste Monty Python film die ze gemaakt hebben. Dit is misschien wel de beste Engelse Humor film die ze ooit gemaakt hebben.

avatar van maerk
Echt zo'n geweldige film Echt die Engelsen, gek maar geniaal. De toon wordt al meteen gezet doordat ze Een paard nadoen met twee kokosnoten. Heel flauw maar ik lig helemaal dubbel. En zo gaat de hele film door, allemaal onmogelijk debiele onderwerpen en stukken, waarvan The Knigths who say Ni, The Black night, The Holy handgrenade en the killer rabbit de meest grappige zijn. John Cleese, Michael Palin enz. enz. spelen heel veel dubbelrollen die allemaal even gestoord en grappig zijn. Heeel soms niet zo heel grappig maar dan heb ik het ook over 2 of 3 momenten. Dit is een film die iedere comedy-liefhebber een keer gezien moet hebben.

Misschien wel de beste comedy ooit gemaakt, pas wel op! Je krijgt gewoon buikpijn van het lachen!!

4,5 ster!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
De beste Python doet je ontaarden in lachen, keer op keer. Precies zoals het een goede comedy betaamt. Met de hilarische ridder die nooit opgeeft. Zeer goed.

avatar van Goldenskull
Had er toch wel wat meer van verwacht, vooral omdat ik wel van Engelse humor houd. Afgezien van een enkel glimlachje was dit toch een vrij zure komedie, vooral de herhaal grappen hingen me de keel uit. De meeste personages zijn niet leuk genoeg en erg absurd was het verder ook niet.

avatar van ®Tc
Toch liever Life of Brian

Slechts 2x moeten lachen op heel de film: De zwarte ridder en the town of aaargh.

Eigenlijk weinig voor een komedie achteraf bekeken. De rest is wel vermakelijk en leuk geacteerd maar echt grappig is het toch niet.

De animaties kon ik verder wel smaken maar ik ga hem er niet door laten gaan.

avatar van Spetie
Ik had er wel wat meer van verwacht moet ik zeggen. Er zaten best wel wat leuke stukjes in, maar toch ook een heleboel erg flawe stukjes en momenten, die bij mij in ieder geval niet heel grappig overkwamen.

Het stukje met de Fransen was in ieder geval erg leuk en ook John Cleese kan mij toch altijd wel een lach op het gezicht bezorgen. Verder vielen de personages in zijn geheel mij toch een tikkeltje tegen. Ik heb de film echter met gemak uitgekeken en bovendien was het einde nog best wel goed, dus een voldoende is wat mij betreft zeker op zijn plaats. Maar meer echter zeker niet.

avatar van Chimpz
Valt niet veel over te zeggen. Eén van de grappigste films aller tijden die ik van tijd tot tijd nog eens met plezier bekijk.

avatar van tommykonijn
Ik had al ''The Meaning of Life'' gezien, en wou ook heel graag ''Life of Brian'' en ''The Holy Grail'' zien waarvan ik de laatste net bekeken heb. Wat ik vooral geniaal vond aan deze film ware de dingen zoals in bijv. een spannende scene : ''Pauze'' in beeld te laten komen of in het het begin : een zwart-wit fragment laten zien wat vervolgens niks met de film te maken heeft.. vanaf dat moment was ik al geboeid naar de rest van de film, en ik heb me soms echt wel kapot gelachen. Ook top acteerprestaties van o.a. John Cleese en Graham Chapman. Af en toe een beetje langdradig bij bepaalde scenes maar opzicht heb ik me nauwelijks gestoord, en zeer vermaakt.

avatar van Montorsi
Was hoog tijd dat ik alle Monty Python's in bezit kreeg, en onlangs een mooie boxset gekocht. Blijven natuurlijk geniale films die nooit vervelen. Vanavond The Holy Grail maar weer eens gekeken. Vond het gek genoeg als een van de weinige altijd de minste van de drie, en volgens mij nog steeds, maar ook deze is behoorlijk geniaal. Halfje erbij.

avatar van chevy93
Gisteren voor de 5e keer gekeken en het blijft gewoon een topper! Die grappen zijn gewoon geniaal. Er lijkt maar geen einde aan te komen. (in de positieve zin).

Ik vind het een beetje een schande dat deze films slechts 135e staat. Deze film moet dik in de top 50 komen! 1975 en de humor werkt nog steeds en zal dat nog vele jaren doen!

Van begin tot het einde is het een en al slappe lach. Het begint al met het 'paardrijden' ( ) tot aan de eindscène waar ze die Fransen weer tegenkomen

De echte eindscène is een beetje een anticlimax en het niveau zakt daarvan een beetje af naarmate je deze film vaker kijkt. Dat is jammer, maar het blijft een geniaal einde.

Had een dikke 5,0* staan en die staat er nu alleen maar dikker .

En uiteraard nog wat quotes. Het zijn er ontelbaar veel, dus gewoon maar even een willekeurige selectie gemaakt:
'A year passed: winter changed into spring, spring changed into summer, summer changed back into winter, and winter gave spring and summer a miss and went straight on into autumn...

Knight 1: We are now the Knights who say... "Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG. Zoom-Boing. Z'nourrwringmm.
'

En op het moment dat King Arthur zijn arm afhakt:
'Black Knight: 'Tis but a scratch!
King Arthur: A scratch? Your arm's off!
Black Knight: No, it isn't!
King Arthur: Well, what's that then?
Black Knight: I've had worse.

avatar van Reservoir Dogs
roebftb schreef:
Tijdloos, uit '75 en nog kan ik er om schater lachen en hem blijven kijken.

Nou ja ik had de film helemaal anders verwacht, ik had ook geen moeite gedaan om de trailer te bekijken omdat ik wou worden verrast daar is de film dan toch in gelukt maar wel in een negatieve zin.

Het deed me denken aan 4 debielen die een film onnozel nadoen
en op youtube zetten. Na een uur had ik er wel genoeg van en ben ik maar gaan slapen ik kon me toch moeilijk dwingen om te lachen..

avatar van Karl van H.
Van The Holy Grail had ik zo mijn verwachtingen: The Meaning Of Life vond ik hilarisch en mij werd herhaaldelijk medegedeeld dat The Holy Grail nog véél beter was dan die film. Maar dat viel tegen. Vies tegen.

Toegegeven: de film begint leuk. Het moment waarop koning Arthur op zijn 'paard' aan komt rijden zorgde meteen voor een gezellige giechel, waarop een vermakelijke sketch over kokosnoten volgde. En zo kabbelde de film voort. Maar na één klein hoogtepuntje ("It's only a model" begint de film in te zakken. Behoorlijk diep in te zakken. Om vervolgens met hier en daar nog een vermakelijk momentje (het konijn; "What's your favourite colour?") tot een bijzonder onbevredigend einde te komen.

Wat maakte The Meaning of Life leuker dan deze voortslepende, vermoeiende film? De afwisseling. The Holy Grail is coherenter, maar weet in tegenstelling tot The Meaning of Life niet te boeien. Jammer. Maar misschien kan ik 'm beter waarderen in een melige bui.

avatar van Lucsz
Heerlijke onderbroekenlol van de leden van Monty Python weer hoor! Dit was hun eerste speelfilm, opgenomen tussen de opnames van het 3e en 4e seizoen van de TV-serie.

De animaties vond ik deze keer ook weer bijzonder karig en zo ongelofelijk gedateerd en hadden ook beter weggelaten kunnen worden. Bijzonder grappige begincredits en een origineel slot en alles daartussenin is af en toe heel erg grappig en af en toe wordt de plank misgeslagen. Maar dat moet ook kunnen.

Favoriete leden zijn voor mij inmiddels definitief: Eric Idle en Michael Palin. John Cleese vind ik erg overgewaardeerd en Terry Gilliam is sowieso in geen velden of wegen te bespeuren. Ja goed, hij maakt de animaties, maar dat had ie ook beter achterwege kunnen laten.

avatar van movie acteurs
Zwaar overschatte film vooral op IMDB. Als je zei in die tijd dat dit niet grappig was hoorde je er gelijk niet bij. De film heeft mij vroeger totaal geen indruk gemaakt en nu nog steeds niet. Humor wat echt hillarisch moest zijn wist mij niet te bekoren. Alleen het stukje met het konijntje wist mij nog een beetje aan het lachen te krijgen. Een voorbeeld van de meest overschatte film van toendertijd en nu nog steeds blijkbaar.

avatar van belizard
Wat een hilarische film is dit toch, de toon van de film wordt al meteen gezet in de eerste scene (met de kokosnoten), verder kom je in de rest van de film ook nog geweldige sketches tegen. Vooral de scene met de 'Black Knight' is geweldig.
Het einde sloeg slaat eigenlijk helemaal nergens op en daarom is het in deze film ook helemaal op z'n plaats.

avatar van rep_robert
Ook maar is de komedie klassieker van Monty Python gekeken, het was niet de klassieker die je van tevoren zou verwachten.

Toegegeven, het begin was hilarisch en de makers hadden mij flink tuk met de Zweedse ondertiteling, ik dacht serieus dat mijn pc hem aan het spacen was. De intro is verder erg grappig en het eerste kwartier was van een zeer hoog niveau qua grappen.

In het midden kakt het allemaal wat in, teveel saaie momentjes(met die geile nonnen bv, niet helemaal geslaagd) die het tempo uit de film halen.
Gelukkig komt het tegen het einde weer helemaal goed en zijn de absurd lange dialogen over nietige dingetjes weer helemaal terug zoals aan het begin vd film ook het geval is. Het einde was helaas wel iets te abrubt, waardoor ik niet helemaal een bevredigd gevoel had toen de film was afgelopen.

avatar van eddyeddy
Een van Monty Phytons beste films, de gortdroge absurde humor is zo bizar dat ik deze film meerdere keren kan zien zonder dat hij verveeld.

Humor zoals humor moet zijn... smaken verschillen natuurlijk... Hoogste niveau...

Deze lowbudget film is wat mij betreft nooit meer geëvenaard...

Een tijdloze klassieker...

Voor degene die deze film nog niet gezien heeft... Ga 'm zien!!!

Als de openingsdialoog gaat over trekvogels die samenwerken om een kokosnoot vanuit de tropen naar Groot-Brittannië te vervoeren, weet je al wat voor een film dit is... knettergek.

Ondanks regelmatig wat fragmenten te hebben gezien, zag ik vandaag voor de eerste keer een volledige Monty Python film. Ik wist dus al wat ervan te verwachten, maar complete absurditeit, daar kun je je blijkbaar nooit helemaal op voorbereiden.

Ik was vooral verbaasd om wat ze met zo'n klein budget hebben kunnen doen, want na 35 jaar ziet het er nog steeds redelijk goed uit. Problemen met de special effects hebben ze makkelijk omzeild met (soms wel vervelende) animatiebeelden en zelfs het gebrek aan paarden hebben ze gekeerd tot iets wat de film alleen maar ten goede komt.

Toch is het me soms wat te flauw voor woorden (de vloekende Fransen, de driehoofdige ridder en Lancelot die binnenvalt op de trouwpartij) en is de samenhang ver te zoeken. Van dat laatste had ik toch wel wat meer verwacht en dat is voornamelijk ook de reden voor mijn lage score.

Hoogtepunten voor mij zijn de Black Knight, Tom de toveraar, die vent met z'n 3 vragen aan de brug en natuurlijk The Knights Who Say "Ni".

Een redelijke score, maar (ik denk) voornamelijk omdat ik toch iets anders in een film verwacht dan wat deze te bieden had. Het kan alleen maar verbeteren.

avatar van maxcomthrilla
Herziening!

Soms briljant, ik noem de grappige uitweiding over zwaluwen in het begin die later zelfs nog op een leuke manier van pas komt. Daarnaast heb ik volop gelachen om o.a.: de optiteling ( de film lijkt maar niet te willen beginnen ), The Knights They Where Formerly Known as The Knights of Ni, Het sappige gevloek van de Fransen ( je vader ruikt naar vlierbessen, ik snuit mijn neus in je richting etc. ) en de Bridge of Death scene.

Verder genoeg leuke ingrediënten voor een fijne film met enkele leuke animatiescenes, een grappig liedje en nog een resem aan aparte personages en contexten. Enkel de heksenontmaskering, het moordkonijn en Tim The Enchanter deden mij niet zoveel. Toch blijft de film maar groeien en groeien in mijn hoofd. Ik verwacht op korte termijn zeker nog wel een ( kleine ) verhoging, alhoewel de torenhoge grappendichtheid van Life of Brian wel nooit geëvenaard zal worden. Een dikke 3,5*

TMP
Aardige Monty Python film, waarin leuke stukjes worden afgewisseld met wat mindere fragmenten. Vooral de scenes met Zwarte Ridder en de brugwachter waren de moeite waard. Einde was wel matig, ook al gaat het hier niet zozeer om het verhaal...

Het is altijd lastig aan een film te beginnen die te boek staat als "een van de grappigste films aller tijden", en al helemaal wanneer het gezien wordt als het hoogtepunt van Monty Python. It better be good. Nu heeft The Holy Grail ook zeker zijn hilarische momenten, maar The Life of Brian kwam toch een stuk beter uit de verf.

Het grootste euvel van The Holy Grail is de voor de Pythons zo kenmerkende chaos en drukte, waardoor veel grappen niet goed overkomen, niet goed getimed lijken en je er als kijker een beetje buiten staat. Het volgende moment word je juist weer wel meegesleept in deze drukte die bol staat van de leuke vondsten, maar het is een hit 'n miss gevalletje.

Lang niet alles slaat de plank raak (sommige grappen hebben de Pythons later juist weer in andere variaties opgevoerd) en doordat de film niet veel meer is dan een aaneenschakeling van sketches, is het af en toe wachten tot de ene scène is afgelopen en hopen dat de volgende wel weer leuk is. En van een film die te boek staat als een van de beste komedies ooit, had je toch iets meer consistent grappigs verwacht.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Tijd om deze te herzien. En ik moet zeggen dat de film toch z'n beste tijd heeft gehad. De humor is maar met momenten leuk en sommige gags worden echt wel te lang uitgemolken. Bovendien merk je wel tussen de grappen door dat de kwaliteit niet echt alles is. Ik hou niet van dit sfeertje. Je merkt duidelijk dat de makers gewoon zijn om binnenopnames te doen. De bekende moppen (denk aan killer rabbit, knights who say NI, kokosnoten, zwarte ridder die blijft vechten zonder ledematen, ...) zijn eigenlijk leuker als je ze aan de toog nadoet en dat is niet echt een referentie als de covers beter zijn dan het origineel...

Met momenten nog wel leuk en een echt slechte film is het niet. Maar Life of Brian en de serie waren veel beter dan dit.