South Park: Bigger, Longer & Uncut (1999)

Animatie / Komedie

geregisseerd door Trey Parker
met de stemmen van Trey Parker, Matt Stone en Mary Kay Bergman

Als vier achtjarige jongens uit het kleine dorpje South Park naar binnen weten te glippen bij een film van hun helden Terrance en Phillip, breekt de hel los. Ze nemen alle scheldwoorden over die ze in de film horen, en de moeders geven de Canadese komieken hier de schuld van. Het loopt uit op een oorlog tussen Amerika en Canada, waar Satan en z'n levenspartner Saddam zich ook mee gaan bemoeien.

avatar van Ajax&Litmanen1
Kijk, dat is al heel wat anders . Kan best geloven dat je dit niet zo veel aan vind. Maar er is wel degelijk nagedacht over de humor. Voor de mensen die niet zo verder kijken zijn de fatass geintjes simpel (wat ook klopt), maar de echte grappen zijn de grappen die dieper gaan.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Ben toch meer voor de serie, leuke film dit hoor alleen het is niet beter dan een gemiddelde aflevering.

Misschien ben ik wat verwend met de South Park van nu, geen idee maar onlangs dat ik de film niet erg bijzonder vond moet ik zeggen dat het wel erg vermakelijk was.

Gewoon, puur vermaak en weinig anders

avatar van Spetie
South Park, een serie die al jaren meegaat en die nog altijd een ongekend goed niveau heeft.

De film mag er zeker ook zijn, al heeft de serie genoeg afleveringen die beter zijn. Maar als je bekend bent met de serie is de film een feest der herkenning. De humor is grof, scherp en gewoon ontzettend leuk. Diverse beroemdheden krijgen soms op hilarische wijze een veeg uit de pan. Het blijft ook altijd grappig om te zien hoe de Canadezen er hier van langs krijgen. Terrence en Phillip zijn helden en spelen hier een prominente rol.

Grappig zijn duidelijk ook de conversaties tussen Saddam Hussein en de duivel. Ook de muzikale ondersteuning is erg goed. De nummers “Kyle's mom is a bitch” en “What would Brian Boitana do”, zijn niet minder dan geniaal. Van de gebruikelijke personages blijft Cartman het leukst. Wel is het jammer dat mijn persoonlijke favoriet Butters hier niet zo’n hele grote rol heeft.

Prima film dus, die mij niet snel zal vervelen.

avatar van mitsykat
Toen de film uitkwam gelijk in de bioscoop gaan kijken, nou het is een van de Weinige films waarbij ik heb moeten huilen van het lachen! Steeds als ik m terugkijk blijf ik lachen!

avatar van The One Ring
Spetie schreef:

Butters werd pas geïntroduceerd in seizoen 3, terwijl deze film gemaakt is rond seizoen 2. Er loopt wel een mannetje dat eruit ziet als Butters rond (al vanaf aflevering 1 overigens), maar de naam en persoonlijkheid had hij toen nog niet. Anders zou hij ongetwijfeld wel een fatsoenlijke rol gekregen hebben.

congo
De serie vind ik erg grappig, maar de officiële film South Park: Bigger, Longer & Uncut is ook erg leuk. Ik heb hem laatst maar weer eens een keertje gezien en heb me toch af en toe wel erg doodgelachen, en toch bevat de film de meest grove en vulgaire grappen die je in zo'n politiek incorrecte cartoonfilm kan stoppen. De karakters zijn grappig: ik denk dat Kenny toch echt wel mijn favoriet blijft. Zijn erg foute kennis over seks. Geniaal werkelijk en toch zo fout. Maar alle personages hebben een geniale uitstraling en zijn toch wel erg kenmerkend. Ook gewoon fout is de relatie tussen Satan en Saddam Houssein. Alleen de makers van South Park durven dat. En gewoon alle foute humor in deze film. Eigenlijk bijna incorrect om dit gewoon te laten zien.

avatar van Flavio
Herzien, en toch leuker dan ik hem 10 jaar geleden vond. Film is gemaakt toen de serie nog vrij nieuw was, en niet op het hoogtepunt of erna zoals Beavis and Butthead en the Simpsons.

Het feit dat het een musical is vond ik de eerste keer niet zo geweldig maar bevalt me nu beter. Weinig echt legendarische grappen, persoonlijk vind ik de South Park afleveringen van de eerste 2 jaar ook nog niet zo goed in vergelijking met die van de seizoenen daarna, maar toch genoeg gelachen. Alleen de iets te aanwezige Sheila Broflovsky had wat minder screentijd mogen hebben,

avatar van jippie2010
Ik heb de film nu voor het eerst gezien,
en ik moet zeggen dat ik de serie toch leuker vind.
het is niet dat ik het helemaal niet grappig vond,
maar niet leuk genoeg voor een voldoende: *2,5

avatar van tim-cr
Het was een leuke film echt een aanrader als je van south park houdt

Het éénigste nadeel was: dat er veel liedjes in voor kwamen

Voor de rest.... Toppie film !!

Ik gaf een 4.

avatar van N811
Die liedjes zijn juist leuk .

Meh.

South Park is altijd volledig langs me heen gegaan. Nooit echt begrepen wat er nu zo geweldig grappig aan is, maar aangezien deze film her en der hoog geprezen wordt me er toch maar aan gewaagd. Ik kan het moeilijk vergelijken met de serie (nooit een aflevering volledig gezien), maar het sluit wel gewoon aan bij het idee dat ik over SP heb.

De humor steunt toch wel erg hard op verwoede pogingen om vulgair te zijn. Veel fucks, shits enzo, maar dat an sich is niet bepaald grappig. Opvallend afwezige in het hele vloegarsenaal is trouwens "cunt" ... als er nu één scheldwoord is waar je een Amerikaan nog kan shockeren, maar dat wordt kundig vermeden in deze film.

Verder herken ik de maatschappijkritische nootjes wel, maar ook daar vind ik dat ze gewoon niet grappig of leuk zijn. Eerder makkelijk scoren. Beetje met Saddam dwepen en de Canadezen te kakken zetten, lange brainstorm sessies heeft Parker er vast niet voor nodig gehad. Links en rechts wordt er wel een leuke sneer naar bekende personen gegeven (Bryan Adams), maar die momenten zijn zeldzaam en zeker ook niet altijd grappig (de Baldwins?).

Qua animatie stelt het 3 keer niks voor uiteraard, de CG maakt het alleen maar lelijker. Verder vond ik de nummertjes ook niet bepaald leuk of catchy, toch ook een gebrek voor een film die toch verwoed probeert een musical te zijn.

Mnee, gelukkig duurde het maar 80 minuten, al moet ik zeggen dat ik het laatste kwartier met moeite nog kon opbrengen om met volle aandacht te kijken. Niet mijn humor.

Ik heb de serie nooit gekeken en was redelijk positief verrast door deze film. Leuk om een keer te zien.

Veel teveel muziekjes... verhaal was ook niet heel geweldig. Toch een aantal keer kunnen lachen dus niet helemaal slecht.

avatar van Kondoro0614
South Park: Bigger, Longer & Uncut

South Park, daar kijk ik wel veel naar al zeg ik het zelf. Met de South Park app lig ik elke ochtend een aflevering te kijken van de nieuwere seizoenen en dat doe ik alledaags nog met veel plezier. Maar, South Park is iets waar je van moet houden. Je kunt het niet zomaar leuk vinden zoals sommigen denken. Je moet tegen racisme kunnen en toch best wel erge grapjes. Eric Cartman is persoonlijk mijn favoriet. Wat een geniaal kereltje is het toch ook in de serie en ook in de film! Het verhaal is leuk maar er is helaas 1 minpunt. Te veel muziek. Was je klaar met de ene song 30 seconden later werd de tweede al weer neer gesmakt. Het concept is erg lachen en ik vond het allemaal erg leuk om te volgen. Ik vind wel dat je wat bekender moet zijn met de serie om dit ook te snappen en leuk te vinden. Personages krijg je niet uitgelegd en dan snap je niet waarom de ene als jood uitgemaakt word. Ik houd mijn cijfer die ik destijds gegeven heb! Dit was een herziening via Netflix Nederland.

avatar van movimaker
Deze film opgezet omdat ik door omstandigheden even zin had in een leuke humorfilm.
Geweldig dat ze ondanks het hoge budget, toch de oudewetse animatiestijl hebben aangehouden
Ik ben geen volger van de serie al heb ik al aardig wat afleveringen gezien. En toch kan ik ervan genieten. Ik moet meer van de serie zien. Vlotte homor, hilarische lyrics en stan die op zoek is naar de clitoris. Ik zocht een film die me kon opvrolijken en die heb ik gevonden

De korte, losse afleveringen zijn krachtiger. M.a.w. de lange speelduur voegde niet zoveel toe veel herhaling bij bijv. de grappen over homoseksuelen. De invasie van Canada heb ik ook al eerder gezien.. Leuk voor de fans.

avatar van IH88
“Haven't you heard of the Emancipation Proclamation?”
“I don't listen to hip-hop.”

South Park heb ik destijds in de bioscoop gezien en wat een filmbelevenis was dat. Tranen liepen regelmatig over mijn wangen van het lachen en de liedjes bleven nog dagen in mijn hoofd hangen. “Blame Canada”, “Kyle’s Mom ’s a Bitch”, “What Would Bryan Boitano Do?” en natuurlijk “Uncle Fucka”… Ik heb ze nog vaak teruggeluisterd. Een echte fan van South Park ben ik nooit geworden maar Cartman, Kenny, Stan en Kyle zijn mij altijd bijgebleven.

Het is allemaal grof, vulgair en politiek incorrect wat makers Parker en Stone op de kijker afvuurt maar het is allemaal bijzonder grappig en origineel. Canada, Amerika, Saddam Hussein, Satan, religie, joden, homo’s, dikke mensen etc. het wordt allemaal belachelijk gemaakt en de foute grappen vliegen je om de oren. Maar tussen alle grappen door is de film ook maatschappijkritisch en vooral de hypocrisie en oorlogszucht van de Amerikanen zorgt voor tal van geslaagde grappen. Minpunt is ten eerste het opvallend ongrappige personage Sheila Broflovski. Een iets kleinere rol voor haar had de film goed gedaan. En ondanks de korte duur van de film werd de oorlog op het laatst iets te langdradig en de humor was niet meer zo scherp. Maar dan heb je zoveel gelachen om de avonturen van onze vier vrienden en de andere kleurrijke personages dat je het de film snel vergeeft. Waar ik als puber de film geweldig vond om de grove humor kan ik hem nu ook waarderen om de maatschappelijke kritiek die is verpakt in gelukkig nog steeds keiharde maar ontzettend grappige satire.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vanavond per toeval gekocht, opgezet om de eerste scene nog eens te bekijken en ja hoor, het was weer zo verslavend dat ik de hele film heb afgekeken. Voor de zoveelste keer. South Park is voor mij naast jeugdsentiment nog altijd een serie die ik graag kijk, maar deze film blijft wel speciaal voor me. Kan elke scene wel dromen, elk liedje meezingen (ze zijn ook gewoon erg tof) en het verveelt me gewoon niet. Heb er voorheen al genoeg over gezegd, dus inhoudelijk ga ik er niet meer op in. Het blijft heerlijk politiek niet-correcte ongein, maar wel met hele duidelijke boodschappen. En de La Resistance groep blijft cool
Jammer dat een aantal personages uit de eerste seizoenen en de film zoals Jimbo, Ned, Big Gay Al en nog een aantal nauwelijks of niet meer in de laatste seizoenen zitten. Gaven de serie toch wel degelijk kleur.

4,5* blijven staan.

avatar van mrklm
Stan, Kyle, Eric en Kenny weten stiekem de Terrance & Phillip-film “Asses Of Fire” binnen te komen. Ze vinden film zo geweldig dat al hun klasgenoten de film ook gaan zien. De ouders van de kinderen zijn echter geschokt wanneer de kinderen opeens bijzonder grove taal gebruiken. In plaats van hun kinderen hierop aan te spreken besluiten de ouders, onder leiding van Sheila Broflovski, een hetze te beginnen tegen de Canadese Terrance & Phillip. Dit loopt zo uit de hand dat er zelfs oorlog dreigt te komen tussen de VS en Canada. Satan, hier een gevoelige, zachtaardige demon, worstelt ondertussen met zijn relatie met Saddam Hussein die hem als oud vuil behandelt en alleen maar uit lijkt op seks. Zij zien echter wel hun kans schoon wanneer het conflict tussen de VS en Canada uit de hand loopt, want zodra er onschuldig bloed vloeit kunnen zij de macht overnemen op Aarde.

De liedjes zijn voortreffelijk, een feit dat [onnodig] wordt onderstreept in de eind-credits wanneer we een paar matige cover-versies horen. De satire is hier ijzersterk en de humor op zijn best. Kortom: Trey Parker en Matt Stone zijn hier op het top van hun kunnen en deze film zou het startschot zijn voor een periode waarin South Park – in mijn ogen tenminste – zijn hoogtepunt bereikte. De seizoenen 4 t/m 7 die zouden volgen zijn kwalitatief de beste uit de hele serie, al heb ik dat pas ruim 15 jaar later ontdekt. Deze film is een uitstekende introductie in het universum van het bergstad South Park. Trey Parker en Marc Shaiman wonnen meerdere prijzen voor hun muzikale score en de soundtrac:; “Uncle Fucka” won de MTV-Award voor ‘Best Musical Performance’, “Kyle’s Mum’s A Bitch” was genomineerd voor een OFTA [Online Film & Television Award], “Quiet Mountain Town” verdiende een nominatie voor een Sattelite Award. Maar Trey Parker en Matt Stone zijn waarschijnlijk van hun stoelen gevallen van het lachen toen ze hoorden dat “Blame Canada” door de Academy of Motion Pictures Arts & Sciences voor een Oscar was genomineerd. Mogelijk dat ze – net als de helden in South Park – zich hardop hebben afgevraagd; “What Would Brian Boitano Do?”

avatar van Shadowed
Vermakelijke onzin.

Weleens wat van South Park meegepikt, vond het wel lollig. Helaas haakte ik af toen South Park de tegenwoordige seizoenen ging uitzenden, met veel te veel serie episodes. Hiermee vond ik het ook vervelend aangezien de oudere episodes wat losser van elkaar waren en je geen episode nodig had om het te begrijpen.

De grofgebekte en soms erg grappige humor is terug. Je merkt duidelijk het plezier van Trey Parker in de film. Veel bekendheden en de Canadese bevolking is hier ook flink naar de strot gegrepen, gelukkig neemt de film zichzelf niet al te serieus hierover (Toch?).

Ook aan het geweld geen gebrek, het is zeer vermakelijk, maar heel veel onzin. Kan hier niet meer van maken dan een 3,0*, een voldoende.

avatar van Fisico
Nooit echt een reuzefan geweest van South Park, maar deze film was dan toch een uitzondering. In mijn jeugd destijds sufgedraaid. Ook nu blijft het nog steeds heerlijk de avonturen van Eric, Kyle, Stan en Kenny te mogen aanschouwen. Politiek totaal incorrecte film, maar Trey Parker komt er telkens mee weg. Waarschijnlijk ook omdat het gewoon niet serieus te nemen valt.

De film is bij momenten een halve musical, maar de songs vervelen niet. Integendeel zou ik zelfs durven zeggen: het maakt de film net sterker. De openingssong van Mountain town zet je meteen recht in de film met de fijne humor en inside jokes. Maar ook Kyle’s mum’s a bitch, Uncle fucka, Blame Canada, What would Bryan Boitano do en de zwevende Kenny in een draaikolk van vuur zijn sterk. De film steekt zoals traditiegetrouw de draak met alles wat maar zijn kan: homo’s, porno, Canada, Saddam Hoessein, joden, religie en ga zo maar door. Daarnaast ook aandacht voor een beetje moreel en zelfkritiek betreft de oorlogszuchtige Verenigde Staten.

Bij momenten er zwaar over, maar toch kon ik er als volwassene toch nog van genieten omdat ik er ook op een andere manier kon naar kijken dan als tiener. Zowat elke scène is geweldig. Als je even in een dipje zit, kan je gerust South Park opleggen. Gegarandeerd krijg je een smile op je gezicht getoverd! Beetje de ultieme guilty pleasure. Eentje die ik gerust met mijn kinderen wil zien, maar niet met mijn vrouw ...