Airplane! (1980)

Alternatieve titel: Flying High

geregisseerd door Jim Abrahams, David Zucker en Jerry Zucker
met Robert Hays, Julie Hagerty en Lloyd Bridges

Wanneer de crew van een vliegtuig geraakt worden door een soort van virus, hangt het lot van de passagiers af van een ex-oorlog piloot die de enige is die het vliegtuig veilig aan de grond kan zetten. De piloot blijkt compleet gestoord te zijn, net als vele passagiers, waardoor alles mis gaat wat maar mis kan gaan.

avatar van Sukantara
Vreselijk flauw, maar ook vreselijk hilarisch. Zo superdroog, heerlijke humor. het slaat gewoon allemaal helemaal nergens op en dit soort humor kan ik echt intens van genieten. Die belachelijke pinokioneus ineens en van die kleine idiote details als je goed oplet bijvoorbeeld aan het einde in de verkeerstoren dat je ineens ziet dan iemand daar de was aan het doen is, dan kan je me echt opvegen

avatar van Koen87
Natuurlijk bevat deze film aardig wat grappen die naderhand sterker, beter en meer souplesse zijn uitgewerkt, al kon ik hier af en toe nog wel om lachen, daargelaten de impact die deze film heeft gehad op het genre. Ondanks dat het tempo niet hoogt ligt wen je hier snel genoeg aan. Een aanrader voor iedereen die graag naar een komedie kijkt, al moet je hier wel voor in de stemming zijn.

avatar van Beertje45
Ruim geslaagde parodie op de populaire Airport film van destijds. Minder goed dan Top Secret, maar toch goed gelachen. Sommige grappen gingen wel te ver, naar mijn mening. Het vervolg is maar magertjes.

gemaster schreef:
Heerlijke film. Mijn favoriete scene blijft dat stukje met die non+gitaar en dat zieke meisje. Meesterlijk gewoon. 4,5 ster.
Dat was nou een grap die ik té ver vond gaan.

avatar van Yann Samsa
Af en toe wel geinig, maar de opvolger Top Secret! vind ik op alle vlakken beter.

avatar van JTV-kijker
Een zalige film met gekke, flauwe en absurde humor. Ideaal om tijdens de examens te kijken!

avatar van dreambrotherjb
Haha! Mega flauw! Mega grappig!

avatar van fun in acapulco
Vreselijk vaak moeten lachen, elke keer als ik de film weer zag. Leslie is perfect gecast met zijn uitgestreken gezicht.

avatar van fappie
Hier moet ik wel 4 sterren voor geven. Ik heb om de minuut moeten lachen. De humor is heerlijk flauw en bizar. Als Leslie dan ook nog uit het niets opduikt dan kan het haast niet meer stuk. Dit is echt mijn humor.

Parodie op de aircraft-disaster-films maar ook van andere Amerikaanse ingrediënten in de film, zoals romantiek, macho-gedoe enz... met meerdere goede gags (de vertalingen van de berichten in het vliegtuig en vlieghaven evenals de woordspelingen bijvoorbeeld) maar helaas al te veel onmogelijke smijt-en gooi inlassingen.
In ieder veel te hoog op de IMDB-ladder.

avatar van RuudC
Oef, ik had gehoopt dat dit zou lijken op The Naked Gun. Wat een saaie, simpele, oubollige pogingen tot humor heb ik soms voorbij zien komen zeg. Zouden er echt mensen gelachen hebben om de man die uren in een stilstaande taxi zit waarvan de meter vrolijk doortikt? Sommige dingen waren lollig, zoals de piloot die aan het kind vraagt of hij wel eens naakte mannen gezien heeft. Leslie Nielsen is zonder twijfel de leukste acteur van het stel. Geen wonder dat hij later de hoofdrol kreeg in een aantal comedies. Jammer dat in Airplane! humor vaker niet dan wel aanslaat. Wat dat betreft is comedy een genre dat erg gevoelig is voor de tijd.

avatar van Beertje45
Ik kan je reactie goed begrijpen, RuudC, dat bepaalde comedy niet tijdloos is. De film is vooral een parodie op de zogenaamde 'Airport - reeks" die vooral in de jaren zeventig erg populair was, al was volgens mijn bescheiden mening en herinnering enkel de eerste film te pruimen. Ik vind dan bijvoorbeeld niets aan de huidige Scary Movie delen omdat ik te weinig films ken waar naar wordt verwezen.

Misschien vind je de film beter na het bekijken van de klassieke Airport film.

Van het weekend nog eens gezien. Het is natuurlijk uberflauw en corny, maar (mijns inziens) blijft het een klassieker.

Hanging Lady: Nervous?
Ted Striker: Yes.
Hanging Lady: First time?
Ted Striker: No, I've been nervous lots of times.

Captain Oveur: You ever been in a cockpit before?
Joey: No sir, I've never been up in a plane before.
Captain Oveur: You ever seen a grown man naked?

avatar van GuidO96
Typische Leslie Nielsen film. Zeer flauw. Als je geen fan bent van zijn films, dan moet je deze ook zeker niet gaan kijken. Voor mij is het smullen

avatar van ambrosini
Master..

Leslie - kan ik altijd om lachen
verhaal is ijzersterk.. ik heb me kapot gelachen..

Zeker een klassieker uit de jaren 80 met hele flauwe grappen! Ik kan hem altijd wel waarderen. Ook een beetje jeugdsentiment speelt mee...

Geniale film. Heb echt hard gelachen op sommige momenten. *4

Airplane is een film van 1980. Het schijnt een klassieker te zijn. Sommige oude films blijven leuk. Deze niet. Misschien ligt het aan de soort humor. Wat een verschrikkelijke oubolligheid en wat een flauwe en achterhaalde bedoening. Toen misschien leuk (als je er van houdt), nu ben ik na een uur afgehaakt.

Deze behoort voor mij tot de leukste droge comedies. Jammer dat deze zover ik weet niet meer gemaakt worden. Veel geslaagde woordgrappen:
'You can't take a guess for another two hours?'
'A hospital, what is it? It's a big building with patients, but thats not important right now'
'And don't call me Shirley'
'Roger, Roger'

avatar van Tiany
Leuke film, vaak erover, maar dat hoort er bij in deze genre.
Ben nu eigenlijk benieuwd naar de thriller "Zero Hour" van 1957 waar Airplane een parodie op is.

avatar van PEN15
side by side comparison

verklaart een hoop

Wat een slechte film is dit, om te huilen zo erg...

Blijft een vermakelijke en grappige film.

Ik heb mijn stem verhoogd, hij is heel erg grappig!

avatar van W.V.
Zo af en toe sterke grappen, maar net te weinig om je de hele film te laten schuddebuiken, daarvoor zie je de meeste clou's ver van te voren aankomen. Was een leuk idee om dit soort humor eens te verplaatsen naar een vliegtuig, goede poging, maar beetje mislukt, jammer.

avatar van Flavio
Zo, dat was matig. Dit soort lach-of-ik-schiet humor is is duidelijk niet aan mij besteed. Of "niet meer" moet ik misschien schrijven, want ik vond films als The Naked Gun toch wel erg grappig toen ik een jaar of 17 was. Deze Airplane had ik al eens gezien want veel grappen kon ik me nog wel herinneren. Op een paar stukjes die me nu flauw deden glimlachen na, vond ik het toch echt te melig en flauw. Kleine 2 sterretjes.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Inmiddels zijn namen als Leslie Nielsen en Lloyd Bridges onlosmakelijk met dit genre verbonden, maar de meeste acteurs in Airplane! hadden voor deze film nooit in een komedie gezeten en speelden altijd vrij serieuze rollen. Dit element werkt nog het beste in Airplane!; acteurs die met stalen gezicht acteren alsof ze een uiterst serieuze rol spelen in een serieuze film. Nielsen is de koning op dat vlak. Daarom valt zo'n Johnny- personage ook helemaal buiten de boot, die is werkelijk geen moment grappig en eerder irritant. Bepaalde dialogen en visuele grappen zijn erg sterk, maar Airplane! haalt bij lange na niet het niveau van de Naked Gun franchise. Net iets teveel gedateerde grappen en de opbouw van sommige grappen is te lang voor de uiteindelijke pay-off. Airplane! is absoluut geen straf om te kijken, maar veel meer dan een grote glimlach is er niet bij.

Krappe 3,5 sterren.

avatar van John Milton
Ik sluit me bij flavio aan. Precies wat ik dacht.

avatar van IH88
“I just want to tell you both good luck. We're all counting on you.”

Ongelooflijk flauwe maar op sommige momenten best leuke komedie. De grapdichtheid ligt zo ontzettend hoog dat de film je zeker een aantal keer aan het lachen brengt. Zeker de rol van Leslie Nielsen blijft na al die jaren leuk.

Maar heel veel grappen slaan voor mij ook een beetje dood en zijn iets te flauw. En met sommige running gags wordt te lang doorgegaan. Gelukkig weten de acteurs het goed te verkopen. Sowieso wordt de vaart er goed ingehouden en de film heeft precies de goede lengte. Leuke film om weer eens keer te zien maar niet meer dan dat.

avatar van Night's Watch
Jim Abrahams, David Zucker en Jerry Zucker zijn alle drie relatief onbekend voor mij en zodoende had ik een andere film verwacht, wellicht ook omdat ik de trailer niet heb gezien.

Het begon allemaal erg onwennig maar toen ik eenmaal doorhad wat voor een film het is werd het al snel interessanter. Het grootste gedeelte van de humor kan ik zeker waarderen, vooral de woordgrappen.

Naar de humor valt er eigenlijk niets tot nauwelijks te zeggen over Airplane!, voor nu een ruime voldoende.

avatar van Richard_Voorhees
Best leuke parodie. De humor is soms wat te flauw, maar meestal kon ik er wel om lachen.

avatar van Elchapo
Een klassieker,blijft leuk.....3.5 stars.

avatar van mrklm
“Airplane!” vertelt het verhaal van de romance tussen Ted Striker [Robert Hays], een voormalig piloot met een traumatisch oorlogsverleden en een ‘drankprobleem’, en Elaine Dickinson [Julie Hagerty], een stewardess die net haar relatie met Ted heeft verbroken. In een poging haar terug te winnen koopt hij een ticket voor de vlucht waarop Elaine moet werken. Wanneer voedselvergiftiging niet alleen een deel van de passagiers, maar ook de piloten van het vliegtuig treft, blijkt Ted de enige te zijn die in staat zou moeten zijn om het vliegtuig veilig te laten landen. Terwijl een dokter [Leslie Nielsen] de passagiers probeert te helpen, moet Striker met de hulp van vluchtleider Steve McCroskey [Lloyd Bridges] en Strikers voormalige commandant Rex Kramer [Robert Stack] een ramp zien te voorkomen.

De grappendichtheid is extreem hoog en sommige grappen zullen je wellicht ontgaan (een verwijzing naar “Fantasy Island” en “Let ‘em Crash”) en als de namen Ethel Merman en Kareem Abdul-Jabbar je weinig zeggen, zul je die grappen ook minder waarderen dan het publiek in 1980. Toch is “Airplane!” verrassend tijdloos omdat het de pijlen richt op films die ook nu nog onderdeel uitmaken van ons collectief geheugen. De persiflage op de liefdesscène op het strand uit “From Here To Eternity” was blijkbaar puur toeval, maar de uitgebreide parodie op “Saturday Night Fever” is één van de beste momenten uit de film. Er zijn ook talloze melige woordgrappen, zoals “It’s an entirely different kind of flying altogether” en “That’s impossible! On Instruments?” evenals volstrekt absurde visuele grappen, onder anderen tijdens Lorna Petersons vertolking van “River of Jordan” en de idiote waarschuwingsbordjes in het vliegtuig. “Airplane!” staat in de top 10 van de grappigste films aller tijden van The American Film Institute en alleen daarom is dit al een film die je gezien moet hebben. De leukste spoof aller tijden? Zou zomaar kunnen!