Airplane! (1980)

Alternatieve titel: Flying High

geregisseerd door Jim Abrahams, David Zucker en Jerry Zucker
met Robert Hays, Julie Hagerty en Lloyd Bridges

Wanneer de crew van een vliegtuig geraakt worden door een soort van virus, hangt het lot van de passagiers af van een ex-oorlog piloot die de enige is die het vliegtuig veilig aan de grond kan zetten. De piloot blijkt compleet gestoord te zijn, net als vele passagiers, waardoor alles mis gaat wat maar mis kan gaan.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuke grappige en vermakelijke weg kijk film.
De humor is erg leuk en origineel gedaan maar haalt toch maar zelde het niveau van bijvoorbeeld een film als Hot Shots, niet te min blijft ook deze film een leuke comedy klassieker!

3,5 sterren.

CaptainTwisted
Have you ever been to a turkish prison? Hahaha ik lig er iedere keer weer dubbel om!
It's a lousy week to stop sniffing glue! Hahaha 5*

avatar van Justinw
Ted Striker: My orders came through. My squadron ships out tomorrow. We're bombing the storage depots at Daiquiri at 1800 hours. We're coming in from the north, below their radar.
Elaine Dickinson: When will you be back?
Ted Striker: I can't tell you that. It's classified.

Erg vermakelijk,

Veel beter dan de recente .........movie troep. Natuurlijk is er veel erg flauw. En zijn er ongeveer honderd grappen waar de acteurs het heel letterlijk nemen met uitspraken maar wat heb ik een paar keer gelachen.

Hays doet het leuk, Hagerty is niet te pruimen. Maar vooral de bijrollen van Leslie Nielsen en Lloyd Bridges doen het hem.
Lekkere originele grappen in een leuk decor. Het verhaaltje stelt niks voor maar daar ging het ook niet om.

Erg leuk * * *

avatar van el-jefe
Dr. Rumack: You'd better tell the Captain we've got to land as soon as we can. This woman has to be gotten to a hospital.

Elaine: A hospital? What is it?

Dr. Rumack: It's a big building with patients, but that's not important right now.

Heerlijk die flauwheid!

Vooral die scene waar die journalisten vragen: Can we take some pictures? En dan vervolgens al die fotos van de muur afhalen .

avatar van tommykonijn
Erg veel moeten lachen met deze film . Ik had in het begin nogal twijfels om deze film mee te nemen, omdat ik ook al niet zo'n hoge dunk heb van Leslie Nielsen. Maar de film is me echt 100% meegevallen, en ik vond hem zelfs écht leuk. De acteurs deden het ook leuk. Tuurlijk zijn sommige grappen wat overdreven maar er zitten hele leuke scenes bij. (bijv. die 2 vrouwen in die discotheek ) Dit verdient echt een dikke:

Huilen van het lachen, zeker de eerste keer. Zelf in de luchtvaart werken en dan anderhalf uur volslagen onzin voorbij zien komen. Geweldig.

avatar van rambam3
Leuke film!
3 sterren.

Btw: R.i.p. Leslie

avatar van Waackx
Toevallig een paar weken terug zag Leslie Nielsen's IMDb-pagina en dacht ik, jeetje 84 jaar alweer.
En nu overlijdt hij opeens, maar ja wel een hoge leeftijd behaald.
R.I.P. Leslie Nielsen, ik vond je altijd zeer leuk vooral in deze film.
Maar ook in zijn mindere komedies zag je altijd dat de man wel uniek was.

avatar van Nakkie13
Young Boy with Coffee: Cream?
Little Girl: No, thank you, I take it black, like my men. ...

Rust in Vrede meneer Nielsen.

En uit nagedachtenis deze maar weer eens terug gekeken.
Geen moment aan gedacht om mijn score naar beneden te halen.
Als je deze met bijv. A clockwork orange vergelijkt of iets dergelijks dan is 4,5 natuurlijk te hoog, maar in het kader Komedie is dit een echte klassieker.
Een film die natuurlijk aan elkaar hangt van woordgrappen en slapstick waarbij de woordgrappen en de echte koning zijn.

Hulde.

avatar van Metalfist
Don't call me Shirley

Ik moest vandaag een programmeerproject verdedigen (voor de geïnteresseerden, het was Mastermind) maar ik moest om 10u15 en mijn volgende les was pas om 13u15... Wat doe je dan? Juist, je kijkt op je gemak een filmpje om de tijd te overbruggen en vermits ik deze Airplane nog op mijn laptop had staan, was de keuze al snel gemaakt. Ik wou sowieso al eens wat meer van Leslie Nielsen gaan zien en dan was dit dus een perfecte gelegenheid.

Ware het niet dat Nielsen hier eigenlijk niet zo erg veel in doet. De reden wordt al snel duidelijk als je de trivia op Imdb overloopt want blijkbaar was dit de eerste keer dat Lesie Nielsen werd gevraagd voor een komische rol. Ik wist dat hij eerder serieuze rollen speelde (waarvan Forbidden Planet toch wel de bekendste is) maar dat hij meer dan de helft van zijn carrière heeft gevuld met serieuze rollen, dat had ik toch niet verwacht. Het duurt dus een 40 minuutjes eer Nielsen op de proppen komt maar eens hij er is, is het er wel vol op. Hij is hier weer dezelfde droogkloot als in zijn andere humoristische rollen maar doet het met zoveel verve dat ik er naar kan blijven kijken. De uitspraken, die het merendeel ontstaan door een dubbele betekenis, zijn vaak erg leuk gevonden en tillen de film dan ook wel naar een hoger niveau, vooral dankzij Nielsen. Want, eerlijk is eerlijk, de andere acteurs vond ik simpelweg niet zo grappig overkomen. Het grootste probleem is, iets wat hier ook al meerdere keren is aangekaart, is dat er te weinig geslaagde grappen op je worden afgevuurd. Sommige stukken zijn wel erg flauw en voorspelbaar maar gaat ook veel te lang door, ik denk dan aan een scène zoals de stewardess met de gitaar die elke keer de bakster van het meisje uit slaat. De film kent zeker wel zijn hilarische scènes maar over het algemeen zitten er toch iets te veel saaie stukken in om een geniale film te zijn.

Ik zei het daarjuist al, Nielsen is wel weer fantastisch in de film. Het probleem bij de andere acteurs is dat ze ook vaak grappig proberen over te komen en daar soms jammerlijk in falen. Normaal gezien kan ik hem altijd wel waarderen in films zoals High Noon en is hij zelfs geniaal in Battlestar Galactica maar in Hot Shots vond ik hem al redelijk vervelend. Ook hier is het niet anders, al zijn sommige stukken zoals de Looks like I picked the wrong week to quit... quote wel leuk. Wel leuk om Kareem Abdul-Jabbar nog even in een bijrol te zien verschijnen. Ik vond al dat hij er verdacht hard op trok maar had niet verwacht dat hij het effectief was. Het verhaal zelf staat ook compleet in lijn met de acteurs en dat is wel jammer. Er wordt teveel gehoopt op performance van acteurs zoals Robert Hays maar die is het meeste van de tijd irritant. Ik kon er niet aan doen maar de momenten dat hij over zijn oorsprong met Elaine spreekt en de passagiers zelfmoord plegen waren dodelijk saai en totaal niet grappig. Hays brengt het allemaal redelijk vervelend en mocht hij meer van dit soort scènes hebben dan zou de film wel een stuk lager zijn geëindigd. Gelukkig zijn er nog genoeg andere en leukere personages. De openingsscène is trouwens goud waard.

Een lichte teleurstelling doordat ik op een 4* film had gehoopt. Nielsen is wel weer hilarisch en de film kent zeker en vast zijn goede momenten maar over het algemeen zijn er toch een aantal saaiere stukken die de film wat nekken. Ik denk dat ik de sequel maar ga laten voor wat het is want zonder Nielsen maar wel met al de rest lijkt me dat niet echt de moeite.

Kleine 3.5*

avatar van dave
Geestig gebeuren met een heleboel enorm flauwe grapjes. Jammer dat de film geen verdere ambities koestert en enkel op de lachspieren wil werken. De verwaarlozing van het casten had immers een negatieve invloed. Ik vond het acteerwerk namelijk van een bedroevend niveau, met die rare, veels te energieke Johnny op kop. Veelal let ik bij een cast van dergelijk kaliber op hun uiterlijk in het bijzonder, hetgeen in dit geval haast uitsluitend in het voordeel van Nielsen speelt. Zijn droge gelaatsuitdrukkingen en dito opmerkingen waren keer op keer onbetaalbaar. Spijtig dat dit niet van de rest kan gezegd worden, daar bijvoorbeeld beide geliefden eerder ergernis opwekten. Ondanks de originele fratsen wordt er op deze manier toch aan punten ingeboet. Airplane! is dus (helaas) niets meer dan een bombardement aan hilariteit, geleverd door een aantal middelmatige acteurs.

3,00

avatar van Stephan
Het was ook de eerste film in dit genre... dan moet je de draai nog vinden. In dat licht is het bijkans geniaal...

avatar van Phantasm
Erg leuke komedie die lekker wegkijkt.

have you ever seen a man naked

Destijds een geweldige flauwe komedie (een beetje het antwoord op de vele vliegtuigramp films uit de jaren 70). De scene met dat jochie in de cockpit is inderdaad hilarisch "have you ever seen a man naked" Dit soort films zijn wel aan Leslie Nielsen toevertrouwd. De overige cast (zeker Lloyd Bridges) deed het trouwens ook leuk. Het verhaal zat voor een flauwe komedie best goed in elkaar en het idee met de automatische piloot was zeer leuk gevonden.

avatar van Quisho
Geweldige flauwe komedie, een van de beste in zijn soort

avatar van Ajax&Litmanen1
Voor wie vanmiddag thuis is, om 14.10 komt de film op tv

avatar van bozzy
Behoorlijk flauwe film,met een beetje zout is deze film nog aardig te behappen.
wel erg veel zinloos geweld by the way.

Goeie comedie die zich afspeelt aan boord van een groot vliegtuig, dat in de problemen raakt nadat een aantal passagiers ziek worden. Van een echt verhaal is zeker geen sprake, en de film had zeker niet langer moeten duren. Maar waar het om draait zijn de vele grappen, waar de film vol van zit. Eigenlijk allemaal wel geslaagd en origineel en vele zelfs hilarisch. Ook de acteurs die hun rollen overdreven serieus neerzetten, dragen bij aan de hilariteit. Dik verdiende 3.5 sterren.

avatar van jordandejong
Erg leuke komedie....

Duidelijke voorloper van films zoals Scary Movie en ander recente komediefilms met veel droge grappen.

Film begint leuk met droge scenes zoals die kerel die door de metaaldetectoor zijn metalen been en arm erafhaalt, en het vliegtuig die de airport in taxiet.

Hellaas kakt de film daarna een beetje in maar desondanks blijven scens met bijvoorbeeld de automatische piloot( ) erg grappig.

Zoals vrijwel elke komedie wel een paar ongeslaagde grappen die wat TE flauw waren.

avatar van K. V.
Deze voor het eerst bekeken en hij viel wel mee. Soms wel wat flauwe humor en niet alle moppen zijn even geslaagd, maar slecht was hij ook niet. Ook in deze film worden enkele films onder de loep genomen: Jaws (erg goed ), Saterday Night Fever en the Wizard of Oz waren er drie die 'k herkende.
Echt plat van het lachen zat er niet in, maar wel vaak moeten glimlachen.
'k zou je aanraden deze eerst te bekijken en dan The Naked gun 1, zo hou je het beste voor het laatst. Een must-see zou 'k dit niet noemen, maar gewoon eens leuk om te bekijken.

movielife
Da's Lachen Geblazen een toppertje in de '80

avatar van lars-pixar
‘een hoogte punt bij alle kijkers van de film Airplane was positief dan negatief’

Voor David Zucker en zijn broer Jerry en voor Jim Abrahams is dit hun eerste regie debuut, en na de film Ruthless People gingen de regiecheurs uit elkaar verder met hun carrière.
Maar ook voor Leslie Nielsen ging de port open als komiek, want na Airplane werd hij steeds meer gevraagd door David Zucker om in zijn films te spelen maar ook door andere regisseurs.
Voor Nielsen was in Airplane zijn eerste komische rol en dat valt op want hij is in de film niet zoals we hem gewent zijn in The Naked Gun of Scary Movie 3 & 4 hij was in deze film vooral erg houterig en ook op weinige moment komisch (Dat komt ook vooral door de ervaring die hij nog niet had met komedie acteur)

Het verhaal is leuk bedacht maar kan de film niet volledig vullen en wordt dus op gevuld met tussen stukken die een beetje het verhaal vertellen (en dan krijg te weten wat er allemaal achter zat) pas later vloeit het verhaal lekker door en krijg je een beetje een goed verhaal lijn.
De humor is erg matig en dat ligt dan ook net waar je van houd. En ik hou wel zou beetje van alle humor maar nog viel mij dit erg tegen, en dat was een teleurstelling maar buiten dat was de film wel vermakelijk en had zo zijn leuke momenten.

avatar van DutchTakeshiro
Leslie Nielsen's gouden eeuw om het zo maar te zeggen (jaren 80/90). Airplane! is een zeer vermakelijke film die menig depressief mens zal opvrolijken en een glimlach op het gezicht zal toveren. Bijna 1,5 uur dikke lol met deze film.

Na deze film gezien te hebben besef ik dat andere films en series veel materiaal hebben gebruikt van Airplane! Het blijft een genot om Leslie Nielsen met zijn serieuze hoofd de kijkers aan het lachen te zien maken. Sommige grappen zijn zo heerlijk droog dat je moet uitkijken dat je geen uitdrogingsverschijnselen krijgt! De acteurs die naast Leslie Nielsen spelen vervullen hun rol goed, dezelfde droogheid zorgt ervoor dat iedere acteur in de film onnozel overkomt, zoals het hoort.

Rust in vrede Leslie, je wordt zeer gemist door een massa aan fans. Die immers serieuze blik van jou, een paar hilarische quotes erdoor heen gooiend die ons laten snateren van het lachen, je bent een monument voor komedie geworden Les! 4 sterren voor deze unieke en one of a kind film!

avatar van booyo
Ik heb me ontzettend vermaakt met deze gortdroge film. De humor is af en toe misschien iets te flauw, maar vooral van de vele woordgrappen kan ik 32 jaar later nog van genieten. Moet erg gewaagd en vernieuwend zijn voor die tijd.

"Roger, Roger. What's our vector, Victor?"

Ook de velen typetjes zijn sterk, zoals de licht pedofiele piloot, die twee kindjes die zich volwassen gedragen, die twee negers (met die oma die in slang tegen ze praat ). Allemaal goed!

avatar van Askikker
Je moet m natuurlijk in zn tijd plaatsen, maar dan nog......
Ik werd bloed chagareinig van deze fim.

Feitelijk zitten er maar een paar grappen in, en die worden tig en tig keer in een iets andere vorm herhaald. Vooral die woordgrappen waar de hele film vol van zit zijn gewoon allemaal hetzelfde. Tel daarbij op dat je bijna elke grap al vantevoren ziet aankomen, en dan nog es het feit dat ik geen enkele grap leuk vond.

De enige grap is dat ik het tot het eind heb uitgezeten, dat was echt maf

avatar van martijn011
Normaal gesproken ben ik absoluut in voor films als deze. Bijvoorbeeld The Naked Gun en Hot Shots kon ik erg waarderen en ik verwachtte dan ook weer krom te liggen van het lachen. Helaas was dat absoluut niet het geval.

De film was wel erg flauw. Woordgrappen zijn de grappen die ik het meest waardeer, maar deze gingen eindeloos door en dan is het gewoonweg niet grappig meer. Dat er wat films op de hak genomen worden is tot daar aan toe, maar ook die waren gewoonweg niet grappig meer omdat het zo lang voortduurde allemaal.

Ga me sowieso niet aan het tweede deel wagen. Vond dit een tegenvaller van jewelste en voor de paar goeie grappen die de film in zich heeft, ken ik twee sterren toe.
Meer zit er helaas niet in!

De humor in deze film is zo absurd dat het gieren is van begin tot einde.
Ik kan niet zeggen dat ik me heb verveeld met deze prent.

avatar van Hollywood007
Ik had hier veel van verwacht. Deze film komt in zoveel lijsten (van onderandere beste komedies ooit) terug. Ik ben echter zeer teleurgesteld. De grappen werkten voor mij persoonlijk totaal niet. Het is natuurlijk een film van 1980 maar echt goede humor is tijdsloos volgens mij. Niet elk soort humor is voor iedereen even goed, en deze 'laten we alles in het belachelijke trekken' humor is niks voor mij Verder dan een enkele grijns kwam ik niet. Jammer