Airplane II: The Sequel (1982)

Alternatieve titel: Flying High II

geregisseerd door Ken Finkleman
met Lloyd Bridges, Robert Hays en Julie Hagerty

De mensheid staat op het punt de maan te koloniseren. Het eerst ruimteveer voor passagiers, de Mayflower 1, vertrekt vandaag ondanks de waarschuwingen dat de bedrading niet veilig genoeg is en er nog een maand testen nodig is. Een test-piloot die na een ongeluk een instorting heeft gehad, ontsnapt uit het psychiatrisch ziekenhuis om de lancering te stoppen. Als dat niet lukt besluit hij met het ruimteveer mee te gaan. Wat hij niet weet is dat er een terrorist met een bom aan boord is.

avatar van Beertje45
Minder leuk dan deel 1, maar heb me toch weer vermaakt.

'Danger: Vacuum. LOL
'Blow ROK?'

avatar van ambrosini
Groot verschil met deel 1 .. af en toe een leuke scene...

Wel iets minder leuk en grappig dan het eerste deel. Kan ook zijn omdat er in deze geen leslie nielsen in zit.

avatar van PEN15
STRIKE HER!

De ontbrekende schakel tussen Airplane en Top Secret, lijkt bijna een overduidelijk zwak carbon copy van de vorige met dezelfde acteurs en veel letterlijk genomen grappen. Het verhaal is bijna niet aanwezig en slaat helemaal nergens op. In deel I was de surrealistische parodie op een lange afstandslijnvlucht van een luchtvaartmaatschappij (of op een thriller uit 1957, wat iets te ver voor mijn tijd is dus ik kan, en wil, dit niet gaan vergelijken) een fris idee en juist zo leuk omdat er grappen gemaakt worden over iets wat in het echte leven mogellijk is. Om er dan een soort debiel space-mission met een space shuttle van te maken was een brug te ver. Het hele verhaal + humor + personages raakte me totaal niet, nauwelijks gelachen en wilde de film een aantal keer voortijdig stoppen. William Shatner voegde, behalve zijn status waar hij van bekend is, niets toe. De muziek was ver-schrik-ke-lijk!! Had nog lager kunnen geven, maar vooruit; de (blote) borstengrappen lieten je kijken.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
De referenties naar bekende science-fiction als Star Wars, Star Trek en 2001: A Space Odyssey moet verbergen dat Airplane II: The Sequel op bijna alle fronten een letterlijke kopie is van de eerste film. Niet alleen castleden en stijl, maar ook opvallend veel grappen keren terug. Het maakt Airplane erg onnodig en - net als de eerste film - niet zo'n leuke komedie als genregenoot Naked Gun. Lang niet alle grappen werken en een aantal grappen die wél werken ken je al van de vorige film. Gelukkig kent Airplane II echter ook wel wat nieuwe flauwekul, een paar nieuwe woordgrappen en flauwe slapstick slaat wel aan. Vooral als de film niet te veel 'in your face' grappig probeert te zijn, werkt het. Zoals "Worst Boy - Adolf Hitler' in de credits voorbij zien komen.

3 sterren.

avatar van Mr. Chiel
Weer volop onderbroekenlol in het tweede deel. Vier grappen per minuut, waarvan er 3 (na dik 30 jaar!) bij ons nog steeds werken. Prima!

avatar van mrklm
Deze keer betreft het een ruimtevlucht met een terrorist aan boord en een technische mankement. Uiteraard is Ted Striker [Robert Hayes] weer aan boord, aanvankelijk om zijn ex-geliefde Elaine [Julie Hagerty] terug te winnen, maar uiteraard ook om het ruimteschip opnieuw veilig aan de grond te krijgen.
Wie de originele Airplane! niet heeft gezien, zal deze film ongetwijfeld iets hoger waarderen. Dit is in feite een remake van die film, waarin veel van de oorspronkelijke castleden terugkeren om een (meestal net iets minder leuk) variant op hun grap te doen of de grap zelfs simpelweg te herhalen! Daardoor valt er in het eerste uur slechts sporadisch iets origineels te ontdekken. Pas in het laatste kwartier, wanneer William Shatner zijn intrede doet als de commandant die Striker moet helpen, dat de film op zijn sterkst is. Dan volgen de sterke grappen elkaar snel op en valt er ook voor de fans van de originele film echt iets te lachen!