The Serpent and the Rainbow (1988)

3,11

Horror

geregisseerd door Wes Craven
met Bill Pullman, Cathy Tyson en Zakes Mokae

Dennis Allan is een onderzoeker die naar Haiti gaat om een bepaald soort drugs te onderzoeken. Met deze drugs kun je mensen dood laten lijken terwijl ze leven. Dennis moet een keuze maken tussen de wetenschap en bijgeloof in een door de dictator Papa Doc geregeerd Haiti.

39 BERICHTEN 9 MENINGEN
Aardige film waarin een antropoloog op zoek gaat naar een poeder dat de doden zou doen herrijzen. Een wat rommelig begin en ook de voice-over komt niet helemaal uit de verf. Gelukkig wordt deze horror-thriller over voodoo en bijgeloof al redelijk snel wat boeiender. Mooi locatiewerk waardoor de film wat realistischer oogt.

avatar van PEN15
Vind hem niet zo geweldig als de meesten hier. Ook al is de filmposter wat misleidend, want exacte shot vindt nergens in de film plaats, ik vond hem een van de machtigere hoezen tussen al die andere gave posters uit die tijd. Ik pakte hem zo op en dacht, whoa, moet je dat zien, ze hebben een gevaarlijke vampier laten ontsnappen door zijn kist open te kraken. De verbeelding deed zijn werk al was het niet echt het plot van de film, mede door de misleiding. Voor mij een beetje een tegevaller zoals Shocker. Ik zou graag willen dat Wes meer films had gemaakt vergelijkbaar met zijn (verbeterde) versie van een twilight zone-verhaal genaamd 'a little peace and quiet'. Dat is mijn échte favoriet en beste van Craven.

avatar van Insignificance
Tof voodoo filmpje. Sowieso wel iets dat mij aanspreekt. Pulserende drums, driftige dansjes en kleurrijk uitgedoste en opgeverfde inboorlingen die zich met allerlei duistere praktijken inlaten. Ideaal sfeertje voor wat hallucinante horror met enge dromen en dergelijke. Die met de kaarsen is niet de enige die er mag zijn. Leuk dat Pullman hier de kar trekt, maar het zijn vooral de Haïtianen die de aandacht trekken. Er zitten een paar flinke griezels tussen. Naast de voice over valt er vast nog wat op aan te merken en een nachtmerrie die je angstzweet bezorgt, zit er al met al niet in, maar Craven komt een heel eind op Haïti. I wanna hear you scream!

avatar van ChrisM
Fabulous films blu ray ziet er goed uit zowel beeld als sound toppie
Film is persoonlijk niet Craven z'n beste maar ook zeker niet de minste, kijkt goed weg met paar spannende momenten erin verwerkt.

avatar van Basto
ChrisM schreef:
Fabulous films blu ray ziet er goed uit zowel beeld als sound toppie

Dat schijnt een gecutte versie te zijn....

avatar van jeroentjuhhhhh
Beste uitgave momenteel lijkt me de Shout Factory BR.

avatar van ChrisM
Dat schijnt een gecutte versie te zijn...

Als dat zo is baal ik eigenlijk wel beetje..... zowel die engelse als duitse uitgaves zijn vaker cut

avatar van alexspyforever
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De beste voodofilm die ik tot nu toe heb gezien. In tegenstelling tot het vrij brave I walked with a Zombie gaat het hier niet zozeer om de rituelen zelf, maar wel om de effecten van de voodoo. De momenten dat het hoofdpersonage hallucinaties beleefd zijn de beste. Bill Pullman weet dit nachtmerrie gevoel zeer goed over te brengen. Ook de mooie Cathy Tyson zet een goede rol neer. Maar het is vooral een glansrol van de slechterik gespeeld door Zakes Mokae, die kwam echt wel erg eng over. De film moet het echt meer van de hallucinatiescènes hebben dan van het verhaal. Goede effecten, film verveelde op geen enkel moment.

avatar van joolstein
Voodoofilm die geïnspireerd is op een boek van Wade Davis. En als ik de goede man op zoek op internet blijkt dat de film (boek) op hem gebaseerd moet zijn. In 1982 ging antropoloog Wade Davis weldegelijk op expeditie naar Haïti en identificeert twee medicijnen die gebruikt werden bij traditionele zombieficatie rituelen. Bill Pullman die Dennis Allan speelt, lijkt zelfs sprekend op hem. En er is soms ook een voice-over waardoor het lijkt alsof we naar een soort videodagboek kijken. Toch is niet alles correct want de dictatuur van de Duvaliers werd pas in 1986 omver geworpen. Echter vormt dit wel een zeer eng en prachtig decor voor de voodoo. Aan het begin van de film deed het me vluchtig denken aan Cannibal Holocaust maar als de film dan echt van start gaat is de film veel meer dan dat! Het is zeer spannend en de lekkere goed gedoseerde horror, zeker in de hallucinatiescènes, maken van deze film een waar kijkgenot.