Runaway Train (1985)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Andrey Konchalovskiy
met Jon Voight, Eric Roberts en Rebecca De Mornay

De zwaar bewaakte gedetineerde Manny ontsnapt samen met broekie Buck uit de gevangenis en weet op een goederentrein te stappen. Hun problemen zijn allesbehalve de wereld uit als blijkt dat de trein stuurloos doordendert en de sadistische gevangenisdirecteur Ranken per helikopter nadert. Maar Manny is geen opgevertje: "Whatever doesn't kill me makes me stronger!".

avatar van filmfan1967
Runaway Train is op blu-ray uitgekomen in de UK met diverse interviews als extra:
blu-ray UK

avatar van johndoe7
Heeft iemand enig idee wat de quote van shakespeare op het einde voor een toepassing zou moeten hebben op de film? Ik kan er echt totaal geen verband tussen zien.

avatar van filmfan1967
De vraag voor de kijker of Manny een beest is of niet.
Richard III in Runaway Train

avatar van RuudC
Een hoop gezeur over het acteerwerk.. Dat was voor mij een van de minste problemen van deze film. Ik vind de ontsnapping niet heel boeiend, het hele verhaal op de trein deed me weinig. Er zijn aardige momenten, maar over de gehele linie had ik moeite om de aandacht er bij te houden. Ik had niet echt het idee dat er nu echt iets gebeurt. Als we het over het acteerwerk hebben, dan kunnen we makkelijk stellen dat Jon Voight erg sterk is. Ook Eric Roberts doet het goed hoor. Hij zal voor mij altijd een acteur blijven die zijn potentie nooit waargemaakt heeft, maar is vaak de reden om B-film toch af te kijken. Ook Runaway Train heb ik afgekeken, maar had wel verwacht dat het een doodlopend eind zou hebben.

Wat een gruwelijk lelijke poster btw, ik zou zweren dat Prince daar links staat

avatar van baspls
Lennert schreef:
Wat een gruwelijk lelijke poster btw, ik zou zweren dat Prince daar links staat

Nee joh! Harstikke mooi toch! Ik ben dol op die Cheesy-Cannon-posters uit de jaren 80.

Het lijkt me toch de bedoeling dat een acteur te herkennen is, dat is hier op Jon Voight na absoluut niet het geval.

avatar van dvdfreak123
Goede film. Voight speelt fantastisch en draagt zoiezo de film vind ik echt. Film verveelt geen seconde, ik heb er echt van genoten. Einde vond ik ook fantastisch.

avatar van Filmkriebel
Buck : You're an animal!
Manny : No! Worse! Human! Human!

De Shakespeariaanse quote op het einde komt hier nog even op terug.

Sterk en spannend. Twee ontsnapte gevangenen uit een high security gevangenis in Alaska vluchten met de enige trein die ze niet mochten nemen. Is het de arm van een goddelijke kracht die maakt dat alle pogingen om de trein te stoppen falen? Is het de arm van god die maakt dat Manny's nemesis Rankin op het einde tegenover hem staat? . Bijzondere film over hoe een mens zowel held als beest kan zijn. En die Manny (toprol van Jon Voight!) is het beiden.

De laatste tien minuten zijn puur kippenvel, met dat beeld van Manny die als held rechtop die trein staat, die stilaan verdwijnt in de eeuwigheid en dat laastste shot van Rankin's gezicht, één en al angst in het aangezicht van de dood . Dan die muziek van Vivaldi... gewoon grandioos dit einde! 4 dikke vette sterren.

avatar van Lkw
Lkw
Redelijke film die toch wel flink de das wordt omgedaan door slechte tot zeer slechte acteerprestaties. Vooral Roberts is echt enorm irritant en amateuristisch, maar Voight brengt het er nauwelijks beter van af. Om van de mensen in de centrale nog maar te zwijgen, dat leek af en toe wel amateurtoneel.

Pluspunten zijn de vaart en spanning die in de film blijven zitten en de mooie beelden.

avatar van Basto
Lkw schreef:
Opvallende opmerking, beide acteurs werden genomineerd voor een oscar voor hun rol.

avatar van Lkw
Lkw
Basto schreef:

Tja, dat zegt me niet zoveel. Ik kijk er door mijn ogen naar en ik vond ze beiden behoorlijk irritant en veel te overdreven acteren. Verre van geloofwaardig.

avatar van HarmJanStegenga
Vermakelijke en zeer sfeervolle prent, met erg fout acteerwerk. De locaties zijn prachtig, lekker om warm binnen met een glaasje whisky te zitten en deze koude, met sneeuw bedekte landschappen en met ijs bedekte trein(rit) te mogen aanschouwen. Verhaaltechnisch stelt het niet zoveel voor, maar regisseur Konchalovskiy brengt het geinig. Best goede filmmuziek en een prima einde. Leuke rit.

avatar van des1
Basto schreef:

Lkw vindt ze irritant en -dus- zijn het slechte acteurs. Van dat soort commentaar stikt het op deze site. Sneue lui. Het is een gewéldige film en Roberts speelt er juist de rol van zijn leven in. Mooi contrast met Jon Voight.

avatar van DVD-T
Erg fijn actiefilmpje uit de Canon stal.

De trein rit zelf is imposant in beeld gebracht en de dollemansrit komt ook behoorlijk geloofwaardig over met de kou en dat alles is vastgevroren. De rest er omheen bevat wel erg toevalligheden en het is verhaaltechnisch niet echt sterk. Einde is erg sterk trouwens. Acteerwerk van Voight en Roberts bestaat voornamelijk uit veel overacting, verassend zijn toch wel hun Oscar nominaties. Maar het werkt wel goed voor hun personages. Erg fijn om ze bezig te zien. Maar ook De Mornay staat haar mannetje.

Qua actie is alles lekker rauw in beeld gebracht op die typische eightees manier. Zitten fijne momenten in. De setting is erg fijn, camerawerk is heel degelijk en de film loopt gewoon erg lekker. Ook een dikke pluim voor de heerlijke muziek trouwens.

Ja, erg leuk.

avatar van Left4Dead
ndrey Konchalovskiy maakte later Tango & Cash, je ziet dat die film erg lijkt op deze prent van de regisseur. Jon Voight en Eric Roberts doen het allebeide erg leuk. Het ademt het standaard 80's gevoel uit, de muziek, humor en acteerstyle. Deze doet het nu anno 2017 nog wel aardig leuk, gedateerd misschien maar de prent kijkt vlotjes weg. De roadtrip van twee ontsnapte gevangenen, in ijskoude omstandigheden zijn ze op de vlucht.

Een trein is uitgezocht als vervoermiddel naar hun vrijheid, al snel komt men in de problemen. De trein slaat op de hol nadat de machinist door een hartaanval geveld wordt. De personages worden erg stereotype neergezet en daar moet je even doorheen kijken, de fun zit hem in de denderende trein en een sadistische gevangenisdirecteur die de hoofdpersonages op de hielen zit. De chemie tussen Voight en Roberts werkt, leraar tegenover leerling, idool en volgeling. Met vallen en opstaan voor allebeide leren ze van elkaar.

Leuk licht vermaa, prima einde. Paar mooie stunts zijn er te bewonderen.
Vooruit...... 3,5**

avatar van trebremmit
Coole film, mooi gemaakt met die trein in de ijzige kou, maar ik vond het acteerwerk niet goed, vooral Roberts is irritant, die vond ik een stuk beter in The Pope of Greenwich Village. Jon Voight vond ik ook niet zo sterk met dat rare stemmetje, hij kan wel acteren trouwens zie Return to Lonesome Dove, maar hier kwam hij niet over. En dat is best jammer, want als twee mensen in een trein zitten waar je weinig mee hebt dan krijg je niet zoveel binding met de film, alhoewel het einde dan wel weer prachtig is.

Matige film.

Qua actie valt het nog wel mee, vooral dan wanneer ze eindelijk uit de gevangenis uitzijn. Een paar stevige scenes op de trein hadden van deze film een leuke actie/thriller kunnen maken, maar blijkbaar lag de lat net iets hoger.

Voight en Roberts ... geen idee wat die aan het doen waren, maar hun acteerwerk behoort zo'n beetje tot het slechtste ooit hier. Het is dan ook jammer dat er op de trein nogal veel tijd is om te converseren, waarbij er telkens ook geacteerd moet worden. Een ware ramp.

Ook de soundtrack is compleet vreselijk trouwens. Luid bleirende onzin die heel wat sfeer uit de film haalt. Het winterlandschap daarentegen was welgekomen, de kamer leek zou 1 of 2 graden af te koelen. Kon ik wel gebruiken, niet omdat het zo hemels spannend was, wel omdat de warmte op geen enkel andere manier meer uit de kamer te krijgen valt.

Had een half uur korter gemoeten, meer actie, minder onzin.