ad

Geregisseerd door: Andrey Konchalovskiy

Met onder meer: Jon Voight, Eric Roberts en Rebecca De Mornay

Releasedatum: 15 november 1985

Over Runaway Train

"Desperate, And Determined To Survive."

De zwaar bewaakte gedetineerde Manny ontsnapt samen met broekie Buck uit de gevangenis en weet op een goederentrein te stappen. Hun problemen zijn allesbehalve de wereld uit als blijkt dat de trein stuurloos doordendert en de sadistische gevangenisdirecteur Ranken per helikopter nadert. Maar Manny is geen opgevertje: "Whatever doesn't kill me makes me stronger!".

imageimageimageimageimageimage

avatar van filmfan1967

filmfan1967

Runaway Train is op blu-ray uitgekomen in de UK met diverse interviews als extra:

blu-ray UK

avatar van johndoe7

johndoe7

Heeft iemand enig idee wat de quote van shakespeare op het einde voor een toepassing zou moeten hebben op de film? Ik kan er echt totaal geen verband tussen zien.

avatar van filmfan1967

filmfan1967

De vraag voor de kijker of Manny een beest is of niet.

Richard III in Runaway Train

avatar van RuudC

RuudC

Een hoop gezeur over het acteerwerk.. Dat was voor mij een van de minste problemen van deze film. Ik vind de ontsnapping niet heel boeiend, het hele verhaal op de trein deed me weinig. Er zijn aardige momenten, maar over de gehele linie had ik moeite om de aandacht er bij te houden. Ik had niet echt het idee dat er nu echt iets gebeurt. Als we het over het acteerwerk hebben, dan kunnen we makkelijk stellen dat Jon Voight erg sterk is. Ook Eric Roberts doet het goed hoor. Hij zal voor mij altijd een acteur blijven die zijn potentie nooit waargemaakt heeft, maar is vaak de reden om B-film toch af te kijken. Ook Runaway Train heb ik afgekeken, maar had wel verwacht dat het een doodlopend eind zou hebben.

avatar van Lennert

Lennert

Wat een gruwelijk lelijke poster btw, ik zou zweren dat Prince daar links staat

avatar van baspls

baspls

Lennert schreef:

Wat een gruwelijk lelijke poster btw, ik zou zweren dat Prince daar links staat

Nee joh! Harstikke mooi toch! Ik ben dol op die Cheesy-Cannon-posters uit de jaren 80.

avatar van Lennert

Lennert

Het lijkt me toch de bedoeling dat een acteur te herkennen is, dat is hier op Jon Voight na absoluut niet het geval.

avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

Goede film. Voight speelt fantastisch en draagt zoiezo de film vind ik echt. Film verveelt geen seconde, ik heb er echt van genoten. Einde vond ik ook fantastisch.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Buck : You're an animal!

Manny : No! Worse! Human! Human!

De Shakespeariaanse quote op het einde komt hier nog even op terug.

Sterk en spannend. Twee ontsnapte gevangenen uit een high security gevangenis in Alaska vluchten met de enige trein die ze niet mochten nemen. Is het de arm van een goddelijke kracht die maakt dat alle pogingen om de trein te stoppen falen? Is het de arm van god die maakt dat Manny's nemesis Rankin op het einde tegenover hem staat? . Bijzondere film over hoe een mens zowel held als beest kan zijn. En die Manny (toprol van Jon Voight!) is het beiden.

De laatste tien minuten zijn puur kippenvel, met dat beeld van Manny die als held rechtop die trein staat, die stilaan verdwijnt in de eeuwigheid en dat laastste shot van Rankin's gezicht, één en al angst in het aangezicht van de dood . Dan die muziek van Vivaldi... gewoon grandioos dit einde! 4 dikke vette sterren.

avatar van Lkw

Lkw

Redelijke film die toch wel flink de das wordt omgedaan door slechte tot zeer slechte acteerprestaties. Vooral Roberts is echt enorm irritant en amateuristisch, maar Voight brengt het er nauwelijks beter van af. Om van de mensen in de centrale nog maar te zwijgen, dat leek af en toe wel amateurtoneel.

Pluspunten zijn de vaart en spanning die in de film blijven zitten en de mooie beelden.

avatar van Basto

Basto

Lkw schreef:

Opvallende opmerking, beide acteurs werden genomineerd voor een oscar voor hun rol.

avatar van Lkw

Lkw

Basto schreef:

Tja, dat zegt me niet zoveel. Ik kijk er door mijn ogen naar en ik vond ze beiden behoorlijk irritant en veel te overdreven acteren. Verre van geloofwaardig.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Vermakelijke en zeer sfeervolle prent, met erg fout acteerwerk. De locaties zijn prachtig, lekker om warm binnen met een glaasje whisky te zitten en deze koude, met sneeuw bedekte landschappen en met ijs bedekte trein(rit) te mogen aanschouwen. Verhaaltechnisch stelt het niet zoveel voor, maar regisseur Konchalovskiy brengt het geinig. Best goede filmmuziek en een prima einde. Leuke rit.

avatar van des1

des1

Basto schreef:

Lkw vindt ze irritant en -dus- zijn het slechte acteurs. Van dat soort commentaar stikt het op deze site. Sneue lui. Het is een gewéldige film en Roberts speelt er juist de rol van zijn leven in. Mooi contrast met Jon Voight.

avatar van DVD-T

DVD-T

Erg fijn actiefilmpje uit de Canon stal.

De trein rit zelf is imposant in beeld gebracht en de dollemansrit komt ook behoorlijk geloofwaardig over met de kou en dat alles is vastgevroren. De rest er omheen bevat wel erg toevalligheden en het is verhaaltechnisch niet echt sterk. Einde is erg sterk trouwens. Acteerwerk van Voight en Roberts bestaat voornamelijk uit veel overacting, verassend zijn toch wel hun Oscar nominaties. Maar het werkt wel goed voor hun personages. Erg fijn om ze bezig te zien. Maar ook De Mornay staat haar mannetje.

Qua actie is alles lekker rauw in beeld gebracht op die typische eightees manier. Zitten fijne momenten in. De setting is erg fijn, camerawerk is heel degelijk en de film loopt gewoon erg lekker. Ook een dikke pluim voor de heerlijke muziek trouwens.

Ja, erg leuk.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

ndrey Konchalovskiy maakte later Tango & Cash, je ziet dat die film erg lijkt op deze prent van de regisseur. Jon Voight en Eric Roberts doen het allebeide erg leuk. Het ademt het standaard 80's gevoel uit, de muziek, humor en acteerstyle. Deze doet het nu anno 2017 nog wel aardig leuk, gedateerd misschien maar de prent kijkt vlotjes weg. De roadtrip van twee ontsnapte gevangenen, in ijskoude omstandigheden zijn ze op de vlucht.

Een trein is uitgezocht als vervoermiddel naar hun vrijheid, al snel komt men in de problemen. De trein slaat op de hol nadat de machinist door een hartaanval geveld wordt. De personages worden erg stereotype neergezet en daar moet je even doorheen kijken, de fun zit hem in de denderende trein en een sadistische gevangenisdirecteur die de hoofdpersonages op de hielen zit. De chemie tussen Voight en Roberts werkt, leraar tegenover leerling, idool en volgeling. Met vallen en opstaan voor allebeide leren ze van elkaar.

Leuk licht vermaa, prima einde. Paar mooie stunts zijn er te bewonderen.

Vooruit...... 3,5**

avatar van trebremmit

trebremmit

Coole film, mooi gemaakt met die trein in de ijzige kou, maar ik vond het acteerwerk niet goed, vooral Roberts is irritant, die vond ik een stuk beter in The Pope of Greenwich Village. Jon Voight vond ik ook niet zo sterk met dat rare stemmetje, hij kan wel acteren trouwens zie Return to Lonesome Dove, maar hier kwam hij niet over. En dat is best jammer, want als twee mensen in een trein zitten waar je weinig mee hebt dan krijg je niet zoveel binding met de film, alhoewel het einde dan wel weer prachtig is.

Onderhond

Matige film.

Qua actie valt het nog wel mee, vooral dan wanneer ze eindelijk uit de gevangenis uitzijn. Een paar stevige scenes op de trein hadden van deze film een leuke actie/thriller kunnen maken, maar blijkbaar lag de lat net iets hoger.

Voight en Roberts ... geen idee wat die aan het doen waren, maar hun acteerwerk behoort zo'n beetje tot het slechtste ooit hier. Het is dan ook jammer dat er op de trein nogal veel tijd is om te converseren, waarbij er telkens ook geacteerd moet worden. Een ware ramp.

Ook de soundtrack is compleet vreselijk trouwens. Luid bleirende onzin die heel wat sfeer uit de film haalt. Het winterlandschap daarentegen was welgekomen, de kamer leek zou 1 of 2 graden af te koelen. Kon ik wel gebruiken, niet omdat het zo hemels spannend was, wel omdat de warmte op geen enkel andere manier meer uit de kamer te krijgen valt.

Had een half uur korter gemoeten, meer actie, minder onzin.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Twee boeven slagen erin om uit een scherp bewaakte gevangenis van Alaska te ontsnappen. Ze klimmen aan boord van een trein en op dat moment krijgt de machinist een beroerte. De twee mannen zitten nu als ratten in de val op een op hol geslagen trein, die altijd maar sneller door de onmetelijke sneeuwlandschappen raast. Er blijkt ook nog een meisje aan boord te zijn die de assistente van de machinist is. Terwijl de spooktrein uitzichtloos over het landschap scheurt, worden de conflicten tussen de drie protagonisten op de spits gedreven.

Binnen de beperkingen van het brutale primitieve actiegenre probeert regisseur Konchalovsky ook nog een stevige karakterstudie neer te zetten. Het is echter de dolle spooktrein die de show steelt in deze woeste thriller met een beklemmende sfeer. De beelden van het monsterachtige gevaarte van vier aan elkaar gehaakte locomotieven die tegen een hoge snelheid door de kale landschappen van het hoge noorden razen zijn akelig mooi en meeslepend. Ik heb me in elk geval vermaakt.

avatar van Capablanca

Capablanca

De muziek en de treinopnames zijn zeker oké. De manier waarop zware kou werd doorstaan, was wat ongeloofwaardig en ook de personages waren wat zwart-wit. Maar voor een keer zeker de moeite waard.

avatar van Macmanus

Macmanus

Aardig.

Eenmaal op de trein heeft de film wel zijn momenten. Dit duurt wel eventjes, met een nogal lange introductie van Voight, Roberts en de gevangenis Directeur. Roberts en Voight acteren wat vreemd. Ben er nog niet helemaal over uit of criminelen vroeger echt zo vreemd praten of dat het aan de neptanden van Voight lag. Maar echt geweldig was het niet. Vooral het deel tussen de control room en de trein is leuk om te volgen. De climax is ook wel episch. Maar het blijft wel wat tempo missen om nog echt te overtuigen.

Hoewel Unstoppable al een soort van remake is geweest. Zou deze film best een leuke remake kunnen maken.

3 sterren.

Aardig filmpje ja. Tamelijk stupide einde.

waarom zou je die trein gaan enteren vanuit een helikopter als je toch weet dat ze er op zitten. Vroeg of laat moeten ze een keer stoppen.

avatar van Perry Meer

Perry Meer

Wellicht achterhaald door tijd maar ik vond er niet veel aan.