In the Mouth of Madness (1994)

Horror / Thriller

geregisseerd door John Carpenter
met Sam Neill, Julie Carmen en Jürgen Prochnow

Niets is wat het lijkt in de wereld van de verzekeringsinspecteur John Trent. Zeker niet nadat hij wordt ingeschakeld om de verdwijning van schrijver Sutter Cane, wiens horrorboeken geleidelijk aan tot een massahysterie zijn gaan leiden, te onderzoeken. Hoewel hij niet van lezen houdt, gaat hij zich in het werk van Sutter Cane verdiepen, waarna voor hem de nachtmerrie begint...

avatar van knusse stoel
Prachtige horrorfilm die je goed beethoudt tijdens het kijken hiervan.

avatar van Donkerwoud
Voor subtiliteit, suspense en geloofwaardigheid ben je bij John Carpenter aan het verkeerde adres. Zijn komische hommage op de Cthulhu-mythos barst namelijk uit z'n voegen van de krankzinnige ideeën. Het uitgangspunt dat het oeuvre van een horrorauteur a la H.P. Lovecraft/Stephen King tot leven komt, geeft de mogelijkheid om te putten uit verschillende horrorstijlen. Het heeft paranoia complotdenken.Het heeft een moordende oma en kinderen met bloeddoorlopen ogen en scherpe voorwerpen in hun handen.Het heeft occulte, apocalyptische thema's. Het heeft zelfs schitterend ontworpen jaren tachtig creatures Toch kleeft er aan die ideeënrijkdom een groot nadeel, want lang niet alles wordt even bevredigend uitgewerkt. Gelukkig blijft Sam Neill onverminderd vermakelijk als de rotzak die steeds meer getergd raakt als hij dieper wegzakt in het moeras van zijn wankele geestesgesteldheid.

avatar van Glacius
Ik vond het anders behoorlijk "suspenseful" deze film. Maar goed, het bizarre beangstigd me dan ook meer dan gore en jumpscares.

avatar van Donkerwoud
Ja, dat is een beetje onhandig geformuleerd, omdat suspense nu net een trademark is van een regisseur als Carpenter. Die snelwegscene in het donker is in mijn ogen een masterclass suspense. Wat ik bedoel is dat die spanning zich beperkt tot enkele treffende scenes, maar het is niet een onderhuidse opbouw die je de hele speelduur bij je strot grijpt. Zoals bijvoorbeeld in Halloween (1978). Hier is hij meer aan het experimenteren met verschillende soorten horror (gore, rare creatures, jump scares, suspense, etc)

avatar van Basto
Erg sterke horror thriller die met elke kijkbeurt in kracht toeneemt. Aanrader!

avatar van PEN15
het boek is beter

Verhaal is zeer spijtig genoeg veel sterker op papier dan wat ik op beeld te zien kreeg. Had met wat meer vaart en lef wat meer geld opgeleverd, zo verwordt deze productie een beetje bezigheidstherapie.

Onder andere valt te lezen dat het opzuigen van het dorp in een andere dimensie teveel zou gaan kosten en dat zal niet het enige zijn dat is vervangen door oninteressante lege momenten. Niet aan te raden als je in bed nog een film wilt kijken. Door het vele gepraat viel ik herhaaldelijk in slaap om dan vervolgens met die ontelbaar loeiharde jump scare bioscoopgeluiden wakker te schrikken.
Dat gedoe met Trent die tot twee of drie keer toe terugrijdt en de droom in de droom in de droom, daarmee kreeg ik ook al aardig wat slaapzand van Klaas Vaak in mijn ogen.
En over jump scares gesproken, de "enge" momenten zijn zo donker en kort dat je het nauwelijks kunt zien. Als niemand wat mag zien kun je net zo goed hélemáál niets filmen. Daarentegen zagen die tekeningen er erg gaaf uit.
Ik had gehoopt dat die fietsende oude vent Carpenter was met een cameo..
Uiteindelijk vooral ook teleurgesteld omdat deze nogal de reputatie schijnt te dragen van een van de meest angstaanjagende griezelfilms.

avatar van Gerlof1378
Mooi gemaakte thriller/horror met een mooi maar soms moeilijk te begrijpen verhaal want dat zal bij sommigen wel zo zijn. Maar afijn ik vond dat juist erg goed gedaan en Sam Neill speelt best goed en ook de rest van de cast doet dat ook. De hele sfeer en niks is wat het lijkt is erg goed gedaan, je hebt echt het idee dat je in een verhaal van Stephen King rond waant ik zeg kijken deze film en oordeel zelf.

avatar van Alathir
Even een Carpenter tussendoor kijken. Hoewel het lekker begint met een heerlijke muzikale intro, gaat het al snel mis. Het begin is nog goed maar eenmaal dat we in Hobb's End belanden hebben we het beste wel gezien.
Begrijp me niet verkeerd, er zitten absoluut een paar schitterende scènes in zoals die agent van Sutter Cane die met een bijl op een raam komt afgestrompeld om Sam Neill aan te vallen. Of die gozer op zijn fietsje in het donker. Of het uitknippen van de boekcover om er een kaart van te maken.
Dat was het zowat.
Steeds meer neemt fantasie het over van realiteit en hoe vager het allemaal wordt, hoe minder het me ging boeien. Het is ook niet direct de meest sfeervolle horrorfilm. Buiten een uitstekende Sam Neill is deze film te plotgedreven en te overambitieus. Het lijkt allemaal intelligent maar door de slechte uitwerking komt het eerder rommelig over dan dat het daadwerkelijk een sublieme plot is. 2.5* door het verhaal dat ik wel origineel vond.

avatar van John Milton
Een verzekeringsinspecteur wordt ingeschakeld om de verdwijning van een immens populaire horrorschrijver te onderzoeken, waarvan het lezen van diens laatste boek geleidelijk aan tot een massahysterie is gaan leiden. Als kind van de jaren ’90 (en dan bedoel ik op leeftijd komen) denk ik wel eens dat ik vanaf ’94 zo’n beetje alle films die de moeite waard zijn wel heb gezien, maar dat blijkt nog steeds niet het geval. In the Mouth of Madness was een van die titels die toen echt onder de radar is doorgeglipt, en die al jaren stof lag te vergaren op de watchlist. Het is mijn achtste John Carpenter film, doorgaans een regisseur die ik wel kan waarderen, en ook deze horror/thriller weet wel te fascineren, al ontbreekt het soms aan een echt degelijke uitwerking, zoals Donkerwoud en Alathir opmerken in hun review. Zonde, maar er valt alsnog genoeg te halen.

Carpenter heeft Sam Neill, Julie Carmen, Jürgen Prochnow en Charlton Heston opgetrommeld, en eventjes komt een piepjonge Anakin langs. Maar het is het twisted verhaal dat hier de show steelt. De paralellen met Carpenters vriend Stephen King (en aspecten van zijn boeken) zijn niet afwezig, maar In the Mouth of Madness voelt nergens alsof het daar makkelijk mee probeert te scoren. Toch glijdt de film naar mijn smaak iets te snel (en te gemakkelijk) af naar een fantasy component, die je wel een beetje moet liggen. Voor mij vloog het daar toch wat uit de bocht. Ironisch genoeg zouden sommige scènes tevens beter werken in boekvorm, gepend door een schrijver als Sutter Cane of Stephen King. Los daarvan maakt Carpenter het creepy genoeg om je aandacht vast te houden, en is er wederom een spannende score die deels van zijn eigen hand is.