Backdraft (1991)

Actie / Drama

geregisseerd door Ron Howard
met Kurt Russell, William Baldwin en Robert De Niro

Als kind heeft Brian McCaffrey zijn vader, een brandweerman, zien sterven. Jaren later sluit hij zich zelf aan bij de brandweer, waar zijn broer Stephen al werkt. De twee hebben vaak ruzie, wat alleen maar versterkt wordt door het feit dat ze collega's zijn. Nadat Brian angst voor het vuur krijgt gaat hij bij een onderzoeksbureau werken, waar hij achter een pyromaan aan gaat.

avatar van mnrk
Blijft een prima film van Ron Howard...

Het verhaal is natuurlijk niet zo sterk, maar het acteerwerk van Kurt Russell, William Baldwin, Robert De Niro en Donald Sutherland maakt heel veel goed.

Ook de branden zien er erg mooi en goed uit...en de shot op het einde als alle brandweermannen achter elkaar aan lopen is erg indrukwekkend te noemen.

avatar van Delvenaartje
Leuke film, maar nou niet een MUST-see film.

Zaten leuke scenes in, maar verder ook niet echt.

avatar van 606
mnrk schreef:

Ja inderdaad, je krijgt ook veel respect voor brandweermannen na deze film helemaal.
Ze doen wel erg gevaarlijk werk vooral als ze naar binnen moeten.

zeer goede film. Heel sterk en goed verhaal. Goede acteurs.

avatar van MovieHolic
Leuke film met een vermakelijke verhaallijn
Echter is ie bij vlagen ook wel enorm fake... overdreven fake zelfs dat is jammer.

avatar van JohnWilliams
Top film, goede verhaallijn en goede acteurs. Ben zeer positief over deze film, ook weer meesterlijke muziek van Zimmer!

avatar van The Almighty
Matige film. Ik vond het verhaal niet erg sterk en het boeide mij ook niet veel. De spanning was ook ver te zoeken in deze film en ook de acteerprestaties waren niet super.

avatar van AjaxRulezzz
Redelijke film, niet erg bijzonder.

avatar van missl
Redelijke actie film die er goed uit ziet. Duurt wel allemaal wat te lang.

Best ok.maar zeker geen hoogvlieger!

avatar van Gang_Star
Goede film die zowel de branden en de persoonlijk drama's sterk in beeld brengt, en waarin de combinatie actie & drama goed op elkaar aansluit.
Ook de cast vol bekende koppen speelt het prima.

avatar van Phantasm
Prima film met een goed verhaal dat lekker wegkijkt.

Het verhaal was niet zo bijzonder, ik denk niet realistisch en zeker clichématig. Maar wel een onderhoudende combinatie van actie, (melo)drama en spanning, vergezeld van een vleugje romantiek en emotie. De angstige beelden van de branden bleven me het meest bij. Waarschijnlijk bedoeld als hommage aan de dappere brandweerlieden.

avatar van Rico120
ik vond deze film best wel vet
ik had al respect veer de brandweer maar nu heb ik nog meer respect voor hun werk
scotland yard hoort er ook bij als een band of politieman is gestorven gebruiken ze dat in een wordt wow

avatar van Timothyvdmeer
Respect voor de brandweer is alleen maar goed.
Maar deze film laat werkelijk de meest domme dingen zien. Zonder zuurstof of helm een gebouw binnenrennen ziet er leuk uit in de film maar in het echt gebeurd dat niet.

Duurt me ook net allemaal te lang...

avatar van W.V.
Onderhoudende film die het naar mijn mening vooral van de acteerprestaties moet hebben. Je ziet eigenlijk al van ver aankomen in welke hoek de werkelijke dader moet worden gezocht en weet dan meteen ook wat daarvan de consequenties zullen zijn, brandweermannen zullen sneuvelen in hun strijd tegen het vuur. Een klein vleugje romantiek, heel veel americana, denk maar aan de scene waarin een zoon de helm van zijn vader vasthoud en de begrafenis van de brandweermannen. Goede actie, al is die ongeloofwaardig op sommige momenten.
Maar de show wordt gestolen door de Niro en Sutherland, vooral de scene bij de hoorzitting is ijzersterk. Om de zoveel tijd wordt deze film wel eens weer uitgezonden op tv, ach dan is deze best de moeite van het bekijken waard.

goede rampen film ik houw ook van die films eerst begrijp je niet goed denk je weer de zoveelste film over brandweer en brand maar na een tijd begint de spanning wanneer de niro begint met een onderzoek naar de brand. dan als hij een soort van demonstratie of experiment doet in dat gebouw dan snap wat de titel van de film is en wat backdraft eigenlijk is. goede acteurs goede speciale effecten. moet je dan voorstellen hoe die brandweer mensen telkens hun leven wagen om in die gebouwen te gaan. stel je voor dat er zo iets zou bestaan. belgie en nederland is nog niet zo erg maar amerika man die film gelijk deze met die wolkenkrabber of gelijk wat er is gebeurt 9/11 met die torens. respect voor al die mensen

avatar van Boneka
Na 9/11 hebben we veel respect voor brandweerlieden gekregen dus wat dat betreft is het goed dat er wel eens een brandweerfilm wordt gemaakt al was deze film er wel 10 jaar eerder gemaakt.

Maar goed de film zelf dan. Hij begint tenenkrommend slecht! De twee jochies die doodleuk door het kazerne lopen en zoontje lief meegaat naar een brand. We zwaaien en we lachen naar elkaar, want het is fijn om bij de brandweer te zijn. We zien grappen en grollen en zwaaien lekker door. Hey pa die een brand staat te blussen en zwaait doodleuk terug naar zijn zoontje beneden. Braak! Het lijkt hier wel een wervingsfilmpje uit de jaren 50 kom bij de brandweer! En over veiligheid gesproken. Maskers zijn vaak niet op en in de remise zijn we niemand op met een helm!

De film moet het sowieso niet hebben van het eerste uur. Het verhaal is slap ondanks de sterrencast. Romantiek zien we er ook nog even tussendoor met als absolute dieptepunt de vrijpartij op de brandweerauto. Kan het erger? Ja! Hij rijdt uit bij een brand en de twee gaan nog even lekker door met als dubbele dieptepunt de bh verstrengeld in de brandweerslang! Pfffff . Verder zien we nog de nodige binnenbrandjes die weinig op het lijf hebben.

Veel verder dan een schamele 1.5 tot 2 punten kom ik dan niet. De film wordt wat gered door het tweede deel waar zowaar een beetje verhaal in komt. Wie is de dader van al die branden? Jammer dat Donald Sutherland zo'n klein minirolletje heeft in deze film, want die speel bijna altijd wel goed. En ook Robert d'Niro speelt best wel okay. De twee broers vond ik wat overdreven acteren, maar goed zoals gezegd kon ik mij meer vinden in het tweede gedeelte.

Het eind kon er mee door zodat ik er net een hele kleine voldoende aan kon geven. Grappig Backdraft heeft geen echte Nederlandse naam. Het is zoiets als een explosie die zich voortdoet bij zuurstof dat vrij komt.

De BD van 1991 is aardig opgelapt, met goed geluid. Backdraft begint heel slecht, maar heeft toch nog een redelijk vervolg in het laatste uurtje.

avatar van PapaBeartje
Clichématig verhaal en op enkele punten niet realistisch. Zonder helm en zonder zuurstof een brandend gebouw in. Een befaamde cast, maar mij toch niet echt wist te overtuigen, op Sutherland na. (Die één of andere sadistische psychopaat/pyromaan speelt. de special effects waren wel ijzersterk in de film, zeker geen slechte film, goed voor een avondje vermaak.

avatar van Filmkriebel
De ultieme brandweerfilm. Een hulde aan een heroisch en gevaarlijk beroep in de vorm van een rasechte blockbuster die alles redelijk volgens het boekje doet: Dat er een misdaadverhaal aan gebreid wordt verandert daar weinig aan. De liefde-haat verhouding tussen de broers, de corrupte stadspoliticus, de expert (De Niro!), de romantische verwikkelingen, heldhaftig gedrag dat je hart eventjes sneller doet slaan ... Je krijgt echt volledig wat je verwacht en het werkt ook wel. De toen spraakmakende pyrotechnische scènes zijn waanzinnig en realistisch. Je moet het je maar voorstellen: een hele filmploeg die in een vuurzee geïnstalleerd wordt. Ze zijn toch ver gegaan maar het levert ijzingwekkende beelden op. Blijft ook de hele lengte boeien, al vond ik de broedertwist niet altijd goed werken. Heel wat personages blijven ook erg karikaturaal (de rollen van Sutherland, Leigh en Scott Glenn).

avatar van Lovelyboy
Christ!!! He's not gonna sell you insurance. Just lift him up.

Een film die in het begin vooral één en al nostalgie uitademt, waarna hij toch wel in een soort heroïek omslaat waarvan ik me afvraag hoeveel protocollen er overtreden wordt. Een 'groentje' berispen op het niet goed dicht hebben van zijn jas, toch heeft Bull zelf zelden zijn jas dicht. Zo vind ik het ook bijzonder dat alles in de simpele uniform broek gebeurt en geen enkele brandweerman een overbroek draagt. Om als laatste het ronduit irritante karakter Tim aan te halen die te aanwezig is, te enthousiast en constant naar overacting neigt.

Desondanks heeft de film zat charme, en waar de heroïsche brandweer acties vroeger het hoofdelement waren, zie ik nu vooral naar het plotje met de 'aanslagen'. Het is wellicht een beetje ver gezocht maar zit best redelijk in elkaar en vooral De Niro en Sutherland vallen op in hun rollen rond dit gedeelte. Daarnaast brengt Howard op fantastische wijze het vuur zelf in beeld, precies zoals De Niro het omscrijft, als een levend, ademend en hatend fenomeen. De betiteling ' the beast' is ook lekker. Tevens komt die typerende verbroedering en kameraadschap voorbij. Ook mooi de stijlvolle en traditiegetrouwe begrafenisstoet en blijft het imposant dat soort voertuigen uit te zien rukken. Om als laatste de naar het heroïsche neigende soundtrack van Zimmer aan te halen die aardige momenten heeft maar het vooral van die eenzame trompet moet hebben. Cream, Martha and the Vandallas, Bruce Hornsby en Edwin Starr zijn een fijne toevoeging.

Backdraft is inmiddels al lang niet meer wat het geweest is, desondanks weet de film genoeg plot, spanning en mooie plaatjes te brengen om een dikke voldoende en zeker een prima avond te garanderen.

Backdraft vond ik in mijn jeugd een geweldige film. Het was naar mijn idee voor het eerst dat brandweerlieden een hoofdrol speelde in een film. Deze film kan ook gezien worden als de geestelijk vader of zelfs als pilot van Chicago Fire. De films hebben twee belangrijke overeenkomsten. Beide spelen zich af in Chicago en beide ploegen maken deel uit van het fictieve 25th Batallion. Het verhaal gaat over de broers McCaffrey die stammen uit een geslacht van echte Chicago smoke-eaters. Brian, de jongste, is net geslaagd van de academie en word door zijn broer Stephen 'Bull'McCaffrey opgenomen in zijn ploeg. Bull wil Brian wegpesten omdat hij hem wil beschermen. De jongens zijn namelijk hun vader verloren bij een brand in hun jeugd. Brian was er getuige van. Ondertussen is er ook een pyromaan die mensen vermoord middels een flashover. Het verhaal is bij nader inzien zo dun als vloeipapier maar de branden en reddingsacties zien er spectaculair uit, zelfs bijna 30 jaar na dato. Kurt Russel en Billy Baldwin doen het okay. De acteerprestatie van de altijd stoere Scott Glenn is routineus net als die van Robert de Niro als OFI inspecteur Donald Rimgale. De bijrol van Jennifer Jason Leigh is klein maar acceptabel en die van Rebecca de Mornay te klein en onderontwikkeld. De beste rol is van Donald Sutherland als enge pyromaan die dankzij Rimgale vast zit. De rol van DeNiro is wel bijzonder omdat Rimgale een echt bestaand persoon is. Deze man was tot 1996 inspecteur bij OFI en ook betrokken bij de film als adviseur en speelt zelfs een klein rolletje als aanwezige op het brandweerfeestje. Hij is in 2017 overleden op 77 jarige leeftijd. Backdraft is een vermakelijke film en een must see als je fan bent van Chicago Fire.

avatar van Sergio Leone
Erg matig.

Een nogal bombastische film, deze Backdraft. Veel drama (in het vuur en tussen de personages), redelijk wat spektakel en nog wat intrige hier en daar: Ron Howard propt de film aardig vol. Hij doet dat ook qua bekende koppen. De rol van Robert De Niro vind ik dan één van de meer geslaagde. Helaas is de film nooit echt boeiend en dat is met een speelduur van om en bij de 2u15 toch een vereiste.