Backdraft (1991)

Actie / Drama

geregisseerd door Ron Howard
met Kurt Russell, William Baldwin en Robert De Niro

Als kind heeft Brian McCaffrey zijn vader, een brandweerman, zien sterven. Jaren later sluit hij zich zelf aan bij de brandweer, waar zijn broer Stephen al werkt. De twee hebben vaak ruzie, wat alleen maar versterkt wordt door het feit dat ze collega's zijn. Nadat Brian angst voor het vuur krijgt gaat hij bij een onderzoeksbureau werken, waar hij achter een pyromaan aan gaat.

avatar van mnrk
Blijft een prima film van Ron Howard...

Het verhaal is natuurlijk niet zo sterk, maar het acteerwerk van Kurt Russell, William Baldwin, Robert De Niro en Donald Sutherland maakt heel veel goed.

Ook de branden zien er erg mooi en goed uit...en de shot op het einde als alle brandweermannen achter elkaar aan lopen is erg indrukwekkend te noemen.

avatar van Delvenaartje
Leuke film, maar nou niet een MUST-see film.

Zaten leuke scenes in, maar verder ook niet echt.

avatar van 606
mnrk schreef:

Ja inderdaad, je krijgt ook veel respect voor brandweermannen na deze film helemaal.
Ze doen wel erg gevaarlijk werk vooral als ze naar binnen moeten.

zeer goede film. Heel sterk en goed verhaal. Goede acteurs.

avatar van MovieHolic
Leuke film met een vermakelijke verhaallijn
Echter is ie bij vlagen ook wel enorm fake... overdreven fake zelfs dat is jammer.

avatar van JohnWilliams
Top film, goede verhaallijn en goede acteurs. Ben zeer positief over deze film, ook weer meesterlijke muziek van Zimmer!

avatar van The Almighty
Matige film. Ik vond het verhaal niet erg sterk en het boeide mij ook niet veel. De spanning was ook ver te zoeken in deze film en ook de acteerprestaties waren niet super.

avatar van AjaxRulezzz
Redelijke film, niet erg bijzonder.

avatar van missl
Redelijke actie film die er goed uit ziet. Duurt wel allemaal wat te lang.

Best ok.maar zeker geen hoogvlieger!

avatar van Gang_Star
Goede film die zowel de branden en de persoonlijk drama's sterk in beeld brengt, en waarin de combinatie actie & drama goed op elkaar aansluit.
Ook de cast vol bekende koppen speelt het prima.

avatar van Phantasm
Prima film met een goed verhaal dat lekker wegkijkt.

Het verhaal was niet zo bijzonder, ik denk niet realistisch en zeker clichématig. Maar wel een onderhoudende combinatie van actie, (melo)drama en spanning, vergezeld van een vleugje romantiek en emotie. De angstige beelden van de branden bleven me het meest bij. Waarschijnlijk bedoeld als hommage aan de dappere brandweerlieden.

avatar van Rico120
ik vond deze film best wel vet
ik had al respect veer de brandweer maar nu heb ik nog meer respect voor hun werk
scotland yard hoort er ook bij als een band of politieman is gestorven gebruiken ze dat in een wordt wow

avatar van Timothyvdmeer
Respect voor de brandweer is alleen maar goed.
Maar deze film laat werkelijk de meest domme dingen zien. Zonder zuurstof of helm een gebouw binnenrennen ziet er leuk uit in de film maar in het echt gebeurd dat niet.

Duurt me ook net allemaal te lang...

avatar van W.V.
Onderhoudende film die het naar mijn mening vooral van de acteerprestaties moet hebben. Je ziet eigenlijk al van ver aankomen in welke hoek de werkelijke dader moet worden gezocht en weet dan meteen ook wat daarvan de consequenties zullen zijn, brandweermannen zullen sneuvelen in hun strijd tegen het vuur. Een klein vleugje romantiek, heel veel americana, denk maar aan de scene waarin een zoon de helm van zijn vader vasthoud en de begrafenis van de brandweermannen. Goede actie, al is die ongeloofwaardig op sommige momenten.
Maar de show wordt gestolen door de Niro en Sutherland, vooral de scene bij de hoorzitting is ijzersterk. Om de zoveel tijd wordt deze film wel eens weer uitgezonden op tv, ach dan is deze best de moeite van het bekijken waard.

goede rampen film ik houw ook van die films eerst begrijp je niet goed denk je weer de zoveelste film over brandweer en brand maar na een tijd begint de spanning wanneer de niro begint met een onderzoek naar de brand. dan als hij een soort van demonstratie of experiment doet in dat gebouw dan snap wat de titel van de film is en wat backdraft eigenlijk is. goede acteurs goede speciale effecten. moet je dan voorstellen hoe die brandweer mensen telkens hun leven wagen om in die gebouwen te gaan. stel je voor dat er zo iets zou bestaan. belgie en nederland is nog niet zo erg maar amerika man die film gelijk deze met die wolkenkrabber of gelijk wat er is gebeurt 9/11 met die torens. respect voor al die mensen

avatar van Boneka
Na 9/11 hebben we veel respect voor brandweerlieden gekregen dus wat dat betreft is het goed dat er wel eens een brandweerfilm wordt gemaakt al was deze film er wel 10 jaar eerder gemaakt.

Maar goed de film zelf dan. Hij begint tenenkrommend slecht! De twee jochies die doodleuk door het kazerne lopen en zoontje lief meegaat naar een brand. We zwaaien en we lachen naar elkaar, want het is fijn om bij de brandweer te zijn. We zien grappen en grollen en zwaaien lekker door. Hey pa die een brand staat te blussen en zwaait doodleuk terug naar zijn zoontje beneden. Braak! Het lijkt hier wel een wervingsfilmpje uit de jaren 50 kom bij de brandweer! En over veiligheid gesproken. Maskers zijn vaak niet op en in de remise zijn we niemand op met een helm!

De film moet het sowieso niet hebben van het eerste uur. Het verhaal is slap ondanks de sterrencast. Romantiek zien we er ook nog even tussendoor met als absolute dieptepunt de vrijpartij op de brandweerauto. Kan het erger? Ja! Hij rijdt uit bij een brand en de twee gaan nog even lekker door met als dubbele dieptepunt de bh verstrengeld in de brandweerslang! Pfffff . Verder zien we nog de nodige binnenbrandjes die weinig op het lijf hebben.

Veel verder dan een schamele 1.5 tot 2 punten kom ik dan niet. De film wordt wat gered door het tweede deel waar zowaar een beetje verhaal in komt. Wie is de dader van al die branden? Jammer dat Donald Sutherland zo'n klein minirolletje heeft in deze film, want die speel bijna altijd wel goed. En ook Robert d'Niro speelt best wel okay. De twee broers vond ik wat overdreven acteren, maar goed zoals gezegd kon ik mij meer vinden in het tweede gedeelte.

Het eind kon er mee door zodat ik er net een hele kleine voldoende aan kon geven. Grappig Backdraft heeft geen echte Nederlandse naam. Het is zoiets als een explosie die zich voortdoet bij zuurstof dat vrij komt.

De BD van 1991 is aardig opgelapt, met goed geluid. Backdraft begint heel slecht, maar heeft toch nog een redelijk vervolg in het laatste uurtje.