Backdraft 2 (2019)

Alternatieve titel: Backdraft II

Actie / Misdaad

geregisseerd door Gonzalo López-Gallego
met Joe Anderson, William Baldwin en Donald Sutherland

Brandonderzoeker Sean McCaffrey, zoon van de overleden Steven "Bull" McCaffrey, werkt nu samen met zijn oom Brian bij dezelfde brandweerkazerne in Chicago. Wanneer Sean wordt aangewezen om een dodelijk vuur te onderzoeken, realiseren hij en partner Maggie zich snel dat ze te maken hebben met iets dat veel meer is dan een gewoon vuur. De aanwijzingen die ze ontdekken leiden hen naar een verraderlijk pad van brandstichting, moord en internationaal terrorisme.

• vanaf woensdag 24 juli te koop op dvd en blu-ray

Best apart dat een film die eigenlijk een blockbuster zou moeten zijn, gezien het succesvolle verleden van zijn voorganger in 1991 de bioscoop nooit heeft gehaald? Direct DVD voer. Ben hier zeer benieuwd naar.

avatar van Lysander
Ik weet niet hoe jij daar bij komt, ik heb hem wel in de bioscoop gezien.

avatar van dutchsongwriter
Lysander schreef:
Ik weet niet hoe jij daar bij komt, ik heb hem wel in de bioscoop gezien.

Ahum, Waku zegt daar toch precies wat jij niet zegt, lees nog eens goed!

avatar van Lysander
dutchsongwriter schreef:

Ahum, Waku zegt daar toch precies wat jij niet zegt, lees nog eens goed!

Sorry je hebt gelijk

Kan niet tippen aan backdraft 1, en wat een irritante hoofdrolspeler..

Overbodig vervolg die beter niet gemaakt had kunnen worden.
Ik had al mijn twijfels over deze tweede "Backdraft" en al snel tijdens het kijken naar deze sequel wordt dit vooroordeel bevestigd. "Backdraft 2" heeft totaal geen raakvlakken met het bombastische en overweldigende eerste deel van bijna 30(!) jaar geleden.
Ja, het gaat over brandstichting, er komen enkele personages ( Baldwin, Sutherland) voorbij uit de eerste film maar dat was het dan ook wel. "Backdraft 2" mist de emotie, spanning en intensiteit van zijn voorganger.Waar de eerste "Backdraft"je weet mee te sleuren dankzij een ijzersterke cast en een meeslepend verhaal weet dit vervolg je nergens te raken. Dit is vooral te danken aan de emotieloze en stoicijnse rol van Anderson als brandweer zoon die nu brand inspecteur is die misdaden moet oplossen.
Maar ook de special effects zijn maar matig te noemen ( budget dingetje?).
Dit was een belangrijke succesvolle factor in het eerste deel waar het vuur je bijna letterlijk opvreet. In Universal Studios in Los Angeles is hier zelfs een spectaculaire attractie aan gewijd, maar dit terzijde. Hoe dan ook "Backdraft 2" is voor mij een bittere teleurstelling geworden. Naar mijn mening enkel gemaakt om financieel te scoren doormiddel van deze begin jaren 90 klassieker.
Jammer.
2*/2.5*

avatar van filmkul
Zwakke thriller die totaal niet kan tippen aan deel 1. Het verhaal is zwak en vrij onrealistisch. De film neemt zich zelf ook veel te serieus. De uitwerking is mager. Er is onvoldoende spanning en de actiescenes zijn zwak. Vergeleken met de brandhaarden uit deel 1 is het tweede deel een kampvuurtje dat als een nachtkaars uit gaat. Ook het acteerwerk is niet al te best. Anderson vlamt niet echt en acteert als een houten klaas. De vonk slaat ook niet over op de andere acteurs. Een waakvlammetje, meer ook niet. 1.5/2.0

avatar van schumacher
Geen vetten.

Waku schreef:
Overbodig vervolg die beter niet gemaakt had kunnen worden.
Maar ook de special effects zijn maar matig te noemen ( budget dingetje?).
Jammer.
2*/2.5*

Was in1998 in universal studio's Los Angeles en herrinner me de spectaculaire attractie nog goed.

Vond die film geen flikker aan. Heb hem naar 40 min afgezet. Deel 1 blijft echter de beste met Kurt Russel