Lukas (2018)

Frankrijk / België
Actie / Drama

geregisseerd door Julien Leclercq
met Jean-Claude Van Damme, Kevin Janssens en Dimitri Thivaios

Lukas werkt als uitbater in een nachtclub. Hij is al in de vijftig en deelt nog regelmatig klappen uit. Ondertussen heeft hij er moeite mee zijn 8-jarige dochtertje op te voeden. Op een dag belandt Lukas bijna in de gevangenis. Hij wordt door de politie om hulp gevraagd. Zij willen een crimineel - die in België opereert - oppakken. Als Lukas zijn opdracht succesvol uitvoert zal hij de voogdij over zijn dochtertje niet verliezen.

Dida " Met name de relatie tussen Lukas en zijn dochter. Hier had op drama gebied meer ingezeten (zonder sentimenteel te worden). Ook de relatie die Lukas opbouwt met de criminelen is ietwat fragmentarisch en snel. De film duurt maar 82 minuten, dus dit had voor mij ook iets uitgebreider gemogen. De climax heeft nog wel iets verrassends in petto."

helemaal mee eens.

avatar van wimaroca
3.62 gemiddelde score voor een film van van Damme.. knap man,
moet ik misschien toch eens gaan kijken

avatar van schumacher
Viel best mee, Van Damme bewijst dat die echt wel kan acteren maar ik ga eerlijk zijn: geef mij toch maar Wrong Bet, Kickboxer, Hard Target , Timecop enz...

Maar leuk dat die ook eens wat anders laat tonen terwijl die niks meer hoeft te bewijzen voor mij.
Het is idd in het Frans gesproken, ik verkies toch het Engels maar soit, het was oke.

Deze film is een drama met een klein vleugje aktie in. Het is dus geene aktie/knockfilm.

avatar van Master Blaster
De film zelf is best saai maar Van Damme acteert wel goed.

De film is beschikbaar op dvd en blu ray bij Fnac althans.

Verrassend sterk actie drama met een uitstekend acterende Jean Claude van Damme als introverte uitsmijter. De sobere manier van acteren en het stoicijnse en doorleefde gezicht van de belg doet de film goed. " Lucas" is een frauw, rauw en somber misdaad verhaal. Een van de betere van Damme films dankzij de realistische setting. 3.5*

avatar van libra666
Teleurstellend, traag verhaal weinig actie eerder drama. Kon me ook niet direct een film met JCVD die me aansprak herinneren van minder dan 20 jaar oud. Destijds prima actiefilms in mijn jonge jaren, een beetje de Belgische Steven Seagal, die in het zelfde bedje ziek is. Ook Sam Louwyck kon me niet echt overtuigen deze keer, laat staan Kevin Janssens en het bijrolletje van Dimitri Vegas dit was al helemaal om te lachen. Ook de combinatie van Vlaams, Frans en geforceerd Engels kwam niet echt goed over. Door de recenties hier en toch wel hoge score heb ik me er aan gewaagd, alsmede dat ik destijds ferm onder de indruk was van Julien Leclercq's topfilm L'Assaut (2010) - MovieMeter.nl waarbij ik 95 min. op het randje van mijn stoel zat. Ik had het moeten zien aankomen na het nog bekoorlijke Gibraltar (2013), kwam ik met Chrysalis (2007) en Braqueurs (2015) toch niet meer op één lijn met deze regisseur bij het aflopen van zijn werkjes. Dus helaas kom ik ook dit keer amper op 2 sterren uit, nergens werd ik meegezogen in het verhaal, ook nergens echt spannend en kwam allemaal alsook wat houterig over. Ook telkenmale die kap op het hoofd en het gedram op de bokszak werkte voor geen meter, als lichtpuntje de achtervolgingsscène in de parkeergarage .

avatar van boemboem27
gewoon een doorsnee filmpje.
niks bijzonders,goed voor wat tijdverdrijf.
een enkel actiemomentje een kleine maar niet onaardige achtervolging in een parkeergarage.
allemaal heel cliché.
kijk maar mocht je een liefhebber/fan zijn van JCVD.
daarna vergeten....

Dertien in een dozijn clichématige Actie / Drama film die gelukkig niet lang duurt en waarbij ik tegen beter weten in eigenlijk hoopte op nog wat leuks te zien in de vorm van een leuk gevecht met Jean-Claude Van Damme of wat bloot van de niet onaardig uitziende Sveva Alviti. Maar helaas zit dat beiden niet in deze film en voor Jean-Claude Van Damme is dat ook wel begrijpelijk, omdat hij al bijna 60 jaar is. Desondanks was zijn gevecht in de stripclub voor een baan (niet als stripper maar als uitsmijter) nog wel aardig en hetzelfde geldt voor de autoachtervolging in de parkeergarage.

avatar van Pazmaster
Leuk om JC weer eens te zien maar daar is bijna alles wel mee gezegd. Standaard verhaaltje, matig acteerwerk en voor de gevechten hoef je deze ook niet te kijken. Van Damme is oud en van de flitsende gevechten is weinig overgebleven, ik kan het de oude man niet kwalijk nemen maar spectaculair is het niet, en dat zou wel moeten in dit soort films.

Er een beetje rekening mee houdend dat het low budget films zijn heeft Van Damme best een aantal redelijk actiefilms gemaakt in deze nieuwe eeuw,. Films die zijn projecten uit de jaren negentig, veelal gebaseerd op stompzinnige scripts, qua intelligentie moeiteloos overklasten. Maar de zichtbaar oud geworden muscles from Brussels gaat aan het einde van zijn loopbaan iets te veel terug naar basics en komt met een film met een sentimenteel en armetierig uitgewerkt familieverhaal. Hadden we pakweg vijfentwintig jaar geleden al een paar keer van hem gezien met B producties als Lionheart en Nowhere to Run en dit is een herhaling van zetten waar niemand vrolijk van wordt. Weinig story hier dus, lange tijd letterlijk en figuurlijk een gebrek aan rake klappen en om dat laatste nog een beetje goed te maken krijgen we in de laatste tien minuten nog een behoorlijk portie nodeloos geweld voorgeschoteld. Grappig dat Van Damme net als zijn vakbroeder Stallone(Rocky, Rambo, Cobra) kiest voor een held wiens naam bestaat uit vijf letters en die ook nog eens de filmtitel laat vormen.....zou toch niet de bedoeling zijn dat we nog vervolgen gaan krijgen? Kijk gewoon nog eens naar Hard Target of JCVD, of desnoods Universal Soldier als deze voorbijkomen op tv, want deze Lukas is zijn toch wel geslaagde carrière onwaardig.

avatar van libra666
libra666 schreef:
Teleurstellend, traag verhaal weinig actie eerder drama. Kon me ook niet direct een film met JCVD die me aansprak herinneren van minder dan 20 jaar oud, gecorrigeerd Assassination Games (2011) - MovieMeter.nl vond ik nog best meevallen ***. Destijds prima actiefilms in mijn jonge jaren, een beetje de Belgische Steven Seagal, die in het zelfde bedje ziek is. Ook Sam Louwyck kon me niet echt overtuigen deze keer, laat staan Kevin Janssens en het bijrolletje van Dimitri Vegas dit was al helemaal om te lachen. Ook de combinatie van Vlaams, Frans en geforceerd Engels kwam niet echt goed over. Door de recenties hier en toch wel hoge score heb ik me er aan gewaagd, alsmede dat ik destijds ferm onder de indruk was van Julien Leclercq's topfilm L'Assaut (2010) - MovieMeter.nl waarbij ik 95 min. op het randje van mijn stoel zat. Ik had het moeten zien aankomen na het nog bekoorlijke Gibraltar (2013), kwam ik met Chrysalis (2007) en Braqueurs (2015) toch niet meer op één lijn met deze regisseur bij het aflopen van zijn werkjes. Dus helaas kom ik ook dit keer amper op 2 sterren uit, nergens werd ik meegezogen in het verhaal, ook nergens echt spannend en kwam allemaal alsook wat houterig over. Ook telkenmale die kap op het hoofd en het gedram op de bokszak werkte voor geen meter, als lichtpuntje de achtervolgingsscène in de parkeergarage .

avatar van filmkul
Redelijke misdaad drama. Het verhaal is niet heel bijzonder. De uitwerking is best aardig. Leclerq pakt het rustig aan. Het tempo ligt niet hoog en de actie is ook gematigd. De film kent weinig kleur en de soundtrack is eveneens somber. Maar met dit alles wordt het best een aardig geheel. Van Damme doet het niet slecht en speelt een goede vrijwel emotieloze rol. Verder is het allemaal vrij doorsnee en de film piekt nergens. 3.0/3.5

avatar van mixmaster
Van Damme speelt in deze film een rol die op zijn lijf geschreven is, zijn kop past perfect bij de emotieloze uitbater Lukas.
De film is rauw en somber, maar ondanks de wat trage spanningsopbouw is deze film toch wel prettig om te kijken.

avatar van wimaroca
saaie/trage film de 1e en laatste die ik kijk van van Damme