Slap Shot (1977)

Komedie / Sport

geregisseerd door George Roy Hill
met Paul Newman, Jennifer Warren en Michael Ontkean

De speler-coach van een loser ijshockey team uit 'Nergenshuizen' heeft te maken met een vijandig publiek en een eigenaar die het niet zit zitten. Het wordt dus tijd om uit een ander vaatje te tappen. Vechten en geniepigheid worden de nieuwe tactische wapens van het team, wat succes oplevert.

avatar van jacobine_rodijk
Beetje tegenvallende sportkomedie ie grotendeels nog te porren is wegens Newman's deftige aanwezigheid in een grofgebekte rol. 't Was het allemaal nét niet; de Hanson Brothers waren nét niet brutaal genoeg om memorabel te blijven en de gevechten op de ijsbaan waren nét niet bloederig genoeg om indruk te maken. Met 't recente Goon in het achterhoofd is het zelfs wat braaf allemaal. Maar de kameraadschap tussen de teamleden maakte het nog wel aangenaam om te kijken, het onderlinge geouwehour op de weg en in de kleedkamer bevatten - zoals de meeste sportfilms - de beste momenten. 2,5*

M'n 3000ste stem overigens.

avatar van Metalfist
I tried to capture the spirit of the thing

Ijshockey is een sport waar enorm veel nostalgie rond hangt. Althans bij mij toch doordat ik vroeger altijd op het pleintje achter het huis ging hockeyen (weliswaar niet op ijs) maar ook doordat The Mighty Ducks reeks tot mijn favoriete jeugdfilms behoren en dat ik Wayne Gretzky's 3D Hockey '98 tot bloedens toe heb gespeeld op de good old Nintendo '64. Ik was dan ook meteen verkocht toen ik de Slap Shot trilogie voor nog geen 3 euro op een schap in de MediaMarkt vond. Natuurlijk direct meegepakt en gisteren het eerste deel eens opgezet.

Maar wat een vieze tegenvaller is me dit geworden! Ik denk dat ik dan ook met een compleet verkeerd beeld van de film ben beginnen kijken want veel hockey wordt er niet gespeeld. Neen, er wordt vooral geconcentreerd op een hoop gevechten en op den duur heb je het daar wel rond gezien. Vooral ook omdat werkelijk elk gevecht er gewoon krakhetzelfde uitziet. Dan begint één van de Hanson broertjes te knokken, springt de rest er tussen maar het enige wat ze doen is elkander vast houden. Saaie boel dus.. De film teert op de agressiviteit van de spelers maar die komt maar zelden reëel over en dat verveelt gewoon op den duur. Oké, ze bloeden regelmatig en er vliegen wel wat tanden maar het komt gewoon niet over. Wanneer de spelers niet op het ijs staan, wordt er geouwehoerd rond vanalles en nog wat maar grappig wordt het nergens. Af en toe een glimlach op mijn gezicht (voornamelijk dankzij de Hanson broertjes zoals bijvoorbeeld het moment dat ze met hun autootjes liggen te spelen op hun kamer) maar ik had hier toch echt wel wat meer van verwacht. Hopelijk zijn deel 2 en 3 wat humoristischer, al kun je die precies niet vergelijken met het eerste deel. Zeker omdat er al 25 jaar tussen deel 1 en 2 zit.

Ik was echt blij toen ik zag dat Paul Newman hier de hoofdrol in speelt. Ik heb bijlange na nog niet zo veel gezien van hem als ik zou willen maar hij is altijd wel perfect op zijn plaats. Rollen in films als The Sting, Cat on a Hot Tin Roof en Hemingway's Adventures of a Young Man doet hij erg goed maar hier mist hij toch. Naar eigen zeggen is dit de film waar hij het meeste plezier aan heeft gehad tijdens het maken en hij beschouwt het ook als zijn favoriete rol maar ik kon er niet veel mee. Buiten vloeken, tieren en wat vuile woorden gebruiken doet hij niet veel en eerlijk gezegd, het kwam niet over. Je kunt ook weinig sympathie voor zijn rol opbrengen, al geldt dat trouwens wel voor alle personages, en dat is nu niet echt een pluspunt te noemen. Neen, dan waren de Hanson broers wel wat leuker. Ik dacht trouwens dat Hanson hun echte naam was maar dat geldt maar voor één van de drie en het zijn zelfs echte geen broers van elkaar.

Nope, dit was het toch niet. Paul Newman is hier niet op zijn plaats als vuilbekkende coach en het enige lichtpunt in de film zijn de drie nerdige hockey spelers. Voor een film met een speelduur van 2 uur verwacht ik dan ook wat meer dan een handvol gevechten op het ijs en wat gelul in de kleedkamers.

avatar van S. Russell
Metalfist schreef:
I tried to capture the spirit of the thing

Misschien versta je geen Engels? "Wie oren heeft, die hore... " De film zit vol hilarische quotes en scherpe grappen en verwijzingen. Het is overigens geen film over ijshockey, maar over de ambivalente houding tegen geweld, en over de worsteling tussen 'show' en realiteit.

avatar van Metalfist
S. Russell schreef:

Engels is verre van een probleem, ik kijk nagenoeg al mijn films met Engelse ondertiteling, maar zoveel hilarische quotes heb ik hier toch niet in gehoord. Het is ondertussen alweer een jaar geleden dat ik de film heb gezien, maar wat me er nu nog van bijstaat zijn een hoop mannen die wat liggen te lullen in een café.

Als je echt grappige dialogen wilt, dan moet je maar eens iets van de Marx Brothers of een screwball comedy kijken.

Ik ben dan ook met een verkeerd beeld aan de film begonnen. Ik verwachtte een film die over ijshockey ging (zo wordt hij naar mijn gevoel ook overal verkocht) en daar kwam ik dus bedrogen uit.

avatar van mikey
Het is toch ook een film over ijshockey? Trouwens de ijshockey beelden zijn ongeevenaard mooi. Wat me betreft de uber anarchistische conedy!

avatar van Phantasm
Leuke komedie die lekker wegkijkt, is weer eens wat anders, meer vechten op het ijs dan ijshockey, leuk bedacht.

avatar van Mochizuki Rokuro
Helaas geen Slapshot vanmorgen op TV maar Ransom (1974) met Sean Connery .

avatar van Bombong
Mochizuki Rokuro schreef:
Helaas geen Slapshot vanmorgen op TV maar Ransom (1974) met Sean Connery .

Hij komt dan ook pas morgen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ga ik nog een keer de wekker zetten. Op Moviemeter staat ie bij vandaag namelijk.
Ik zal stinissen even een berichtje sturen.

Mochizuki Rokuro schreef:
Ik zal stinissen even een berichtje sturen.

Volgens deze bron moest hij wel komen

En volgens deze weer zondag TVGiDS - Slap Shot op RTL 4 om 05:55 uur

stinissen schreef:
Volgens deze bron moest hij wel komen

Dan gaan we die bron de schuld geven.
Dankjewel voor het aanpassen.

En daarbij ben ik ook maar een mens.... Hahahahaha

avatar van mikey
Gelukkig heb ik de dvd, 5.55 zondag ochtend

mikey schreef:
Gelukkig heb ik de dvd, 5.55 zondag ochtend

Je zou hem bijvoorbeeld ook gewoon kunnen opnemen of pindakazen

avatar van -LvB-
Whats up met die SS helm die die buschauffeur halverwege de film opheeft. Groot hakenkruis erop, was echt van wtf zie ik het nou goed

Amerikaanse sportkomedie met de steeds terugkerende kenmerken van voorspelbaarheid en karikatuur in de personages.
Eerder weinig gekende acteurs bevolken het ding, op Paul Newman na natuurlijk, deze keer in een komische rol en het moet gezegd : het lukt hem behoorlijk.
Kenners van het ijshockey zullen er wellicht iets aan hebben (wedstrijdbeelden zijn er genoeg) maar voor de neutrale filmfan is twee uur van deze materie wel meer dan genoeg, te meer daar de, doorgaans grove, dialogen moeten instaan voor de humor en dat gaat gauw vervelen.