Brubaker (1980)

geregisseerd door Stuart Rosenberg
met Robert Redford, Yaphet Kotto en Jane Alexander

Een onorthodoxe bewaker wordt in een extreem gevaarlijke gevangenis geplaatst, in de hoop de omstandigheden aldaar te kunnen verbeteren. Om de misstanden boven water te krijgen doet hij zichzelf voor als medegevangene.

Zelden weet een film van 23 jaar oud me nog zo te boeien, een sterke gevangenis film! Waar gebeurd, sterk geacteerd, een aangrijpend einde. En Redford op zen Redfords .. en wat ik ben blij dat ik leef in the free world!

FisherKing
Ja Bijzonder sterke Rol van Robert Redford. Dit is wellicht zijn beste.

avatar van Purmerend
Een afwisselende gevangenisfilm met een zeer aangrijpend einde. 3,5*

avatar van Albert S
Geweldige film. Robert Redford zet een ijzersterk karakter neer.
Ik begrijp dat het een waar gebeurd verhaal is.

Ik vond het einde een beetje onbevredigend. Ik had de slechterikken graag een vernedering zien ondergaan.
Nu een 4.5, anders zeker een 5.

Boeiende film met Robert Redford in een prima hoofdrol. Het thema van misstanden in een grote gevangenis komt goed uit de verf. Oorspronkelijk zou John Huston deze film regisseren, maar routinier en mindere God Stuart Rosenberg nam het stokje van hem over. Hij heeft het prima gedaan. Rosenbergs beste film is vermoedelijk toch Cool Hand Luke, uit 1967, met Paul Newman.

Ruim 20 jaar later probeert Redford het noge een keer met een gevangenisdrama "The Last Castle".
Maar deze Brubaker is en blijft toch DE klassieker.
Een onredelijk hard regime teistert de vele gevangenen in
deze gevangenis en Redford schittert als opstandeling.
Sterk karakter.
De staande ovatie blijft nog lang naklateren asl de aftiteling en de film al zijn afgelopen.

avatar van Jan met de pet
Superfilm.......4,5......... 3de keer gezien.

avatar van italian
kleine maar sterke rol van een nog niet bekende Morgan Freeman

lowhusky
Chr!Zzle schreef:

En door die redenen geef je dus een 0,5

ja precies
dit is niet mijn film want ik verveelde me dood
iedereen heeft zijn mening over films toch?

In de veronicagids stond dat Robert Redford niet helemaal op zijn plaats was in deze film, terwijl ik het juist een van z'n beste rollen vind in een hele mooie film

avatar van Poeha
Albert S schreef:
Geweldige film. Robert Redford zet een ijzersterk karakter neer.
Ik begrijp dat het een waar gebeurd verhaal is.

Nu een 4.5, anders zeker een 5.

Ik heb de film gisteravond op TV gezien en ik heb er een zelfde gevoel aan overgehouden.
Wat een aangename verrassing zeg voor zo'n "oude" film.

Ik had ook veel liever een - Amerikaanse film einde - gehad (lopen bijna altijd goed af).

Maar deze film schijnt inderdaad op waargebeurde feiten te berusten... so hey!

4,5* i.p.v. 5* door het einde!

avatar van Poeha
italian schreef:
kleine maar sterke rol van een nog niet bekende Morgan Freeman

Ja leuk, verraste mij!
Wist niet dat hij ook meedeed!

avatar van Mythikal
De verhaallijn en de acteurs/actrices zijn geweldig.
Redford speelt zijn rol fantastisch, alhoewel hij heel af en toe hier en daar een steekje liet vallen. Jammer dat het wel braaf is gebleven, want in het echt ging het wel wat heftiger aan toe in de gevangenis.

Mijn stem 4.5

Chr!Zzle schreef:
te weinig actie enzo en het verhaal vind ik maar klote

Zo zijn de meeste drama films.. Als je al niet van drama houdt, waarom kijk je dan en stem je er dan ook nog op?

Mythikal schreef:
De verhaallijn en de acteurs/actrices zijn geweldig.

Mijn stem 4.5

Ik kijk ernaar omdat ik drama films ook mooi vind
en deze vind ik gewoon wat minder zoals ik al had verteld en dat is mijn mening en waarom ik stem ja logisch eh
als je een film heb gezien dan ga je toch stemmen wat je ervan vind daar is deze site toch voor

avatar van Mythikal
Jij zegt dat er te weinig actie inzit, heb je dan ooit een drama gezien dat vol zit met actie? En aangezien je blijkbaar niet weet wat het verschil is tussen drama- en actiefilms, begrijp ik niet waarom je dan nog stemt op een drama film...

avatar van 606
super mooi verhaal en goed geacteerd over de werkelijkheid in de gevangenis.

4 sterren

orbit
Film die zeer duidelijk de basis heeft gelegd voor de nummer één hier op MoMe.. fantastische rol voor Redford.

aerts007
Prima film met een sterke Redford.

Een uitstekende Robert Redford in deze film.
Maar ook andere acteurs zijn hier steengoed, onder anderen Yaphet Kotto, die ik altijd al een goed acteur heb gevonden.
Let ook op de kleine rol van Morgan Freeman, in deze prent nog een nobele onbekende.
Ook het scenario zit goed, maar het kan eigenlijk niet fout lopen, wetende dat dit verhaal is gebaseerd op ware gebeurtenissen.

Film na zo'n kleine dertig jaar weer eens gezien, maar nu op dvd. Realistisch gevangenisdrama, als ik me goed herinner, gebaseerd op ware gebeurtenissen, waarin onverbloemd een smerig gevangenisleven vol gruwelijkheden, corruptie en verkrachtingen wordt getoond.

Prima drama met een ijzersterke rol van Robert Redford. Verhaal zit prima en elkaar en de film is eigenlijk vanaf het begin tot het einde boeiend. De beelden zien er trouwens ook fraai uit.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Subgenre & subplotjes.

Niet alle subplotjes zijn even sterk, maar over het algemeen is dit een degelijk gevangenisdrama. Redford is niet misplaatst, maar steekt schril af bij alle platte cliché-types die de revue passeren. Toch is dit geen gekke wegkijker en binnen het subgenre een behoorlijke klassieker.

Goed.

ipman-99
"You can't reform the system if you're not in it.." ...:T " !!!

Meeslepende genre-film (Heropfrissing) !!! "Brubaker" is een prachtige meeslepend gevangenis drama met een fantastische Robert Redford in de hoofdrol. Een film die voornamelijk uit heel wat dialogen bestaat, maar in mijn ogen geen seconde verveelden. Er werd een fascinerend verhaal vertelt ondersteunt met geweldig acteerwerk. Linda Haynes ("Coffy") gaat even uit de kleren in deze prachtige gevangenis drama film.

avatar van de grunt
Clichéfilm.

avatar van laurel
Na jaren nog maar eens gekeken. En het bleek dat ik de film toch niet zo goed vind als ik hem destijds vond. Echter wel goed acteerwerk van Robert Redford.

avatar van Dievegge
Robert Redford loopt er ongeschoren bij in dit gevangenisdrama. Het is een aanklacht tegen wantoestanden in een gevangenis in Arkansas in de jaren '60, gebaseerd op ware feiten. Brubaker (in werkelijkheid Thomas Murton) trekt ten strijde tegen corruptie, mishandeling en andere zaken die het daglicht niet mogen zien. In tegenstelling tot de politica Lillian (Jane Alexander) is hij niet tot compromissen bereid. Sommige gevangenen hebben de status van trusty, een soort gezagsfunctie. Het corrupte systeem gaat van de bodem tot de top, tot en met de gouverneur.

Redford speelt met energie en charisma. Yaphet Kotto heeft de mooiste nevenrol als een van de gevangenen. Wanneer hij in het begin gefolterd wordt, krijgen we weinig van het geweld te zien, maar wel een close-up van de geschokte reactie van Brubaker. Morgan Freeman speelt een verwarde gevangene die uit de isoleercel komt. Hem meen ik nog al eens als gevangene gezien te hebben, maar dat zal in iets minder bekends geweest zijn.

Een man met een doel, een conflict met de autoriteiten, grauwe realiteit, gedreven acteurs... Het is genoeg om twee uur lang je aandacht vast te houden.

avatar van Lakte
Vond hem wel aardig, niet meer niet minder!

Had het idee dat het wel wat beter uitgewerkt had kunnen worden, beetje langzaam en soms is er even een moment dat je je aandacht verliest.

avatar van hannes64
de grunt schreef:
Clichéfilm.

Snap ik even niet, vond em zeer goed gemaakt en een zeer goed verhaal.
Voor mij is dit Redford zijn beste rol ook nog.
Net zoals in The Hot Rock (waar ik nog steeds naar op zoek ben), speelde ie top.

avatar van knusse stoel
Prima film met dito verhaal, een ruime 7+ als waardering!!!

Onderhoudende film die door ware feiten zou zijn geïnspireerd.
Een optelsom van alle misbruiken die in de gevangenis werden gepleegd leidt u naar misdadigheid, corruptie binnen de gevangenismuren maar ook ver daarbuiten, tot op hoger niveau. Film is dan ook in wezen een sterke aanklacht tegen al die feiten.
Robert Redford zat perfect in de rol van doorzetter en hervormer met zin voor correctheid, wat verrassend genoeg uit de hoek waar steun had moeten van komen, niet werd aanvaard.
Een degelijk opgezet drama dat terecht, precies voor het scipt, voor een Oscar werd genomineerd.