Slap Shot 2: Breaking the Ice (2002)

Komedie / Sport

geregisseerd door Steve Boyum
met Stephen Baldwin, Gary Busey en Jessica Steen

Sean Linden is een volhardende aanvoerder van het ijshockeyteam Charlestown Chiefs. De tijd van glorieuze overwinningen van The Chiefs is al lang voorbij en ze begeven zich nu letterlijk en figuurlijk op glad ijs. De nieuwe coach is een vrouw en de nieuwe eigenaar van de club, de stinkend rijke miljonair Dean Claremont, heeft een nieuw plan. Hij geeft The Chiefs een hoofdrol als lachwekkende stuntelende losers in een nieuwe nep-hockeycompetitie op televisie.

Ik ken volgens mij het origineel wel, dat nog niet op deze site staat. Ik vond 'm toen erg goed.

temper
Waardeloze film. Vergezocht verhaal. Slechts de 'introductie' van de teamleden was enigszins lachwekkend. Lijkt me wat weinig voor een komedie. (1.5 sterren)

Een sportkomedie die meer op amerikaanse continent succes heeft dan hier. Alleen al door de populariteit van het ijshockey gindsEcht grappig vond ik hem nu ook niet. De cast is groter dan de kwaliteit van de film. Tis weer eens een ander verhaal van losers die winnaars worden!

het origineel heb ik op dvd en is best leuk.

avatar van Ramon K
Die drieling in het origineel, die zijn hilarisch. Rest van de film was ook ok.

Wouter schreef:

het origineel heb ik op dvd en is best leuk.

Waar heb je die vandaan dan. Zoek m al een tijdje. Die is erg gaaf namelijk, itt tot deze. Wel leuke scene dat ze de sportquiz wint en uit eigen ervaring weet wie de grootste van de hele ijshockeycompetitie heeft, de slet.

PartyMarty schreef:

Waar heb je die vandaan dan. Zoek m al een tijdje.

Gewoon regio 1. Online gekocht.

Diesel
Redelijk amusante no-brainer met een hele leuke rol van Baldwin. 2,5*

avatar van D-ark
2,5 diesel heeft gelijk maar de drie gekken zijn ook geweldig

avatar van Metalfist
Beter dan het eerste deel

Als er één filmreeks is die altijd op mijn nostalgie kan rekenen, dan is het The Mighty Ducks trilogie. Ze hebben me een zekere voorliefde voor ijshockey gegeven (samen met Wayne Gretzky's 98 op de N64 natuurlijk) en ik was al jaren benieuwd naar de Slap Shot trilogie. Het eerste deel kon echter niet op al te veel sympathie rekenen langs mijn kant en ik had dan ook niet echt veel zin om de rest van reeks te zien. Gisteren was ik echter achter een komedie aan het zoeken en mijn oog viel op deze Slap Shot 2. Ach, ik heb ze nu toch gekocht dus laat ik ze nog maar eens een kans geven.

En dit tweede deel is me in ieder geval beter bevallen dan zijn voorganger, al ben ik waarschijnlijk één van de weinigen die dat vindt. Ik kan dan ook niet goed mijn vinger erop leggen waarom ik deze juist beter kan waarderen dan die met Paul Newman maar wat duidelijk is, is dat er hier meer wordt geconcentreerd op het hockey spelen zelf. Natuurlijk krijgen we een redelijk voorspelbaar verhaal voorgeschoteld maar dit was in mijn opzicht gewoon leuker. Beetje zonde dat de Hanson broertjes halverwege de film verdwijnen want dat haalt de vaart wel wat uit de film. Ook jammer dat de uiteindelijke confrontatie tussen The Chiefs en het superteam uiteindelijk nogal snel voorbij is, daar had wel net iets meer mee gedaan kunnen worden.

De kracht van de film zit hem natuurlijk in de losgeslagen Hanson broertjes. Hoewel het technisch gezien geen broers zijn (twee van de drie heten zelfs Carlson in plaats van Hanson met hun achternaam), hebben ze een lekkere broederlijke vibe over zich hangen en hebben ze met gemak de leukere scènes uit de film op hun naam staan. Geweldig idee ook om Gary Busey aan de cast toe te voegen. Hij heeft echt de perfecte kop om dit soort personages te spelen en is daar dan ook uitstekend in. Verwacht voor de rest geen oude bekenden uit de eerste film (buiten Hanson broers dan) maar gewoon een volstrekt nieuwe cast. Zo neemt één van de Baldwin broers de hoofdrol voor zich maar die zal toch eeuwig ten boek staan als Barney uit The Flinstones. Hij is hier op zich dan ook niet zo speciaal maar doet gewoon wat hij moet doen. Natuurlijk moet er ook nog een vrouwelijke romantic interest in meespelen en die rol is weggelegd voor Jessica Steen, de originele Elizabeth Weir uit Stargate SG1. Ook zij doet het niet slecht maar niets bijzonders natuurlijk.

Voor mij is dit met gemak een betere film dan zijn voorganger. Al kun je natuurlijk niet meer echt van een vervolg spreken want er zitten ettelijke jaren tussen beide films en met uitzondering van 3 personages en de naam van het team is er geen enkele link met het origineel. In ieder geval heb ik me wel redelijk geamuseerd maar een topper wordt het nooit, misschien dat het 3e deel daar nog enigszins verandering in kan brengen.

avatar van Phantasm
Stuk slechter dan zijn voorganger, er gebeurt het eerste uur niet erg veel in, van een komedie had ik wel wat meer van verwacht.