Hunter Killer (2018)

Actie / Thriller

geregisseerd door Donovan Marsh
met Gerard Butler, Gary Oldman en Common

Een Amerikaanse commandant van een onderzeeër moet samenwerken met een Navy SEAL om de verkozen Russische president te redden. Deze is gevangen genomen tijdens een militaire coup. Ze moeten hiervoor ver doordringen in de Russische wateren en proberen te voorkomen dat een foute Russische generaal een Derde Wereldoorlog begint.

• vanaf 12 april 2019 te koop op dvd en blu-ray

kappeuter (moderator)
Vanaf 25 oktober in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van 606
Lijkt me erg cool

avatar van tbouwh
Waarom speelt Gerard Butler minstens 1,5 keer per jaar in een slechte actiefilm?

avatar van Kondoro0614

avatar van TornadoEF5
de grunt schreef:
Jammer dat Gary Oldman zich hiervoor leent

Om over de foeilelijke CGI nog maar te zwijgen

Plot is nog veel erger... Weer altijd die anti-Russische films vanuit Amerikaanse hoek. Er is echt geen betere macht dan de andere, ook in koude oorlog films. Het gaat gewoon om twee supermachten die voor wereldominantie strijden, maar de Sovjet Unie / Russen zijn altijd de slechterikken.

avatar van sinterklaas
Pfffff, wat krijg je toch een slappe piemel van patriotistische kapings/duikbootfilms/Navy Seal films. Dat dit nog in de bioscoop komt...

avatar van Flitskikker
Allemachtig, wat een taalfouten in de ondertiteling van de trailer weer. Ze leren het ook nooit bij DFW.
Dat wordt weer wachten op US VOD/blu-ray met Engelse ondertiteling.

avatar van Zwolle84
Oftewel: typische Pathé Sneak. En laat ie dat nou net vanavond zijn

avatar van SuperSideSwipe
Heel voorspelbaar, best afgezaagd, niet realistich en heel Hollywood.

En toch..

Een superleuke filmavond gehad.
Een goede Butler, vlotte actie, prima muziek en mooie beelden.

Lekkere actiefilm die goed te doen is voor iedereen die het verhaal met een korreltje zout kan nemen.

avatar van IngeSour
Super film, spannend, verrassend en Gerard Butler speelt goede rol.

Tja, cliché verhaal maar verder prima 2 uurtjes bioscoopvertier. Prima gefilmd, mooie beelden van -met name- het oorlogsmaterieel. Gelukkig geen overdaad of over-the-top geweld zoals bij Mile 22. Minpuntje: karakters zonder diepgang.

Ik verwachtte helemaal niets van deze film, maar hij verraste me in positieve zin. Ik vond dit een hele leuke actiethriller. Heel spannend, ik heb genoten.

avatar van Graaf Machine
TornadoEF5 schreef:

Dit is geen anti-Russische film. De Russen zijn ook niet de slechteriken. Wel is de slechterik een Rus.
Verder best een leuk actiefilmpje. Ongeloofwaardig af en toe, maar ach, daar kijk je dit soort films ook wel een beetje voor.
Als Amerikanen een film maken, mogen ze ook best zichzelf de beste vinden. En zelfs dat gebeurt helemaal niet altijd.

avatar van Psycho-M
Net als een aantal MM'ers hierboven toch wel positief verrast.
Ik had er niet veel van verwacht, maar bleek toch wel een prima actie thriller te zijn.
Ok het is geen Hunt for red october of Crimson Tide, maar nog steeds een bovengemiddelde onderzeeboot film.
Het wordt wel tijd dat die Butler weer eens een echte goede film gaat maken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dit was ondanks de voorspelbaarheid van het plot echt een heerlijke actie-thriller die van begin tot eind wist te boeien en vooral te vermaken. Eigenlijk kreeg ik een beetje flashbacks naar die films uit de 80's en 90's toen Rusland nog een hele gewilde vijand in films was. Altijd kregen ze klop van de Amerikanen. Nou is deze Hunter Killer gelukkig niet zó zwart wit, want ook al is de Amerikaanse hulp hard nodig om de Russische president te redden, uiteindelijk verslaan Russische militairen hun eigen mannen, ook nog met extra hulp van de Russische kapitein die de boel ondersteunt en wordt er zo een internationaal conflict voorkomen.

Het is vooral een geslaagde mix van duikbootspanning (al halen ze nooit het niveau van films als Das Boot of The Hunt for Red October) en Navy Seals-actie aan land wat in een lekker vlot tempo wordt gebracht, ondersteunt met fraaie beelden van ijs, water en besneeuwde landschappen. Visueel is de film best wel aantrekkelijk, op een paar lelijke explosies na. Gerard Butler speelt ook een goede hoofdrol van de ervaren kapitein die het vertrouwen van de crew moet winnen, maar dat uiteraard doet. De film is voorspelbaar, maar wat boeit het. Het geweld is lekker rauw, maar wordt ook maar spaarzaam ingezet, zodat het goed gedoseerd blijft. Wel jammer dat ze de Russen niet gewoon lekker Russisch laten spreken, dit soort gekke accentjes komen niet zo heel nuttig over. Maar dit is wel onverwacht fijn vermaak geworden. Niks mis mee.

avatar van pierre18
Prima film ook al weet je ongeveer waar het allemaal naar toe gaat. Maar wat geeft t goede actie en mooie locaties. Er werd gefilmd in meerdere kampen en daarmee kreeg je een mondiaal gevoel. Enige minpuntje waren de chaotische en soms onscherpe camerabeelden in het begin. Bewegingen waren veel te veel van het goede. Maar de rest was uitstekend.

avatar van mrklm
Natuurlijk is het plot rondom een miskende Russische minister die een nucleaire oorlog dreigt te ontketenen totaal niet origineel en doet Gerard Butler zijn typische macho-one-man-show. De scènes aan land zijn ook routinematig geschreven en weinig enerverend... maar de scènes met de onderzeeërs zijn vaak ontzettend spannend. Een levensgevaarlijke tocht door een mijnenveld levert suspense op waar Hitchcock trots op zou zijn geweest en de scène waarin Butlers boot onder vuur wordt genomen door een regen aan mortiergranaten is één van de beste actiescènes in zijn soort. De finale mag er trouwens ook zijn! In één van de laatste films die hij maakt voor zijn dood levert Michael Nyqvist een voor hem typerende, onderkoelde vertolking af die perfect contrasteert met die van Butler en de film voorziet van een hart. Tel daar nog de altijd betrouwbare Gary Oldman op als de heethoofdige Chairman of the Joint Chiefs of Staff en je hebt een dijk van een actiefilm.

avatar van Ajax&Litmanen1
mrklm schreef:
en doet Gerard Butler zijn typische macho-one-man-show.

Dit doet hij juist totaal niet in deze film. Speelt juist een teamplayer en iemand die zijn keuzes af moet wegen.

De man raakt ook niet eens een wapen aan.

Y&T
prachtige opnames, vette muziek....
maar wat n baggerfilm....
de Russen zijn natuurlijk de slechterikken, de Amerikanen de helden....Russen die op het hoofdkwartier Engels praten, soms in de actie Russich, ..maar ala...
..wat een dramatisch slecht verhaal.......

avatar van stuffie
Aardige film, deed me denken aan Command & Conquer.

Geen topper, maar best te doen voor een doordeweeks avondje bioscoop. Russen die Engels spreken is dan weer wat minder. Verhaal is wat dun maar de actie maakt veel goed, niet teveel maar net genoeg.

avatar van andijvie
Heb de film in 4DX gezien. Wat een belevenis, helemaal fantastisch. Ik heb 6 jaar op onderzeeërs gevaren (Tijgerhaai en de Dolfijn) en moet eerlijk zeggen dat de film in combinatie met het 4DX er voor zorgde dat ik weer helemaal terug was. De stoelbewegingen zorgen echt voor een extra beleving. Wanneer het 4DX niet overdreven wordt, en met smaak toegepast is het een echte topper.
Op naar de volgende Tom Glancy verfilming.

avatar van Vitruvian
Ik heb mij vermaakt met deze film maar je moet er niet teveel van verwachten. De CGI viel mij wel een beetje tegen voor een film uit 2018.

avatar van bombario
Onverwacht leuke film. Het verhaaltje stelt niet veel voor en verwacht geen emotionele diepgang. Maar het tempo ligt hoog, de actiescènes zijn fraai en met dolby surround komen ook je oren aan hun trekken. Hij was ook minder patriottisch dan ik vreesde. Tuurlijk, er zit nog steeds flink wat Amerikaanse propaganda in, maar lang niet zo erg als in soortgelijke films. Heb me goed vermaakt terwijl ik sceptisch was.

Jammer dat ik veel reacties lees die negetief zijn en denk de film niet goed gezien hebben of bevoordeeld zijn. andijvie dit was geen Clancy verfilming! Wel een boekverfilming trouwens, daar heb ik een zwak voor. In dit geval:Firing Point door Don Keith & George Wallace. Het mooie aan deze film was dat het een film is die echt op de waarheid gebaseerd kunnen zijn, het is geen typisch patriottisch Amerika verhaal en de actie is realistisch. Verder laat het een duikbootoorlog zien en gaat het over een militaire coup die echt zou kunnen gebeuren en over echte millitairen, net als in een film zoals 12 Strong of American Sniper. Verder geeft deze film een mooi beeld van wijze mannen en loyaliteit.

avatar van predator
Prima film, genoeg actie en spanning en de Amerikanen en Russen zijn gelijkwaardig. Geen rare plotwendingen en Butler houdt zich als macholeider in.

avatar van Groover86
Geweldige film! Echt zeker de moeite waard en vanaf het begin een goed en spannend verhaal!
Zeker 4DX is hij echt top! De effecten zij. Heel goed toegepast op deze film!

avatar van Phil Leotardo
Prima film voor tussendoor. Ik vond hem zelfs nog iets beter dan ik vooraf had verwacht.

Gerard Butler speelt goed, Gary Oldman en Common beetje routinematig, Michael Nyqvist, die de Russische admiraal speelt helaas overleden aan longkanker niet lang na de opnames vond ik dan weer sterk spelen.

De twee uur vlogen voorbij. Leuk om Toby Stephens na Black Sails weer in een andere rol te zien, alhoewel je steeds als je hem ziet aan Captain Flint blijft denken

Voor een actiefilm die als vanaf 12 jaar geclassifeerd is vind ik hem niet te braaf, wat dan weer positief is in mijn ogen. Volop actie en goed acteerwerk, het script is niet al te geloofwaardig maar dat hoeft ook niet altijd, zoals bij deze film.

3 sterren voor deze no nonsense actiefilm.