Avengement (2019)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Jesse V. Johnson
met Scott Adkins, Craig Fairbrass en Thomas Turgoose

Een gevangene mag de gevangenis verlaten en gaat met proefverlof. Hij weet echter te ontsnappen aan zijn bewakers en pakt zijn criminele leven weer op. Hij wil wraak nemen op de mensen die verantwoordelijk zijn voor problemen uit zijn verleden.

avatar van sinterklaas
Leuk Brits misdaadfilmpje. Gelukkig niet weer zo'n herhaaldelijk amateuristisch riedeltje dat zich weer eens richt op voetbalhooligans, Essex of een Ritchie wannabe achtige constructie.

Om te beginnen switcht Avengement vaak met de tijd. De ontsnapping van de verminkte gevangene (die hier ook erg strak wordt neergezet door Scott Adkins), met die hele Tarantino-achtige geheel in die pub... en de flashbacks die de film doen ogen als een gevangenisthriller.

En dat weet prima uit de verf te komen. Adkins wil wraak. Wraak op degene die hem misleidt hebben en alles en iedereen die er verantwoordelijk voor is. De hoofdprijs is voor zijn broer. De scene's in de kroeg zijn erg amusant. De personages hebben iets charismatisch en ook het barvrouwtje vormt een leuk gezelschap. Maar Adkins weet de boel onder de duim te houden en neemt, terwijl hij de pintjes wegdrinkt, rustig de tijd om zijn statement te maken. Dan de flashbacks in de gevangenis. Snoeihard, koud, uitzichtloos, en genadeloos. Vrijwel hoe een gevangenisfilm zou moeten zijn.

De actie en de vechtscenes zijn lekker gewelddadig en bloederig en weten te raken. De regisseur heeft zich niet tam gehouden. Wel opmerkelijk dat dit van een regisseur is die een paar gigantisch slechte B-films op zijn naam heeft staan.

En dat Adkins de nieuwe vechtersacteur kan worden ala de vroegere Van Damme, is ook wel duidelijk.

Prima misdaadfilmpje, met vele tijduitstapjes... en de botte Engelse humor mag ook niet ontbreken. Nou, dan heb je wel een paar mooie ingrediënten.

avatar van Daan258
Voor tussendoor nog wel vermakelijk, maar al met al niet zo boeiend.
Sowieso ben ik niet heel groot fan van Scott Adkins, maar zo af en toe een actie film waar je je verstand even lekker op nul kan zetten is wel geinig.
Het verhaal is vrij matig maar gelukkig weten de actie scene's nog wat te redden.
Wel leuk dat ik voor het eerst Leo Gregory na de film Hooligans weer in een film zie spelen.ziet spelen. Geen grote rol dat hij heeft maar alsnog.

avatar van The Brain
Sinterklaas hierboven heeft het netjes omschreven. Zonder voorkennis was ik aan deze film begonnen en ik kreeg heel erg de neiging om hem na 15 minuten af te zetten. De film oogt in het begin namelijk als een heel erg mislukte B-film zonder duidelijk verhaal. Gaandeweg wordt het verhaal door flashbacks uitgelegd en krijg je steeds meer sympathie voor de hoofdrolspeler, dat werkt wonderwel. De film weet te boeien zeker door de harde, smerige actie scenes. Zeker geen film voor tere zielen, maar als je van geweldadige films houdt dan is dit zeker een aanrader. De speelduur is precies genoeg voor dit soort films, de tijd vloog voor mij voorbij.

avatar van FillumGek
Een lekker stevige, stoere no-nonsense mannenfilm. Eentje met een verhaallijn zo dun als een spijker, maar waar de actie zo rauw en hard is dat het alles goed maakt. Al is het wel Scott Adkins die de show steelt als keiharde crimineel die geen greintje sympathie heeft, en ook niet opwekt. Avengement is een wraakfilm pur sang waar geen plaats is voor sentimenteel gezeik.

Cain loopt een bar binnen, bestelt een biertje of twee en binnen een paar tellen heeft hij zijn vijanden op de knieën, klaar om te verklaren waarom hij hen allemaal in de pan gaat hakken. Via flashbacks wordt het gevangenisleven van Cain uit de doeken gedaan. Een fijne afwisseling met de zwart-komische gesprekken in de war, wat nog lekkerder wegkijkt door het Britse accent. In de gevangenis is het vooral hard knokken waarbij bloed en open wonden regelmatig worden getoond. De actie is hard en raak en goed gechoreografeerd. Het leven is uitzichtloos en de moedeloosheid is goed te voelen, overtuigend gebracht dus.

Het laatste half uur mondt ook nog uit in een goede vechtpartij waarin Adkins wederom schittert. Het enige wat ontbreekt is dat de barvrouw geen klappen krijgt, de hardnekkigste vijand van allemaal. Een fles op zijn hoofd stuk staan, een tas met wapens het toneel op mikken, een mes aan Lincoln geven en als toppunt de lekbak in Cain's bierglas leeggieten. Dit had alle stoppen door moeten slaan, maar zelfs Cain is hier te lief voor. Avengement is gewoon een grove prent die geweld verheerlijkt aangevuld met ook nog eens een puike soundtrack. Een wel erg dun plot en het uitblijven van écht spectaculaire actie of verrassende scenes maken dit niet tot een topper, maar wel een bovengemiddelde badass movie.

Vette trailer, lekker bruut

avatar van TronMan
Zo dan, wat een heerlijke brute film. Goed verhaal en netjes geacteerd. En de actie is enorm gaaf, en mooi en duidelijk in beeld gebracht. Samen met 'Boyka' Undisputed reeks, topper van / met Scott Adkins.

Tering, wat Kan die gast klappen uitdelen.
Brute film