Hard Target 2 (2016)

Actie / Thriller

geregisseerd door Roel Reiné
met Scott Adkins, Robert Knepper en Rhona Mitra

Wes Baylor, een in ongenade gevallen martial arts fighter wordt na een gewonnen gevecht uitgenodigd om in Thailand te komen vechten. Daar aangekomen blijkt dit gevecht zo zijn eigen spelregels te hebben. In de jungle wordt Wes vrijgelaten, waarna een manhunt op Wes op touw gezet wordt. Wes zal samen met zijn vrouwelijke collega Sofia zich een weg uit de jungle moeten vechten, terwijl hij op de hielen gezeten wordt door een stel tot de tanden bewapende bad guys.

KillerPony 3000
Laattijdig vervolg op Van Damme's box office hit -en vreemd genoeg zonder Van Damme- waar geen enkele duif uit de Thaise jungle ontsnapt aan de slow motion camera. De ode aan John Woo is duidelijk aanwezig en leuk maar de actie mist inspiratie en de editing is een rommeltje. Bad guy en henchman zijn een aanfluiting, zeker in vergelijk met zijn voorganger. Erg bizar en teleurstellend voor een ode aan Woo -en vervolg op Hard Target- is tenslotte de zo goed als complete afwezigheid van een stijlvol vuurgevecht (waar zaten ze met hun gedachten?). Roel Reiné kan beter.

Vermakelijke actiefilm. Prachtige locaties, geinige slow mo momenten, soepel verhaal en zeer fraaie scenes van Adkins.
Schurken kwamen interessant over.

Kritiek:
-Roel lijkt af en toe niet goed te weten waar die met het verhaal naar toe wil en bepaalde scenes kwamen als geforceerd en onnodig over.
-Rhona Mitra had als bekend gezicht (veel) meer tijd moeten krijgen en later dood moeten gaan. Ze staat notabene op de voorkant van de dvd maar speelt een soort bijrol. De paar scenes dat ze er was waren cool en dit had stuk meer moeten zijn.
-De film brak af en toe zijn eigen logica. De Thaise dame die kennelijk niet kon vechten en verschillende keren rondgeslagen werd vermoorde wel het karakter van Mitra die eerder bijna Adkins versloeg.
Was sowieso beter geweest als Thaise dame een knokker was geweest in plaats van een standaard dame in nood. De vechtscenes leken soms ook uit verschillende films te komen. De openingsscene zag er uit als standaard MMA en pas later kwam de kenmerkende acrobatische stijl van Adkins naar voren.
-Had meer Yuri Boyka stijl gemogen, de keren dat Addkins in actie kwam was de actie fantastisch. meerdere van deze scenes was perfect geweest.
-Waarom was er niet meer acrobatiek van Adkins, zijn bekende Boyka trap was geen een keer te zien....
-Ook de actiescenes waar Adkins niet aan mee deed zagen er cliche en onnodig uit. Niet helemaal duidelijk waarom Roel niet meer stuntlui in de cast had opgenomen als het toch vooral om de actie draait. De stierenvechter tegen de Thaise en haar broer leek volledig onnodig en was kapot saai vergeleken met Adkins zijn scenes. Meer lui zoals in Ninja. Ninja 2 en Accident Man in je cast proppen maakt dat de actie veel beter wordt. Ik bedoel we kijken dit soort films nou eenmaal voor de actie....

avatar van xxERWINxx
Zeer goede actiefilm! Vandaag nog eens herbekeken, ik hou wel van dit soort films in de jungle, een soort Rambo.
Veel mooi actie en achtervolgingen, volop actie en avontuur, ook het einde is zeer geslaagd.

Super film met een knallend goed einde ,deze film doet mij meer denken aan Surviving the game uit 1994 dan aan Hard target met JVD.

ik houd erg veel van zulke films. helemaal mijn ding. maar dit was toch wel de beste tot nu toe..

avatar van Elchapo
Lekkere actiefilm,over de top maar dat hoort wel in dit genre thuis.3.5 stars.

Wat een ongelooflijke prut. Zonde van mijn tijd.

avatar van Shadowed
Zeer matig.

Look, I get it. Een simpele actiefilm zoals deze, notabene een vervolg op het ook niet al te subtiele Hard Target, hoeft niet uit te blinken qua plot. Een actiefilm mag natuurlijk altijd dom vermaak zijn, maar er zit een duidelijk verschil tussen een dom verhaal neerzetten en hele stukken overslaan in je verhaal.

Reiné wist me echter wel te verrassen in de eerste 10 minuten. Na een hele aardige opening, kenmerkend in uitmuntend cameragebruik en degelijke montage krijgen we een aantal goede actiescènes voor de kiezen. De ouderwetse regie was echter al te herkennen tijdens het boksgevecht, maar ook het boksgevecht kende nog aardige actie.

Je komt dan ook al een eind met Adkins. Wat mij betreft 1 van de grootste actietalenten uit Engeland. Ik zie hem vaak vraag, maar dit soort rollen liggen hem wel wat minder. Vooral omdat Reiné veel te moeilijk doet over zijn verhaal. Er worden allerlei onnodige clichés bijgesleept die totaal overbodig zijn. Waarom toch? Hou het lekker simpel. Zo wordt Adkins als een typische held neergezet met (natuurlijk) een verleden maar als held is Adkins toch niet helemaal geschikt qua acteren.

Nadat de eerste 10 minuten best aardig zijn, stort de film al snel als een kaartenhuis in elkaar als de jacht begint. Is het zo moeilijk om de ouderwetse regie van Woo te overtreffen? Ik dacht het niet, maar Reiné herhaalt zelfs zijn constante slowmotion bewegingen. Het verschil is dat Woo nog actietalent kon casten, daar heeft Reiné lak aan. Denk maar aan het gevecht tussen Mitra en Adkins. Bijna pijnlijk om te zijn hoe weinig Mitra over vechttechniek beschikt. Hebben de acteurs eigenlijk wel geoefend voor deze film?

De knokpartijen zullen ongetwijfeld gave stukjes bevatten, maar Reiné belast (te) veel scenes met slowmotion en doet dit zo vaak dat de kick er al snel uit is. Geen enkele actiescène, uitgezonderd de brugscene, gelijk 1 van de betere scenes, kent vlotte regie. Zo zit je eigenlijk de volledige film te kijken naar een film die wel zijn best doet, maar gewoon niet over de juiste crew beschikt.

De crew is echter niet alleen op vechttechniek ongeschikt, maar hier en daar ook op acteren. Vooral Mitra was te erg voor woorden. Truong minstens net zo erg. En nogmaals, waarom zo moeilijk? Laat haar rol er gewoon uit. Adkins kan goed vechten, maar sommige dialogen komen er maar matig uit.

Erg duf gebeuren. Als geheel zelfs minder dan Woo's film uit 1993. Qua actie misschien wat beter soms, maar qua verhaal onnodig ingewikkeld geschreven, en daarmee blijkbaar te hoog gegrepen voor de regie. Het script en verhaal zijn om te huilen.Karakteropbouw is niet aanwezig. Soms nog wel mooie beelden van het landschap, dat wel. Opvallend genoeg maakt Reiné wel goed gebruik van de locaties. Voor de rest erg matig op een hoop fronten.