Hard Target (1993)

Actie / Avontuur

geregisseerd door John Woo
met Jean-Claude Van Damme, Lance Henriksen en Arnold Vosloo

Een vrouw huurt een 'rondtrekkende' man in als haar gids door New Orleans om op zoek te gaan naar haar vermiste vader. Ze ontdekken een dodelijk kat- en muis spel dat met de verdwijning van haar vader te maken heeft.

Opzicht was dit een typische jaren 90 dertien in dozijn cliché actiefilm. Maar het was wel geweldig om Jean-Claude Van Damme (in de rol van Chance Boudreaux) te zien rondlopen met een lange vettige mat haren Ook was het geweldig om te zien hoe de fraaie Yancy Butler (in de rol van Natasha Binder) kwijlde (is nog een zacht woord, want waarschijnlijk sopte het ook tussen haar benen) bij de eerste kennismaking met Jean-Claude Van Damme, toen ze gered werd door hem terwijl ze bejegend werd door een groepje vervelende personen die uit waren op haar geld.

Ondanks dat het verhaal (draait om een groepje personen, met de belangrijkste Lance Henriksen en Arnold Vosloo, die voor hun plezier jagen op kansloze personen, ze worden wel betaald, zonder familie en vrienden) niet zoveel voorstelt, viel de uitvoering wel mee en dat kwam natuurlijk vooral door de coole Jean-Claude Van Damme maar ook de rijkelijk aanwezige actie die zeer geregeld hard en grof was (o.a. de opening van de film waar er o.a. gejaagd wordt met pijlen op een kansloos persoon) en soms ook spectaculair (o.a. de motor scene). Ook is de film best vermakelijk en kijkt hij lekker weg (duurt ook maar iets van circa 90 minuten). Dat laatste mede door de eerder genoemde Yancy Butler die ik een fraaie verschijning vond om te zien (ze had wel iets weg van een jonge Kelly LeBrock, die nu veel overeenkomsten heeft met de lelijke en vadsige Patty Brard). De gehele cast deed het overigens verdienstelijk en dan vooral natuurlijk Jean-Claude Van Damme, Lance Henriksen en Arnold Vosloo. De laatste twee waren goede slechteriken.

Het laatste gedeelte van het verhaal (zeg maar de laatste 15 minuten) waar er gejaagd wordt op Jean-Claude Van Damme mocht er wel wezen en was min of meer een rollercoaster van actie en geweld. Ook het laatste gevecht tussen Jean-Claude Van Damme en Lance Henriksen was aardig, waarbij de laatste ook nog eens in John Woo (regisseur van deze film en het was tevens zijn Amerikaanse filmdebuut) stijl eraan gaat, namelijk op een explosieve manier

Al met al leuk om eens gezien te hebben deze film en dan natuurlijk vooral om Jean-Claude Van Damme met zijn bijzondere haardracht.

avatar van Pollypeachum1
Dit is werkelijk de allerslechtste film die ik ook heb gezien. Er wordt waardeloos geacteerd, je telt fout op fout, geen verhaal, geen spanning, geen humor, alleen maar irritaties om het waardeloze.

avatar van Macady
Wel heel jammer dat van damme niet terugkeerd als chance.....toch wel heel benieuwd.....

avatar van Mr-Mcmovie
Hunting season is over.

Blijft een enorm coole ontspannende actie film met Van Damme hij nog echt op dreef was en toen zijn films nog in bioscoops kwamen, en qua kwaliteit er veel beter uitzag dan zijn werkjes nu.

Film onlangs aangeschaft op blu Ray (ook al ken ik deze van binnen en van buiten) toch gezie. Blijft me boeien en vooral leuke oneliners en vette actie op en top.

We hebben vooral van bad Guy's een goede keuze van John Woo. Een sterke Henriksen maar zeker een sterkere Vosloo die met geweldige Oneliners op de pronken komt.

Typische John Woo elementen, duiven, duiken terwijl schieten, maar wat ook opviel was dus ook de back To back against a Wall (als in Face Off)
Nu zien we van waar Woo dat had.

Verder leuk dat er cameo's inzaten van John Woo zelf en Ted raimi, maar Sam was hier executive producer dus zal het wel iets met hem te maken hebben, zoals meest.

Blijft toch een van de betere van, Van Damme.

Randall if i come back here i cut me a steak.

avatar van Tommy De Vito
Deze Hard Target is één van mijn favoriete films van onze zuiderbuur Jean-Claude van Damme.

Het verhaal is dun, maar vermakelijk. De schurken Henriksen en Vosloo spelen heerlijk als de badguys. De één is nog erger als de ander. Van Damme speelt de mysterieuze vechtersbaas Chance Boudreaux. Zoals in bijna alle films beukt van Damme er goed op los. Maar in deze film zien de gevechten er anders uit. Beter, vakkundiger, mooier door de goede regie van John Woo. Althans ik vind de gevechten die af en toe in slow motion gefilmd zijn heerlijk. Denk aan het eerste straatgevecht, als hij het opneemt voor mevrouw Binder (Butler). Mensen die tegen paaltjes gesmeten worden en door de winkelruiten getrapt worden is een genot om naar te kijken.

De climax stelt ook niet teleur, want er wordt flink gevochten en geschoten! Randal, Randal, Randal. You were going to leave without saying goodbye? ****

Waar is ie op blueray te koop ?

Top .

avatar van centurion81
Haha..de aanhalingstekens om 'rondtrekkende' in de plotomschrijving maken mij dan wel nieuwsgierig

Prima van damme film.. in de jaren 90 gezien.. in de 2000\s en nu weer.. elke keer wel weer leuk.
Als je geen van damme fan bent, laten liggen

avatar van Rico120
gister gezien niet on aardig
het verhaal doet er niet toe het is een prima actie film

avatar van Macady
Ik heb als groot van damme fan deze film onlangs herkeken, had ik dat maar niet gedaan. Hij zat als een geweldige prent in mn hoofd, daar is weinig van over gebleven. 3* voor de nostalgie, maar als ik objectief zou zijn ging daar nog een ster vanaf. We lopen met zn allen 'pound of flesh' af te zeiken maar als dit nu uitkwam waren de reacties nog bedroevender denk nu bij 'pound of flesh'.

avatar van Tommy De Vito
Macady schreef:

Je kan niet een Pound of Flesh vergelijken met een Hard Target (die 23 jaar inmiddels al oud is). Toen destijds deze Hard Target uit kwam, was het een heerlijke vecht- actiefilm. Voor mij staat deze Hard Target nog steeds als een huis.

Tommy De Vito schreef:

Daar heb je gelijk in, ik kan oude van damme films ook nog zeer waarden ( bloodsport,kickboxer, lionheart etc) het viel me enkel op dat deze film erg onder deed van het beeld dat ik in mn hoofd had. En eigenlijk gewoon heel slecht is ( verhaal, acteerwerk, camerawerk).

avatar van FunkStarr
Roel Reiné is echt een matig regisseur, maar Scott Adkins zie ik altijd graag "acteren". Denk niet dat je er veel van moet verwachten maar het kan nog iets worden.

Ok maar een vervolg na 13 jaar?
Zooo erg goed was Hard Target ook nou weer niet.

avatar van eka81
en deel 2 is ook in de maak.
deze keer met Scott Adkins:

Hard Target 2 (Includes UV Copy) Blu-ray | Zavvi.nl

Kan er iemand ervoor zorgen dat hij erbij komt.?

avatar van schumacher
Top film, na de 100ste keer nog steeds top .

avatar van thoyouknow1980
Heerlijke actiefilm,en een van de beste films van Jean C
Non stop genieten van de mooie vecht acties van onze held.
Tel daarbij op de fantastische omgevingen waar het zich allemaal afspeelt.
Vooral tegen het einde barst de film uit zijn voegen van de sfeer op locatie.
En die badd guy's zijn echt badd and madd

avatar van Antonev
Verhaal is niet spectaculair, maar het is boeiend genoeg en zeker niet slechts. Mooie actie scenes en links en rechts wat humor. Al met al een typische jaren 90 actiefilm.

avatar van Gerlof1378
Echt een typische jaren '90 actie film, van de tijd dat Jean-Claude Van Damme zijn films nog wel de bioscoop wisten te halen. Het verhaal stelt weinig tot niks voor maar de actie in de film is waar je voor komt en die is super, ik zeg verstand op nul en kijken naar deze fijne old school actiefilm.

avatar van IH88
“Hunting season... is over.”

Eén van de betere Jean-Claude van Damme films. Heerlijk over the top actie, een interessant verhaal over mensenjacht en het prachtige New Orleans als decor. Prima materiaal voor Van Damme om te excelleren. En dat met de prachtige Yancy Butler aan zijn zijde. Het kan slechter. Een sterk punt van Hard Target zijn ook de bad guys. Henriksen en Vosloo zijn lekker maniakaal en stralen echt dreiging uit. Zoals het hoort.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Voor mij een heel stuk beter dan het in het zelfde jaar verschenen Nowhere to Run, Van Damme is goed als hij veel en vaak kan vechten maar niet als je hem in een drama film met een vleugje actie zet.
Deze film is niet alleen prachtig geschoten maar ook de badguys waren overtuigend en vulde Van Damme perfect aan.
Veel slow motion scenes die erg smaakvol zijn gefilmd, John Woo zet hier duidelijk zijn stempel op en maakt van een doodsimpel verhaal een boven gemiddelde actiefilm.

een leuke jcvd film.niet de mooiste maar ook niet de minste.er zit wel een leuk bedacht verhaal in.en ook wel een goeie cast.

avatar van Phantasm
Geweldige aktiefilm die lekker wegkijkt en me geen moment heeft verveeld.

KillerPony 3000
Uit de betere Van Damme films, met dank aan Woo die de atletische high kicks van de Belgische actieheld op voortreffelijke wijze combineert met stijlvol schietgeweld en kernrampwaardige explosies. Woo laat wat filmtechnische steekjes vallen maar de actiescenes zitten doorgaans wel goed en hier en daar wordt weer geschilderd met beeldtaal. Hoe Van Damme als het ware zijn pistool in handen wordt gelegd als een onvermijdelijk lot is haast poëtisch, en ook bijvoorbeeld de agente die letterlijk haar kaarsje uitblaast is mooi gedaan. Ondraaglijk geniaal is het allemaal niet, maar het tilt de film toch naar een hoger niveau al zijn het wederom vooral de actiescenes an sich die echt klasse tonen.

Leuk zijn ook slechterikken Henriksen en Vosloo, een heerlijk foute confrontatie met een cobra en Van Damme's prominente haartapijtje dat bijna kan gezien worden als fijne bijrol. Grootste minpunt is dat Woo hier wat doorslaat met zijn duiven, waarbij Van Damme zich bij momenten ontpopt als een soort van duivenfluisteraar en wel lijkt samen te werken met die beesten. Nonkel Douvee is het mafste nevenpersonage ooit.

avatar van DiDa
Nieuw interessant interview met John Woo over het maken van Hard Target

'Hard Target': John Woo on Clashing with Jean-Claude Van Damme | Hollywood Reporter - hollywoodreporter.com

avatar van max cady
John Woo, king of slow motion denk ik vaak bij het kijken van zijn films haha. Leuke films destijds en aardig om te herzien.