• 8.663.301 stemmen

• iTunes Bekijk via iTunes
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Hard Target

"Don't hunt what you can't kill."

Een vrouw huurt een 'rondtrekkende' man in als haar gids door New Orleans om op zoek te gaan naar haar vermiste vader. Ze ontdekken een dodelijk kat- en muisspel dat met de verdwijning van haar vader te maken heeft.

Chance Boudreaux

Det. Marie Mitchell

Alle Media

avatar van max cady

max cady

John Woo, king of slow motion denk ik vaak bij het kijken van zijn films haha. Leuke films destijds en aardig om te herzien.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Ben geen Woo-fan, dat is me weer duidelijk geworden. JcD constant in slomo met de actie, in praten ook maar hij kan niet anders. Nee de gast is een houten klaas.

Het verhaal is typisch jaren 90 en dan ook nog van het begin, erg mager allemaal en het script stelt ook weinig voor. Zelfs Henriksen, die ik graag mag zien, kan hier werkelijk niet uit de voeten met zijn rol.

Ach, ik had hem op 2** maar vooruit; 2,5**.

avatar van Brabants

Brabants

Heerlijke hersenloze actiefilm met JCVD in de hoofdrol. Enige minpuntje vond ik de hoeveelheid aan magazijnen die er werden gebruikt om tegenstanders uit te schakelen. Zag daar niet zo het nut van in.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag weer eens herbekeken, blijft een echte klassieker, veel actie in de vorm van explosies en schietpartijen.

Verstand op 0 en kijken maar, vooral het einde vind ik goed in de natuur bij het oude huis / fabriek.

avatar van 84robkuh

84robkuh

Standaard actiefilm met herkenbaar verhaal.
Toch enkele iconisch scenes mij altijd zijn bijgebleven.(de jacht op de twee zwervers en de ratelslang)

avatar van Jazzforever1989

Jazzforever1989

Uiterst vermakelijke sfeervolle jaren 90 actiefilm klassieker, met een stoer uitziende Jean Claude van Damme! Wat een geweldige uitstraling heeft hij in deze film. Vaak vindt ik Van Damme films vermakelijk om naar te kijken. En deze vindt ik persoonlijk 1 van zijn BESTE films.

De film gaat lekker vlot, verveelt geen moment en zit vol met actie om van te genieten moet ik zeggen: (mooie slow motion shots) Explosies, schietpartijen en gave vechtscènes! Als jongetje van 12 leefde ik helemaal mee in de actiescènes.

Met name in de schiet en vechtpartijen lach ik in een deuk

Zo leuk om te zien met al die dom uitziende premiejagers (met uitzondering van Lance Henriksen en Arnold Vosloo) met de grootste wapens, die allemaal 1 voor 1 vaak op een lachwekkende manier (slow motion) , uitgeschakeld worden door de geweldige Van Damme. En dan vooral in de eindscene van de film in een leegstaande fabriekshal met carnevalsartiekelen.

Een aanrader!

Van alle Van Damme films geef ik deze als uitzondering toch 4*

avatar van Macmanus

Macmanus

Impossible Target.

Geen al te beste film dit. JCvD was samen met Seagal toch altijd een maatje kleiner dan Sly en Arnold, toch moet gezegd dat JC hier best aardige namen achter de camera heeft. Woo en Raimi. Bij het eerste shot met de pijl dacht ik al meteen aan Raimi. Met Woo voor het eerst in de US verwacht je ook wel wat. Helaas is dit geen goede mix gebleken. Het verhaaltje is opvallend slecht. Zelfs voor dit soort actiefilms. JC is pijnlijk slecht maar het wordt met Lance en die vrouw niet veel beter. Op momenten denk je bijna naar een spoof te kijken van een actiefilm a la Hot Shots! Toen dat gevoel zijn intrede deed won de film mij wel een beetje over. Zo is de witte duif die JC een brainwave geeft geweldig cheesy. Heeft de editor vrij random gekozen voor wipes, en gaat JC het gevecht aan met een slang.

Het maakte de film niet goed, maar wel veel vermakelijker, b-film pur sang dit.

2.5 sterren.

avatar van Katniss

Katniss

Tof om weer in terug te gaan naar de jaren 90. Oud en vertrouwd. Maar toch wel heel jammer dat er tegenwoordig niet mee zulke mannen tevoorschijn komen als Jean Claude, Sylvester, Steven of Arnold, Bruce, Nicolas, Keanu... die je gewoon jaren lang kan volgen met gevechten. Alleen Jason Statham zou nog in dat rijtje passen.

avatar van mjk87

mjk87

Wel een vermakelijk filmpje. Met een hoofdrol voor het kapsel van JCVD. Echt belachelijk slecht geacteerd, maar met genoeg vaart, aardige sfeer, prima locaties in en rond New Orleans en de bayous en de actie is oké in beeld gezet. Dan heb ik al snel weinig te klagen. De laatste scène was dan wel de minste, een weinig aansprekende locatie en meer van hetzelfde, maar tot die tijd was het afwisselend genoeg. 3,0*.

avatar van Shadowed

Shadowed

Tweede Woo.

De verwachtingen lagen in ieder geval niet al te hoog na het zien van het vreselijke Mission: Impossible II. De manier van regisseren zou uiteindelijk wel beter op zijn plaats vallen in Hard Target omdat dit nog een 90's actieknaller was en MI-2 een moderne en stijlvolle actiereeks.

De regie doet me in ieder geval maar weinig. Het uitbuiten van slowmotion is niet aan mij besteed, de eerste knokpartij van JCVD vond ik al vreselijk bijvoorbeeld. De opening ook weer behoorlijk ouderwets en alles behalve stijlvol. Stond na 20 minuten alweer te zuchten.

JCVD acteert daarbuiten ook erg stoïcijns en makkelijk. Later zou hij betere rollen spelen die wat charmanter waren, maar dit ligt me wat minder van hem. Henriksen treedt ook duidelijk een aantal stappen te ver buiten zijn comfortzone. Vosloo vond ik dan weer erg gaaf. Butler speelt te veel een karikatuur.

De actie is behoorlijk ondermaats geëdit en slordig gemonteerd. De terughoudende en amateuristische manier van actie monteren zuigen alle adrenaline en kick uit de actiescènes. Maar dat had ik al verwacht van Woo, die ik tot nu toe serieus overrated vind. Maar goed, ik moet zijn betere films nog zien.

Het is dat het actiegeweld in het tweede deel van de film zo explosief wordt en zo over-the-top gaat dat het nog wel leuk weet te worden. De explosies, stofwolkjes en het lawaai weten elkaar redelijk te combineren en zorgen voor makkelijk popcornvermaak tijdens het tweede deel van de film.

Omdat het tweede deel wat beter doorknalt kan ik het nog een 2,0* geven, maar de rest vond ik serieus ondermaats geregisseerd. Uiteindelijk is het dan ook niet veel meer dan een typische 90's film, maar ik zie ook uit die periode zelden een film die de actie op zo'n bezopen manier brengt.

avatar van rep_robert

rep_robert

Hard Target is zo'n typische actiefilm uit de jaren 80 en de eerste helft van de jaren 90. Een bijzonder voorspelbaar plot vol toevalligheden die nergens op slaan, maar stiekem is het toch wel leuk om naar te kijken. Gooi er brak acteerwerk van JCVD in met een chick naast hem die er ook weinig van kan. Ach, het eerste uurtje kon ik me prima vermaken in het door outlaws geregeerde New Orleans (wie verzint zoiets haha), waar de politie amper kan of wil optreden tegen criminelen. Eenmaal in het moeras begint het aardig, maar is het gewoon aftellen naar de laatste ontmoeting waar wat geknal en knokkerij tot een climax komt. De slowmo's zijn soms wat tergend en het is allemaal wat formulewerk betreft het filmen en de flying kicks van JCVD, maar de film is verder erg rechtdoorzee in de aanpak en verspilt weinig tijd, waardoor de film nooit vervelend wordt om uit te zitten.

avatar van Peter Pan

Peter Pan

Hard Target was in de tijd een geweldige, verrassend andere en goede actie film van JVCD (en inmiddels 27 jaar later, nog steeds wel een beetje).

Nieuwe look en z'n martial-arts geweldig in beeld gebracht door Woo!

Daarbij, voor de verandering, ook nog eens 2 goede acteurs als Hendriksen en Vosloo naast hem.

Van JCVD hoef je geen hoogstaand acteerwerk te verwachten, het draait allemaal om de actie en dat is ook wat je volop krijgt!

De openingsscène is meteen raak qua actie en spanning.

Zeker ook een goed verhaal, eerst een half uurtje er in moeten komen is er echt niet bij.

Wel neemt de spanning in het laatste gedeelte wat af en lijkt de film wat terug te vallen in een wat simpelere actiefilm, mede door het gedrag van de vele "schurken", de over de top explosies en de kogels die op de grond ketsen terwijl ze op een gelijk level staan.

Dit soort actie zou niet misstaan in "The A-Team", maar gaat ten koste van deze film.

Ook vind ik de wat cynische humor van Vosloo en de oneliners van JCVD, leuk en voldoende, daar had de zogenaamd grappige "oom" echt niet bij gehoeven, wat naar mijn idee ook een totaal overbodige rol was.

Maar als ik dan weer terug blik naar films van begin jaren 90, dan weet ik ook dat dit veelal voor kwam en we toen niet veel beter wisten.

De film eindigt met erg veel spectakel en een geweldige laatste blik op het gezicht van Lance Hendriksen..!

Als de spanning van de "manhunt" in het verhaal was gebleven had ik de film nog hoger beoordeeld, maar met de gedachte dat deze film uit 1993 komt toch zeker wel een 8-

avatar van Double Deuce

Double Deuce

1993: het jaar van Cliffhanger, Demolition Man en Last Action Hero. In die laatste film hebben zowaar Stallone en Van Damme ook een rolletje. Nowhere to Run was er dan ook nog in 1993.
Maar waar begin je als je anno 2020 een film als Hard Target hebt gekeken?

In het genre is het een lekker wegkijkende film; de actie is herkenbaar en de kogels/granaten vliegen om je oren. Van Damme heeft echter iets magisch; hij wordt door geen enkele kogel geraakt! Een prestatie op zich maar hij is dan ook een “hard target”

Wie wel geraakt wordt, komt ook gedetailleerd in beeld met pijlen en kogels die overal in verdwijnen. Het verhaal is in potentie zo gek nog niet maar mist (uiteraard) ook maar enige vorm van diepgang. Op zich een gemiste kans alhoewel de makers heel goed weten wat hun publiek wil en die willen die moves van Van Damme zien en de nodige andere actie. Dat blijkt ook wel uit de cijfers van de box-office. Hard Target is in dat opzicht één van de succesvollere films van Van Damme.
Over dat verhaal gesproken: de overgang tussen de scenes is ook niet altijd even subtiel en logisch. Of anders gezegd: uiterst toevallig. Niet heel storend maar het valt wel op en dat zal ook wel deels liggen aan het feit dat in 1993 de actiefilms net wat anders in elkaar zaten dan tegenwoordig. Het cgi-geweld was toen nog niet zo overdadig aanwezig. Sterker nog: de effecten zien er juist heel geloofwaardig uit.
Aan de andere kant is daar het verhaal dat regisseur Woo eigenlijk een ander soort film wilde maken en dat Van Damme zich met o.a. de editing heeft bemoeid. Het zou zomaar kunnen.

Van Damme moet bijna altijd een soort Franse Amerikaan spelen met bijbehorende naam. Met zijn accent ontkom je er ook bijna niet aan. Dat neemt niet weg dat Van Damme in deze film het toch zeer verdienstelijk doet. Een makkelijk bruggetje naar de andere acteurs die misschien wat onder gesneeuwd raken door al het geweld. Zo is daar Kasi Lemmons (agent Marie Mitchell), die één van de betere (erg korte) bijrollen aflevert. Daar kunnen we Wilford Brimley (oom Douvee) ook onder scharen; een bejaarde Willem Tell die een goede indruk achterlaat.

De show wordt uiteindelijk toch gestolen door de bad guys: Lance Henriksen en Arnold Vosloo. Al met al vormen deze heren een perfect duo. Yancy Butler (Natasha Binder) is echter vooral leuk om tegenaan te kijken maar verder…. Tenenkrommend maar ergens werkt het toch wel met Van Damme. In iedere actiefilm moet immers een mooie vrouw zitten om samen met de grote held te kunnen strijden voor het hogere doel. In deze film zit, staat en loopt ze eigenlijk alleen maar in de weg. Zelfs Van Damme stuurt haar weg Uiteindelijk is het toch meer een film van geen woorden maar daden.

Om op die daden terug te komen; Hard Target is er eentje zoals het liedje van “de tien kleine negertjes”. We starten de “hunt” met een man of 20 en dat reduceren we in rap tempo richting de finale van de film. Een bekend principe waarbij je de volgorde eigenlijk altijd wel al op voorhand zelf kan bepalen. En dan blijkt dat Hard Target toch bijna een uur en 40 minuten duurt. Altijd positief als de tijd voorbij vliegt.

Hoeveel sterren is Hard Target dan waard? In het genre 4 sterren, als film op zichzelf niet meer dan 2. Dan kom je uit op 3 sterren.

avatar van martijn011

martijn011

Deze film heb ik in m'n jonge jaren al eens gezien, het was een van de eerste actiefilms die ik zag dus regelmatig van gedroomd. Sommige gebeurtenissen in de film (openingsscène, het afknippen van de oorlel en het schot door het sleutelgat) wist ik me nog te herinneren.

Nu maar weer eens opgezet om te kijken wat ik er nu van zou vinden. Helaas is dit een grote teleurstelling geworden met af en toe een klein pluspuntje.
Het acteerwerk, het script, de slow-motions waar je mee dood gegooid wordt, het is allemaal vreselijk slecht.
Iedereen weet dat van Damme zo weinig mogelijk tekst moet hebben, maar Lance Henriksen bakte er echt helemaal niks van. Zelden een rol gezien die zo slecht werd neergezet.

Het enige wat nog vermakelijk was, is dat het best bruut en rauw gebracht wordt. Het is geen film voor mietjes geworden maar verder wel één van de minste films van Woo die ik gezien heb.

avatar van Edwin02

Edwin02

Ik kan je redenering op zich volgen. Anno 2020 is de film wel wat gedateerd. Maar hoe je het ook wendt of keert, uit de korte periode (grofweg van 1990 tot en met 1995) dat films met Van Damme geen gebrek aan budget hadden en "bioscoopwaardig" waren, vind ik dit toch zijn beste titel. De stijl van John Woo was toen echt iets nieuws voor Hollywood. Ook de actie was top en het geweld meedogenloos.

avatar van Glacius

Glacius

John Woo is zo'n regisseur die niet weet hoe te doseren. Daarnaast was de montage op sommige momenten echt om te huilen, zo slecht. Het enige waar ik John Woo voor prijs is voor het inspireren van de makers van de Max Payne games en bijhorende bullet time.

avatar van Basto

Basto

avatar van rep_robert

rep_robert

Basto schreef:

Is uit op 4k uhd bij Kino Lorber

Ze kiezen hun klassiekertjes wel uit haha

avatar van flugel83

flugel83

Basto schreef:

Is uit op 4k uhd bij Kino Lorber

De Kino Lorber versie van deze persoonlijke guilty pleasure ziet er fantastisch uit .

avatar van DiDa

DiDa

Herzien! Blijft voor mij een fantastische actie knaller! Ik hou van Woo's stijl en dit in combinatie met Van Damme en een fantastische Lance Henriksen en Arnold Vosloo maakt dit tot een actie klassieker.

avatar van wouds601

wouds601

deze week weer eens herzien op Netflix. blijft ondanks jaren later nog steeds vermakelijk. voorspelbaar maar prima actie. die slowmotions begonnen wel wat te irriteren maar zeker een voldoende. 2,5*

avatar van Kondoro

Kondoro

“Hunting season... is over.”

Ja, vermakelijke ‘van Damme’ was dit! Eigenlijk precies het soort film waarvan ik hou in de eighties/nineties, geen gezeur of gejammer gewoon heerlijk erop los knallen met een degelijk verhaal die zelfs nog vermakelijk was om te volgen, dan wel niet door alles wat eromheen speelt. Dat zorgt er wel voor dat ‘van Damme’ soms wat minder opvalt in de film en zelfs enige tijd helemaal niet tevoorschijn komt, wat ik overigens niet altijd even jammer was want dan nam ‘Lance Henriksen’ dit op zich die overigens ook een prachtige rol speelde als ‘Emil Fouchon’..

Overigens typisch een film wat ik ook bij ‘van Damme’ had verwacht, de film die het zelfde jaar verscheen genaamd: ‘Nowhere to Run ’ (die ik eerder deze maand nog heb gezien) viel me dan weer erg tegen. Zo kun je mooi het verschil zien waar die film gewoon echt wat meer actie verdiende en dat ook erg miste, was hier de actie juist op zijn plek en erg puik. Soms zelfs zo overdreven dat om de lichtste handelingen van ‘van Damme’ al in slow motion werd gezet, wat in mijn ogen niet altijd had gehoeven maar, wel een mooie stempel op deze film drukte. Heerlijke actie overigens ook, met leuke schietpartijen waar uiteraard meer kogelverspilling plaatsvindt dan er echt geraakt werd, ik moest nog wel lachen om het moment wanneer ‘van Damme’ samen met ‘Butler’ (knappe vrouw) op de motor zaten en achterna werden gezeten door het leger van ‘Fouchon’, waar ze beschoten werden vanuit een auto die al schoot terwijl hij nog niet eens in de buurt was, echt gelachen hierom haha!

Qua acteerwerk is het bij ‘van Damme’ nooit een spektakel, die man zei bijvoorbeeld in de eerdergenoemde film misschien in totaal dertig woorden, waar hij hier wel degelijk meer zinnen uitkraamt maar het zijn voornamelijk véél clichés en het moet uiteraard niet al te moeilijk zijn. Komisch eigenlijk maar, ook wel zonde. Ach, het hoort nou eenmaal bij de persoon, en daar moet je niet al te veel naar kijken vond ik zelf. Ook wel geinig dat er een stukje Frans tussendoor kwam, waar hij natuurlijk beter mee uit de voeten kan. Ook ‘Yancy Butler’ deed het prima, overigens prachtige vrouw om naar te kijken, wat ik al zei, qua acteerwerk niks bijzonders.

Het verhaal vond ik wel vet. Waar ‘Fouchon’ voor een berg geld bepaalde ‘hunts’ organiseert. Dit voornamelijk met veteranen die vanaf een start punt tot aan de rivier moeten komen zonder gepakt te worden en dan konden ze veel geld verdienen, één of andere rijke stinkerd mocht ze dan achterna zitten. Dit deden ze ook met de vader van ‘Binder’ die voordat ze het weet al een zoektocht naar hem heeft gedaan samen met ‘Boudreaux’. Wanneer ze er achter komen dat hij dood is gevonden, en dat het moord is zetten de twee samen met de politie een zoektocht op naar de daders, terwijl ‘Fouchon’ met ‘van Cleef’ hun zaak willen beschermen, met een leuke actievolle kat- en muisspel wat ons te wachten staat.

Dus zeker een vermakelijke actiefilm, en hoewel ik nooit echt fan ben van de stijl van ‘Woo’ (en ook in deze film had ik het daar soms lastig mee) heb ik me uitstekend vermaakt me de te overdreven veel slow-motion beelden en de houterige actiescenes die toch weer heerlijk wegkijkt voor de liefhebbers!

avatar van Vidi well

Vidi well

Vermakelijke film met de gebruikelijke Woo ingrediënten : duiven, slowmotion, twee pistolen tegelijkertijd afvuren… voor wie niet al te veel na wil denken is dit een vermakelijke film met een Running Man achtig thema. Van Damme doet het heel aardig. De bijrollen zijn oke en het algehele sfeertje is lekker over de top jaren 90. Het is allemaal niet heel diepgaand, maar wel erg leuk om naar te kijken.

Prima vermaakt met deze film!

avatar van Gerlof78

Gerlof78

Heerlijke over de top actiefilm, Jean-Claude is gewoon op zijn best in deze weinig woord maar actie haha. Het verhaal stelt niet zoveel voor maar dat maakt niks uit, de kogels, expolies en knokpartijen maken meer dan goed. En ook al heb ik deze ook meer dan 25x gezien het blijft een topper uit de 90s waar ik toen als tiener en nu als 40+ nog steeds erg van kan genieten

avatar van Switchblade800

Switchblade800

Zo hersenloos als maar kan maar destijds wel goed te pruimen voor de actiescenes "maar niet de vechtscenes", veel teveel show met al die gesprongen kicks in slomo. Vroeger spectaculair maar vandaag de dag is dat echt komisch om naar terug te kijken. Ik begrijp niet waarom ik vroeger zo'n fan was van jcvd.

avatar van Basto

Basto

Ik wist wel dat ik ernaast zat toen ik deze film zo’n 30 jaar geleden een onvoldoende gaf.

Maar 30 jaar geleden was John Woo op het hoogtepunt van zijn heroic bloodshed werk en zijn Hollywood debuut stond voor een onhaalbaar vergelijk. Zo cool als Hard-Boiled zou het nooit worden en JCVD is nu eenmaal geen Chow Yun Fat. Bovendien werden we in die tijd regelmatig getrakteerd op dit soort werkjes.

Enfin, het viel me tegen en daar werd ik chagrijnig van.

Nu 30 jaar later is die vergelijking niet meer opportuun en blijkt de film fantastisch opgedroogd. Het is een heerlijk exploitatiefilm met een fijn budget. De film raast van de ene explosie naar de volgende stunt en die zijn door de grootmeester allemaal voortreffelijk in beeld gebracht. Het verhaaltje blijft natuurlijk flinterdun en JCVD is geen Stallone of Schwarzenegger, zelfs geen Bronson of Rutger Hauer. Maar schoppen en springen kan hij gelukkig wel heel goed. Kortom veel actie en plezier. Bovendien is de film van voor het cgi tijdperk dus alle explosies en dingen die door de lucht vliegen zijn echt en hebben ook echt gevlogen. Die kinetische energie knalt van het scherm de huiskamer in. En met Lance Hendriksen kent de film een prima bad guy, al zijn zijn volgelingen best wel suf.

Enfin, had de 4k disc van Kino Lorber aangeschaft in de hoop op een verhoging. Maar dat deze herziening mij zo goed zou bevallen, had ik niet verwacht. Hoogstaande pulp!

Kleine 4,5*

avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

• 2097 stemmen

In deze film slaat Jean Claude van Damme met zijn vuisten een giftige slang knock-out. Indien hij dat twee keer had gedaan, kreeg deze film een ster extra. 3*

avatar van Han Solo 420

Han Solo 420

De film is inderdaad een typische jaren-90 actiefilm. Ik kan van die hoog geplaatste trappen van JCvD altijd wel genieten. Ik miste wel de JCvD-split.

avatar van Thomas83

Thomas83

Het eerst uur of zo heeft deze film weinig te bieden, ondanks de sterke locatie die New Orleans vormt. Het is allemaal vooral een waanzinnig foute B-film, met het kapsel van Van Damme, de vreselijk acteerprestaties en bergen foute oneliners en cool bedoelde momentjes zoals misplaatst gebruik van slow motion als spaarzame hoogtepunten.

Gelukkig maken de laatste driekwartier de film. Naarmate de actie steeds belachelijker wordt komt Woo meer in zijn element. Wat een stijl weer. De locaties en cinematografie worden ook alleen maar beter. Henriksen en Vosloo zijn als bespottelijk over de top bad guys ook best leuk. Dit is echt een van de betere Van Damme-films.