Jing Wu Men (1972)

Alternatieve titels: Fist of Fury | The Chinese Connection | Een Vuistvol Karate | Jing Mo Mun | School for Chivalry | 精武門 | 精武门

Hongkong
Actie / Misdaad
106 minuten / 102 minuten (Hongkong) / 107 minuten (VS)

geregisseerd door Wei Lo
met Bruce Lee, Nora Miao en James Tien

Wanneer de leermeester van Kung-Fu student Chen Zhen vergiftigd wordt, wil Chen koste wat kost wraak nemen. Als hij erachter komt dat de concurrerende Japanse sportschool achter de dood van de meester zit, probeert hij in de school te infiltreren om de moord te wreken.

avatar van martial art fan
Mijn 2de reactie, Opnieuw bij een Bruce Lee film. We moeten eerst beginnen bij de beste e. Oké over de film:

Fist Of Fury strand voor mij op de 2de plaats van beste Bruce Lee films na Enter The dragon. Hij staat in mijn persoonlijke top 10 en is dus opnieuw een schitterende film.

De gevechten zijn prachtig om te zien en een echte lust in de film. Ook de perfect passende muziek erbij maken de gevechten beter.

Wat ik ook erg leuk vind aan Fist Of Fury zijn de typische trekjes van verfilming. Zoals het telkens inzoomen naar de ogen van Bruce na dat hij de deur van de Japanse dojo opent.

Nog een heel belangrijk en sterk aspect aan de film is de woede en kwaadheid van Bruce in de film. Man wat hou ik daarvan. Echt fantastisch, dat is waarschijnlijk iets wat de Chinezen ook erg leuk vonden destijds toen de film bij hun uitkwam.

Nu over de gevechten: Als ik begin over gevechten in de film dan is er toch wel 1 gevecht dat er direct uitschiet bij ik en dat is het fantastische Dojo gevecht in het begin van de film (dit is toch wel 1 van de beste Bruce Lee gevechten uit zijn films).

Ook de slotscène van de film is erg de moeite tegen Suzuki en een waardige Russische tegenstander Petrov genoemd. Echt de max.

Ook het verhaal is goed uitgewerkt en is gebaseerd op een bekend verhaal van de Chinese mythologie.

Het enigste negatieve puntje wat je kunt aanmerken vind ik dat het op een bepaald moment eventjes verveelt en dat het dus misschien net iets te langdradig is gemaakt. Voor de rest echt een topfilm en een ware lust voor elke Martial Art freak en Bruce Lee fan.

Voor opnieuw mijn uitgebreide versie van Fist Of Fury, zie hier de link:

FilmTotaal :: Bekijk onderwerp - Kenneth's Bruce Lee Reviews

Grtz Kenneth.

avatar van movie acteurs
Sowieso is Lee na Chan mijn favoriete Martial arts acteur.
Geweldige Kung Fu classic. Vooral het eind gevecht is werkelijk geweldig en het was best bloederig. Fist of Fury is de Martial Arts film die wat beter is dan het vervolg met Chan. 5,0.

avatar van Metalfist
No Dogs And Chinese Allowed

Na kennis gemaakt te hebben met Bruce Lee via een Green Hornet film, waar ik het vervolg nog van heb liggen, en een geleende film van een kameraad wou ik meer zien van deze kungfu legende. In dezelfde winkel als waar ik beide Green Hornet films vond, vond ik ook deze Fist of Fury in een speciale 30th anniversary edition voor maar 6 euro. Toen direct meegepakt en gisteren na het barslechte Gruesome Twosome moest ik gewoon nog iets deftigs zien. Het werd dus deze Fist of Fury.

Wat me al direct opviel, in tegenstelling tot de andere Lee films die ik al heb gezien, is dat Fist of Fury een groter plot bevat. Oké, het blijft een standaard wraakverhaaltje, al had ik het niet verwacht dat Lee ging sterven aan het eind van de film, maar na The Green Hornet, die eigenlijk niet meer was dan een samenraapsel van 4 afleveringen uit de reeks, en Enter The Dragon voelt dit allemaal aan als een tikkeltje meer. Niet slecht maar wat ik ook een pluspunt vond is dat Lee hier sneller begint te knokken. In The Green Hornet gebeurt het amper en de gevechten in Enter The Dragon worden gedeeld met nog 2 andere, weliswaar geweldige, acteurs. In ieder geval zijn de gevechten weeral de moeite waard. De emotie die Lee heeft, de geweldige mimiek, het inzoomen maar vooral de overdreven geluidjes (op een bepaald moment lijkt het zelfs alsof hij een deur nadoet die open gaat...) maken de prestatie van Lee zo hilarisch. Elke andere acteur zou hier gigantisch hard op worden afgekraakt maar nee, Lee kan het afbrengen. Gelukkig heeft Lee nog een extra pluspunt en dat is natuurlijk zijn vechtstijl. Ik ken niet zo bijster veel van Martial Arts, ik heb al een paar Shaw Brothers en een paar Jaa's achter de kiezen maar niet meer dan dat, toch spreekt Lee meer als 30 jaar na zijn dood nog altijd tot de verbeelding met zijn snelle bewegingen en uitstekend afgetraind lichaam. Blijft toch raar dat hij opeens gestorven is want als je ziet hoe hij er hier uitzag lijkt het alsof niets hem kon vellen. Jammer, want hier hadden we meer van kunnen horen.

Ik heb de film gekocht puur en alleen voor Bruce Lee. Lijkt me nogal logisch maar toch moet ik toegeven dat de rest van de cast het zeker en vast ook niet slecht doet. Degene die me het meeste opviel eigenlijk was Robert Baker die de rol van Petrov vertolkt. Ik had nog nooit van de man gehoord, afgaande op Imdb zal dat ook niet echt zo snel meer gebeuren omdat hij hierna amper nog in films heeft gespeeld en als hij al speelde was hij een thug of iets dergelijks. Soit, de reden dat ik hem aanhaal is eigenlijk omdat ik gisteravond vond dat hij gigantisch veel weg had van Mr. Satan uit Dragon Ball Z. Stomme vergelijking misschien maar als je hem nader bekijkt zie je echt wel serieus wat gelijkenissen. Misschien was Toriyama fan van Fist of Fury? We zullen het wel nooit weten en waarschijnlijk zit ik er ook dik naast maar ik moest het even kwijt.

Wederom een uitstekende Bruce Lee film. De gevechten worden goed gedoseerd met het verhaal en beiden zijn de moeite waard. Lee blijft zoals altijd fantastisch en ook de andere acteurs zitten als gegoten in hun rol. Toch maar eens op zoek gaan naar andere Lee films, zoveel zijn het er nu ook weer niet.

avatar van Lord Flashheart
Geweldige vecht scenes!

En dat dekt ook meteen de lading van de film, want voor de rest was dit een vreselijk lange, saaie zit. Ik heb Bruce Lee hoog zitten en Enter the Dragon is ook één van m'n favoriete films. Maar alles wat die film heeft, heeft Fist of Fury niet. Enter the Dragon kijkt weg als een comic book: vlot, humoristisch en avontuurlijk. Het realisme is ver te zoeken en je moet die film vooral niet te serieus nemen.

Fist of Fury daarentegen neemt zichzelf wél serieus. Veel lange dialogen over de animositeit tussen Japanners en Chinezen en de verschillen tussen de beide scholen. Wat dan weer leidt tot ruzies en een slaapverwekkend politieonderzoek naar Chen (Bruce Lee).Tot overmaat van ramp is er ook nog eens een langdradig romantisch intermezzo aan de film toegevoegd.

De film wordt gered door de fantastische gevechten. Die zijn, dat moet ik toegeven, cinematografisch veel beter in elkaar gezet dan de wat kinderachtige gevechten in Enter the Dragon. Hier vloeit wel bloed en slachtoffers blijven daadwerkelijk liggen als er met een nunchaku op hun kop wordt geslagen. Maar hoe geweldig die scenes ook zijn, ze nemen hooguit drie kwartier van de film in beslag. Blijft er dus nog een uur over waar werkelijk niets in gebeurt. 2,5*

avatar van Minotaures
Mijn 1ste Lee film die ik goed onder de loep heb genomen. Vroeger Enter the Dragon en The Way of the Dragon (Chuck Norris, yeah!) wel gezien, maar het bleven helaas bij enkele stukjes.

Een aardig film met een vrij standaard verhaal over oorlog tussen vecht-stijl scholen en corruptie. Vooral Lee's vechtscènes waren ongelooflijk goed. Natuurlijk heeft die dat allemaal van Ip Man geleerd, het is dus geen vraagteken waarom zowel Ip Man als Bruce Lee onwijs geweldig waren. Wat hanteert die de stijlen goed en wat een controle. Zulke legendes verdienen niets minder dan alleen maar respect.

Personages zijn personen wat in zulke films vaak voorkomen. Zo heb je de goeie partij (van Lee's school), de tegenpartij (concurrerende Japanse school) en natuurlijk de politie als tussenscherm. Qua meesters en bazen waar Lee het moet opnemen, zit er toch nog iemand bij die uit het buitenland komt. Normaal gesproken zijn het Britten, in dit geval was het een Rus, die weinig uitdaging voor Lee was. Tijdens zijn eindconfrontatie met het Japanse vechtschool en alles wat daarbinnen liep, werd de actie goed ondersteund door apart maar pakkend muziek. Enkel getik en gekraak, die toch een scène spannend houden. Het einde, waar Lee doodging had ik niet verwacht. Als Lee doodgaat in een film verwacht ik het tijdens of na een gevecht, want wat die hierin had was een beetje teleurstellend.

Toch nog een uitstekende Martial-arts film met geweldig op beeld vastgelegde actiescènes en een keihard en niet uit te blussen relatie tussen meester en leerling.

juhnzun
Toch wel aanzienelijk sterker dan ik verwacht had
gevechten waren top klase en het verhaal was onderhoudend

juhnzun
Lees berichten dat hij doodgaat aan het einde hoe komen ze daarbij

avatar van thunderball
Wat denk je dat er van hem overblijft na een regen van kogels die recht op hem worden afgevuurd?

juhnzun
heb geen geschiet gezien het laatse was ik zag was een woeste sprong
ene toen aftiteling

avatar van thunderball
Tja, je ziet die agenten klaar staan, Bruce springt op hun af, het beeld bevriest en je hoort dat tientallen kogels worden afgevuurd...

1+1=2

Vroeger huurde ik als kind zijnde regelmatig een videobox samen met mijn broer. Je moest dan altijd drie films huren en wij huurden dan altijd een James Bond film, een oorlogsfilm en een vecht film. De vecht film betrof meestal een Bruce Lee film en zo ook deze. Het verhaal is eigenlijk best wel goed en ook boeiend maar waar het vooral omdraait zijn natuurlijk de gevechten en daar zit het wel goed mee en ze zien er ook fraai uit. Bruce Lee steelt natuurlijk de show.

avatar van Movie-Addicted
Heerlijk om weer eens te zien, lekker nep, lekker slecht acteerwerk, lekkere neppe vechtscenes.Maarrr... waar het bij de Bruce Lee films omdraait weten we allemaal en daarom kijken we er ook naar; de "moves" van Bruce Lee

Vandaar:

*3.5

Persoonlijk vind ik dit z'n beste film. Aanrader!

avatar van jeroentjuhhhhh
Met dank aan Bruce is dit vrij kitscherige machtsvertoon weer om te smullen. Misschien wel zijn meest indrukwekkende performance. Choreografie blijft standaard, maar de overzichtelijke en vrij lange shots maken de gevechten toch 'voelbaar' en zullen nooit vervelen. Niet mijn favoriete Lee film, maar het zit niet ver van de rest af. Krijgt ook gewoon 4 gillende sterren.

avatar van RuudC
Weer een lekkere martial artsfilm met Bruce Lee. Wat een genot om hem te zien vechten! Die souplesse, die beheersing, die kracht! Het verhaal is geinig, maar vooral een obstakel voor een vlotte aaneenschakeling van actiescenes. Zoals gebruikelijk krijgt Bruce Lee het steeds lastiger gedurende de film, al kost het hem in het laatste half uur pas echt inspanning. Jing Wu Men heeft een paar coole bazen en prachtige gevechten. Hier en daar humoristisch. De Bruce Lee catalogus is iets waar je van moet houden. Zo op z’n tijd een HK actiefilm gaat er goed in. Ik blijf me verbazen waarom zoveel mensen Enter The Dragon boven de rest van zijn films blijven stellen. (Ook) Jing Wu Men verslaat deze prent op elk vlak.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Na diverse kungfufilms te zien moest het er wel eens van komen natuurlijk, een film met Bruce Lee. De man kan voor geen meter acteren, maar kom zijn gevechten zijn natuurlijk wel stevig en daar doen we het voor. Het verhaaltje kennen we ondertussen al, maar het is toch wel leuk om zien. Ik hou meer van Lee's 'opvolgers' als Jackie Chan, Jet Li, Donnie Yen en anderen. Zij hebben het genre dat Bruce Lee groot gemaakt heeft, ook onder de knie. Maar deze namen geven dat ietsje meer en in veel andere films wordt ook iets meer film gemaakt van de martial arts films.

De film is in elk geval niet slecht een zeker een plezier voor de liefhebber van het genre. Ben benieuwd naar meer materiaal van hem.

avatar van Phantasm
Vandaag herbekeken en een halve ster verhoogd.

avatar van Kenzomovies
goede film vind ik net ietjes minder dan way of the dragon en natuurlijk enter the dragon
alhoewel de gevechten mooi zijn tog een 3.5*

avatar van eka81
echt top,

Vooral het stukje wanneer hij de Japanse school naar binnen komt en alle die gasten naar de .... trapt.
En de uitdrukking op zijn gezicht op z'n moment is onbeschrijfelijk.
Hij was zo snel met zijn bewegingen dat hij gevraagd werd om rustiger aan te doen, want de camera hild het niet bij...

Zijn beste film. 4*

avatar van Zwolle84
Na uiteenlopende, moderne MA-films als Ong-Bak, Hero en Fearless nu ook maar eens in de oudere klassiekers gedoken... Valt niet mee! The Big Boss en deze film achter elkaar gekeken. Waar vooral bij deze film de gevechten wel tof zijn, kan de rest me werkelijk geen moer boeien. Tenenkrommend slechte dialogen, slappe, clichématige verhaaltjes en vooral héél langdradig en saai.

Een zesje omdat ik de clou waarschijnlijk niet mee krijg en vanwege de sterke vechtscènes. De rest had ik net zo goed door kunnen spoelen.

Geweldige film

Niet best.

In het begin leek het me nog wel redelijk. De film zag er voor HK begrippen nog best oké uit en ondertussen heb ik al wat Huo Yuanjia/Chen Zhen films achter de rug dus die link was ook nog wel interessant.

Maar Lee is niet mijn acteur. Hij vecht meer met z'n gezicht dan met z'n lichaam en dat boeit me nu eenmaal een stuk minder. Vind zijn gevechten nooit echt spannend of indrukwekkend, ook hier was het weer niet veel. Soms wel véél vechtende mensen voor de camera, maar dat oogde dan maar slordig.

Met 110 minuten op de klok duurt het ook nog eens veel te lang, vooral omdat er nog wat nutteloze romance bijzit. Benieuwd of ik ooit nog eens een Lee film tegenkom die me wel wat zegt. Hij zal toen wel niet veel concurrentie gehad hebben, maar vraag me toch af hoe Lee aan z'n reputatie gekomen is.