Unlocked (2017)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Michael Apted
met Noomi Rapace, Orlando Bloom en Toni Collette

Het verhaal gaat over een CIA-agente (Noomi Rapace), die zonder het te weten informatie verschaft aan terroristen. Vervolgens moet ze in een race tegen de klok een chemische aanval op Londen zien te voorkomen.

45 BERICHTEN 14 MENINGEN
avatar van Pazmaster
Redelijk. Een vrij standaard verhaal maar dankzij de cast toch prima te behapstukken. Rapace vond ik niet zo sterk maar de rest van de cast houdt de film overeind. Ook leuk om Douglas en Malkovich weer eens te zien. Best een vermakelijk filmpje maar zal zeker niet blijven hangen.

Heel redelijk. Opvallend dat de degelijke, geroutineerde en wat saaie Apted met zijn indrukwekkend cv (krijg weer vlinders in mijn buik als ik terugdenk aan Gorky Park)nu op de proppen komt met een vlotte actiethriller die voornamelijk wil verrassen en continue spanning wil bieden. Samenhang, logica en plot zijn daarbij van ondergeschikt belang(wat iets anders is dan dat dit er helemaal niet is), en ben je bereid als kijker hierin mee te gaan, dan heb je gewoon een prettige zit. Doet qua stijl nog het meest denken aan iets als Enemy of the State, alhoewel die film intelligenter en beter was.
Makkelijk schieten natuurlijk voor de critici onder ons op deze aanstekelijke, opzettelijke warboel maar ik geloof er bijvoorbeeld geen snars van als men hierboven stelt al vlug in de gaten te hebben wie hier de bad guy is(no way!). Rapace is bijzonder goed op haar plaats, en haar transformatie in no time van mentaal geknakt muurbloempje naar een vrouwelijke terminator was voor mij nog de minst ongeloofwaardige(maar wel prettige) surprise. Leuk om Malkovich weer eens te zien als cynische, rare man en Douglas levert bijna onopvallend goed werk in een ogenschijnlijk triviale bijrol. Bloom's kameleonachtige rol past goed binnen de wispelturige opzet van Unlocked, heb deze mooie jongen wel eens veel irritanter bezig gezien. Nee, ik kan niet boos of teleurgesteld zijn over dit vakkundige formulewerk, ben zelfs gematigd tevreden. Niks nieuws onder de zon, maar dat hoeft ook niet: Dit zonnetje brand al best lekker.

avatar van ikkegoemikke
“Send a car for my wife and flowers.
And by flowers, I mean whatever it takes to keep me off the couch tonight.”

Neem een willekeurige “Jason Bourne” episode en meng dit met pakweg een “Mission Impossible” of recent “Stratton” en voeg er nog een beetje humor bij, dan krijg je als resultaat iets gelijkaardigs als “Unlocked”. Niet bepaald origineel dus. Entertainend is het wel, maar het is ook een onontwarbaar kluwen van intriges. Op een bepaald moment vraag je je af wie er nu eigenlijk geen dubbelspel speelt en te vertrouwen is. De film sluit wel perfect aan bij de hedendaagse actualiteit. Er gaan geen maanden voorbij tegenwoordig of er is weer ergens op het Europese vasteland een extremistische organisatie die een laffe aanslag pleegt. Ik hoop alleen dat deze film zulke geschifte organisaties niet op slechte gedachten brengt.

Het zal misschien wel aan mij liggen maar op bepaalde momenten had ik echt geen flauw idee waar de betrokken personen het over hadden. Blijkbaar moet je intelligentiequota toch wel enorm hoog zijn om mee te kunnen draaien in het wereld van inlichtingendiensten als geheimagent. De snelheid waarmee conclusies worden getrokken en beslissingen worden genomen is angstaanjagend snel soms. Niet voor niets dat de bestrijding van terroristische cellen zo’n moeilijke taak is. Zou het niet kunnen dat het overgrote deel van de medewerkers aldaar niet eens de redeneringswijze van hun overste kunnen volgen?

Noomi Rapace, die meer indruk op me maakte in “Child 44” dan in “Prometheus”, speelt de ervaren agente Alice Racine die met een gewetenprobleem zit na een aanslag in Parijs. Vanwege een enorm schuldgevoel houdt ze haar functie bij MI5 voor bekeken, en gaat werken op één of andere sociale dienst die ze als dekmantel gebruikt om verdachte ontwikkelingen door te seinen aan MI5. Tot ze op een dag de vraag krijgt om een terreurverdachte te ondervragen en eventuele informatie over een op stapel staande aanslag los te peuteren. Maar algauw beseft ze dat ze zich in een dodelijk wespennest heeft gestoken waar niemand meer in te vertrouwen valt en waar haar een onmogelijke taak opwacht. Enerzijds moet ze zichzelf reppen om uit de handen te blijven van een onbekende partij die handelt volgens een geheel andere agenda. En anderzijds is het een race tegen de klok om ervoor te zorgen dat Londen niet het slachtoffer wordt van een gifaanval. Ja, zich vervelen is er niet bij voor Alice.

Het verhaal op zijn eigen is eigenlijk een warboel en soms nogal moeilijk te volgen. Ben je een spionagethriller-liefhebber en heb je al een hele resem films uit dit genre gezien, dan zal je geen nieuwigheden vinden die je overdonderen. De hele film is een aaneenschakeling van achtervolgingen, kortstondige maar energiek uitgevoerde actiescènes en hightech spionagewerk achter de schermen. Maar vooral de enorme hoeveelheid plotwendingen zullen er eerder voor zorgen dat het nogal lachwekkend overkomt in plaats van verrassend. Ik zou zelfs niet verbaasd zijn geweest als op het uiteinde de imam een medeplichtige was van één of andere candid-camera programma die op het einde laconiek komt mededelen dat het allemaal maar voor te lachen was. Van dat niveau is het dus.

Wat rest er dan nog te bewonderen? De acteerprestaties van de bijeen geschaarde bekendere filmsterren. De Zweedse Noomi Rapace is redelijk geknipt voor deze rol als vrouwelijke Jason Bourne. Een intelligente, koelbloedig persoon die zich weet te handhaven in de keiharde spionnenwereld. Zelfs Michael Douglas wisten ze te strikken voor een kleine maar niet zo onbelangrijke rol. De minst indrukmakende rol is weggelegd voor Orlando Bloom die met zijn zwaar Engels accent en nonchalance tracht enige humor in de film te brengen. ’t Is echter John Malkovich die de show steelt als CIA-afdelingshoofd Bob Hunter. Zijn expressie, die schijnbaar nonchalante glimlach en een moment van ongecontroleerd gedrag tijdens een video conference. Een duidelijk bewijs dat men een beetje geschift moet zijn om bij de inlichtingendienst te gaan werken. Maar ondanks het excellent acteren en de ronkende namen die op het scherm verschijnen, weet deze film niet het etiket “middelmatigheid” te vermijden. Een zoveelste spionage-thriller die voor kortstondig vermaak zorgt maar uiteindelijk in de vergetelheid zal geraken.

avatar van Gi-Force
Betere film dan je door de waarderingen zou vermoeden. Lekker veel actie. Goed gespeeld. Waarom wordt er niet gezeurd bij James Bond over zijn innerlijke roerselen? Laat ook maar de menselijke zijde zien van het werken bij een geheime dienst. Noomi speelt strak en degelijk.

avatar van Pastaman
Hele leuke film en prima geacteerd.
Met veel genoegen naar gekeken.

avatar van filmkul
Aardige actie thriller. Het verhaal is redelijk maar wel ver gezocht en met zo hier en daar wat plotgaatjes. De uitwerking door Apted is okay. De film bevat voldoende spanning en actie. De actiescenes zijn niet bijzonder maar wel degelijk en goed in beeld gebracht. Rapace doet het best aardig als vrouwelijke Bourne. Verder aardige bijrollen van de oude rotten Malkovich en Douglas. Leuk tussendoortje. 3.0/3.5

avatar van johan_sb2
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Soort vrouwelijke bourne.
Begint aardig maar naar het einde toe wordt het steeds ongeloofwaardiger. Diepte punt toch wel de reden van de grote aanslag. Ook kon ik Rapace maar moeilijk serieus nemen in deze rol.

avatar van vranque
Weer zo'n flutfilm die nauwelijks na te vertellen is. Begrijp nog steeds niet wat de beoogde doelgroep voor deze film moet zijn. Wel vermakelijk spectakel met een goede cast maar een verhaal waar geen touw aan vast te knopen valt in zo'n korte tijd. En ik wil het ook niet weten. Ga deze zeker niet herzien.

avatar van snarfje5508
Onderhoudende thriller met geloofwaardige actie scenes en goed acteerwerk. Verhaal wordt onnodig ingewikkeld gemaakt en wordt daardoor weer ongeloofwaardig maar enfin, prik je daar doorheen dan is het geen onaardig werkje. Malkovich blijft een onverstoorbaar type die steeds weer in staat is zijn rol goed neer te zetten. In tegenstelling tot Douglas die dit er "even bijdoet".

Goed kijkvertier 3,5 sterren, ietsje minder dan bv Jason Bourne films maar beter dan bv Jack Reacher met Tom Cruise

avatar van Rodger
Prima actie film..
Met diverse wendingen..
3.0 ***

avatar van FlorisV
Een krappe voldoende. Hoewel er erg weinig echte spionagefilms gemaakt worden (Bond films tel ik daarbij niet mee), is het toch een standaard werkje geworden dat eerder als tv-productie overkomt, ware het niet dat er wat bekende acteurs in zitten. Het verhaal is weinig boeiend maar redelijk te volgen, de actie ook redelijk maar niet spectaculair, vooral spanning ontbreekt. Omdat er relatief zo weinig films in het genre bestaan zou ik eerder aanbevelen: The International en de Bourne films.

avatar van mixmaster
Degelijke actie/thriller met goed acteerwerk, ook het camerawerk is goed.
Ik vindt deze film eigenlijk wel de ''vrouwelijke Jason Bourne'' , spionage - actie - tempo, alles is wel te vergelijken met ''The Bourne'' films.

Redelijke thriller waarin niemand te vertrouwen is, dus je kijkt niet vreemd op als blijkt dat weer een personage, die dubbelspel speelt, door de mand valt . Daardoor weet de film de kijker helaas niet voor zich te winnen. Orlando Bloom zet eindelijk eens een stevig karakter neer. Toni Collette’s rol van MI5 chef Emily Knowles is duidelijk gekloond naar Judi Dench’s M uit de James Bond serie.

avatar van blurp194
Noomi Rapace is prima. Orlando Bloom ook. Michael Douglas en John Malkovich maken schandalig misbruik van hun sterrenstatus en laten een ongeevenaard stukje overacting zien. Verder is de actie zo snel dat er geen tijd is voor nadenken over plotgaten, maar het lijkt oppervlakkig best aardig in elkaar te zitten. En de beelden van London zijn een beetje cliche maar toch best aardig.

Tsja, dat is het dan wel zo'n beetje.