Unlocked (2017)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Michael Apted
met Noomi Rapace, Orlando Bloom en Toni Collette

Het verhaal gaat over een CIA-agente (Noomi Rapace), die zonder het te weten informatie verschaft aan terroristen. Vervolgens moet ze in een race tegen de klok een chemische aanval op Londen zien te voorkomen.

avatar van Fonzzz002
Mager en makkelijk te vergeten. Ik had de trailer 2x gezien, maar daar stond mij letterlijk niets meer van bij toen Unlocked bij de Sneak Preview voorbij kwam. Dat is een slecht teken, want ik kan van 99% van de trailers die ik heb gezien op z'n minst een paar details onthouden. De trailer wist dus geen indruk achter te laten. De film wist me verder ook niet aangenaam te verrassen.
Unlocked doet niets zo dusdanig fout dat het op punten bloed onder de nagels vandaan haalde, maar ook weet het nergens een hoog niveau te bereiken. Als gevolg is de film wat saaitjes en had ik moeite mijn aandacht erbij te houden. Een van mijn grootste problemen is dat het teveel als een mediocre misdaadonderzoek serie voelt, ipv een grootste film die je special op het witte doek gaat opzoeken. De personages zijn stereotypes die zich te Hollywood-achtig gedroegen waardoor ze onnatuurlijk overkwamen, en bijna al hun teksten bestonden uit uitleggen hoe de zaak in elkaar zat terwijl ze een stijve, emotieloze houding hadden. Door de film heen zitten er meerdere momenten waarin de personages er, op de een of andere reden, voor kiezen om niet te schieten waardoor een ander de gelegenheid krijgt te ontsnappen oid. Of er zijn “plottwisten” die je van mijlenver al ziet aankomen waardoor ze weinig impact maken.

Dat terzijde, er waren een aantal vermaak punten. De acteurs konden tijdens de intensere punten in het verhaal wel degelijk sterke performances geven en er waren meerdere humormomenten. Voornamelijk de scenes met Orlando Bloom of John Malkovich konden grappig zijn wegens hun sarcastisch commentaar op de situaties waarin ze terechtkwamen. Hoewel het verhaal redelijk voorspelbaar was zaten er een paar kleine stukken in waarin ik daadwerkelijk aangenaam verrast werd en nieuwsgierig raakte naar waar de volgende scene mee zou komen.

Een paar aardige punten, maar als geheel zwak. Het verhaal is een typische misdaadonderzoek aflevering uit een televisie serie, met stereotypes die voornamelijk in expositie praatte. Hier en daar wat aardige grappen of een wending die niet onaardig was, maar niet genoeg de film te redden.

avatar van mrklm
Noomi Rapace houdt zich amper staande in deze bioterreurthriller met een verwarrend plot en een overdaad aan verrassende wendingen, waardoor er al snel nauwelijks een touw aan vast te knopen valt. Ik let nooit heel erg op continuïteitsfouten, maar ik heb er hier toch een paar gezien dis [dus] wel erg opvallend waren. Het is slordige filmmakerij die past bij het zwakke scenario. Zou jij geloven dat een groep jongens van een jaar of 10 's avonds laat voetbal spelen bij een bouwval? Wellicht wel, maar toch niet dat zich aan de andere kant van het raam een supergeheime bio-techlab bevindt waar chemische wapens worden getest? En wat als één van die jongens per ongeluk een bal door het raam trapt? Het antwoord op die laatste vraag vind je in deze zeer vergezochte, teveel op toeval vertrouwende film. Rapace, Toni Collette, Michael Douglas en John Malkovich verdienen beter... maar hadden ze het script eigenlijk wel van tevoren gelezen?

avatar van Shinobi
"Someone is hunting me."

Deze titel lijkt meer als pilot te fungeren voor een nieuwe - dertien in een dozijn - misdaadserie.

'Unlocked' schotelt je namelijk niets nieuws voor; de zoveelste terreuraanslag die gestopt moet worden door een agent die het nodige leed achter de rug heeft. Tja, het voelt aan alsof je het allemaal al eerder hebt gezien en op den duur is het figuurlijk clichés afvinken die de ronde doen.

Aan de basis staat een kat-en-muisspel dat wel erg rommelig wordt gebracht, mede door de vele plotwendingen die lukraak uit de lucht zijn gegrepen. Om het maar niet over de onlogica te hebben. Op deze manier word je als kijker aan het lijntje gehouden door een verwarrend narratief dat geen zoden aan de dijk zet. Zowat elk personage lijkt dan ook zonder opgaaf van redenen een dubbele agenda te hebben, enkel om iets van spanning te creëren.

Noomi Rapace doet het naar behoren, maar de rest van de cast lijkt over het geheel gezien weinig te doen te hebben. Best jammer gezien hun staat van dienst, alleen John Malkovich lijkt er nog enigszins plezier in te hebben. En wat Orlando Bloom hier doet is gewoon lachwekkend te noemen. Wat rest zijn een paar aardige actiescènes.

Al met al net oké voor een keer, maar deze film ben je zo weer vergeten.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van JacoBaco
Mwa, dit had net zo goed de nieuwe film van Scott Adkins kunnen zijn en dan Steve Austin er ook nog bij. Dan had dit een dikke B-film geweest. Ik denk dat de makers dat ook wel in de gaten hadden en dus hebben ze acteurs kunnen strikken zoals Michael Douglas, John Malkovich, Noomi Rapace, Orlando Bloom en dat zijn niet de minste! Al hebben Malkovich en Douglas overduidelijk hun beste tijd wel gehad.

Het is geen slechte film, mede door de goede acteurs en Orlando Bloom weet het zowaar naar een iets hoger niveau te tillen. Maar verder is het zoals meer mensen het hier al aangeven best matig. De film probeert heel ambitieus ons een aantal keren op het verkeerde been te zetten, maar op mij kwam het nogal krampachtig over en het had niet echt impact!

Jammer, maar na het zien van een film als dit, verlang ik eigenlijk gewoon naar een lekkere amusante onzin film zoals Atomic Blonde (2017) ! En mocht er een Unlocked 2 komen, bel dan lekker Scott Adkins op! Niets ten nadele van Adkins trouwens.

Unlocked is voor mijn gevoel 15 jaar te laat gemaakt en ik geef een klein 6 zesje..

avatar van Justinw
Niet best dit, met een cast als deze een uiterst zoutloze thriller als Unlocked op het doek toveren. Meest lachwekkende was nog wel de introductie van het personage van Orlando Bloom......

avatar van mjk87
Film begint aardig in een sfeervol Londen met een blik op de immigrantenwijken, een goed tempo en een aantal heel aardige acteurs die allemaal een zekere overtuigende acte de présence geven. Maar hoe langer de film duurt, hoe minder het wordt. Ongeloofwaardigheden volgen elkaar op, net als de éne plottwist na de andere, die op een gegeven moment niet meer boeien maar irritant worden en de hele spanning en verrassing eruit halen (of was er serieus iemand ondersteboven van de wederopstanding van Michael Douglas?). 2,0* nog voor het eerste deel.

avatar van thunderball
Deze afgelopen zaterdag in Antwerpen gaan zien.

Vrij doorsnee actiethriller, die in het rijtje valt van films als Salt en Survivor, waarin een vrouwelijke overheidsbeamte /spionne een complot ontdekt en dan zelf verdachte wordt en zowel collega's als badguys achter zich aan krijgt.

Erg cliché matig en af en toe tegen saai aan, ondanks aardige cast, die behalve hoofdrolspeelster ondermaats presteert. Douglas was volledig op automatische piloot, Malkovich doet maar wat en lijkt het allemaal niet al te serieus te nemen (misschien was dat ook de enige juiste aanpak?), Collette wordt per film steeds magerder en zag er niet uit met kort, blond kapsel en Bloom blijft een zeer beperkt acteur.

Meer een film om eens een keer te bekijken als het toevallig op TV wordt vertoont, maar absoluut geen aanrader.

Een vijfje, ofwel 2,5 ster en dan ben ik eindeloos coulant.

avatar van Pazmaster
Redelijk. Een vrij standaard verhaal maar dankzij de cast toch prima te behapstukken. Rapace vond ik niet zo sterk maar de rest van de cast houdt de film overeind. Ook leuk om Douglas en Malkovich weer eens te zien. Best een vermakelijk filmpje maar zal zeker niet blijven hangen.

Heel redelijk. Opvallend dat de degelijke, geroutineerde en wat saaie Apted met zijn indrukwekkend cv (krijg weer vlinders in mijn buik als ik terugdenk aan Gorky Park)nu op de proppen komt met een vlotte actiethriller die voornamelijk wil verrassen en continue spanning wil bieden. Samenhang, logica en plot zijn daarbij van ondergeschikt belang(wat iets anders is dan dat dit er helemaal niet is), en ben je bereid als kijker hierin mee te gaan, dan heb je gewoon een prettige zit. Doet qua stijl nog het meest denken aan iets als Enemy of the State, alhoewel die film intelligenter en beter was.
Makkelijk schieten natuurlijk voor de critici onder ons op deze aanstekelijke, opzettelijke warboel maar ik geloof er bijvoorbeeld geen snars van als men hierboven stelt al vlug in de gaten te hebben wie hier de bad guy is(no way!). Rapace is bijzonder goed op haar plaats, en haar transformatie in no time van mentaal geknakt muurbloempje naar een vrouwelijke terminator was voor mij nog de minst ongeloofwaardige(maar wel prettige) surprise. Leuk om Malkovich weer eens te zien als cynische, rare man en Douglas levert bijna onopvallend goed werk in een ogenschijnlijk triviale bijrol. Bloom's kameleonachtige rol past goed binnen de wispelturige opzet van Unlocked, heb deze mooie jongen wel eens veel irritanter bezig gezien. Nee, ik kan niet boos of teleurgesteld zijn over dit vakkundige formulewerk, ben zelfs gematigd tevreden. Niks nieuws onder de zon, maar dat hoeft ook niet: Dit zonnetje brand al best lekker.

avatar van ikkegoemikke
“Send a car for my wife and flowers.
And by flowers, I mean whatever it takes to keep me off the couch tonight.”

Neem een willekeurige “Jason Bourne” episode en meng dit met pakweg een “Mission Impossible” of recent “Stratton” en voeg er nog een beetje humor bij, dan krijg je als resultaat iets gelijkaardigs als “Unlocked”. Niet bepaald origineel dus. Entertainend is het wel, maar het is ook een onontwarbaar kluwen van intriges. Op een bepaald moment vraag je je af wie er nu eigenlijk geen dubbelspel speelt en te vertrouwen is. De film sluit wel perfect aan bij de hedendaagse actualiteit. Er gaan geen maanden voorbij tegenwoordig of er is weer ergens op het Europese vasteland een extremistische organisatie die een laffe aanslag pleegt. Ik hoop alleen dat deze film zulke geschifte organisaties niet op slechte gedachten brengt.

Het zal misschien wel aan mij liggen maar op bepaalde momenten had ik echt geen flauw idee waar de betrokken personen het over hadden. Blijkbaar moet je intelligentiequota toch wel enorm hoog zijn om mee te kunnen draaien in het wereld van inlichtingendiensten als geheimagent. De snelheid waarmee conclusies worden getrokken en beslissingen worden genomen is angstaanjagend snel soms. Niet voor niets dat de bestrijding van terroristische cellen zo’n moeilijke taak is. Zou het niet kunnen dat het overgrote deel van de medewerkers aldaar niet eens de redeneringswijze van hun overste kunnen volgen?

Noomi Rapace, die meer indruk op me maakte in “Child 44” dan in “Prometheus”, speelt de ervaren agente Alice Racine die met een gewetenprobleem zit na een aanslag in Parijs. Vanwege een enorm schuldgevoel houdt ze haar functie bij MI5 voor bekeken, en gaat werken op één of andere sociale dienst die ze als dekmantel gebruikt om verdachte ontwikkelingen door te seinen aan MI5. Tot ze op een dag de vraag krijgt om een terreurverdachte te ondervragen en eventuele informatie over een op stapel staande aanslag los te peuteren. Maar algauw beseft ze dat ze zich in een dodelijk wespennest heeft gestoken waar niemand meer in te vertrouwen valt en waar haar een onmogelijke taak opwacht. Enerzijds moet ze zichzelf reppen om uit de handen te blijven van een onbekende partij die handelt volgens een geheel andere agenda. En anderzijds is het een race tegen de klok om ervoor te zorgen dat Londen niet het slachtoffer wordt van een gifaanval. Ja, zich vervelen is er niet bij voor Alice.

Het verhaal op zijn eigen is eigenlijk een warboel en soms nogal moeilijk te volgen. Ben je een spionagethriller-liefhebber en heb je al een hele resem films uit dit genre gezien, dan zal je geen nieuwigheden vinden die je overdonderen. De hele film is een aaneenschakeling van achtervolgingen, kortstondige maar energiek uitgevoerde actiescènes en hightech spionagewerk achter de schermen. Maar vooral de enorme hoeveelheid plotwendingen zullen er eerder voor zorgen dat het nogal lachwekkend overkomt in plaats van verrassend. Ik zou zelfs niet verbaasd zijn geweest als op het uiteinde de imam een medeplichtige was van één of andere candid-camera programma die op het einde laconiek komt mededelen dat het allemaal maar voor te lachen was. Van dat niveau is het dus.

Wat rest er dan nog te bewonderen? De acteerprestaties van de bijeen geschaarde bekendere filmsterren. De Zweedse Noomi Rapace is redelijk geknipt voor deze rol als vrouwelijke Jason Bourne. Een intelligente, koelbloedig persoon die zich weet te handhaven in de keiharde spionnenwereld. Zelfs Michael Douglas wisten ze te strikken voor een kleine maar niet zo onbelangrijke rol. De minst indrukmakende rol is weggelegd voor Orlando Bloom die met zijn zwaar Engels accent en nonchalance tracht enige humor in de film te brengen. ’t Is echter John Malkovich die de show steelt als CIA-afdelingshoofd Bob Hunter. Zijn expressie, die schijnbaar nonchalante glimlach en een moment van ongecontroleerd gedrag tijdens een video conference. Een duidelijk bewijs dat men een beetje geschift moet zijn om bij de inlichtingendienst te gaan werken. Maar ondanks het excellent acteren en de ronkende namen die op het scherm verschijnen, weet deze film niet het etiket “middelmatigheid” te vermijden. Een zoveelste spionage-thriller die voor kortstondig vermaak zorgt maar uiteindelijk in de vergetelheid zal geraken.

avatar van Gi-Force
Betere film dan je door de waarderingen zou vermoeden. Lekker veel actie. Goed gespeeld. Waarom wordt er niet gezeurd bij James Bond over zijn innerlijke roerselen? Laat ook maar de menselijke zijde zien van het werken bij een geheime dienst. Noomi speelt strak en degelijk.

avatar van filmkul
Aardige actie thriller. Het verhaal is redelijk maar wel ver gezocht en met zo hier en daar wat plotgaatjes. De uitwerking door Apted is okay. De film bevat voldoende spanning en actie. De actiescenes zijn niet bijzonder maar wel degelijk en goed in beeld gebracht. Rapace doet het best aardig als vrouwelijke Bourne. Verder aardige bijrollen van de oude rotten Malkovich en Douglas. Leuk tussendoortje. 3.0/3.5

avatar van FlorisV
Een krappe voldoende. Hoewel er erg weinig echte spionagefilms gemaakt worden (Bond films tel ik daarbij niet mee), is het toch een standaard werkje geworden dat eerder als tv-productie overkomt, ware het niet dat er wat bekende acteurs in zitten. Het verhaal is weinig boeiend maar redelijk te volgen, de actie ook redelijk maar niet spectaculair, vooral spanning ontbreekt. Omdat er relatief zo weinig films in het genre bestaan zou ik eerder aanbevelen: The International en de Bourne films.

avatar van blurp194
Noomi Rapace is prima. Orlando Bloom ook. Michael Douglas en John Malkovich maken schandalig misbruik van hun sterrenstatus en laten een ongeevenaard stukje overacting zien. Verder is de actie zo snel dat er geen tijd is voor nadenken over plotgaten, maar het lijkt oppervlakkig best aardig in elkaar te zitten. En de beelden van London zijn een beetje cliche maar toch best aardig.

Tsja, dat is het dan wel zo'n beetje.

Waardeloze film met een slap verhaal dat veel te serieus wordt gebracht. De cast, met bekende namen in met name de bijrollen, is matig en Douglas en Malkovich zetten hun rol veel te overdreven aan. Waarschijnlijk voor hun een trucje om snel even wat te cashen zonder bovenmatige inspanning in combinatie met zelfoverschatting. De twists houden je misschien net wakker maar slaan nergens op, waarbij de verhaallijn rondom Bloom lachwekkend is.

avatar van Noodless
Vond er ook niet veel aan ondanks toch een behoorlijke cast. Het verhaal wordt wel op een chaotische en ongeloofwaardige manier gebracht. Op een bepaald moment , net wanneer je de spanning verwacht, heb je het gehad. Het bleef maar duren. Verhaal zelf is saai overigens. 4/10

Matige film over een inactieve CIA-agente die door samenloop van omstandigheden weer wordt opgetrommeld. Deze actie-thriller is weinig origineel en bovendien allemaal al eens eerder en vooral beter gezien. De geloofwaardigheid wordt al vrij snel overboord gegooid en de vele plotwendingen komen geforceerd over. Echt vervelend wordt het niet, daarom nog net 2.5 sterren.

avatar van Smugmarty
Prima actie/spionage/anti-terrorisme thriller.

Het verhaal is goed te volgen en moet het niet hebben van wazige complotten en snelle onnavolgbare dialogen om een soort ingewikkeld complot te vijzen. Lekker recht toe recht aan en behoorlijk geloofwaardig.

De cast is een leuke verzameling van oude bekenden die elk een gedegen aandeel hebben en daarom niet enkel een 'acte de présence' voorstelt maar een goede bijdrage levert aan de karakters en rolverdeling.

Ik vind Noomi Rapace een waardige tegenhanger van Charlize in Atomic Blonde... misschien wel geloofwaardiger