Valdez, il Mezzosangue (1973)

Alternatieve titels: Chino | The Valdez Horses | Valdez the Halfbreed

Frankrijk / Italië / Spanje
Western

geregisseerd door John Sturges en Duilio Coletti
met Charles Bronson, Jill Ireland en Vincent van Patten

Valdez leeft eenvoudig en werkt hard; als er een jongeman genaamd Jamie langskomt, die op zoek is naar werk, moet de jongen zich eerst bewijzen alvorens hij de vriendschap wint van de zonderling en een vriend in hem vindt. Ondanks moeilijkheden met de plaatselijke sheriff en botsingen met de hooghartige Spaanse rancher Morell die de weidegronden omheint met prikkeldraad, ziet de toekomst er rooskleurig uit als Valdez' hengst vader wordt van een veulen. Dan komen er narigheden in de vorm van de bevallige en arrogante Catherine Morell, halfzuster van de gevaarlijkste vijand van Valdez.

Een western met pacifistische inslag. Dat lijkt bij voorbaat al een contradictie in terminus.
Toch drijft deze western op de verwerping van geweld, zelfs al moet men zijn verlies nemen en op de vlucht slaan.
De film bulkt van de romantische nostalgie: een man één met de natuur, dik onderstreept door de beelden van wilde paarden in het weidse landschap en de vriendelijke muziek die zo van een willekeurige hippie-plaat uit de eindjaren '60 geplukt kan worden.
Van Sturges en Bronson verwacht je eigenlijk een klassieke western voorgeschoteld te krijgen.
Ook het einde is a-typisch voor een western en zal voor menigeen onbevredigend zijn. Ik moest ook even slikken.
Ik heb in ieder geval een rustiek voortkabbelende western gezien, met een aardige vriendschap tussen een man, zijn paarden en een jonge jongen (blond haar, grote blauwe ogen, oftewel de goddelijke onschuld zelve).
Een prima Bronson die de rol goed paste.

avatar van Justinw
400ste stem alweer.

Aparte film van Sturges en Bronson. Ben het ook eens met Barfly. Het sfeertje hangt er en hij kijkt lekker weg. Bronson is perfect gecast als Chino. Alleen het script bied te weinig om die een meesterwerk te maken. Wel eens wat anders dan het standaard wraak gedoe. Dit komt waarschijnlijk door de samenwerking met Coletti. Waar ik overigens geen werk van ken. Maar ik vond het een welkome afwisseling.

* * *

avatar van Justinw
Een andere poster plotseling?

avatar van movierobert
Leuke film verhaal steld niet veel voor, maar genoeg om mij te boeien. Alleen het einde mocht van mij iets vrolijker. Verder helemaal eens met bovenstaande reacties.

Een prima film waarin Bronson goed past.

de film had wel de insteek van de romantische/drama soort. de natuur met een hoop wilde paarden, de man in ze uppie die een onverwachte vriend krijgt en de muziek. Verhaal is niet groots maar de beelden en bronson maakte het behoorlijk goed. Het einde was wel een domper. denk je een mooi schietgevecht te zien waarin bronson zou overwinnen zoals zovaak, geeft hij het ineens op en gaat weg.

Het stuk dat Jamie bij de indianen sliep was heerlijk overdreven. Kon een glimlach niet onderdrukken.

avatar van RuudC
Er is eigenlijk een scene die eruit springt en dat is wanneer de hengst de merrie bespringt. Op de paardenlul na is verder ook niet expliciet, maar het voelt wel wat vreemd aan. Zeker omdat Charles Bronson erdoor geïnspireerd raakt en weinig koosjer handelt.

Verder is het een doodnormale western met veel woestijn, paarden, indianen en vuurgevechten. Er zit weinig verdieping in de personages en hun motieven zijn dan ook vrij eenvoudig. De plaatjes zien er vaak wel goed uit en de film kent een mooie sfeer. Echte herkijkwaarde is er niet.