• 8.604.001 stemmen

De la Part des Copains (1970)

Actie / Thriller | 94 minuten

Genre: Actie / Thriller

Alternatieve titels: Cold Sweat / From the Boys / De Indringers / De Vrienden Laten Groeten

Oorsprong: Italië / Frankrijk / België

Geregisseerd door: Terence Young

Met onder meer: Charles Bronson, Liv Ullmann en James Mason

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot De la Part des Copains

"Bronson and Mason play a high stakes game of cat and mouse . . . and only one man can walk away the winner"

De gewezen Amerikaanse misdadiger Joe Martin vestigde zich in Frankrijk waar hij een verhuurdienst van plezierboten oprichtte. Hij trouwde er met Michèle die niets over zijn verleden afweet. De avond van 14 juli krijgt Joe echter bezoek van enkele oude makkers die nog een appeltje met hem te schillen hebben...

imageimageimage

avatar van Wouter

Wouter

Is dit niet fatsoenlijk op dvd?

avatar van FisherKing

FisherKing

Is die van Amazon.FR bagger ?

Overigens originele poster geplaatst.

avatar van Quentin

Quentin

Nu is er een fatsoenlijke Nederlandse dvd-uitgave van Universal verkrijgbaar.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Geen onaardige actie met de stoicijnse Bronson en zijn vrouw Ireland. Met name Mason is weer eens goed op dreef. Niets bijzonders maar wel onderhoudend. Van de beroemde Bond-regisseur (en laten we vooral het schitterende Wait Until Dark niet vergeten). Young kan beter maar toch is deze film redelijk.

avatar van armand 1

armand 1

Doorsnee film had beter verwacht Charles Bronson.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Goede film met Bronson en een vleugje spanning. Aardig acteerwerk en een goed verhaaltje zorgen dat dit geen slechte film wordt. Soms is de film een beetje tam maar de rest is wel prima. 3,5.

avatar van Wouter

Wouter

Viel me tegen. Zeker niet de beste Bronson.

avatar van RuudC

RuudC

Ai, dat is jammer! Voorafgaande aan de film had ik al behoorlijk lage verwachtingen, maar werd erg verrast door het sterke spel van Charles Bronson en het heerlijk geheimzinnige verhaal. Echt op en top een mysterieuze thriller die me nog deed denken aan het betere werk van Alfred Hitchcock. De personages leken interessant en Zuid-Frankrijk is hier een prima decor voor een jaren zeventig misdaadthriller. Na een interessante ontknoping aan geheime verledens, afpersingen en dergelijke vervolgt Cold Sweat met een heel middelmatige reeks ontwikkelingen. Ineens is die gave sfeer weg en wordt het verhaal erg middelmatig. En dan is Cold Sweat ineens een lange zit die enkele op wat losse momenten nog leuk wordt. Zo was de achtervolging in de bergen nog wel de moeite waard, maar in de film zelf had echt wel meer gezeten.

avatar van mister blonde

mister blonde

Dit balanceert continu op de rand van zeer aardig (3,5) en nogal matig (2). Best sfeerrijk, maar de plot zit vol gaten, wat uiteindelijk de doodsteek is. 2,5 sterren. Young heeft veel betere films gemaakt.

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Redelijke film welke makkelijk uit te kijken is, ik vond alleen dat einde een beetje overdreven met dat vuur.

avatar van teigertje

teigertje

Fantastische film met de meesterlijke Charles Bronson in de hoofdrol in deze classic film.

Voor in die tijd, harde aktie film.

Geweldige spelers.

En te gekke film !

avatar van numb nuts

numb nuts

teigertje schreef:

Voor in die tijd, harde aktie film.

Geweldige spelers.

En te gekke film !

wow teigertje ik ga je in de gaten houden,al je recente stemmen zijn een 5.

hoe kan dit zie jij alle goeie films?

ik vind dit een tegenvaller van charles ,maar ben misschien wat kritischer

vooral dat zelfs als hij weg is de fransen engels spreken? maar hij ziet er wel goed uit en jill ook,mooie vrouw

avatar van teigertje

teigertje

numb nuts schreef:

wow teigertje ik ga je in de gaten houden,al je recente stemmen zijn een 5.

hoe kan dit zie jij alle goeie films?

ik vind dit een tegenvaller van charles ,maar ben misschien wat kritischer

Hoi Numb nuts

weet je wat het is, als ik slechte films zie, beoordeel ik eigenlijk zeer zelden, omdat ik die niet in mijn lijst wil.

uiteraard zie ik ook bergen films waar ik niks aan vind.

Een enkele keer beoordeel ik wel eens films, die niet mijn smaak zijn en die ik slecht vind.

Uiteraard smaken verschillen

Dus ik zal het maar als een compliment van je opvatten

En daarom vind ik het alleen leuk de films die ik hoog waardeer het meeste beoordelen.

Maar kan jij deze een tegenvaller vind, van mij is het een van mijn favorieten, met Murphy's law en Death wish en Death hunt nog veel meer.

Groet

avatar van numb nuts

numb nuts

avatar van AniSter

AniSter

'Les Films Corona presentent'..... oeps!

Charles Bronson laat zich weer eens van zijn bekende relaxte kant zien in deze actiefilm/thriller. En daarnaast een aantal oude bekenden zoals Ullmann en Mason. De laatste vond ik er al redelijk slecht uitzien aan het begin van de film en dat werd er gedurende de film niet beter op. Op zich zat er genoeg vaart in de film tot aan de achtervolging. Die duurde iets te lang, net zoals de scene met Katanga waarin hij moeder en dochter achtervolgde. Ook in deze film een aantal onwaarschijnlijkheden. De meest opvallende vond ik dat Fabienne erin slaagde om met een klein bakje ijsklontjes een complete emmer te vullen. Zelfs dat maakt de film onderhoudend...

avatar van Collins

Collins

Voordat Charles Bronson groots doorbrak in de VS, maakte hij diverse Europese films. Voordat Bronson films met regisseur Michael Winner ging maken, deed hij dat drie keer met Terence Young (van o.a. Dr. No (1962)). Cold Sweat is de eerste uit de rij.

Een kleinschalige thriller met een fijne solde spanningsboog. Een rechttoe rechtaan film zonder veel franje. Gewoon lekker vermaak zonder ingewikkelde zijsporen. De film vertelt een strak en homogeen verhaal. Tegen een schilderachtig mediterraans decor ontvouwt zich een spel op leven en dood dat door de markante aanwezigheid van Bronson heel relaxed beleefd kan worden.

De constellatie van personages die het Bronson moeilijk moet maken, had wat mij betreft iets meer body mogen hebben. Heel indrukwekkend zijn de tegenstanders niet. James Mason ziet er met zijn vissershoedje en geciviliseerde voorkomen eerder uit als een lieve oom dan als een gangsterboss. Die eerste indruk blijft hangen en verpest het imago van de ijskoude killer die hij ook blijkt te zijn. De overige gangsters vertonen eveneens weinig acute dreiging. Ze doen zo hun best om te verhullen dat hun beweegredenen vervuld zijn van bijbedoelingen dat zij op voorhand al geen heuse bedreiging voor Bronson kunnen vormen. Bronson reageert dermate soeverein, cool en stoïcijns dat je als kijker nooit ernstige zorgen hebt.

Liv Ullmann doet ook mee. Een nietszeggende rol voor deze grote actrice en muze van regisseur Ingmar Bergman. Ze speelt de vrouw van Bronson die ervoor waakt dat haar man teveel aan de whisky zit. Ze loopt er verder wat verloren bij. De combinatie elegant versus nurks vormt een merkwaardige koppel.

Opvallend zijn verder de behoorlijke hoeveelheden tekst die Bronson spuit en een spannende achtervolging per auto over Zuid-Franse kust- en bergwegen. Ook bijzonder is dat de film is gemaakt naar een boek van Richard Matheson, schrijver van fantasy, horror en sciencefiction wiens werk vele bekende films opleverde zoals The Incredible Shrinking Man (1957), The Legend of Hell House (1973) en Stir of Echoes (1999).

Cold Sweat heet bij hem 'Ride the Nightmare‘ en is een verfilming die mij goed beviel maar die met recht niet thuis hoort in het rijtje overbekende en uitstekende films naar een boek van Richard Matheson.

avatar van Phantasm

Phantasm

Onderhoudende film met een leuk bedacht verhaal. Had deze vroeger ook al eens gezien, maar kon me er weinig meer van herinneren.