ad
  • 8.110.074 stemmen

The Legend of Hell House (1973)

Horror / Mystery | 95 minuten

Genre: Horror / Mystery

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: John Hough

Met onder meer: Pamela Franklin, Roddy McDowall en Clive Revill

Releasedatum: 15 juni 1973

• Google Play Bekijk via Google Play

Over The Legend of Hell House

"For the sake of your sanity, pray it isn't true!"

Een fysicus, zijn vrouw, een jonge helderziende en de enige overlevende van een vorig bezoek worden naar het beruchte Hell House gestuurd. Hun opdracht bestaat eruit te achterhalen of er leven na de dood bestaat. De vorige bezoekers aan het griezelige huis zijn immers ofwel vermoord geweest ofwel geestelijk gestoord teruggekeerd. Het is nu aan de nieuwe groep om één week in het huis in volledige afzondering te overleven en het mysterie van de intrigerende woning te ontrafelen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Emeric Belasco (onvermeld)

Royal Duke (onvermeld)

avatar van Daan258

Daan258

Nu ik je bericht lees knusse stoel ben ik wel benieuwd.

heb de film al zo vreselijk lang liggen maar ( misschien weet je het al een beetje van me) ik ben niet zo super groot fan van erg oude films..Op een of andere manier nooit echt mijn ding. Maar dan soms zitten er zeker wel een paar goede tussen dus ben toch wel nieuwsgierig naar dit werkje.

Daarom stel ik hem nu al zo lang uit maar misschien binnenkort gewoon maar is eindelijk opzetten.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Daan258 schreef:

Nu ik je bericht lees knusse stoel ben ik wel benieuwd.

Gewoon doen.

avatar van joolstein

joolstein

Heerlijke spookhuis-film. Waarin vier onderzoekers 7 dagen in het beruchte huis van Belasco moeten zien te overleven. Als ze dat lukt krijgen ze van natuurkundige en miljonair Lionel Barrett een leuk bedrag aan geld. Dit verhaal is natuurlijk overeenkomstig met de film: The Haunting (1963) Toch weet de film zich makkelijk staande te houden en te onderscheiden tegenover die film. Het is prachtig om te zien hoe de film is opgebouwd, we zien aan het begin het team kort samen/voorgesteld worden. Waarna door hun verschillende meningen en filosofieën er een zeer mooie spanning wordt gecreëerd. Sowieso zit het met de sfeer en performances van de kleine cast wel goed. Waarbij vooral actrice Pamela Franklin als het gevoelige medium Florence Tanner en Roddy McDowall (Planet of the Apes) als Benjamin Franklin Fischer opvallen. Clive Revill als miljonair Lionel Barrett noemde het huis de "Mount Everest of haunted houses". Zo hoog wil ik niet gaan maar de Kangchenjunga onder de spookhuis-films is dit zeker wel!

avatar van Night's Watch

Night's Watch

Deze hoek van het horrorgenre was mij toe nu toe volledig vreemd, ik kan deze film met werkelijk geen enkele andere film die ik gezien heb vergelijken. De filmt ademt een erg mysterieus sfeertje uit waar je de volledige speelduur in blijft hangen, de bloederige momenten zijn volledig in dienst van het verhaal en nergens te overdreven. Op deze manier blijft het plot interessant, de sterk spelende cast helpt daar ook aan mee. Daarnaast is de setting fantastisch. Hell House is een ontzettend mooi kasteel wat erg interessant is ingericht, alleen al hiermee zou ik mij de hele film kunnen vermaken.

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

Heerlijk sfeervol filmpje die vooral tegen het einde aan soms wel eens deed denken aan Suspiria samen in een mix met The Exorcist en een vleugje The Haunting.

De film heeft een aangenaam tempo en de sfeer wordt des te meer versterkt door overtuigende acteer prestaties en creatieve camerapunten.

Het einde gaat opeens wel erg snel en kreeg ik een beetje een dubbel gevoel bij, maar tegelijkertijd is de film zelfs vandaag de dag nog fris en in mijn optiek niet al te voorspelbaar.

Dit soort horror mis ik vandaag de dag helaas vaak.

avatar van Glacius

Glacius

Tegenvaller als je het boek gelezen hebt. Je zult de film zien als een karig, zeer bondig samengevatte versie van het verhaal. Het schiet in een rap tempo voorbij, waardoor de film nogal fragmentarisch overkomt. De sfeer is wel in orde, maar het boek is simpelweg stukken beter. Het geweld, de gore en erotiek uit het boek is er bijna volledig uit gelaten.

avatar van blackwolves

blackwolves

een film die jaren geleden heb gezien. ik was op zoek naar deze film en dan toch gevonden op dvd.

de film straalt de donkere sfeer uit van in de tijd vele vinden hem te min omdat er te weinig in komt maar dat maakt de film juist goed. hij is niet zoals vele films zijn tegenwoordig die gemaakt zijn over spookhuizen waar het enkel gaat om de moorden het bloed en zo verder. natuurlijk gaat het wel om een horror film en de elementen zitten er dan ook in. maar de film geeft toch iets anders weer de angst die de acteurs uitstralen wanneer er iets gebeurt is anders dan al de horror films van nu. het beeld of het fragment met Pamela Franklin wanneer ze gaat gaan slapen ze hoort op eens een geluid maar het enkel de kat maar wat voor een kat? ik kan enkel zegen zeer goede film

avatar van Boeikens

Boeikens

Zeker, qua sfeeropbouw, setting en act zit alles zéér goed, maar de film kon me gewoon niet boeien. Misschien te gedateerd voor een huidige kijkbeurt waar de haunted house films ook de voor mij nodige gore bieden. Ook al hapert het bij die nieuwe generatie dan weer aan de sterke sfeeropbouw van voorlopers als deze.

avatar van Noodless

Noodless

Meer van verwacht !

De film slaagt er niet in om de kijker te doen huiveren ( wat natuurlijk objectief is ), maar spannend was het allerminst. Misschien ook wat oubollig qua opzet en het slot is te simpel uitgewerkt. Qua sfeer en setting zit deze film wel goed. 6/10

avatar van Glacius

Glacius

Gewoon het boek gaan lezen, is veel en veel beter.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Hey, een spoohui-zzzzzzzzzzzzzzzz-gaap-film. Als je er ééntje hebt gezien, dan heb je ze eigenlijk allemaal wel gezien. Er is nog net doorheen te komen, het einde is zowaar nog wel aardig. Maar goed, tenzij je een wiebelende tafel heel erg eng vind zul je er niet van wakker van liggen.

avatar van Woland

Woland

Best aardige haunted-house-film, maar ook niet verrassend. Uiteindelijk heb je ook maar beperkte speelruimte in een genrefilm als dit, en voor the Legend of Hell House gaat dat zeker op. Er is best wel een redelijk sfeertje en ik heb me niet verveeld, maar uiteindelijk heb ik ook weinig gezien waar ik van opkeek. Men neme een huis met een bloederige historie, in dit geval een groot landdhuis waar een brute perverseling genaamd Belasco dood en verderf zaaide, en een reputatie van spokerij. Vervolgens een groepje onderzoekers (een wetenschapper met z'n vrouw, en twee mediums) die de boel gaan onderzoeken. En dan komen alle standaardelementen voorbij - klopgeesten, trillende tafels, deuren die opengaan, tocht, een paar seances, stemmen uit het niets, een dubieus wetenschappelijk instrument dat bliept en bloept, mensen die bezet raken, dingen die door de kamer vliegen of van het plafond naar beneden lazeren. Redelijke genre-exercitie, maar wel dertien in een dozijn.