Three Days of the Condor (1975)

Alternatieve titels: 3 Days of the Condor | 3 Dagen van de Condor

Thriller / Mystery

geregisseerd door Sydney Pollack
met Robert Redford, Faye Dunaway en Cliff Robertson

Een CIA onderzoeker, codenaam 'Condor', leest voor z'n werk de hele dag boeken om deze te screenen op nuttige/schadelijke informatie. Als hij op een gegeven dag terugkomt van lunch halen, zijn al zijn collega's vermoord. Condor moet uitvinden wie het gedaan heeft voordat de moordenaars hem vinden.

Loepsaal
Bij elke keer zien een aangename opstanding van de doden.
Max Von kan zich niet voorstellen dat Faye een toevalstreffer is, de regiefreak.

avatar van notsub
Deze is net te onevenwichtig om lang te kunnen boeien. Het tijdsbeeld uit de jaren zeventig doet het goed. Hoofdrolspeler Robert Redford doet zijn best, maar mist dan weer wat elan om de film te kunnen dragen. Daardoor zakt de film telkens weg om daarna toch weer met een interessante wending te komen. Het viel met toch wat tegen, maar sommige scenes zijn zeker geslaagd.

Niet helemaal geslaagde thriller die flink te lijden heeft onder de bijzonder zwak uitgewerkte relatie tussen de Condor en die meid. Het begin is wel aardig en Redford speelt aardig. Toch kan het niet echt de film redden en het verhaal gaat uiteindelijk als een nachtkaars uit.

avatar van knusse stoel
Sommige kijkers hebben moeite met de film omdat volgens hen de spanning niet voldoende op peil is en/of blijft. Geen probleem mee gehad en de film inmiddels voor de 2e keer gezien.
O.k., het is jouw stijl of niet en daar valt over te discuteren maar laten we daar maar niet aan beginnen.
Wij vonden het een prima film met dito verhaal en onze waardering is een ruime 7+!
En daar moet u het mee doen.

avatar van blurp194
Onderschat.

De boekenwurm, en de film zelf ook. Het verhaal is spannend en geloofwaardig - geloofwaardiger dan de meeste spionnenfilms. En er zit leuk veel subtiele humor in ook, al moet je misschien goed opletten om die op te pakken. Vooral Faye Dunaway brengt er een paar waar ik om lachen kon. Sowieso een mooie rol die ze hier neerzet, toch een wat ondergewaardeerde actrice eigenlijk. Robert Redford niet - ondergewaardeerd, bedoel ik, maar ook hij lijkt wat weinig credits te krijgen voor wat ik toch eigenlijk gewoon een mooie rol vind.

Sinds ik een keer een interview met Sydney Pollack gezien heb ben ik overigens nogal fan van deze regisseur. Maar ik blijk nog lang niet al zijn films gezien te hebben, en zeker ook niet recent. Tijd om dat eens in te gaan halen... en, volkomen toevallig overigens dat ik deze film zag - ik was eigenlijk op zoek naar The Day of the Jackal, en door een of andere kronkel in mijn brein kwam deze dus op het stapeltje terecht. Je kan ergere vergissingen maken.

avatar van Wataru
blurp194, tip voor een recentere film van hem: Michael Clayton (2007) - MovieMeter.nl.

avatar van blurp194
En daar speelt hij in - Tony Gilroy is de regisseur. Interessant.

Sydney Pollack maakte van het boek van James Grady een knappe film.
Er zit voldoende spanning in en de kijker heeft er eigenlijk lang gissen naar wat de motieven zijn van de moorden en dat een onwetende een jachtobject wordt is doorgaans een graaggezien thema, zeker als die rol vertolkt wordt door een goede Robert Redford.
Meerdere sterke scènes, met verrassende vondsten het beroep doen op een groep omstaanders om veilig te zijn, de technologische snufjes met de telefoondiensten... Anderzijds vond ik de plotse vrijage met Faye ook wel verrassend maar slecht ingepast.
En zo zie je maar, voor de zoveelste keer, - en zo is het nu éénmaal, helaas - hoe menselijke waarden moeten wijken voor politiek-economische motieven zeg maar kapitaal en macht.

Goede montage en geluid (de ratelende en papieruitspuwende telexmachines bij het ontdekken van de moorden, als voorbeeld).