Michael Clayton (2007)

Drama / Thriller

geregisseerd door Tony Gilroy
met George Clooney, Tom Wilkinson en Sydney Pollack

Michael Clayton is een gehaaide advocaat die werkzaam is bij één van de grootste kantoren van New York. Zijn firma houdt zich bezig met de verdediging van megaconcern U/North, dat in de clinch ligt met kleine boeren die een schadeclaim tegen het bedrijf hebben ingediend. Zo goed als Clayton is in zijn werk, zo'n puinhoop is het in zijn privé-leven. Hij is gescheiden, heeft een ingewikkelde relatie met zijn zoontje, is een verwoed pokeraar en heeft problemen met zijn verslaafde broer. Wanneer zijn vriend en collega Arthur, de architect van de verdediging van U/North, paranoïde gedrag gaat vertonen en het proces van U/North begint te saboteren, heeft Clayton er nóg een probleem bij en wordt hij geconfronteerd met zijn geweten en moraal.

avatar van K. V.
Eens bekeken en hij is wat 'k er van verwacht had: Wat langdradig De film mocht voor mij gerust wat korter, maar gelukkig was het einde wel erg de moeite.
George Clooney speelt erg indrukwekkend al vond 'k de rol van Tilda Swinton eerder beperkt.
Zeker geen film die je moet bekijken na een zware dag werken, want dan vrees 'k dat je het einde niet zal halen.

Ik had een doorsnee thriller verwacht. Nee, eentje net onder de maat eerlijk gezegd.
En toen de film aanvang nam met een halfuur druilerige staart leek de verwachting te worden bewaarheid.
En verrassend genoeg werd de film beter en beter! Na een uur zat ik er zelfs echt helemaal in.
Heel fraai vond ik het neergezet. De film als thriller had iets rustieks, zo kwam het op mij over.
Misschien door die heuvel met de paarden aan het begin van de film. Het doel was context maar het zou best kunnen dat deze de toon (wilde) zetten voor beleving en benadering.
Hoe dan ook, altijd leuk om verrast te worden. 3,24 vind ik echt te weinig. Ik zeg 4*

avatar van John Lee Hooker
Oerdegelijke thriller die, mits je er in verzopen bent, een behoorlijke impact kan maken. Echter is dit niet mijn favoriete thema en de gedachten dwaalden soms weg. Zakenmannen die voor zowel bedrog als de nodige redding zorgen en een zaak die grondig uitgepluist moet worden. De boel had iets compacter en concreter mogen zijn.

avatar van cantforgetyou
Deze film is best wel 'vaag en warrig', maar het kijken werd niet saai. Ik vond de film erg ingewikkeld en snapte er eerst maar weinig van. Op een gegeven moment komt dan toch de spanning en weet je wat er speelt. Een goede film, maar die wel iets luchtiger gebracht had mogen worden. Het einde is prachtig. Wel cliché.

avatar van Ceeda7
Luchtiger? Ik denk niet dat je de opzet van de film snapt dan.

avatar van cantforgetyou
Ceeda7 schreef:
Luchtiger? Ik denk niet dat je de opzet van de film snapt dan.

Nee, ik denk dat ik het niet snap.

avatar van Ceeda7
Sry mijn comment komt anders over dan dat je het opvat.
Maar hoe had het luchtiger gemoeten dan? Het onderwerp zou dan minder geloofwaardig en ongepast zijn. Volgens mij dan.

avatar van Pete_033
cantforgetyou schreef:
Een goede film, maar die wel iets luchtiger gebracht had mogen worden.

Juist niet. Dit is perfect zo. We krijgen al genoeg 'luchtige' films uit Hollywood.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Michael Clayton, een goedgemaakte en uitstekend opgebouwde thriller, met een paar sterke acteurs, goede spanningsopbouw en sterk script. Echt bijster bijzonder was het allemaal niet en niet elk karakter is even boeiend of krijgt een even sterke uitwerking, maar Clooney en zijn karakter weten gelukkig goed te boeien. Wel opvallend trouwens dat Tilda Swinton de Oscar in de wacht sleepte terwijl haar rol toch verre van opzienbarend was. Een stuk sterker waren bijvoorbeeld de bijrollen van onder andere Sydney Pollack en Tom Wilkinson.

3,5 sterren.

avatar van ILDIB
Helaas kon ik m nie geconcentreerd kijken, dus er ontbrak wat aan, kwaliteit was er wel, maar iets verloor mijn aandacht..

avatar van Pitakaas
Michael Clayton verteld het verhaal van misstanden in de juridische sector en wat voor invloed wroeging op het geweten krijgt. Alhoewel het verhaal prettig in elkaar steekt had ik constant het idee dat ik deze film al 4x had gezien, want het is allemaal niet bijster origineel natuurlijk. Maar uiteindelijk is het juist de invulling die de doorslag geeft.

Clooney zet namelijk een ijzersterke Clayton neer, en de regie van Gilroy is ingetogen en geeft toch de atmosfeer van het harde business wereldje goed weer. Daarnaast speelt vooral Wilkinson een erg sterke rol. Het eerste uur van de film verwonderde ik mij dan ook over het feit dat de film vanuit het oogpunt van Clayton werd gespeeld en niet vanuit Wilkinson, maar later voelde dat al weer wat logischer aan.
Vooral de donkere editting beviel mij goed. Als een soort metaforische wolk hangt er constant een donkere ruis over de scenes, wat de film veel harder en kouder maakt, en dat gaat perfect samen.

Het subplot met de persoonlijke drama’s van Clayton kan ik echter niet goed plaatsen in relatie tot de rest van de film, behalve met het feit dat Clayton genoeg heeft van ‘alles’. Daarnaast vond ik de meerwaarde van het knippen in de chronologische volgorde van de film niet duidelijk genoeg om op waarde te schatten, het voelde meer aan als een truc.

Het is daarnaast erg jammer dat we verder geen inkijk krijgen in de persoonlijke worstelingen die meerdere karakters moeten doormaken. Van Wilkinson hebben we al snel door dat zijn geweten al snel zo hoog opspeelt dat hij redelijk krankjorum wordt, maar zowel de vrouwelijke advocate van U/North (Swindon) als Clayton zelf vind ik hier wat minder in uitgewerkt. Swindon heeft hoogstens een scenetje op het toilet waar het allemaal wat teveel lijkt te worden, maar vooralsnog plaats ik dit meer als zorgen voor het bedrijf/baan dan dat ze daadwerkelijk lijkt te beseffen dat het bedrijf wat ze vertegenwoordigt is vergiftigd is tot het bot. Het is mij dan ook een groot vraagteken waar de Oscar vandaan komt.

Toch is de 2e helft van de film erg goed. De spanning is duidelijk aanwezig en ontwikkelt zich ook duidelijk tot een climax. Wel moet worden gezegd dat dit einde een beetje anti-climax aanvoelde (met het telefoontje), maar dit nemen we maar voor lief.

Echter heb ik nog een klein vraagteken, en dat is waarom Clooney bij de paarden ging kijken? Was dit gewoon omdat hij er tussenuit moest? Wel toevallig dan. Des te meer omdat in dat boek van z’n zoon een plaatje stond van 3 paarden bij een verlaten boom. Had gehoopt dat we als kijker hier nog een geniale hint zouden krijgen, maar helaas…

avatar van cor1946
Goede rol van Clooney, een heerlijke film om naar te kijken

avatar van nilserr
Zeer degelijke thriller. Zowel Clooney als Wilkinson en Swinton zetten geloofwaardige personages neer. Het verhaal wordt goed uitgewerkt, met een mooie climax als gevolg. Gilroy zijn regie is niet zeer opvallend maar hij heeft wel een zeer interessant scenario neergepend. De film blijft echter zijn gehele speelduur opvallend veel binnen de lijntjes van het toelaatbare. Ook wordt er vaak naar clichés gegrepen. Dit is toch spijtig als je zo´n mooi concept in handen hebt. Uiteindelijk beoordeel ik Michael Clayton met 3.5 sterren.

avatar van MarkFish
Saldek schreef:

Die heuvel met die paarden vind ik het minpunt vd film... Waarom stapt-ie uit de auto? Om even naar die mooie paarden te gaan kijken...? Te makkelijk...

Verder een erg goeie thriller met klasse acteerprestaties.

avatar van MarkFish
Pitakaas schreef:

Ja inderdaad Pitakaas, jammer van die paarden.

Tarkus schreef:
Wederom is dit een film met George Clooney die me zeer teleurstelt.
Het is me al meerdere malen overkomen dat Clooney's filmen tegenvallen, meer slechte dan goed, en dit is er weer eentje waarin ik zijn acteerprestatie ondermaats vind.
Ook het verhaal (nochtans geschikt vanaf 6 jaar ?!?!) is veel te ingewikkeld en moeilijk om volgen.
Het laatste half uur van de film kon me echt boeien, daarvoor was het een aaneenschakeling van onnodige dialogen en verwarrende situaties.
Wat me aan deze film het meest zal bijblijven is het laatste optreden van Sydney Pollack, zowel als acteur als producer, zoals iedereen wel zal weten is de man vorige maand (mei 2008) overleden. En ook hier zet hij, zoals steeds in een bijrol, een prachtprestatie neer.
Ook Tom Wilkinson is zeer goed in zijn rol. Het is dankzij deze beide heren dat de film toch nog het bekijken waard is, want ook Tilda Swinton vind ik geen Oscar waardig.
Ik hoop echt dat een volgende prent met Clooney beter is, want ik denk er anders sterk aan om zijn filmen in de toekomst in de rekken te laten liggen.

Daar deze film in een box zat met nog 3 andere (veel betere) filmen, tevens Oscarwinnaars, heb ik deze prent opnieuw bekeken, en blijf het een teleurstellende, middelmatige film vinden.
Heb bijgevolg niets te wijzigen aan mijn eerdere commentaar.

avatar van Bacchero
Onderhoudende thriller met een spannend en toch wat onverwacht einde. Ik had even een kijkje genomen hier en zag wat gemengde reacties vooraleer ik de film heb bekeken... maar hij viel me zeker niet tegen. Mss dat het in het midden een beetje langdradig werd en zoals eerder vermeld vond ikzelf ook de meerwaarde van de gewijzigde chronologische volgorde van de film niet echt duidelijk, ik denk zelfs dat het beter voor de film had geweest als men de chronologie behouden had. Swinton viel mij in haar rol als voorzitter van de raad van bestuur van U-North wat tegen. Clooney, Wilkinson en Pollack waren zonder meer goed in hun rol.

avatar van arno74
Deze film heb ik destijds in de bioscoop overgeslagen, ik had niet zo'n zin in wat me de zoveelste rechtzaakfilm leek. Verkeerde keuze achteraf, want met de doorsnee film uit dat genre heeft het weinig te maken. Het is een uitstekende thriller met een boodschap.

Acteerwerk is over het algemeen behoorlijk, een van de betere Clooney's, en de kritiek richting Tilda Swinton deel ik niet, ze zet een overtuigende ambitieuze en gewetensloze zakenvrouw/bitch neer die de top in de zakenwereld bereikt maar dit een maatje te groot is voor haar als zakenvrouw.

Het script is prima, dat de film met een flashforward begint vond ik niet erg, al is mij ook niet geheel duidelijk waarom hiervoor is gekozen, of het nut van die scene, die toch los van het geheel lijkt. Het begin, op die flash na, had wel wat introductie kunnen gebruiken, er gebeurt veel maar wat er gaande is wordt veel te onduidelijk overgebracht.

De veelbesproken paardenscene vond ik mooi, je ziet dat terwijl hij rijdt veel hem door het hoofd spookt, en dan stopt hij de auto en zoekt hij rust op. Qua timing natuurlijk wel erg toevallig, maar op zich niet vreemd.

Prima onderhoudende thriller.

avatar van Brabants
Een thriller die qua opbouw zeer traag is en ondanks de machtspositie van een groot bedrijf weinig uitpakt. Of je dit nu subtiel of gemiste nadruk moet noemen laat ik in het midden. Het verhaal wil namelijk ook de hoofdpersoon Clayton duidelijk uitbeelden. Hiermee ligt het concept voor mij wat knullig in elkaar, aldaar Clayton niet zo´n heel erg boeiend persoon is. De nadruk had meer bij de machtspositie van het bedrijf mogen liggen, want daar had qua verhaal meer ingezeten.

avatar van Justinw
Snap de kritiek die mensen hier geven op de paardenscène niet, er is een heel logische verklaring voor. En het verbaasd mij dat zo weinig mensen het hebben opgemerkt.

Michael's zoon leest het boek Realm and Conquest. Waarover hij zijn vader ook uitgebreid vertelt en aanspoort om te gaan lezen. Het boek met de rode kaft, die zijn zoon thuis bij Michael op de keukentafel heeft gelegd.
Arthur's telefoongesprek met Michael's zoon gaat over dit boek. Waardoor Arthur dit boek zelf gaat lezen en zelfs de documenten die de waarheid bevatten over U/North print met een rode kaft en zelfde titel.
Als Michael inbreekt in Arthur's huis na zijn dood, vind hij hetzelfde boek. Terwijl hij hier in bladert komt hij op een pagina tussen twee alinea's een afbeelding tegen. Hier staat een paard tussen de bomen op een heuvel.

Hierdoor stopt Michael op de landweg zodra hij op een heuvel de paarden ziet staan tussen de bomen. Deze plek doet hem denken aan zijn zoon en Arthur, de mensen om wie hij het meeste geeft in de wereld en hij voor zijn gevoel in de steek heeft gelaten.

Hoop dat hierdoor mensen de film wat beter begrijpen, want dit is toch wel de belangrijkste scène in de film naar mijn mening waar veel mensen blijkbaar over heen hebben gekeken of gewoon niet snappen.

avatar van Richard_Voorhees
Wat aan de lange kant voor een dergelijke film. Tegen het einde aan weten ze het gelukkig nog wat spannender te maken, waardoor de aandacht er weer wat bij komt. Degelijk acteerwerk van Clooney en een toffe rol van Tom Wilkinson.
Een degelijke thriller, maar hier en daar had hij wel wat korter mogen zijn.

avatar van DragQueen
Zeer degelijke Thriller. Het verhaal blijft boeiend tot de laatste seconde. Verder zit Clooney goed in de hoofdrol, en acteert ook de overige cast naar behoren. 3,5 Ster.

avatar van des1
arno74 schreef:

Prima onderhoudende thriller.

Had die Swinton niet een Oscar gekregen voor haar rol hierin? Ik vond haar erg prima. Maar dat is ze meestal, bijv. ook in The Curious Case of Benjamin Button.

avatar van arno74
des1 schreef:

Had die Swinton niet een Oscar gekregen voor haar rol hierin?
Klopt inderdaad!

avatar van de grunt
Uiterst fascinerende thriller die de gewetenloze, ware aard van bedrijven reëel weet te portretteren, wanneer 'de centen' de inzet zijn. Karakterstudie/Thriller/Paranoia film - it has it all, en de juiste balans is gevonden. Fijn. Deed me aan The Parallax View denken (en Pakula in het algemeen). De veelzijdigheid van Tilda Swinton maakt diepe indruk. Clooney laat ook zien iets te kunnen na al die overschatte, flauwe adonis/romcom personages. Klassefilm van Gilroy die de conspiracy pen natuurlijk goed weet te hanteren. Geen misselijk jaar overigens destijds met de "Best Picture" verkiezing. Sodeju.

avatar van Pazmaster
Een prima cast maar het verhaal vond ik niet zo bijzonder. Ik vond het niet echt mysterieus, de opbouw is erg traag en de spanning laat erg lang op zich wachten. Het zit op zich wel goed in elkaar maar het duurt me gewoon allemaal te lang. Te veel blabla en allerlei feitjes die me niet interesseerden, ik hou meer van straight to the point. De film had makkelijk een half uur korter kunnen duren. Ook de aloude truc aan het einde vond ik zeer afgezaagd. Net aan 3 sterren dankzij het acteerwerk.

avatar van SmackItUp
Helaas is het mysterieuze gedeelte iets te vaag verteld waardoor ik nooit echt helemaal in het verhaal werd gezogen. Toch wordt het tegen het einde behoorlijk spannend waardoor deze film, overigens met een behoorlijke Clooney, een dikke voldoende uit het vuur weet te slepen.

Prima film met sterk acteerwerk. Paardenscene inderdaad cruciaal voor de film, zoals Justinw
zo juist opmerkte. Het is het scharnierpunt tussen heden en verleden.

avatar van Ted Kerkjes
Prima filmpje, maar nergens echt bijzonder. Het verhaal vond ik vrij rommelig verteld. Ik vrijwel het volledige eerste uur geen flauw idee wat er allemaal aan de gang was. Toen besloot ik maar de plotomschrijving te lezen.
Een heleboel zijverhalen hadden voor mij geen toegevoegde waarde. (Dat boek van dat zoontje is daar een voorbeeld van.)
Het verhaal zat prima in elkaar. Het acteerwerk was goed (Arthur vooral).

Echter ontstijgt deze film nauwelijks het niveau van de gemiddelde thriller.

avatar van fatshark
Niets bijzonder, mag je gerust overslagen.
Weet mij niet echt te boeien.

De degelijkheid wordt hier op formaat bediend. Van deze prent mag je geen rare bokkensprongen verwachten, als ook geen ondermaatse uitwerkingen. Gewoon een standaard thriller. Vooral bedoeld voor mensen die van het concept houden. Dat concept bestaat uit strijdende partijen die zich aan de uitersten van het morele spectrum bevinden. Precies daartussenin bevindt zich natuurlijk de hoofdpersoon en boven alles prijkt natuurlijk de hamvraag welke kant hij zal uitwaaien. Vanzelf spreekt dat hij in eerste instantie, althans feitelijk niet geestelijk, verbonden is aan de roofdieren van het laatkapitalisme die hem inzetten voor de uitwassen waaraan ze zelf niet hun handen willen besmeuren. Van lieverlee raakt hij echter vervreemd van de amorele kapitaalkrachtigen en is het een kwestie van tijd vooraleer hij zich bij het kamp van de waarlijke vertegenwoordigers van het recht voegt. Iemand die zijn pragmatiek voor principes inwisselt. Dat is natuurlijk een beproefd recept, zij het dusdanig vakkundig uitgewerkt dat de clichés niet agiteren.

Dat het verhaal de titel van de hoofdpersoon draagt, mag niet van grote creativiteit spreken. Naast Michael Clayton volgen we immers de geestestoestand van twee mensen aan weerszijden van het morele spectrum. Beiden worden uitgediept op een redelijk boeiende wijze. Vooral wordt getoond welke prijs zij moeten betalen voor hun goed- en kwaadwillig. Enigszins tendentieus om de titel dan
aan de hoofdpersoon op te dragen.

De manische openingsrede beoogt natuurlijk de blikvanger van de film te zijn, maar weet toch niet te overdonderen, hoogstens lichtjes te intrigeren. In ieder geval een hoop gewauwel om de slotconclusie - warempel, het is toch niet helemaal kuis wat we met zijn allen doen! - mee in te leiden. Had je van mij
niet per se een doorgedraaide bipolair voor aan het woord hoeven te laten. Niet dat de stoornis van Wilkinson volledig geschrapt had moeten worden, maar zijn geestdrijverij wordt er wel heel erg bij de haren bijgesleept om de film per se met een bombastisch spektakelstuk van start te laten gaan.

avatar van IH88
“I'm not the guy you kill. I'm the guy you buy!”

Het is best wel moeilijk om dit soort films spannend en interessant te houden. Veel politiek gekonkel, chantage, intriges etc. We weten dat het er binnen het bedrijfsleven keihard aan toe kan gaan, en Michael Clayton doet op dat vlak niet veel nieuws. Maar het verhaal blijft interessant door de beklemmende sfeer, de stijlvolle regie van Tony Gilroy, en vooral het acteerwerk van Clooney, Swinton, Wilkinson en alle andere acteurs. Dit is een echte acteursfilm, en ze krijgen allemaal de ruimte om hun kunsten te vertonen. Het oerdegelijke script en de dialogen fungeren daarbij als perfecte aangevers.