Michael Clayton (2007)

Drama / Thriller

geregisseerd door Tony Gilroy
met George Clooney, Tom Wilkinson en Sydney Pollack

Michael Clayton is een gehaaide advocaat die werkzaam is bij één van de grootste kantoren van New York. Zijn firma houdt zich bezig met de verdediging van megaconcern U/North, dat in de clinch ligt met kleine boeren die een schadeclaim tegen het bedrijf hebben ingediend. Zo goed als Clayton is in zijn werk, zo'n puinhoop is het in zijn privé-leven. Hij is gescheiden, heeft een ingewikkelde relatie met zijn zoontje, is een verwoed pokeraar en heeft problemen met zijn verslaafde broer. Wanneer zijn vriend en collega Arthur, de architect van de verdediging van U/North, paranoïde gedrag gaat vertonen en het proces van U/North begint te saboteren, heeft Clayton er nóg een probleem bij en wordt hij geconfronteerd met zijn geweten en moraal.

avatar van stefan dias
Keutul schreef:
Ik heb hem in de bioscoop gezien. Na de pauze boeide de film me pas veel meer. Voor de pauze zat er minstens een half uur dat ik me verveelde bij deze film.

Pauze??? Jeetje, waar ga jij naar de film?

Clooney is fantastisch. Pollack en Swinton al net zo fantastisch.
Bovendien een erg simpele en heldere ontknoping, zo eenvoudig, maar toch goed bedacht. Bravo voor de scenaristen.
Ook een heel goede opbouw. Opening en dan BANG, vier dagen terug de tijd in, dan kom je terug op het punt van de openingssequens en dan lijkt het of de film nu pas écht begint. Zo waordt het pas echt helemáál spannend…

avatar van thomzi50
Hier is mijn recensie terug te vinden.

avatar van Keutul
stefan dias schreef:

Pauze??? Jeetje, waar ga jij naar de film?

Het was in Utrecht; camera/studio

Eigenlijk wilde ik niet naar deze film gaan maar de kaarten voor 4months, 3 weeks & 2 days waren uitverkocht en toen zijn we maar snel naar deze bioscoop gerent want daar was wel nog een film met kaarten te koop....Micheal Clayton dus...

avatar van strangerD
Fijne intelligente thriller, ondanks het gebrek aan actie e.d. Beter dan de John Grishamverfilmingen van weleer!

avatar van Paalhaas
Erg fraaie, sobere thriller, vrijwel niets op aan te merken en continu boeiend. Sterk debuut van Gilroy dus, ik ben benieuwd wat we daar nog van gaan horen. Voor dit soort films blijf ik nou graag een avondje thuis. Dikke 4/5

avatar van ralfsjam
zeer goeie thriller, war je wel je koppie bij moet houden. ik denk dat ik hem nog een keer moet gaan kijken om hem helemaal te doorgronden. was wat moe toen ik zat te kijken, dus misschien niet helemaal 100 % aanwezeg. maar over het algemeen had ik hem wel door. goed einde ook! een 4

avatar van blitze
Ik heb hem ook twee keer gezien zonder subs en met...... maar zonder enige twijfel,een hele goeie thriller zo mogen ze er van mij best nog meer maken,en Clooney is natuurlijk een top acteur dit zijn rollen die voor hem op het lijf geschreven zijn.....ik geef hem daarom ook een dikke 5.0

jacobine_rodijk schreef:
Echter werd het vrij simpele verhaal nogal onnodig ingewikkeld op scherm gebracht, dat de film geen goed deed. .

Inderdaad. Vond het uiteindelijk maar een matige film, ook al probeert ie een beetje 'sophisticated' over te komen.

!!!ZEVEN OSCARNOMINATIES!!!

Beste Film
Beste Regisseur (Tony Gilroy)
Beste Acteur (George Clooney)
Beste Mannelijke Bijrol (Tom Wilkinson)
Beste Vrouwelijke Bijrol (Tilda Swinton)
Beste Originele Scenario
Beste Muziek - Original Score

Leno schreef:
Wederom een film met Clooney die wat meer inhoud lijkt te hebben. Het verhaal is echter erg simpel. Er is gepoogd het verhaal wat omvattender te maken door een wat afwijkende vertelstructuur en door soms erg lang bij bepaalde zaken stil te staan. Toch hadden de karakters (met name Arthur) wat meer diepgang mogen hebben.

Omdat het verhaal ondanks pogingen het te 'pimpen' weinig voorstelt en het einde erg zwak en makkelijk is viel de film me toch wat tegen.
Helemaal mee eens, maar ik hou het toch op 3 (dikke) sterren. Ik vond het uiteindelijk toch wel wat teveel geschreeuw voor de weinige wol.

avatar van kanjertje
Heel matige film die volgens mij veel te veel overroepen is als ik al die oscarnominaties bezie.
Vond het zeker geen erg spannende thriller en het acteerwerk van clooney vond ik goed maar zeker niet om genomineerd te worden als beste acteur.
Zag hem eigenlijk liever spelen in de 'ocean films' (waar hij geen oscarnomintaie voor kreeg).

avatar van tevelenco
Goede niet alledaagse dramafilm die wel wat rommelig begon.
Zodat het voor mij wat moeite koste om in het verhaal te komen.
Maar later wordt het allemaal wat duidelijker en wordt de film steeds beter.
En begin je jezelf steeds meer in te leven in de keuze`s van George Clooney , die overigens een prima rol neerzet.

Al met al een zeer behoorlijke thriller die naar het einde toe steeds beter wordt en uitmondt in een mooie ontknoping.

degelijke intelligente film met goede vertolkingen maar ik heb dit soort van fillms al te vaak gezien en het wordt allemaal een beetje te droog afgehaspeld

neo (crew)
Dit vind ik juist eerder quasi-intelligent. Bovendien is het thriller-achtige omhulsel ook niet helemaal geslaagd en pakt het allemaal nogal standaard uit.

avatar van cafe1900
Saaie middelmatige film, de 2 punten zijn er omdat ik 'n fan van Clooney ben. Ik heb me goed moeten houden om niet in slaap te vallen. kan ook aan mij liggen, dus ga ik de film nog eens bekijken.

avatar van aphexfreak
Een goede degelijke film kan ik dit wel noemen, van begin tot eind boeiend en mooi geschoten met prachtige muziek en prima acteerprestaties van de hele cast.
Verhaal is prachtig geregisseerd, prima debuut van Tony Gilroy.

avatar van Captain Pervert
Deze film doet zich voor als een diepgaand, episch legal/corporate industry intrige, maar het verhaal heeft bitter weinig om het lijf.

Alleen al de aftiteling met de taxi moet heel sophisticated overkomen, maar het is niet gepast in deze middelmatige film. Er wordt goed geacteerd maar het verhaal is soms erg onsamenhangend en langdradig. De ontknoping is nog een beetje leuk ("let me get a picture while I'm at it") maar de rest van de film is vrij matig.

2.5 sterren

tevelenco schreef:
Goede niet alledaagse dramafilm die wel wat rommelig begon.
Zodat het voor mij wat moeite koste om in het verhaal te komen.
Maar later wordt het allemaal wat duidelijker en wordt de film steeds beter.

Ben ik het helemaal mee eens!

avatar van hkoster
ik kreeg de tranen in de ogen. wat worden de films van tegenwoordig toch opgeblazen. vond de film flut

Het begin van deze film is echt vervelend. Het is allemaal niet duidelijk welke dingen nu waar mee te maken hebben. Pas na een minuut of 40 wordt duidelijk waar het nu allemaal om draait. Vanaf dat moment is de film ook best spannend.
Omdat ik er meerdere keren over nagedacht heb om de film uit te zetten krijgt ie van mij niet meer dan 2 sterren.

avatar van Macmanus
Goed debuut.

Vooral de sfeer is erg goed in deze film. Erg somber qua vertelling en erg sterk in beeld gebracht. Zie je niet zo heel vaak bij dit soort films. Vaak is het toch meer verhaal is het belangrijkst, laat de rest maar door de automatische piloot gedaan worden. Mede hierdoor doet Gilroy me wel een beetje denken aan Soderbergh.
Acteerwerk was degelijk, maar zie niet zo heel erg goed in waarom bijna iedereen genomineerd is voor een oscar, alleen Swinton snap ik wel een beetje. Maar Clooney mwa, hij irriteerde me niet. Maar hij blijft toch teveel hetzelfde doen.

Aardige soundtrack ook, haalde niet helemaal het onderste uit de kan. Maar had wel zo zijn momenten.

3.5 sterren.

Geen onaardige films die genomineerd zijn dit jaar bij de Oscars overigens, alleen Atonement scoort onvoldoende bij mij (maar vond het nou ook weer niet een waardeloze film) en There Will be Blood nog niet gezien (PT Anderson =voldoende ). Maar ben blij dat de waar gebeurde en Eastwood films dit jaar ontbreken.

Ondanks een aantal zwakke punten vond ik deze film erg boeiend. Vooral Tom Wilkinson speelt (zoals altijd, lijkt wel) de sterren van de hemel. Fantastische telefoonscène met hem en Clooney's zoon.

avatar van brucecampbell
Complexe maar zéér boeiende thriller met een zeer overtuigende Clooney in de hoofdrol.
Maar kan iemand uitleggen waarom Michael uit de auto stapte en naar de paarden toeging net op het moment dat de auto ontplofte ?

Mr_White
brucecampbell schreef:

Als ik me niet vergis, stond er in het boek van zijn zoontje een afbeelding van een groep paarden, en Clayton werd dus aangetrokken tot het bijna onwerkelijke van de situatie. Inderdaad een beetje flauw en makkelijk maar ja, je moet wat.

De film had een fijne sfeer. De spanning bouwde erg op, maar de film is erg ingewikkeld gemaakt en daardoor moeilijk te volgen op momenten.

En Clooney blijft een top acteur.

3.0

Deze film kon er niet voor zorgen dat ik in het verhaal kwam. Na 1 uur heb ik hem afgezet. Wat triest genoeg is.

een ingewikkeld en moeilijk te volgen verhaal. wel een goed verhaal. maar vondt het niet supper. George Clooney heeft het als hoofdrol zeer goed gedaan. een supper goede acteur.

avatar van stefan dias
Mr_White schreef:

Zo was het. Ik vind het eigenlijk niet zo makkelijk. Want ongelofelijk toeval heeft ook zijn plaats in het echte leven. Ik vind het dan wel mooi dat ze het duiden. Het blijft toeval, maar dit is precies wat ze bedoelen, ze geven het toe.

avatar van Anatolia
stefan dias schreef:

Dat ongetwijfeld ook, maar ik begrijp niet waarom iemand tussen al die chaos en stress door niet even gewoon, zonder enige aanleiding, gefascineerd zou mogen raken door de kleinere dingen in het leven.

Heerlijk serene film met niet veel, maar wel een voldoende dosis suspense en bovenal geweldig acteerwerk van vooral Swinton die hier zelfs nog ijziger overkwam dan in (het overigens waardeloze) Narnia. Ook de onderliggende harde kritiek richting het vaak apathische bestaan der yuppies mag er zijn en dat het dan eindigt met een weinig, origineel plottwistje (onbewuste bekentenis via de telefoon): soit. Geen probleem verder.

saaie film