Michael Clayton (2007)

Drama / Thriller

geregisseerd door Tony Gilroy
met George Clooney, Tom Wilkinson en Sydney Pollack

Michael Clayton is een gehaaide advocaat die werkzaam is bij één van de grootste kantoren van New York. Zijn firma houdt zich bezig met de verdediging van megaconcern U/North, dat in de clinch ligt met kleine boeren die een schadeclaim tegen het bedrijf hebben ingediend. Zo goed als Clayton is in zijn werk, zo'n puinhoop is het in zijn privé-leven. Hij is gescheiden, heeft een ingewikkelde relatie met zijn zoontje, is een verwoed pokeraar en heeft problemen met zijn verslaafde broer. Wanneer zijn vriend en collega Arthur, de architect van de verdediging van U/North, paranoïde gedrag gaat vertonen en het proces van U/North begint te saboteren, heeft Clayton er nóg een probleem bij en wordt hij geconfronteerd met zijn geweten en moraal.

avatar van catweasel
Deze film heeft best een indrukwekkende cast: George Clooney, Sydney Pollack, Tom Wilkinson en Tilda Swinton.

avatar van VS60*
Ben benieuwd, TVP..

De moeite waard, maar ook geen hoogvlieger.
Daarom 3 sterretjes. Veel onafgemaakte lijntjes en zeker geen uitgewerkte karakters, maar meer aangestipte zaakjes.

Film wist me echt te boeien en Clooney was geweldig als Michael Clayton.

avatar van thomzi50
Hier kijk ik erg naar uit.

Clooney is echt goed in deze film. Rol die perfect bij hem past. Enkele sideplots werden niet goed genoeg uitgewerkt en het duurt even voordat de film op gang komt. Verder echt goede acteerprestaties! Ik heb genoten!

avatar van jacobine_rodijk
Niets meer dan lof voor Clooney, die fantastisch is. Echter werd het vrij simpele verhaal nogal onnodig ingewikkeld op scherm gebracht, dat de film geen goed deed. Maar verder goed vermaakt, 3,5*

De aftiteling was trouwens erg 'anders' op een positieve manier.

avatar van Yugnav
Clooney speelt idd geweldig in deze film. Bereid je alleen voor op een langdradig verhaal met weining actie. Als je dat weet is het een intrigerende film die wel weet te boeien. Zag wel een aantal mensen weglopen uit de sneak, wat ik ook wel kon begrijpen, om hij soms toch een beetje saai is... 3*

Wederom een film met Clooney die wat meer inhoud lijkt te hebben. Het verhaal is echter erg simpel. Er is gepoogd het verhaal wat omvattender te maken door een wat afwijkende vertelstructuur en door soms erg lang bij bepaalde zaken stil te staan. Toch hadden de karakters (met name Arthur) wat meer diepgang mogen hebben.

Omdat het verhaal ondanks pogingen het te 'pimpen' weinig voorstelt en het einde erg zwak en makkelijk is viel de film me toch wat tegen.

avatar van Phoenix
Uitstekende thriller. Ijzig in beeld gebracht met lastig definieerbare achtergrondnoise en sfeervolle ambientmuziek. Allemaal heel strak en zakelijk wat een dreigende, bevreemdende sfeer met zich mee brengt, zeker in combinatie met de koelbloedigheid waarmee sommige mensen in deze film handelen. Alsof ze willoos door de zaken en belangen gecontroleerd worden. We krijgen daardoor ook weinig expliciete beweegredenen te zien. Vooral zo'n kerel als Arthur (geweldig vertolkt ook) blijft constant boeiend door zijn wispelturigheid.

Ja, gaaf. Jammer dat de projectie niet helemaal vlekkeloos was, maar dat kan een DVD verhelpen.

avatar van titia
Je ziet de wallen van Clooney groeien! Prachtig subtiel in beeld gebracht hoe hij er langzaam achter komt hoe zijn wereld in elkaar zit.

avatar van De Nederlander
wat een akkelige cover

avatar van JohnWilliams
De Nederlander schreef:
wat een akkelige cover

Vind hem niet zo mooi maar wie weet of het iets met de film heeft te maken.

avatar van Pacino88
Zeer saaie matige film.

avatar van Denveen
Lijkt me heel boeiend ga hem zeker kijken binnenkort!

Mooi, maar toch erg afstandelijk.

Mr_White
Sterke thriller. Film probeert niet sensationeel te zijn met achtervolgingen en twists, gewoon het verhaal sterk opbouwen, ondersteund door de fenomenale acteerprestaties van Clooney, Wilkinson en Swinton. Zo zie ik ze graag.

avatar van Brooklyn
Aardig.

Film weet uiteindelijk toch niet veel nieuws te vertellen. Dat dergelijke zaken in dat advocatenwereldje gebeuren is niet nieuw, waardoor verassing ontbreekt. Film gaat ondanks zijn pretenties niet heel erg diep en de personages wisten me amper te raken. Interessantste rol vond ik nog van Swinton; een vrouw die hopeloos in een wereldje probeert te leven wat niet het hare is. Door druk van haarzelf om maar te presteren en 'er bij te horen' maakt zijn grote fouten...

Het acteerwerk verder is goed, en een aantal mooie scenes zijn absoluut aanwezig (de paarden), en qua sfeer zat het ook wel goed. Minpuntje is nog de muziek van Newton Howard die de koude sfeer extra probeert te versterken met een ambientscore, maar het is duidelijk dat zijn talent daar niet ligt. Cliff Martinez is toch een bekende bij de producers, en had de toon beter aangevoeld denk ik.

Al met al aardig en ik heb me niet verveeld, maar de prent verdiende meer body dan dat het nu kreeg.

Ben hem gister weeste kijken. Tijdens de pauze zat ik nog met veel raadsels in m'n hoofd met de goede hoop dat deze in het tweede deel opgelost zouden worden. Maar, helaas, zoals eerder gezegd, blijven er nog veel losse eindjes over, veel zaken die aangehaald worden waarvan mij het nut ontgaat. Misschien zo'n film die je een aantal keer moet kijken. Gezien de uitstekende acteerprestaties en de hele mooie settings is dat zeker geen straf.

avatar van Co Jackso
Goede film die wordt gedragen door de uitstekende George Clooney. Helaas hebben heb ik dit soort verhalen eerder gezien en blijft het geheel wat afstandelijk. Verder viel vooral de rol van Tom Wilkenson mij op. Een karakter die een aantal vreemde beslissingen neemt in de film, waarvan uiteindelijk niet geheel duidelijk wordt waarom hij doet wat hij doet. En dat vond ik jammer.

avatar van mrdig
Tip: ga deze film niet kijken als je moe bent. Gister in de bios regelmatig weggedommeld. Pfff....

avatar van ArcovandenBroek
Fantastische thriller, uiteraard te wijten door George Clooney, die z'n rol erg sterk neerzet. Ik verwachtte actie in de film, maar na de 2 uur mis je die totaal niet eigenlijk. De actie is simpelweg niet aanwezig.

Al met al 4* verdiend!

avatar van Norma
Ik vond het een prettige film om te kijken: degelijk acteerwerk, zo nu en dan sfeervolle beelden en een verhaal waar je direct in zit maar waarbij enige oplettendheid wel wenselijk is. Hoe jammer is dan uiteindelijk het einde: ongelooflijk fantasieloos, standaard en gemakkelijk! Erg zonde, want het einde haalde wat mij betreft het redelijk hoge niveau van de rest van de thriller behoorlijk naar beneden.

Heb ook weinig spannends of schokkends gezien, beetje jammer het plot was vrij dus. Het acteerwerk was in orde al had de verhaallijn van Artur verder mogen uitgewerkt, zat met nog een aantal losse eindjes.

avatar van Redlop
Niet zo'n sterk debuut. Advocatenmaffia en milieuschandaal, een John Grisham-verhaal maar zwaarder gebracht. De manisch depressieve Wilkinson was het hart van de film, maar niet helemaal geloofwaardig.

Wel rare dingen zoals: gooi je ring en horloge in een fikkende auto en de hele wereld denkt dat je dood bent.

Zeker niet onaardig maar vooral om Clooney heen geregisseerde film. 3*

ps: Clayton was geen advocaat toch?

avatar van joe black
Héle goeie acteerprestaties George Clooney!

Het verhaal zelf is nogal banaal maar de montage weeral goed. 3.5*

avatar van Matchostomos
George Clooney wenst naar verluidt nimmer samen te werken met een debuterend regisseur, maar het interessante gegeven van 'Michael Clayton' en het feit dat de regisseur van dienst voorheen zijn brood verdiende als scenarist van de Bourne-trilogie, deden hem duidelijk afwijken van deze instelling.
In 'Michael Clayton', een prent over de wrange dualiteit van de Amerikaanse advocatencultuur en de advocatencultuur in het algemeen, krijgt hij vervolgens de rol toebedeeld van de advocaat des duivels. Een rol die hij overigens op uiterst ingetogen en doorleefde wijze neerzet.

Volgens de traditie van het recente 'Zodiac' en klassieke thrillers als 'All the President's Men' en 'The Parallax View', leidt Gilroy ons zonder enige poespas en met een ongeziene beheersing doorheen een doolhof van eindeloze ontgoochelingen en hoeken zonder einde.
De ijzige gevoelens, de sobere sfeer en de abstracte vormgeving benadrukken hierbij perfect het gegeven van de kleine eenzame man, die zich al lang heeft overgeleverd aan de harde wetten van een groter 'systeem', een systeem waar hij al jarenlang deel van uitmaakt.

'Michael Clayton' heeft zijn gebreken (het gebruik van een flash-forward bij aanvang en enkele onnodige explicaties waaraan de intelligente kijker absoluut geen behoefte heeft), maar de fascinerende simpliciteit waarmee men een complex en problematisch gegeven aan de kaak stelt, is zondermeer bewonderenswaardig.

3.5* ...maar de 4* lijken haast een zekerheid bij herziening...

Redlop schreef:

Als je volledig tot as wordt herleid, denk ik dat elke mogelijkheid tot identificatie geheel uitgesloten is. Of ben ik van bepaalde onderzoeksmethodes niet op de hoogte?
In elk geval, in een dergelijke situatie is er weinig tijd om volledig rationele overwegingen te maken. Michael moet in een mum van tijd reageren en maakt daarbij een meer dan logische keuze.

avatar van Keutul
Ik heb hem in de bioscoop gezien. Na de pauze boeide de film me pas veel meer. Voor de pauze zat er minstens een half uur dat ik me verveelde bij deze film.

Het is een 'praatfilm' veel dialogen. Wat mij betreft had er wat meer humor in de dialogen mogen zitten zoals in de laatste 5 minuten. Maar ja het is dan ook niet bedoelt als comediefilm.

Deze film begint rustig, maar wordt steeds spannender. Er zitten een paar fantastische 'schrikmomenten' in (halve bioscoopzaal kreeg 'n hartverzakking volgens mij). De montage is een sterk punt, dat bijdroeg aan de sfeer en spanningsopbouw. Clooney speelt overtuigend.