Michael Clayton (2007)

Drama / Thriller

geregisseerd door Tony Gilroy
met George Clooney, Tom Wilkinson en Sydney Pollack

Michael Clayton is een gehaaide advocaat die werkzaam is bij één van de grootste kantoren van New York. Zijn firma houdt zich bezig met de verdediging van megaconcern U/North, dat in de clinch ligt met kleine boeren die een schadeclaim tegen het bedrijf hebben ingediend. Zo goed als Clayton is in zijn werk, zo'n puinhoop is het in zijn privé-leven. Hij is gescheiden, heeft een ingewikkelde relatie met zijn zoontje, is een verwoed pokeraar en heeft problemen met zijn verslaafde broer. Wanneer zijn vriend en collega Arthur, de architect van de verdediging van U/North, paranoïde gedrag gaat vertonen en het proces van U/North begint te saboteren, heeft Clayton er nóg een probleem bij en wordt hij geconfronteerd met zijn geweten en moraal.

Bijzonder sterke film, waar met name de muziek / geluid enorm veel invloed heeft. Hoewel het een uitgemolken concept is, vind ik het toch zeer origineel en knap neergezet. Gedurende film wist het mijn volle aandacht vast te houden. Achteraf besef je dan pas hoe simpel het verhaal uiteindelijk is, maargoed, maakt dat uit als je dat tijdens de film niet door hebt? Ik vind van niet

Lees m'n volledige review >>

avatar van Toontje35
In het begin van de film ligt de nadruk om verwarring te stichten bij de kijker. Waardoor je lang zoiets hebt van: waar gaat dit over?. Later blijken inderdaad items te zijn die er eigenlijk niet zoveel toe doen.

Na 3 kwartier begint het. Dan pakt die je bij de strot. Vond het een prima film, met een wel eens gezien scenario misschien. Prima Clooney

avatar van Norma Jean
Het begin van de film is wat rommelig en onduidelijk, maar naarmate de tijd vordert wordt het steeds spannender.
Clooney is zoals altijd top.

avatar van lordhumangus
begin stuk - goed
middenstuk - suf/saai
eindstuk - goed

Snap niet dat de film 7 oscarnominaties heeft. Die stoffige bejaarden club die de nominaties samensteld zullen Clooney wel mogen.Kom op zeg heeft toch wel betere rollen gespeeld dan dit.

avatar van gondwana
Voorlopig slechts een 3.5*. Vooral het begin en het einde vond ik zeer sterk omdat ze in zo'n magisch-realistische sfeer baadden. Het middenstuk leek daarbij zo droog en saai (Erin Brockovich - style).

Tom Wilkinson had zeker ook een oscar verdient voor deze, maar tegen anton shigurgh (of wat was z'n naam weer...) is dat zeer relatief...

avatar van tukkerstein
Weinig bijzondere film die gelukkig geen oscars won. Het verhaal is niets bijzonders en zelfs vrij simpel, maar wordt warrig en ingewikkeld gebracht (lijkt mij typisch een fout van de regisseur). De film weet met name in het middenstuk niet te boeien omdat pas heel laat duidelijk wordt waar alles nu over gaat. Zo wordt pas na ruim een uur bekend wat U/North nu is. Het begin en einde zijn door de sfeer (zie gondwana) wel de moeite waard.

avatar van stefan dias
tukkerstein schreef:
Weinig bijzondere film die gelukkig geen oscars won.

En Tilda dan?
Volledig terecht overigens.

avatar van tukkerstein
Je hebt gelijk, zij won wel een Oscar, en wellicht terecht (ze acteerde inderdaad prima, maar ik heb weinig andere Oscarnominees gezien). Ik bedoelde dat de film geen Oscars won voor beste film en scenario.

avatar van stefan dias
Ja, het is wellicht geen film die binnen 30 jaar nog als een klassieker for all times beschouwd zal worden, maar ik vond het wel een heel goed gemaakte film, waar ik veel plezier aan beleefd heb in de bioscoop en dat is me wel een hoge score waard.
Ook het blauwige schemerlicht in de film is toch een beetje blijven hangen bij mij.
Beste film of scenario hoeft ook niet voor mij (heb sowieso altijd weinig belang aan die Oscars gehecht).

avatar van Matchostomos
stefan dias schreef:

En terecht. De visuele soberheid van 'Michael Clayton' draagt zeer goed bij aan de benauwde, kafkaiaanse sfeer waarin in het geheel wordt gehuld.
Ook wat mij betreft is dit geen openbarende cinema, doch getuigt 'Michael Clayton' van een bijzondere efficiëntie en professionaliteit.

!!!WINNAAR VAN ÉÉN OSCAR!!!

Beste Vrouwelijke Bijrol (Tilda Swinton)

avatar van erreper
Hele sterke uitvoering van een "bekend" verhaal. Bij vlagen deed het me denken aan Erin Brockovich. Maar dat heb ik niet als hinderlijk ervaren. Ik vond het een vermakelijke en spannende film met duidelijke glansrollen van Clooney en Tilda Swinton.

avatar van Ché Cliché
Een erg laag cijfer als gemiddelde... Hmm. Deze film kon mij wel bekoren. Ik vond hem sterk, een goeie Clooney en een fantastische Swinton.

avatar van darkjaap
clooney heeft echt een waanzinnige rol neergezet echt petje af
voor de rest een zeer spannende thriller die me echt tot aan het einde op het puntje van mn stoel heeft laten zitten
4* btw deze film verdient over een paar jaar echt een plaats in de top250

avatar van jeuletaxi
sorry maar iedereen is lovend over de film...ik vond het eerste deel van de film te verwarrend daardoor kon de film mij absoluut niet bij de strot grijpen.
Clooney speelt wel erg goed maar voor mij was het verhaal te wazig en te langdradig.

avatar van Arabyus
jeuletaxi schreef:

Ja ik vond het ook wel verwarrend.
Maar omdat ik een gulle jongen ben geef ik het alsnog een 2,5 xD.

avatar van james_cameron
Sterke thriller, zorgvuldig opgebouwd en prachtig geschoten en geakteerd. Het subtiele, langzaam vertelde verhaal zal de doorsnee kijker van tegenwoordig nogal koud op het dak vallen, vrees ik, maar liefhebbers van jaren '70 cinema, toen films nog draaiden om een sterk script en interessante personages, komen hier goed aan hun trekken. Heerlijk om weer eens een intelligente film te zien, waar niet alle informatie wordt voorgekauwd en de kijker niet hopeloos wordt onderschat. Clooney is subliem in de hoofdrol, maar eigenlijk zijn alle rollen prima. Jammer dat bepaalde thriller-elementen in het verhaal nogal standaard uitgewerkt zijn, anders was deze film nog beter geweest. Fantastisch eindshot trouwens, terwijl de credits lopen. Mooie muziek ook.

avatar van Insignificance
Ik sluit me bij cameron aan met de vermelding dat ik Tom Wilkinson in de rol van Arthur Edens erg sterk vond. Met name het moment waar hij zijn vermeende verwardheid even loslaat en Clayton daadkrachtig toespreekt; 'If you want to do this, Michael, you better have your balls in order because the one place you don't want to see me is in court!'. Die Shiva...

Anyway, binnen z'n soort is dit een absolute aanrader.

avatar van Petero
Ik had het beter gevonden als hij voor het geld was gegaan. Maar goed, het blijft natuurlijk Hollywood. Voor de rest puik verhaal .

Melvin Udall
Mooi gefilmde thriller met een zeer sterke cast.
De kleine extra verhaallijntjes geven mooi vorm aan het karakter van Clooney.

Het verhaal is erg boeiend en nergens ongeloofwaardig.
De confrontatie tussen Swinton en Clooney is fantastisch.

Ik ben hetero dus clooney kon deze saaie verwarrende film voor mij niet redden.

JZ5
Ik vond de film wat te langdradering, en kon moeilijk m'n intresse er bij houden, tis een echte praat film en daar moet je van houden.

avatar van breedbeeld
Een uitgekouwd verhaal met middelmatig script dat redelijk is verfilmd. En ja als dan bijna de helft van de film uit verplaatsingen bestaat is het voor mij de middelmaat . Waarom Swinton hier een Oscar voor moest krijgen is mij een raadsel. We rolllen wat ogen , we likken wat lippen we kijken benauwd en we zijn le.. nah ja.

Heeft die Cloony trouwens ooit een snor gehad? Zeg maar zoals Hiddink en Tom Selleck ?

avatar van Teddy Daniels
breedbeeld schreef:

In Confessious of a dangerous mind heeft ie een snor.

avatar van breedbeeld
Teddy Daniels schreef:

in Confessious of a dangerous mind heeft ie een snor.

Nou die zal ik maar eens gaan kijken dan.

Maar uiteindelijk geven ze dus toch allemaal hun bovenlip bloot. )

avatar van otherfool
De uitdrukking 'het is al eerder en al beter gedaan' is slechts half van toepassing op Michael Clayton, namelijk de eerste helft. Het schimmenspel rond luxe advocatenkantoren en hun dubieuze clientèle is niet van vandaag, niet van gisteren en ook al niet van eergisteren, maar Michael Clayton is spannend, vlot, gelaagd en ja, zelfs indrukwekkend in haar haast simpele oprechtheid. Iedereen is een mens, iedereen heeft een prijs, maar zelfs de schijnbaar meedogenloze Swinton heeft scrupules.

Swinton's oscar komt overigens wat overdreven over, dan vond ik de heren Clooney en Wilkinson meer indruk maken, maar afijn. Spanningsopbouw perfect, verhaallijntjes prima uitgewerkt, sterke cast, Michael Clayton is Hollywood kwaliteit dat het met terugwerkende kracht tot m'n top 10 van 2007 brengt.

4*.

rtt
George Clooney speelt een glansrol in de film Michael Clayton. Het acteerwerk is ijzersterk en een Clooney zoals ik hem zelden zag. Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van hem maar dat mag niet meewegen in een beoordeling.
De Film kon mij 100% boeien en zal ik vast nog een keer willen zien. In het begin denk je even waar gaat dit over maar dat liet ik maar even over me heen komen. Veel van wat hier al geschreven is kan ik mij in vinden. De muziek het camerawerk zijn echt top. Met name het einde van de film is ijzersterk en vormt een perfecte afsluiting van de zorgvuldig opgebouwde spanning. Zodra de film ten einde is zit je nog even na te denken van "hoe zat het nu ook al weer". Niet dat de film niet te begrijpen was integendeel. De opbouw is wat complex en vol spanning beladen. Een prachtige en spannende film die ik beloon met een 4.5.

Malick
Een prachtig debuut van Tony Gilroy, eerlijk waar, deze film verdiend een groot publiek. Vanaf het eerste moment zat ik in de film, de eerste gespoken woorden van Tom Wilkinson bracht me een onderhuidse spanning mee die ik in tijden niet meer meegemaakt hebt. De kracht van de vioce-over, ingesproken door Tom Wilkinson, is er eentje om niet meer te vergeten. Hij acteert letterlijk iedereen van het scherm, George Clooney was er niets bij. De film had zeven Oscarnominatie en dat ik best begrijpen. Alhoewel ik vraagtekens zet bij het verzilveren van de beste vrouwelijke bijrol. Heb gewoonweg betere rollen gezien maar dat ter zaken. Want ik vond dit dus één van de mooiste films van het afgelopen jaar. Een lekkere sombere sfeerschets plus uitmuntende acteerpresentatie. Wanneer wordt Tom Wilkinson beloond voor al zijn kwaliteiten die niemand lijkt te zien. De politieke achterliggende gedachte, de snelle vertelling van het verhaal, de plotwendingen die ik niet zag aankomen, plus het overweldigende sterke begin en einde van de film maakt van deze film de onverwachte hit in maart. De film zit nog zeer vers in me geheugen en het leek wel alsof het hele filmhuis gisteren met een bevredigd gevoel naar buiten kwam ook al was het dunnetjes. Had ik trouwens al vermeld dat de film een schitterende fascinerende en vooral één van de spannendste soundtracks had?! Dus een film die in hart en nieren toont hoe film moet zijn!

Een vermoeiende film om er iets van te volgen. De bedrogene wordt bedrogen. Tot zover dacht ik hem te kunnen volgen waarna ik de filmt och afzette. Temeer omdat die Clooney mij irriteert. De koffieman.

avatar van DJ Pierre
Vond het een heel aardige film. 3,5 ster