Adieu l'Ami (1968)

Frankrijk / Italië
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Jean Herman
met Alain Delon, Charles Bronson en Olga Georges-Picot

Na samen gediend te hebben, verlaten een huurling en een dokter het vreemdelingenlegioen om ieder hun eigen weg te gaan. Zij worden later weer verenigd door een toeval. De dokter heeft een vriend een belofte gedaan om een kluis te kraken. Als hij zich verstopt in het kantoorgebouw om zijn belofte te volbrengen, wordt hij gevolgd door de huurling, die er ook op uit is om deze kluis te kraken.

FisherKing
Lang geleden gezien. Het is dan ook de perfecte casting om Alain Delon en Charles Bronson samen te brengen. Van de film is weinig blijven hangen, behalve acteursgeweld. Zou hem maar eens moeten herzien.

avatar van blabla
Delon en Bronson speelden ook samen in Soleil Rouge.

avatar van brucecampbell
waar kan je deze vinden?

avatar van brucecampbell
Deze wordt uitgebracht in een box van Alain Delon op 25 september!
Azur.be - Alain Delon collection, (DVD) - DVD - Film - Drama

avatar van kort0235
Een alleraardigste film met verrassend goede filmbeelden en dat voor 1968.
Soms is de film wel traag en het vechten in de film komt een beetje amateuristich over, maar het verhaal is goed.
Zeker niet de beste film van Delon (want dat is m.i. Le Samourai), maar is goed te pruimen.
Deze film zit inderdaad in de Alain Delon Box die ik pas geleden voor ong. 35 euro heb aangeschaft via Bol.com.
Jammer dat Le Samourai niet in de box zit.
Ik heb de film wel maar niet ondertiteld.
Deze film geef ik een 3.5*

avatar van Brix
Verrassend goed, en zeker meer dan ik er van verwacht had in eerste instantie.
De combinatie Bronson-Delon werkt prima.
Naarmate de film vorderde begon ik mij echt wel af te vragen hoe e.e.a. in elkaar zat, al had ik wel enig vermoeden.
Maar de uiteindelijke uitkomst had ik toch niet verwacht.

Ook enkele goede actiescènes, vooral die op het vliegveld is uitstekend.

Ik heb een Engelstalige versie in bezit.
Maar ik denk dat een Franstalige nog wat overtuigender geklonken zou hebben, aangezien het verhaal zich ook in Frankrijk afspeelt.

Een vriend bezorgde mij de film, zonder hem zou ik die waarschijnlijk nooit te zien hebben gekregen.
Mijn dank hierbij.

Ik heb deze dvd gekocht op dvd bij A-film, ik ben eigenlijk wel zwaar teleurgesteld, het beeld is niet wat het moet zijn, zeker nu de prijs meevalt voor een blu-ray disc. Ik zou zelfs beschaamd zijn om dit zo uit te brengen, ik had er zo op gehoopt om eindelijk wat meer films van Charles Bronson aan mijn collectie toe te voegen, dit komt gewoon de films niet ten goede, echt niet. Het is géén 5 euro waard per dvd, het is eigenlijk niets waard!

Een aangename verrassing!

De film wordt nergens echt spannend maar Delon en bronson vormen een prima duo.
Deze 2 uur durende zit was dan ook zo voorbij door het Leuke avontuurlijke sfeertje.

magnifique
Puur entertainment!
Verrassend goed deze film, 2 weken terug de box van Alain Delon gekocht voor 10 bij FRS.
Daar zat deze dus ook in, mooie 60's misdaad-sfeer. Een goed verhaal en toch ook nog spannend ondanks dat het verhaal niet ingewikkeld is.

Vond het eerste half uur erg matig. Ik weet niet of het nu is omdat ik m'n gedachten er niet bij had, of dat ik mijn gedachten er niet bij had omdat het maar matig verteld werd, maar motieven voor wat de personages deden bleven voor mij erg vaag. Na een half uur wordt het opeens erg vermakelijk. De scenes waarbij het tweetal ronddoolt door een verlaten gebouw en alleen de bewakers moeten ontlopen en waarbij ze 10.000 keer een code moeten proberen, zijn erg sterk. Ook de scene waarbij ze opgesloten raken is erg sterk, net als de vliegveld scene. Dit is ruim 1 uur, daarna wordt het weer iets minder. Vond die loyaliteit naar elkaar wat ongeloofwaardig.

1 uur lang erg sterk dus en dat verdient 3,5 sterren. Zeker de moeite waard.

avatar van RuudC
Ik vond de hele film erg matig. Er gaat natuurlijk wel een bepaald charisma uit van Charles Bronson, maar van alle acteurs die het actiegenre kent, scoort hij toch erg laag. Alain delon is net zo inwisselbaar. Het verhaal is gewoon stupide. Zelden zulke zielige inbrekers gezien. Hun zogenaamde samenspel was voor het ultieme symbool van inspiratieloosheid. Adieu l'ami heeft de tand des tijds niet doorstaan. Een hopeloos verouderd thrillertje waar geen sfeer of spanning in zit. Ik heb het laatste half uur ook maar geskipt. Zelfs als ik dat gezien had, was ik het morgen alweer vergeten.

avatar van 93.9
Hele goede film weer met de onvolprezen acteur A. Delon.
Helaas moet ik zeggen dat ik die Bronson helemaal niet zo'n topacteur vind....
Hij maakt er een beetje zo'n explotation- achtige 70s film van. Ook omdat die Bronson in zo veel matige films gespeeld heeft.
Anyway Delon maakt veel goed.

avatar van Roger Thornhill
Merkwaardige film waarbij de personages enigszins in het luchtledige lijken te leven, zo weinig gewicht krijgt hun achtergrond en zo onduidelijk zijn hun karakters. Dan komen ze elkaar tegen bij de kluis, en vanaf dat moment draait het niet meer om realisme maar om charisma en ontstaat er een uiterst onderhoudend kat-en-muis-spel dat tot het einde toe vermakelijk blijft. De confrontaties in de afgesloten gangen zijn half serieus en half absurd en misschien daarom wel zo memorabel. Ik weet niet goed wat ik van deze film moet vinden, maar apart was hij zeker, en intrigerend ook.

Deze gestileerde, simpele, vage, klassieke karakteristieke zestiger jaren misdaadfilm, waarin de beide hoofdpersonen een terugtocht gevecht moesten aangaan en de safe-kraak-scène (poging) de beste was, werd gedragen door Alain Delon en Charles Bronson. Ofschoon hun gemeenschappelijke verleden onduidelijk bleef, was er tussen beiden sprake van chemie.

avatar van Biosguru
Op Melville leest geschoeide mannenfilm. Erg cool en zeer stijlvol geschoten. En extreem macho, zo erg dat het miz weer grappig is. Gemiddelde Bronson of actiefan kan hier zeer waarschijnlijk niets mee. De Melville fan heeft er een extra film bij! Ik vindt hem zijn tijd vooruit. Het voelt al erg jaren zeventig aan. Echt sneu dat dit geen cultstatus heeft.

Leuk om te zien dat de Nouvelle Vague zeker niet de enigste "game" in town was precies in '68

avatar van Lakte
Heeft iemand hier een goede versie met NL subs? Want is echt een topfilm! Heb hem al een paar keer gezien op de DVD van A-film maar is niet op aan te zien! Hapert de hele tijd! Steeds weer hoofdpijn erna. Wil er wel een vergoeding voor geven.

avatar van Lakte
In Japan is hij zelfs uit op Blu-Ray!!!

Farewell, Friend Blu-ray (Japan)