menu

Un Flic (1972)

Alternatieve titel: Dirty Money

mijn stem
3,52 (210)
210 stemmen

Frankrijk / Italië
Misdaad / Actie
98 minuten

geregisseerd door Jean-Pierre Melville
met Alain Delon, Richard Crenna en Catherine Deneuve

In een nachtclub ontmoeten inspecteur Coleman en Simon, gangster en eigenaar van de club, elkaar. Coleman weet van Simons 'beroep', maar ze zijn al jaren bevriend. Als Coleman hoort dat Simon een grote overval plant, kan hij aanvankelijk niet ingrijpen, maar na de overval, leidt het spoor direct naar Simon, die in alle toonaarden ontkent.

zoeken in:
avatar van Bombong
2,5
De film is sfeervol maar kruipt echt voort. Vooral het gedeelte met Richard Crenna in de trein gaat tergend langzaam, bijvoorbeeld als we te zien krijgen hoe hij zich omkleedt.
Catherine Deneuves rol is erg klein.

avatar van Querelle
2,5
Leunt sterk aan tegen le Cercle Rouge. Lekker deprimerend sfeertje, maar wel erg traag weer en nogal abrupt afgelopen. Ik zat uit verveling te zoeken naar een koele hallucinatie scene. Maar de trein scene maakt veel goed.

avatar van hellboy.ray
4,0
Mijn tweede ontmoeting met Alain Delon en wederom was het een aangename.
Netals de eerste Delon film (Le Samourai) die ik keek, speelt Delon een rol met eigenlijk vrij weinig tekst en veel charisma.
Tevens bleken beide films beide van Melville.
Melville's stijl beviel mij wel... het komt bij mij over als style over substance, maar in beide films werkt het zeer goed.
Het verhaal is vrij eenvoudig, maar zeer stijlvol in beeld gebracht.
De diefstal in de trein was leuk gedaan (met de overduidelijke treintjes).

avatar van Madecineman
3,5
Madecineman (moderator)
Bij mijn tweede poging Un Flic te bekijken deze keer niet in slaap gevallen, het lag dus niet aan de film.

Mijn 3e film van Melville en hoewel bij vlagen ook ontzettend mooi, cool en stoer is deze toch een stukje minder dan zijn vorige twee (Le Cercle Rouge en Les Armee des Ombres).

Aangezien iedereen hier minimaal 2 dingen kwijt moet over deze film zal ik daar ook maar mee starten dan hebben we dat vast gehad.
Ten eerste; Ja, ook ik dacht meteen aan Kill Bill toen Deneuve in haar verpleegsterpakje (Waarom bestaan zulke jurkjes tegenwoordig toch niet meer? Het zou mijn werk zo kunnen veraangenamen ) tot actie overging.
Ten tweede; Die treintjes en helikopter, het leek wel een slechte scene uit Thunderbirds zeg, vreselijk Geen idee wat Melville bezielde maar ik vind het er niet uit zien. gelukkig is de actie daarna in de trein zelf wel prima.
Het viel me trouwens wel een paar keer vaker op dat in deze film overduidelijk decors gebruikt werden op plekken dat ik me afvroeg; Waarom? Tijdens het gesprek in het museum bijvoorbeeld.

De film start werkelijk ijzersterk, wat een perfecte sfeer en ultieme coolheid. Geweldige keuze van de locatie ook. Een voor de winter zo goed als verlaten Frans strandplaatsje, de zee beukt volop, het is donker en de regen valt met bakken uit de lucht, heerlijk gedaan.
Melville lijkt sowieso wel een voorkeur te hebben voor mistroostige winterse taferelen, veel druilerig weer, kale bomen, regen of sneeuw.
Delon en Crenna spelen uitstekend, de bijrollen zijn dik in orde allleen de rol van Deneuve had wat groter mogen zijn. Wel deed het verhaal me deze keer wat minder. Het is ook vrij recht-toe-recht-aan en ik zit een beetje met het plot in m'n maag. Heb ik het nou goed begrepen dat Simon via een wel heel omslachtige manier zijn eigen drugs ging terug stelen?

De hele film speelt zich af in een bijzonder onderkoelde sfeer, opgekropte emoties en de onmogelijkheid van de hoofdpersonen om te communiceren met elkaar. Het komt mooi samen in de climax waaruit ik veel eenzaamheid vind spreken... Coleman is eigenlijk een zielige onbeholpen man ondanks zijn schild van gewapend beton.

Film met zowel min als pluspunten, niet over de gehele linie even solide maar zeker interessant. Voordeel van de twijfel, 3.5*

avatar van Zandkuiken
3,5
M'n derde Melville na Le Samouraï en Le Cercle Rouge en weer kan de Fransman serieus overtuigen. Toch leek Un Flic me een tikkeltje minder, maar daarvoor zou ik de twee andere nog eens moeten herzien.

Hoe dan ook, z'n films hebben duidelijk een gelijkaardige, kille sfeer die ondanks hun afstandelijkheid toch onder de huid kruipen. Ook al omwille van de tragische blik van Alain Delon, die me met z'n sobere spel immer weet te raken. Moet zowat de meest charismatische figuur zijn die ooit het grote doek heeft gesierd. De rest van de cast doet het eveneens voortreffelijk (niet in het minst Richard Crenna), waarbij elk personage een bepaalde somberheid met zich meedraagt.

Visueel boeiend maar het blijft (misschien omwille van de leeftijd?) in mijn ogen toch altijd beperkt. Dan heb ik het niet over de treinscène want ondanks de technische knulligheid vind ik die, net als de lange heistscène in Le Cercle Rouge, meesterlijk opgebouwd.

Sterke prent opnieuw van een unieke regisseur waarin Delon maar weer eens z'n grote klasse toont. Wat is Catherine Deneuve hier overigens wondermooi.

avatar van Koert
3,5
Geschilderde decors en modeltreintjes. Heerlijk! Moet je nu eens mee aan komen zetten.

3,0
Mooie film met een verrassend einde. En aangezien het oog ook wat wil.........het geen straf om naar Alain Delon te kijken

avatar van Donkerwoud
Veel goeds over gehoord, maar nooit kunnen zien.

avatar van Fortune
Bij TV5 heb je geen ondertiteling dus leuk voor de Franstaligen onder ons.

4,0
Tulsa schreef:
Mooie film met een verrassend einde. En aangezien het oog ook wat wil.........het geen straf om naar Alain Delon te kijken


Toen nog niet nee!

Jammer dat er geen Nederlandse ondertiteling is. Wat ik me ervan herinneren is dit een film die een echte cinefiel moet zien. Maar geen Melville/Delon film is me zo sterk bijgebleven als Le Samourai.

De beoordeling is gebaseerd op een herinnering uit de jaren '90 toen ik deze film voor de tweede keer zag.

4,0
Fortune schreef:
Bij TV5 heb je geen ondertiteling dus leuk voor de Franstaligen onder ons.


Soms wel!! Ik kan echter nooit vinden waar en wanneer dit wel het geval is? Iemand anders misschien?

avatar van kappeuter
4,0
kappeuter (crew)
Nederlandse ondertiteling via teletekst:
TV5MONDE : programma's - UN FLIC

avatar van Filmkriebel
3,5
Die openingsscène

Un Flic voelt erg klassiek aan in zijn misdaadverhaal maar als een vreemde eend in de bijt als het om de verhoudingen tussen de verschillende personages gaat. Je ziet Delon en Crenna nooit echt een diepgaand gesprek hebben, hoewel ze goed bevriend lijken te zijn. Het lijken personages die berusten in de onvermijdelijkheid van hun routineuze lot ( de telefoontjes die Delon in de auto ontvangt ). Het is al gezegd geweest, Melvilles speelgoedhelikopter tijdens de trein-heist kwam erg knullig over maar de realtime gefilmde scène compenseerde dit amateurisme enigszins. Ik heb geboeid gekeken.

avatar van Harco
2,0
De sfeer die Le Cercle Rouge kenmerkte, is hier grotendeels verdwenen. Jammer, want het maakt Un Flic op bepaalde momenten een zware zit. Zo is de knullige trein- en helikopterscène een absolute dooddoener. Dat Hitchock modeltreinen toepast in 1932, vooruit, daar kan ik mee leven, maar in 1970 hoort dat echt niet meer te mogen. Maar zowel buiten als binnenin de trein gebeurt er maar weinig spannends. Het omkleden van Crenna in de trein duurt bijvoorbeeld veel en veel te lang. Als zoiets ontzettend gestileerd in beeld is gebracht, dan stoort het me niet dat het zo lang uitgesponnen is. Maar wanneer er visueel niet zoveel te beleven valt in dergelijke scènes, vervliegt mijn aandacht al gauw. Dat is dan ook gelijk het grootste minpunt van Un Flic: niet boeiende scènes die veel te lang blijven duren.


3,5
Gaat niet zo snel maar de vraag is of dat altijd erg is. Bij langzamere films hangt het nogal eens op het acteer- en camerawerk en niet op kermiseffecten. En dat acteerwerk is hier buitengewoon onderkoelt.

Het is een film die je bij wijze van spreken in zwart-wit zou verwachten, gezien de film-noir-sfeer die er in hangt. Crime, mist, een station en nachtelijke treinritten en vooral weinig vrolijkheid.


De 'special effects' halen het niet bij die van vandaag-de-dag. Vind je dat belangrijk dan wordt het wat moeilijker de film te volgen. En dat is eigenlijk best jammer.

Een hee-momentje bij het zien van Michael Conrad (oa Hill Street Blues) en Richard Crenna (oa Rambo) in een Franse film.

Toch zien, zeker als je niet alleen belangstelling hebt voor nieuwe films..

avatar van Redlop
3,5
Märklin the Movie.

De openingsscene langs de woeste Atlantische kust was veelbelovend. Te veelbelovend want Un Flic stelt verder teleur. Het verhaal maakt onlogische keuzes, (het begraven van de buit?? een helikopter die schijnbaar ongemerkt een uur boven een trein hangt zonder dat iemand dat door heeft...) en de ontknoping wordt afgeraffeld.
Waarom koos Melville voor de rollen van Franse gangsters trouwens überhaupt voor twee Amerikaanse acteurs?

Van de drie (Le Samourai, Le Cercle Rouge en deze) is Un Flic de minste, maar ademt eveneens de sfeer van een druilerige herfstdag. De jaren '70 nostalgie, Delon en Deneuve en het oldtimers-sentiment maken van de film toch een must see.
3,5*

avatar van Roger Thornhill
4,0
Moeilijk hier een oordeel over te geven... De openingsscène was briljant, de sfeer gedurende de hele film perfect en de acteerprestaties uitstekend, en gedurende al die 95 minuten heb ik me echt geen seconde verveeld. Maar over de twee belangrijkste personages komen we eigenlijk zó weinig te weten dat sommige bijrollen (de travestiet, de vrouw van de "werkloze" man) interessanter lijken te zijn, en als ik dan automatisch terugdenk aan de klassieke heist movies uit de jaren 50 (The asphalt jungle, The killing, Rififi) komt Un flic er in dat opzicht toch wel een beetje bekaaid af. En ik heb zelf nooit zoveel moeite met matige of knullige special effects, maar die door mistflarden gecamoufleerde helicopter en dat treintje haalden me echt totaal uit de film (om nog maar te zwijgen van die flits van het stadje waar de "trein" doorheen snelt), hoewel Richard Crenna de daaropvolgende beroving wel èrg goed speelt (gelukkig heeft hij dan zijn gympies ook al verruild voor sexy sloffen). Dus al met al een extreem sfeervolle en boeiende film waarbij ik toch de hele tijd op íéts meer diepte en íéts meer uitwerking van de personages heb zitten wachten... maar dat ligt misschien aan mij.

avatar van Insignificance
4,0
Melville's schildersetje. En speelgoed. Geen idee wat daar nu de gedachte achter was. Misschien dat hij destijds iets te vaak naar Bond en Palmer heeft gekeken (het idee achter dat plan is eigenlijk al vrij gek) en besloot om daar eens een behoorlijke snuf Rififi aan toe te voegen, want zo gedetailleerd is het wel. Een segment dat zich in real time afspeelt en waar alles aan bod komt. Even wassen, haartjes kammen, netjes opruimen, het hoort er allemaal bij.

Het geeft zo iets menselijks aan zo'n operatie, waar soortgelijke films zich vooral bekommeren om zaken als spanning en sensatie. Verder zijn het types die je in Melville's gangsterfilms kunt verwachten. Veelal stoïcijns en doelmatig. Crenna kan er wat van, Delon is zijn kopie aan de andere kant van de wet. Geen normale flic, dat vertelt de tekst al, het is er eentje die iets met blond haar heeft en niet schroomt om geweld en dergelijke te gebruiken.

Zo creëren Delon en Melville toch weer een fascinerend karakter in dito omstandigheden. En dat in iets meer dan anderhalf uur. Er zijn er die heel wat meer tijd gebruiken en niet eens in de buurt komen van deze Coleman. Deneuve heeft een in het oog springende scène, maar het is vooral wat het scenario niet met haar doet dat me aanspreekt. Liefdesheibel ligt op de loer, maar Melville vertikt het en rondt het net zo kil af als de rest van z'n film dat is.

De opening is niks minder dan formidabel. Grauwe, gure contreien, badend in blauw, zonder opgefokte toestanden, maar een minutieus uitgekiende en koel uitgevoerde overval met heren van stand. Het is zo'n onderdeel waarmee Melville mij meteen aan z'n film haakt. Dan kan ik de mindere elementen ook wat beter hebben. Die zijn er, jammer voor wat z'n zwanenzang bleek te zijn, maar zelfs dan is het nog altijd een stevige neo-noir. Een echte Melville.

avatar van Flavio
3,5
Flavio (moderator)
Kan Melville’s stijl goed hebben, de afstandelijkheid waarmee hij registreert, de terloopsheid waarmee hij zijn personages introduceert, de bijzondere aandacht voor op het eerste oog onbelangrijke details in bepaalde scenes, maar hier werkt het voor mij toch allemaal iets minder.

Aan de acteurs ligt het niet, en de grauwe kleuren en lege straten zorgen voor een desolate sfeer die de sombere gemoedstoestand van de verschillende personages nog eens versterkt. Maar ik kan niet ontkennen dat de opvallend matige effecten me uit de film haalden, en ook de aangestipte maar nauwelijks uitgewerkte driehoeksverhouding kwam niet uit de verf. Deneuve had op papier een interessante rol maar het bleek niet meer dan een veredelde bijrol.

Dankzij de sterke heist-scènes komt Un Flic nog wel aan een ruime voldoende, maar de overrompeling die ik had bij eerder werk van Melville ontbreekt helaas.
Kleine 3,5 ster.

avatar van wihu61
2,5
Veelbelovend begin, zoals we het gewend zijn. Maar die "treinroof"... Onbegrijpelijk...

avatar van Basto
4,0
De laatste uit de Melville box. Ook dit is weer een grauwe nihilistische politie/gangsterfilm met een minutieus in beeld gebracht overval. Sterk!

4*

avatar van xgogax
Ramon K schreef:
Tarantino, een groot Melville liefhebber, stal de laatste scene overigens voor zijn Kill Bill, dat lijkt me overduidelijk. Ik kom op 3*uit. Niet de film waarop ik gehoopt had en niet de ideale afsluiter van Melville's carriere, maar wel de moeite waard.
In Dirty Money we are presented with a plot that is clearly the template for Michael Mann's Heat. PopMatters

Het scenario is briljant , maar de film is gedateerd .

Gast
geplaatst: vandaag om 17:54 uur

geplaatst: vandaag om 17:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.