The Car (1977)

Horror / Thriller

geregisseerd door Elliot Silverstein
met James Brolin, Kathleen Lloyd en John Marley

Een klein stadje wordt geterroriseerd door een onverwoestbare zwarte auto die mensen ombrengt door ze omver te rijden of door andere auto's van de weg te rammen. Aan sheriff Wade de taak om de bestuurder te pakken voordat hij meer slachtoffers maakt.

avatar van Phantasm
Deze film had vroeger in de bioscoop meer impact, nu herzien op d.v.d.
Echt spannend vind ik hem al niet meer en er komt totaal geen horror aan te pas.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
'Duelse' setting.

Aardige griezelfilm, die het meer van de suggestie dan van de kills moet hebben. Sommige actie wordt zelfs zo slecht in beeld gebracht dat het onbedoeld grappig wordt. Het verhaaltje vliegt, net als Brolin, tegen het einde wat uit de bocht. Maar de setting, die vaak aan Duel doet denken en het mystieke gegeven houden de aandacht van de kijker er goed bij. Jammer van de minpunten, want hier had makkelijk meer ingezeten.

Redelijk.

avatar van Wembleyfever
Vroeger inderdaad ook eens gezien. De scène met de auto die door het huis vliegt is mij erg bijgebleven. En het einde van de film natuurlijk ook. Gisteravond nog eens weer gekeken, en hij viel zeker niet tegen na al die jaren. Gewoon ff een keer lekker gaan kijken!

avatar van Curriculum
Voor een low budget film is deze film toch aardig geconstrueerd en helemaal voor destijds. Het voertuig waarin gereden wordt, is gewoon subliem en angstaanjagend, helaas werd deze wel vernietigd en dat was toch wel enigszins pijnlijk voor een oldtimer liefhebber.

avatar van Gang_Star
Matige thriller. Spanning was ver te zoeken. De auto straalt terreur uit en dat is daardoor ook het beste aan de hele film. Best jammer van het nogal voorspelbare einde.

avatar van SaNDuTjE
Prima film met een goeie opbouw en gezien de leeftijd effecten die er mee door kunnen. Richting het eind zwakt het wat af maar kent het wel een paar geslaagde momenten. De hoofdrollen zijn goed, de bijrollen soms matig maar niet storend.

Verrassende geslaagde thriller.

avatar van Smallprint84
binnenkort: nieuwe release op Arrow!

The Car, James Brolin - arrowfilms.co.uk

avatar van Captain Pervert
Ik kijk net een stukje met het director's commentary eronder.
Als je ooit de kans krijgt, ga dat zien, het is heel genant.

Het is een soort interview met de regisseur die eigenlijk helemaal het nut niet inziet van hetgeen hij doet.

"Wat gebeurt hier?"
- "Tsja, de beelden spreken voor zichzelf.'
"Maar u moet er iets over vertellen... Anders kunnen de kijkers net zo goed de film kijken zonder deze audiotrack eronder..."
- "Eh, ja, de auto staat daar. En de agent schiet. En er gebeurt niks."

cult film wie is ei waar komt ei van daan hem opblazen heeft geen zin ja je moet er van houden maar het zijn dan ook films die in de tijd gemaakt zijn en niet zo groot als andere films maar daar zijn er vele van. en ieder zijn mening

Zeer bijzonder is wel 38 jaar geleden gemaakt heb hem toen in de bioscoop gezien en is me altijd bijgebleven en nu op DVD 9 gezien 4*

avatar van DVD-T
Een echte genre film.

In de making of op de prachtige Arrow Blu-ray is te zien dat dit destijds bedacht is als Jaws maar dan met een auto.

Neemt niet weg dat dit wel erg prettig wegkijkt. Het mysterie rond de auto, het opjagen en terroriseren van alle mensen en de geweldige shots vanuit de auto met de onheilspellende kleurenfilter. De setting is gewoon al fantastisch door alles in de stoffige woestijn te laten afspelen. Er komen toch enkele erg mooie shots voorbij. Het acteerwerk is degelijk tot goed en de special effects zijn erg goed verzorgd. Misschien niet het beste wat ooit bedacht is en de inspiratie voor dit is natuurlijk duidelijk. De fun factor ligt er gewoon heel hoog. Heel erg van genoten.

avatar van mikey
Deze film verdient zijn cult status als goed gemaakte onzin. Zelfs de politiedramatiek is niet vervelend. Hetzelfde geldt voor het koppeltje. Brolin levert puik werk. Alleen het einde was wat suffig, maar goed.
brucecampbell schreef:
Erg fijn filmpje waarin een auto totaal onschuldige mensen vermoordt.

Je kan je lol op wanneer de killer car de bewoners (met name het politiecorps, en cops zijn nooit onschuldig ) in zijn vizier houdt. De aanrijdingen zijn heerlijk. De stuntman die de auto bestuurde, verdient een dikke vette oscar! De vormgeving van het kreng is ook tof: die 2 spinneoogjes als koplampen, loerend vanuit de bosjes. Wanneer hij toeterend komt aanrijden steekt er een demonisch briesje op, met name gevreesd door de lokale indianen. Vet cool allemaal. Na 16 kijkbeurten de score eindelijk opgewaardeerd.

Waarom komt jaren 70 rommel bij netflix op horror uit :S
-1000000000

avatar van Mac Hammer Fan
Foei! Dat is helemaal geen rommel. Weet je zeker dat het dezelfde film betreft? Heb eens gekeken naar je stemmen en je stemgedrag is zeer extreem. In de jaren zeventig zijn ontzettend mooie films gemaakt. Nostalgia rules!

avatar van mikey
Die 0.5 heeft ervoor gezorgd dat deze film beneden de 3.0 is gekomen.

avatar van Hendrick99
Door sommigen ook wel 'Jaws on wheels' genoemd. Het probleem dat toentertijd ook al speelde met deze film, is de vergelijking met "Duel" van Steven Spielberg. Die pakt altijd verkeerd uit voor "The Car". De actie is nog redelijk te noemen, de dialogen echter matig, de hoofdrolspelers niet echt goed uitgewerkt, daarentegen wel weer enkele onverwachte wendingen. Ik houd het op een magere 3.0

avatar van mikey
Mij doet de film sterk denken aan Jack Arnold: tarantula misschien.

Matige film waarin een grote, zwarte auto lukraak mensen aanrijdt. Deze pulpfilm lijkt zichzelf iets te serieus te nemen waardoor het vaak nogal stompzinnig overkomt (het acteerwerk helpt hier zeker ook niet bij). Ook wordt de opzet vrij snel eentonig. Wel genoeg mooie plaatjes van het woestijnachtige landschap van Utah waar de film is opgenomen.

1980 en 2017 wat een verschil nu is alles digitaal vroeger was er dat nog niet hoe veel films zijn er niet te veel om op te tellen. al die films moeten ze nu overzetten op dvd want de vhs is gedaan maar ook de dvd is weer eens te min? altijd maar opnieuw en opnieuw vhs dvd blue ray dan weer wat anders de jongere van nu die kennen natuurlijk die films niet want vhs was reeds gedaan kijk naar de films van nu ze maken er steeds meer op en op nieuw dan komen ze op dvd de films die je nu in 2017 goed vind zul je de jongere van deze tijd tegen de toekomst niet meer vinden want wie weet wat de toekomst zal brengen op gebied van film en geluid? het verschil zit hem ook bij de films zoals die zijn er geen computer gebruikt denk ik nu bijna elke film. de meeste kijken niet meer naar die films omdat ze niet extreem zijn gelijk nu de films.

mikey schreef:
Die 0.5 heeft ervoor gezorgd dat deze film beneden de 3.0 is gekomen.

Prima, ik ga 'm ook kijken (ook omdat het plot lijkt op NOS4ATU van Joe Hill)

avatar van Donkerwoud
Heerlijke pulp tegen de achtergrond van het natuurschoon in Utah. Het heeft de juiste balans van zichzelf serieus nemen en de cheesiness waardoor het surreële kwaliteiten krijgt. De personages zijn archetypisch en over-the-top, hun dialogen vol oneliners en gemene sneren naar elkaar. James Brolin zet met zijn karakteristieke smoel de klassieke revolverheld neer die waakt over de nachtrust van de Amerikaanse kijkers (terwijl hij tegelijk een alleenstaande vader is met de zorg over twee snoezige dochtertjes!) Smoezelige POV-shots vanuit de voorruit van 'The Car' die aast op dagjesfietsers, lifters, wetsdienaren en andere weggebruikers om te pletten met zijn banden. En altijd een broeierig sfeertje van een kleine Amerikaanse gemeenschap in de ban van een (mogelijk) paranormale entiteit. Het is onderbuikcinema zonder verfijning of intellectuele overpeinzingen, maar het vermaakt als amusante schlock.

avatar van Biosguru
En toch he, zit er wel een vakmanschap in montage, compositie en opbouw. Helemaal stupide is het niet.

avatar van Donkerwoud
Denk dat het hele concept anders inderdaad niet eens gewerkt had. Die explosie aan het einde is erg tof.

avatar van alexspyforever
Eigenlijk een niet nadenken filmpje dat zich afspeelt in de broeierige stoffige bergstreek ergens in Amerika. Ik hou wel van zulke setting zolang er geen cow-boys aan te pas komen. Met een moordlustige demonische auto als slechterik had ik gedacht dat het een soort voorloper van Christine zou zijn. Daar waar Christine uiteindelijk blijft hangen in een saai tienerdrama, creëert The Car toch meer spanning. Er zit wel wat karakterontwikkeling in, maar die zijn niet van die mate dat je de karakters echt leert kennen. Dat deed een Kingdom of the Spiders een stuk beter. Nu goed vermakelijk is het wel, met een finale die dan weer iets te lang duurt en nogal cliché was. En neen niet echt veel horror, meer een actiefilm.