A Man Called Horse (1970)

Drama / Western

geregisseerd door Elliot Silverstein
met Richard Harris, Judith Anderson en Jean Gascon

Deze film speelt zich af in Dakota, Verenigde Staten, rond 1800. Een Engelsman op reis, John Morgan, verliest zijn gezelschap en wordt gevangengenomen door indianen van de Sioux-stam. Lange tijd wordt hij door hen vernederd, maar hij leert ondertussen de tradities en de primitieve gebruiken van deze groep. Langzaamaan accepteert hij zijn bestaan temidden van de indianen en groeit hij uit tot A Man Called Horse, een witte leider.

Lang geleden gezien. Herinner me vooral dat Richard Harris goed was, en een paar nogal gruwelijke martelscènes (goedbedoeld overigens, van die indianen : het was maar om te zien of die Engelsman deugde). Historische basis, en blijkbaar zó'n succes dat er twee sequels volgden : Return of a MCH en Triumph of a MCH. Niet gezien.

Ik vond dit nog een aardige film maar ik pas geleden 'the return' gezien en die was om te huilen.
deze krijgt van mij 3*

avatar van film-gek
slechte film, die indianen worden neer gezet als een stelletje wilden en tuurlijk zijn die indianen niet perfect maar om ze nou constant als achterlijke wilden neer te zetten, trouwens 80% van die indianen acteurs zijn niet eens indianen maar gewoon latino's en italianen

avatar van brucecampbell
film-gek schreef:

Slechte film die je 4 sterren geeft??

avatar van film-gek
Komt omdat ik in de tussentijd wat meer over de indianen heb geleerd en tot de conclusie ben gekomen dat ze in die film heel juist zijn neergezet. Dus vandaar die 4*

Interessante film met een erg goede hoofdrol voor Richard Harris.
Een erg mooi stuk is als de hoofdpersoon het "vow to the sun"-ritueel ondergaat .
Wat wel jammer is dat de film niet laat zien hoe de hoofdpersoon een band krijgt met het volk dat hem gevangen genomen heeft. Ik had meer interactie met de Indianen willen zien.

avatar van film-gek
Ik denk dat de regiseur dat bewust heeft gedaan. Het maakt het in mijn ogen wel veel realistischer

avatar van simonvinkie
Wel een redelijk filmpje dit. Kan hier vrij kort over zijn. De hele film is best onderhoudend, mede door de erg mooie natuurplaatjes, het acteerwerk van Richard Harris en een paar goeie scenes. Maar echt bijzonder vond ik het zeker niet. Het tempo lag soms wel erg laag en ook vond ik dat er gewoon niet heel veel bijzonders gebeurde (op de gruwelijke martelscene na natuurlijk). Maar over het algemeen een redelijke film waar ik me in ieder geval niet mee heb verveelt. 2,5*

avatar van trebremmit
Bijzondere film waarin weinig Engels gesproken wordt zodat je, net als de hoofdpersoon, de Sioux niet kunt verstaan.
Mooi natuurbeelden en een aantal knap gemonteerde scenes.
Toch boeit het verhaal zelf niet zo heel erg en dat komt, zoals Barfly al zei, door het weinige contact met de Indianen, je leert eigenlijk geen een Indiaan goed kennen, ze blijven teveel afstandelijke figuren.

avatar van riesma
Een boeiende film waarbij de indianen eens niet als barbaarse wilden worden neergezet, maar als een mooi volk met een eigen cultuur, tradities, normen en waarden. Het boeiende is dat je als het ware een kijkje in de Siouxkeuken krijgt. Dit wordt nog meer versterkt doordat ze alleen Lakota spreken en geen Engels, wat in mijn ogen een zeer groot pluspunt is.
Boeiend ook, als je je bedenkt dat in de jaren '70 de verhoudingen tussen indianen en 'bleekgezichten' nog niets verbeterd was sinds het begin van de 20ste eeuw. De AIM, een militante groep binnen de indianen in het Pine Ridge reservaat, en blanke groepen vochten nog regelmatig met moorden aan beide zijden als gevolg. Boeiend dus, dat in die tijd deze film met een neutrale kijk op het (oorspronkelijke) leven van de Sioux gemaakt is.
Niet zo boeiend is de uitwerking van het verhaal, helaas. De plot biedt genoeg ruimte voor een indrukwekkende film, wat niet gebruikt wordt. Het enige personage dat we werkelijk leren kennen is John en een beetje Batise, die - hoe frappant ook - beide de enige blanken van belang in het verhaal zijn. De indianen blijven veel te anoniem, veel te veel achtergrondopvulling.
En dat doen ze goed: de stam voelt werkelijk aan als een groot dorp met een paar honderd bewoners. De sets zijn groots, de beelden schitterend en de muziek toepasselijk. Er is meer dan genoeg onderzoek naar de Sioux gedaan voor deze film. We zien een paar bijzondere riten, die normaal gesproken alleen voor ingewijden te zien waren, zoals de "zonne-eed".
Het ontbreekt te veel aan diepgang, waardoor we als derde persoon blijven kijken. Nergens worden we echt betrokken bij de gebeurtenissen. Dat maakt deze film niet indrukwekkend, maar boeiend genoeg.

avatar van hkoster
vervolg heet "return of a man called horse".

avatar van LuukRamaker
Heel bijzondere film die losjes op een waargebeurd verhaal gebaseerd is. Een heel bijzonder verhaal ook nog eens, maar toch moet de film het daar niet helemaal van hebben. Daarvoor gaat het de hoofdpersoon van de film, het zogenaamde paard, af en toe iets te gemakkelijk af en ontbrak het af en toe iets te veel aan geloofwaardigheid. Wat ik zo bijzonder vond aan de film waren de grote gedeelten waarin niets tot weinig (verstaanbaars) gezegd werd. Ondanks de onduidelijkheden die hieruit voortkomen, weet A Man Called Horse namelijk wel de gehele tijd te boeien en komen de ernst en onwetendheid van de ongelukkige situatie waarin de prima acterende Richard Harris in deze film is terecht gekomen, erg goed naar voren.

avatar van aspro
Is deze film ook op Blu-Ray verkrijgbaar?

avatar van Moviestar1979
Een film die deels is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Deze vonden destijds in 1528 plaats in Spanje.

Na diverse afwijzingen van andere acteurs (waaronder Robert Redford), ging de hoofdrol naar Richard Harris. Het verhaal bevat grotendeels Indianentaal, en bevat een aantal pijnlijke en aardige scènes. Met name voor het hoofdpersonage.

De film werd 2 keer genomineerd, en viel tijdens de Western Heritage Awards 1971 in de prijzen. In 1976 verscheen de sequel onder de titel: The Return of a Man Called Horse (1976). Het hoofdstuk werd afgesloten met Triumphs of a Man Called Horse (1982).

3,0 *

avatar van Biosguru
Apart, het ziet er allemaal zeer fraai uit, Panavision / technicolor, fijne compositie. Mooi ambachtelijke Western. Alleen het verhaal wil ondanks het interessante gegeven maar niet uit de verf komen. Dat komt miz voornamelijk door de platte karakters. Ondanks de lange speelduur, krijgen we de meest simpele dingen niet te weten. Is de hoofdpersoon "blij" met zijn leven bij de indianen? Waarom wil ie weg? Naar wat voor een leven, vertrekt hij dan. Om zo maar eens wat basic's te noemen.